Förstabil - Bmw e46 330i Touring

Snowislife
13 oktober 2016 · 25 Inlägg

Hej!
Då är det dax att köpa sin förstabil. Jag är framförallt inne på Bmw e46 serien 330i Touring efter facelift, med angleeyes osv. Vore roligt att höra några meningar vad ni tycker som kört eller ägt en sådan.

Är det en bra förstabil?

Är den rolig att köra med på vintern? Sladdar den lätt? Hur beter den sig på vintern? Spinner det mycket?smile

Är den pigg att köra?

Ska man satsa på sedan eller touring och isåfall varför? Jag är just nu inne på touring då jag framförallt tycker den ör snyggare, + att den är praktisk då jag spelar mycket golf och kommer ibland att köra kompisar till golftävlingar.

Ska man satsa istället på exempelvis en Bmw 125i typ? Är det roligare på vintern med 1 serie än 3 serie touring?

Kom gärna med fler saker vad ni tycker.

Tack på förhand / Leo

Jokabsson
13 oktober 2016 · 1 172 Inlägg

Snowislife skrev:
Hej!
Då är det dax att köpa sin förstabil. Jag är framförallt inne på Bmw e46 serien 330i Touring efter facelift, med angleeyes osv. Vore roligt att höra några meningar vad ni tycker som kört eller ägt en sådan.

Är det en bra förstabil?

Är den rolig att köra med på vintern? Sladdar den lätt? Hur beter den sig på vintern? Spinner det mycket?smile

Är den pigg att köra?

Ska man satsa på sedan eller touring och isåfall varför? Jag är just nu inne på touring då jag framförallt tycker den ör snyggare, + att den är praktisk då jag spelar mycket golf och kommer ibland att köra kompisar till golftävlingar.

Ska man satsa istället på exempelvis en Bmw 125i typ? Är det roligare på vintern med 1 serie än 3 serie touring?

Kom gärna med fler saker vad ni tycker.

Tack på förhand / Leo

Jag kör förvisso 1 serie men har kört den en vinter och det funkar utmärkt och den sladdar inte alls med elektroniska hjälpmedel. Stänger man av DTC så ligger förmågan i dina händer och vinterkörning blir riktigt rolig om man vet vad man sysslar med. Jag upplever att den spinner lättare än exempelvis Saaben jag hade. Det ligger ju inte lika mycket tyngd över bakhjulen som fram och därför får man vara lite mer försiktig vid gaspådrag på isgata för att komma iväg. Inget hinder direkt och det är något man lär sig kvickt. Gillar du touring så köp en sådan. Tittar man på blocket så verkar entusiastbilarna vara sedan och ligger ofta högre i pris än touring. Dock tror jag touring är lite mer rostbenägna i baklucka (rätta mig någon om jag har fel) så kolla noga.

Ska du och några polare åka med golfutrustning så räcker förmodligen inte en 1 serie. Jag tycker att du är inne på rätt spår med 330i touring. Riktigt fin motor dessutom så hittar du ett fint exemplar, så säger jag köp! Alternativt en fin 325i, det räcker som förstabil.

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
Richtenb
14 oktober 2016 · 1 359 Inlägg

E46 är väl helt synonymt med att ligga på bredställ i varenda kurva vintertid. Kan du få tag i en diffad så har du ännu roligare men odiffad fungerar bra. Jag hade en 328 under många år och den gick riktigt bra i kurvorna, fint med kraft. 330 är naturligtvis ett par steg upp på det.

330 är ju dessutom helt skottsäker vad gäller drivlina, man behöver sällan oroa sig nämnvärt om bilen gått runt 30K mil. Köp inget exemplar med elfel, kolla bussningar i växellänkage (utbytbara) och sen är det rosten.

125 är väl fortfarande betydligt dyrare än 330 E46? Som första "sladdbil" ska du nog inte lägga ut mängder med pengar.

Pontiac GTO "Indiansläden" (2006)
AndreAron
14 oktober 2016 · 222 Inlägg

Tycker det är en riktigt fin bil med härlig motor, men jag skulle väl iofs köpa en bil med mindre motor och som är lite billigare som förstabil (typ 320i). Jämför du med en 325:a så är det en enorm skillnad i när kraften levereras, du trycks faktiskt bak lite i sätet när du trycker på på tvåan i en 330:i - 325 känns ganska trött i jämförelse.

Jag tycker definitivt att du ska satsa på en touring då det är det bästa från alla världar (snygg, kraftfull samt praktisk). Själv har jag aldrig förstått meningen med en sedan egentligen. Ska du köpa facelift tycker jag du borde leta efter en -03 då det var under denna period 330:in fick en 6-växlad låda, och jag önskar verkligen att jag hade haft den när man kör motorväg.

Annars som sagt så åker man riktigt skönt i den samt att de är väldigt lätta i baken på vinter, dock är väl de flesta bmw det wink  du får dock tänka på att den faktiskt drar mycket soppa samt att de är kända för att dra en del olja, så det kommer också kosta. Men det du ska titta efter är ju oljeläckage och rost

Men köp, du kommer inte bli missnöjd iaf big_smile

"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you." -Jeremy Clarkson
Evildan
2 januari 2017 ·

Hur många köprådstrådar om BMW behöver du?

SportPilot Ubåtsingenjör
2 januari 2017 · 7 217 Inlägg

Har du suttit och letat igenom forumet för att kunna skriva i alla hans trådar ?

Grattis

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
IceEyes Varningar: För många..
2 januari 2017 · 2 552 Inlägg

CHEEVA skrev:
Har du suttit och letat igenom forumet för att kunna skriva i alla hans trådar ?

Grattis

Det är bara att klicka på "Sök" och skriva in trådskaparens namn i sökrutan så dyker samtliga trådar upp  smile

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
Evildan
2 januari 2017 ·

IceEyes skrev:

CHEEVA skrev:
Har du suttit och letat igenom forumet för att kunna skriva i alla hans trådar ?

Grattis

Det är bara att klicka på "Sök" och skriva in trådskaparens namn i sökrutan så dyker samtliga trådar upp  smile

Eller gå in på användarens profil och klicka på det angivna talet under foruminlägg så kommer användarens samtliga trådar upp. Inte särskilt svårt eller tidskrävande för vissa men kanske betydligt mer avancerat för andra, vad vet jag? Tog nog ungefär lika lång tid att komponera den här responsen.

SportPilot Ubåtsingenjör
2 januari 2017 · 7 217 Inlägg

frågan är ju bara varför ? lite och göra ?

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang