Audi a3 1.6 AKL ryker väldigt mycket

Christianboras24
14 oktober 2016 · 4 Inlägg

Hej!

Info om bilen:
Audi a3 1.6 årsmodell 1998, motorkod: AKL, miltal: 300000km, inga modifikationer/trim på bilen.

Felet som är för mycket avgaser uppstår främst när motorn är varm, det vill säga då motorn kommit upp i arbetstemperatur. Bilen är stabil på tomgång(runt 800rpm) o den accelererar väldigt bra på 1,2 o 3:ans växel så motorn i sig känns pigg men den ryker alldeles för mycket i min mening. Min farsa tycker att det verkar vara normalt men inte kan det vara det när bilen har uppnått arbetstemperatur? Jag förstår att det självklart alltid ryker lite när motorn är kall o det har bildats kondens. Jag vet även att bilen har ett avgasläckage men det ska väl inte kunna påverka att den ryker mer för det? Jag har luktat på avgaserna o det luktar inte sött som det brukar göra ifall kylvätska förbränns, det luktar inte bränd olja utan det luktar mer som oförbränd bensin men i så fall en ganska svag lukt utav det. Jag har även märkt att bilen förbränner lite mer bensin än normalt, säkert runt 1 liter/milen i alla fall vilket känns lite väl högt?

Vad gäller felsökning så har jag skannat bilen med dator via OBD2(Autocom) och bilen är fri från felkoder. Jag hade en läcka under ett plaströr som sitter på sidan av toppen där 3 slangar till kylsystemet går samt där tempsensorn sitter som gjorde att kylvätskenivån i expansionskärlet blev låg efter cirka 1 dags körning men det är åtgärdat o kylvätskenivån är på exakt samma nivå som den var för 2 veckor sedan då röret byttes ut o det fylldes på med kylvätska. Jag har även bytt termostat, slangen som går mellan luftfilterburken o gasspjället, jag gjorde då även rent gasspjället o sedan en adaption på grund utav att tomgången låg på cirka 1400-1600 rpm. Jag har även bytt tändstift, tändkablar på grund utav misständning, luftfilter o tempsensorn.



Har filmat problemet o laddat upp det på youtube: https://www.youtube.com/watch?v=2Ywhj03mpa8 o där kan ni se den extrema avgasröken, nästan så att man skäms när man är ute o kör(speciellt vid lite mer fuktiga o kalla förhållanden) tongue

Jag hoppas att jag kan få tips o hjälp kring detta problem.

Senast redigerat av Christianboras24 (14 oktober 2016)

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
14 oktober 2016 · 4 917 Inlägg

Jag vill inte vara ofin, men eftersom ingen annan svarat ännu så tippar jag på slitage och kanske motorn gjort sitt..
Min gamla ford sierra från -86 blåste oljerök redan efter 22000 mil och satte skorna efter en rejäl påkörning på sidan när min kärring körde på huvudled..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
14 oktober 2016 · 4 917 Inlägg

Det skulle jag vilja se, att det slutar bolma efter  20 mil alltså..smile

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Christianboras24
14 oktober 2016 · 4 Inlägg

Hej o tack för alla förslag! En liten uppdatering kring problemet:

Efter att ha varit i kontakt med en äldre bilmekaniker som har jobbat i väldans många år som min farsa känner väl så sa bilmekanikern att det kunde ha samlats en massa vatten i avgasröret då jag kör ganska korta sträckor med bilen när jag väl använder bilen så bilmekanikern tyckte därför att jag skulle ut på motorvägen o varva ur bilen, hålla 100-110km/h, sakta ner lite o växla ner till 4 o hålla på så ett tag så att avgassystemet verkligen blir varmt o att all vatten/kondens försvinner. Jag tänkte att det skadar väl inte att prova med det så jag drog ut på motorvägen, körde cirka 2 mil med att ligga på högre varv o sedan när jag väl hade stannat o gick ut o kolla så rykte det inte någonting i cirka 2-3 minuter fast det luktade som ruttna ägg så jag bestämde mig för att vända o åka hem efter det o då när jag väl hade parkerat bilen o lät den vara på tomgång så rykte det igen lika mycket o samma lukt. Samtidigt som jag även märkte att när jag varvade bilen till cirka 4500rpm att det rasslade från avgassystemet så jag misstänker att katalysatorn har gett upp, inte helt för då hade väl bilen blivit orkeslös i uppförsbackar eller? Eftersom innehållet i katalysatorn då täpper igen katalysatorn? Eller tänker jag fel där? tongue

Senast redigerat av Christianboras24 (14 oktober 2016)

Christianboras24
14 oktober 2016 · 4 Inlägg

JohnMayLives skrev:
Ruttna ägg kan tyda på en lambdasond som inte funkar som den skall. Hur ser avgasvärdena ut?

Jag har inte hunnit kolla avgasvärdena idag utan får göra det på Måndag. Jag känner en som jobbar på Carspect så jag kan förhoppningsvis få låna deras maskin för att mäta mina avgasvärden. Anledningen till att jag även vill fixa detta problem är på grund utav att bilen skall besiktigas senast December månad o då vill man inte få nedslag på bilen på grund utav för höga avgasvärden så det måste åtgärdas o ombesiktigas. Såhär såg det i alla fall ut då bilen inte rykte nånting alls på tomgång efter en ganska hård körning på motorvägen när jag hade stannat bilen: https://www.youtube.com/watch?v=TrpTFVyHkyg men problemet återuppstod när jag väl hade kommit hem igen.

Utmarks-Loke
15 oktober 2016 · 5 840 Inlägg

Jag är nog inne på lambdasonden också, de har en begränsad livstid och när de blir dåliga kan de ge falska mätvärden som gör att bilen ger för fet blandning

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang