Parkeringsvärmare till bensinare ?

KenthIJ
14 oktober 2016 · 1 465 Inlägg

Nån som har erfarenhet att dela med sig ang. Parkeringsvärmare (typ Webasto/Eberspächer) som eftermontering i bensindriven bil ?

Funkar det?

Vad kostar det?  etc

Muttley
14 oktober 2016 ·

Nu har jag ju bara provat bilar jag inte ägt själv.  Fruktansvärt trevligt med värme i bilen trots man inte har tillgång till vanlig motorvärmare.
Räkna runt 20 tusen kr.

Jag kollade själv upp till min egna bil men diesel då.  Jag hoppar det och väljer vanlig motorvärmare troligtvis pga priset.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
15 oktober 2016 · 17 478 Inlägg

Hade senast förra vintern i min gamla Opel Omega. Mycket bra grej som drar rejält med ström.
Tumregel: Värmaren för köras lika länge som bilen ska köras för att undvika tomt batteri. Gäller även nya värmare/bilar.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
KenthIJ
15 oktober 2016 · 1 465 Inlägg

Tackar för synpunkter och erfarenheter.

Har mailat min lokala VW verkstad/handlare (har en Touran 140 TSI 2014 som gått 6.200) och frågat.
Hör väl förhoppningsvis ifrån dem på måndag.

666_Beast
15 oktober 2016 · 1 863 Inlägg

Jag kollade efter sån till min Saab jag hade förr. 25000 ca skulle det gå på monterat och klart.

Har nu dieselvärmare i min nuvarande bil och det är guld värt när det börjar bli kallt.

Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke.
KenthIJ
23 oktober 2016 · 1 465 Inlägg

Fick svar från den lokala märkesverstaden här och...

det är tydligen ett ganska omfattande jobb att eftermontera en värmare på en VW Touran 140TSI bensinare så... nånstans kring 25-30 000 sek tror de. De kan fixa en mer exakt offert om jag vill gå vidare.

Det är ju ganska mycket pengar men verkar ju samtidigt VÄLDIGT bekvämt och det kanske är värt att lägga på vår bil som är en 2014 års modell och har gått 6.300 mil.

Får ta en ordentlig funderare

Evildan
23 oktober 2016 ·

KenthIJ skrev:
Fick svar från den lokala märkesverstaden här och...

det är tydligen ett ganska omfattande jobb att eftermontera en värmare på en VW Touran 140TSI bensinare så... nånstans kring 25-30 000 sek tror de. De kan fixa en mer exakt offert om jag vill gå vidare.

Det är ju ganska mycket pengar men verkar ju samtidigt VÄLDIGT bekvämt och det kanske är värt att lägga på vår bil som är en 2014 års modell och har gått 6.300 mil.

Får ta en ordentlig funderare

Skulle inte du sälja Touranen?

KenthIJ
23 oktober 2016 · 1 465 Inlägg

Evildan skrev:

KenthIJ skrev:
Fick svar från den lokala märkesverstaden här och...

det är tydligen ett ganska omfattande jobb att eftermontera en värmare på en VW Touran 140TSI bensinare så... nånstans kring 25-30 000 sek tror de. De kan fixa en mer exakt offert om jag vill gå vidare.

Det är ju ganska mycket pengar men verkar ju samtidigt VÄLDIGT bekvämt och det kanske är värt att lägga på vår bil som är en 2014 års modell och har gått 6.300 mil.

Får ta en ordentlig funderare

Skulle inte du sälja Touranen?

Det är ju en fundering vi har. Funderar ju på att byta till en Diesel automat (vi kör ju ganska många mil/år) och en något större och ändå mer lättlastad (dottern har rullstol) men dels "förlorar" vi ganska rejält mycket på att byta in Touranen och vi har heller inte hittat nåt riktigt bra alternativ till Touranen. Har kollat Ford S Max och Galaxy och även VW Sharan och SEAT Alhambra  men som sagt ... de fyller heller inte våra behov fullt ut så då funderar vi på att behålla Touranen och kanske skaffa en annan andrabil istället (har en NISSAN Note 2009).

Soulman
23 oktober 2016 · 1 271 Inlägg

Det känns som att du har 30.000 skäl att överväga sälja bilen du har och köpa en annan med värmaren installerad. Tyvärr har du aldrig igen pengarna när du säljer bilen om du eftermonterar värmaren. Det kostar cirka 10.000kr på nybil så nån tusenlapp extra kan du kanske få i bästa fall, i andra fall väljer en köpare just din bil före någon annan pga värmaren. Just don´t do it...

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
KenthIJ
23 oktober 2016 · 1 465 Inlägg

Soulman skrev:
Det känns som att du har 30.000 skäl att överväga sälja bilen du har och köpa en annan med värmaren installerad. Tyvärr har du aldrig igen pengarna när du säljer bilen om du eftermonterar värmaren. Det kostar cirka 10.000kr på nybil så nån tusenlapp extra kan du kanske få i bästa fall, i andra fall väljer en köpare just din bil före någon annan pga värmaren. Just don´t do it...

Tackar för tänkvärda tankar.

Jo... som det är nu så har vi några olika alternativa bilfunderingar (inkl att behålla Touranen antingen som den är eller uppdaterad med värmare). Återkommer i ärendet

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang