Bilen helt död - öppna motorhuven?

DrUrim
15 oktober 2016 · 10 Inlägg

Saab 9-3 SS årsmodell 2003

Hejsan! När jag skulle till jobbet igår så gick jag ut som vanligt till bilen och skulle låsa upp med fjärrlåset (klassisk saab-nyckel) men detta funkade inte alls. Gick in för att hämta reservnyckeln, den som ser ut som en vanlig jävla nyckel som man penetrerar låset med. Men icke.. Det funkade inte heller, kanske har låscylidern samlat på sig en massa skit under åren, då jag tidigare aldrig har använt den.

Jag tror jag vet vad problemet är, det är att sladden till minuspolen på batteriet inte är helt fastspänd och nu gör att bilen inte får ström.

Problemet är ju nu, hur schöen öppnar jag motorhuven utan att komma åt spaken inne i bilen?

Ursäktar oklarheter i text eller annat, men det värsta jag är bilar.

Pontusiv
16 oktober 2016 · 22 Inlägg

Finns det inte ett (nyckellås) på skuffen så du kan gå där ifrån?

torsen
16 oktober 2016 · 7 198 Inlägg

Om nu det värsta du vet är bilar - varför har du då en SAAB av alla bilar??????
Mitt råd är att du genom dörrlåsets nyckelhål sprutar in lösningsmedel i låscylindern.
Först så att du kan få in nyckeln.
Sedan så du kan rotera låscylindern.
Som serviceingenjör hos SAAB rekommenderade vi kundmottagarna att alltid ha en liten sprejflaska med vapenolja i fickan för att hjälpa SAAB-kunderna med just låsproblem.
Om det är svårt att åtgärda problemet så får man först tillgripa att spruta in krutlösare, som jägare använder.
Därefter mängder med vapenolja i låset.
Vapenolja är inte olja i vanlig mening utan  grafitpulver i lösningsmedel som hjälper grafiten att penetrera låscylindern. Lösningsmedlet sköljer bort föroreningarna och ersätter dem med torrt grafitpulver när lösningsmedlet fått avdunsta.
Har du bråttom så anlita en låssmed.
Utgår från att du kollat att batteriet i nyckeln OK.

Sensmoral till dig och alla andra: Nyckellås bilen en gång i veckan fysiskt i låscylindern.

En annan sak som inte hör hit är att du varje morgon du startar bilen, om den har skivbromsar bak, så ska du med gående motor trampa hårt på bromspedalen 3 ggr för att motionera bromsarna. Härigenom förlänger du de bakre bromsskivornas livslängd.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang