Saab 9-3, 00a, T7, 185 Hk, felkod P1260/P1251

Gogge_S
16 oktober 2016 · 54 Inlägg

Har en Saab 9-3 från 2000, där motorn tvärdog och sedan gick att start men stannade direkt. Där det konstaterades på den lokala verkstaden att gasspjällhuset var dåligt (felkod P1260). De började med att rengöra och nollställa felkoden.

Bilen startade och gick fint i ett par kilometer, då motorlampan tändes igen. När man sedan startade bilen kall, så behövdes lite extra gas för starta. I annat fall gick bilen som den skulle.

In på verkstaden igen, där de bytte spjällhuset mot ett begagnat. Bilen gick fint. Lampan tändes igen efter ett par kilometer. Och så ett nytt besök på verkstaden med byte till ett annat spjällhus och så har nu skett 3 gånger. Så inte #### kan det bero på gasspjället eller? Tre stycken begagnade spjällhus kan det inte vara fel på. Det måste vara något annat som triggar igång den felkoden.

Nu har jag skaffat mig en enkel OBDII, släckt motorlampan och bilen startar och går hur fint som helst. Och sedan tänds naturligtvis motorlampan igen efter någon kilometer.
Felkoden som man får ut är P1260 och efter ett tag kommer även P1251.

De saker som jag har reagerat på är:
- När motorlampan lyser och man startar bilen kall, så hör man ett antal klick bakom instrumentpanelen när man startar bilen.
- Tomgången varierar beroende på vilket av spjällhusen som har varit i och motorlampan lyst. I annat fall går bilen som den skall.
- Ibland har jag känt ett visst motstånd i gaspedalen. (tillagt 2016-10-17)

Vad tycker ni att jag skall kontrollera, byta ut?

Senast redigerat av Gogge_S (17 oktober 2016)

IK
30 oktober 2016 · 54 Inlägg

Du känner motståndet i gaspedalen för att spjällhuset går i fel läge, när den gör det så ändras en inställning på den.

Sök på youtube för att se en beskrivning sök på: Saab trionic 7 throttlebody reset.
Eller gå in här
https://youtu.be/wr_CmGp20mk

Du kanske har fel på kablaget som går till spjällhuset, kunde inte verkstan mäta de?
Va e de för ställe som byter ut delar bara sådär pga en felkod?

Senast redigerat av IK (30 oktober 2016)

Sänker Alla Andra Bilar = SAAB
Karlt
30 juli 2017 · 1 Inlägg

Har exakt samma problem med min 9-5a som Gogge 2 spjällhus bytta nollstälda samt återstälda. Går i 3 km sen dör motorn men går att starta och går som den ska men motorlampan är tänd och farthållaren funkar inte pluss att jag får ge gas när jag startar. Behöver tipps. Kalle

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang