Samlingstråd inför vintern: Dött batteri och låsen igensatta

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
16 oktober 2016 · 17 466 Inlägg

Nu börjar trådarna om "Hur kommer jag in i bilen med dött batteri" igen.

På förkommen anledning klistras denna tråd ett tag framöver. Som de flesta vet så när batteriet ger upp i bilen så får man låsa upp den med nyckel istället. I dagens läge är ofta låsen oanvända under en lång period, flera år är inte ovanligt. Därmed alla frågor om hur man kommer in i liket...

Ni som råkat ut för det och hittat en lösning på problemet, genom att fulkoppla in ström eller fiska upp huven underifrån eller vad som helst.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
caromania Forummoderator
16 oktober 2016 · 9 296 Inlägg

Aldrig hänt än. Däremot slutar den elektriska bakluckan på Accorden fungera varje år när det växlar mellan -5 och +5. Jävligt irriterande. Men lyfter man minuspolen i 2 sekunder så löser det sig. Tipset tillägnas de som tänkt krypa in i kupén, bak till bakluckan och blåsa med hårtork i 20 minuter för att "tina låset". Det fungerar alltså inte... (Enligt någon fåne som tydligen testat...) smile

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
16 oktober 2016 · 14 041 Inlägg

Förr så hade man dubbelt så stor chans att komma in i bilen när den blev strömlös. Nu har man oftast bantat bort låset på passagerarsidan. Så man får vara extra noga med att motionera det låset man har kvar. Har man en kombi/halvkombi så kan man ha tur om det sitter en låscylinder i bakluckan.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
simlar
16 oktober 2016 · 5 524 Inlägg

Slut ström i batteriet på bil med 13-pol släpvagnskontakt är inga problem.
Bara koppla på plus och minus i kontakten, stift 9 och 10 går att koppla plusmatningen på och jord finns i stift 3, 11 och 13.

Däremot absolut enklaste sättet är att se till att dörrlåset faktiskt fungerar, bara smörja det och testa funktionen minst en gång per år så slipper man det problemet.
T.ex Skoda har kontroll av dörrlåset som en punkt vid den årliga inspektionsservicen.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang