Skoda Fabia 06, Får inte i växeln

RitPer
16 oktober 2016 · 52 Inlägg

Hej!

Första tråden som medlem här!

Har försökt söka på detta men tycker det är svårt att få ett svar.

Min Fabia har i vissa lägen börjat krångla när jag ska lägga i ettans växel. Oftast när jag kommer mot ett rödljus och stannat och försöker lägga i ettan. Då är det som att det tar stopp halvvägs in i läget. När detta händer, vilket är kanske en gång var 20e mil, måste jag först lägga i tvåan och sedan tillbaka till ettan.

Har noterat att även trean börjar visa samma symptom.

Någon som har någon idé om vad det kan vara?

- håller växellådan på att ge upp?
- synkroniseringen?
- kass koppling?

Även det inte är något stort bekymmer (än)  så hade det varit trevligt att få ett svar på ungefär hur illa det är.

/Tobias

simlar
16 oktober 2016 · 5 524 Inlägg

Mest troligt glapp i växellänkaget. Varit med om samma symptom på en Golf MK4.

Kolla om det finns några justeringar i länkaget. Mest troligt finns det inte och då behöver stagen bytas för att få bort glappet.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
RitPer
17 oktober 2016 · 52 Inlägg

simlar skrev:
Mest troligt glapp i växellänkaget. Varit med om samma symptom på en Golf MK4.

Kolla om det finns några justeringar i länkaget. Mest troligt finns det inte och då behöver stagen bytas för att få bort glappet.

Tack för svar!

Jag känner dock inget glapp i lådan. Den känns inte sladdrig på något sätt.
Men det kan ändå vara länkaget tror du?

Hur svår/dyr är en sådan reparation ungefär?

Kan ju tillägga också att när man bara får i växeln halvvägs så så fort man släpper uppkopplingen så hoppar den ut till neutral.

simlar
17 oktober 2016 · 5 524 Inlägg

RitPer skrev:

simlar skrev:
Mest troligt glapp i växellänkaget. Varit med om samma symptom på en Golf MK4.

Kolla om det finns några justeringar i länkaget. Mest troligt finns det inte och då behöver stagen bytas för att få bort glappet.

Tack för svar!

Jag känner dock inget glapp i lådan. Den känns inte sladdrig på något sätt.
Men det kan ändå vara länkaget tror du?

Hur svår/dyr är en sådan reparation ungefär?

Kan ju tillägga också att när man bara får i växeln halvvägs så så fort man släpper uppkopplingen så hoppar den ut till neutral.

Brukar inte kännas så tydligt i spaken, däremot om nån vispar runt lite lätt med spaken medan en annan kollar och eventuellt känner på stagen så märker man glappet.
Om det nu är lika som på en Golf MK4, har aldrig kollat så noga på skoda av din årsmodell.

Inte så värst svårt. Tar nog runt 1h att byta. Stagen vet jag inte riktigt vad dom kostade, men tror det var runt 1000-2000kr.

Exakt så beter sig en manuell växellåda när växeln inte riktigt gått i pga t.ex glappt växellänkage.
Hoppar växeln ut nog många gånger så kan eventuellt dreven skadas och växlarna hoppar då ut fastän man fått i dom ordentligt, då slutar det med ett lådbyte.


Edit:
Verkar dock vara nyare designen på växellänkage som inte har några stag utan bara två vajrar som går till växelmekanismen på ovansidan av lådan.
Kan dock hjälpa av göra en grundinställning av växellägena. Man låser då växelspaken i neutralläge med en pinne genom ett öra på växelspaken och man låser även växelmekaniskmen på lådan och sen ställer man in vajrarna så dom inte är glapp.

Annars kan det ju vara nåt med kopplingshydrauliken så den inte frikopplar ordentligt, då är det svårt att få i växlarna.

Senast redigerat av simlar (17 oktober 2016)

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
RitPer
17 oktober 2016 · 52 Inlägg

simlar skrev:

RitPer skrev:

simlar skrev:
Mest troligt glapp i växellänkaget. Varit med om samma symptom på en Golf MK4.

Kolla om det finns några justeringar i länkaget. Mest troligt finns det inte och då behöver stagen bytas för att få bort glappet.

Tack för svar!

Jag känner dock inget glapp i lådan. Den känns inte sladdrig på något sätt.
Men det kan ändå vara länkaget tror du?

Hur svår/dyr är en sådan reparation ungefär?

Kan ju tillägga också att när man bara får i växeln halvvägs så så fort man släpper uppkopplingen så hoppar den ut till neutral.

Brukar inte kännas så tydligt i spaken, däremot om nån vispar runt lite lätt med spaken medan en annan kollar och eventuellt känner på stagen så märker man glappet.
Om det nu är lika som på en Golf MK4, har aldrig kollat så noga på skoda av din årsmodell.

Inte så värst svårt. Tar nog runt 1h att byta. Stagen vet jag inte riktigt vad dom kostade, men tror det var runt 1000-2000kr.

Exakt så beter sig en manuell växellåda när växeln inte riktigt gått i pga t.ex glappt växellänkage.
Hoppar växeln ut nog många gånger så kan eventuellt dreven skadas och växlarna hoppar då ut fastän man fått i dom ordentligt, då slutar det med ett lådbyte.


Edit:
Verkar dock vara nyare designen på växellänkage som inte har några stag utan bara två vajrar som går till växelmekanismen på ovansidan av lådan.
Kan dock hjälpa av göra en grundinställning av växellägena. Man låser då växelspaken i neutralläge med en pinne genom ett öra på växelspaken och man låser även växelmekaniskmen på lådan och sen ställer man in vajrarna så dom inte är glapp.

Annars kan det ju vara nåt med kopplingshydrauliken så den inte frikopplar ordentligt, då är det svårt att få i växlarna.

Tack för att du tar dig tiden att svara.

Jag är lite smått okunnig vad gäller sånt här.

Fattar det som att det är hydraulisk koppling till denna. Är det något man bör tänka på där? Byta olja?

Har en liten känsla av att kopplingen tar rätt långt upp men som jag fattat det ska detta justeras automatiskt?
Om nu kopplingen tar högt, innebär det slitna lameller? Och kan detta i sådana fall orsaka problemen jag har?

Jag kanske är helt ute och cyklar här så rätta mig gärna!

simlar
17 oktober 2016 · 5 524 Inlägg

Tack för att du tar dig tiden att svara.

Jag är lite smått okunnig vad gäller sånt här.

Fattar det som att det är hydraulisk koppling till denna. Är det något man bör tänka på där? Byta olja?

Har en liten känsla av att kopplingen tar rätt långt upp men som jag fattat det ska detta justeras automatiskt?
Om nu kopplingen tar högt, innebär det slitna lameller? Och kan detta i sådana fall orsaka problemen jag har?

Jag kanske är helt ute och cyklar här så rätta mig gärna!

Jo hydraulisk koppling är det.
Kan hjälpa att lufta fram ny bromsvätska genom kopplingshydrauliken (kopplingen delar vätska med bromsarna).

Jo den ska justeras automatiskt. Dock är bilen 10år gammal och har det slarvats med bromsvätskebytena (många som slarvar och bara luftar fram ny vätska till bromsarna och inte till kopplingen) så kan kopplingshydrauliken krångla pga fukten som bromsvätskan suger åt sig.

Kan innebära sliten lamell när den tar högt upp, men en koppling ska hålla minst 25-30k mil av normalt bruk innan den ska behöva bytas därför förespråkar jag kontroll av de billigare delarna först som glapp i växellänkage och kopplingshydraulik.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
RitPer
17 oktober 2016 · 52 Inlägg

simlar skrev:

Tack för att du tar dig tiden att svara.

Jag är lite smått okunnig vad gäller sånt här.

Fattar det som att det är hydraulisk koppling till denna. Är det något man bör tänka på där? Byta olja?

Har en liten känsla av att kopplingen tar rätt långt upp men som jag fattat det ska detta justeras automatiskt?
Om nu kopplingen tar högt, innebär det slitna lameller? Och kan detta i sådana fall orsaka problemen jag har?

Jag kanske är helt ute och cyklar här så rätta mig gärna!

Jo hydraulisk koppling är det.
Kan hjälpa att lufta fram ny bromsvätska genom kopplingshydrauliken (kopplingen delar vätska med bromsarna).

Jo den ska justeras automatiskt. Dock är bilen 10år gammal och har det slarvats med bromsvätskebytena (många som slarvar och bara luftar fram ny vätska till bromsarna och inte till kopplingen) så kan kopplingshydrauliken krångla pga fukten som bromsvätskan suger åt sig.

Kan innebära sliten lamell när den tar högt upp, men en koppling ska hålla minst 25-30k mil av normalt bruk innan den ska behöva bytas därför förespråkar jag kontroll av de billigare delarna först som glapp i växellänkage och kopplingshydraulik.

Kanon, nu lärde jag mig något nytt!

Jag har haft bilen i 2 år och tycker jag kör rätt skonsamt mot kopplingen men jag vet inte hur tidigare ägare hanterat den förstårs. Jag upplever inte att den slirar något och har gjort de "traditionella" testen som den klarar utan problem.

Kan då vara som du säger att det är länkaget eller oljan. Vet att verkstaden kollade oljan vid förra servicen och bedömde den som OK och bytte därför inte men det testet kanske inte avslöjar allt.

Jag börjar och kolla det du föreslår. Tack!

simlar
17 oktober 2016 · 5 524 Inlägg

RitPer skrev:
Kanon, nu lärde jag mig något nytt!

Jag har haft bilen i 2 år och tycker jag kör rätt skonsamt mot kopplingen men jag vet inte hur tidigare ägare hanterat den förstårs. Jag upplever inte att den slirar något och har gjort de "traditionella" testen som den klarar utan problem.

Kan då vara som du säger att det är länkaget eller oljan. Vet att verkstaden kollade oljan vid förra servicen och bedömde den som OK och bytte därför inte men det testet kanske inte avslöjar allt.

Jag börjar och kolla det du föreslår. Tack!

Ja är det inte bytt bromsvätska sen du köpte bilen så är det dags. Det är 2års intervall på bromsvätskebyte och i samband med bromsvätskebyte ingår även luftning av kopplingen.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang