Ford Mondeo-III Något tips om hur man får bort bultarna till Hjulnavet bak?

Roaster
16 oktober 2016 · 175 Inlägg

Jag skulle byta hjulnavet, men det är så rostigt så att det fanns inget kvar av torxsen i de fyra bultarna.

Det brukar oftast gå med en liten rörtång och jag lyckades få bort 2 av fyra bultar på det sättet. JAg har försökt värma och jag har kylande rostlösning.

Jag kanske kommer åt att vinkelslipa bort dem, men då får jag ju inte bort det som är kvar av bultarna när jag ska sätta på ett nytt nav.

Vad hade en verkstad gjort här, de hade ju inte heller kunnat få bort bultarna med torx eller rörtång.

tanken att svetsa på en bult har slagit mig, men jag har ingen svets..

Senast redigerat av Roaster (16 oktober 2016)

Jesper328
16 oktober 2016 · 2 370 Inlägg

Prova att borra t.ex ett 6mm hål.
Ta sedan en tolvkantsbits, XZN, intolv, kärt barn har många namn... Funkar med torx också.
Sedan så tar du och bankar in den jäveln i hålet och försöker dra loss bulten.
Värm gärna lite på bulten efter att du slagit in bitsen.

Det finns säkert något smidigt verktyg på Biltema annars.

Senast redigerat av Jesper328 (16 oktober 2016)

Up the RA
Roaster
17 oktober 2016 · 175 Inlägg

Tack för tipset. Om man ändå borrar, är det inte bäst att använda en "grispitt" då, eller är in-tolvan bättre?

Nu ska jag prova en special-rörtång från biltema...

Jesper328
17 oktober 2016 · 2 370 Inlägg

Jo, prova med en grispitt först!
På med en massa rostlösning, elda på skiten, banka runt om bulten med en hammare.

Up the RA
Roaster
17 oktober 2016 · 175 Inlägg

Tången från Biltema funkade inte till detta, den hade för stora käftar, så jag lånade en svets och skulle svetsa på en bult så jag skulle få något att vrida på. Tydligen är jag ingen bra svetsare, för bulten lossnade direkt när jag vred. Däremot kunde jag få bort bultarna med Bachos minsta rörtång efter att jag försökt svetsa. Jag provade att lossa på nästa bult före och efter svetsning och före var det omöjligt och efter lite svetsvärme gick det hyfsat lätt.

Jag antar att jag värmt för dåligt när jag i början testade med gaslåga.

Navet är bytt och funkar utmärkt. Nästa gång en bult rostat fast ska jag skaffa en mer koncentrerad gaslåga så jag kan värma bulten rejält.

Senast redigerat av Roaster (17 oktober 2016)

xXSammy
19 oktober 2016 · 6 569 Inlägg

Värma med gassvets eller induktionsvärmare tills bulten är knallröd av värme. Sen skulle jag antingen försöka slå dit en insex hylsa. Svetstång funkar också, behöver vara lite starkare bara. wink

De/Dem
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang