Koppling skramlar

Garagen
16 oktober 2016 · 83 Inlägg

Hejsan,

har en Peugot 206 som har lite strul med koppling upplever jag. När jag trycker ned kopplingen så kommer det väldigt lite skrammel/ rasselljud  från kopplingen. Tycker inte att kopplingen är på något slitet då den funkar helt ok vad jag tycker.

Ett annat problem är också att jag har svårt att få i 2a växeln, jag känner att den tar i verkligen i kugghjulet eller vad det är, cylinder kanske, hursomhelst.

Vad kan det vara för problem, räcker det med att jag hissar upp bilen i en GDS- hall och tittar på om kopplingen är lös och håller på att lossna, är den ens synlig för ögat?

Tacksam för svar.

Jesper328
16 oktober 2016 · 2 371 Inlägg

Låter som urtrampningslager om det skramlar när du kopplar ur.

Kopplingen är inte synlig utifrån utan växellådan måste plockas ner, så det är inget man direkt gör i en GDS-hall.
Jag skulle höja volymen på stereon och fortsätta köra! big_smile

Edit : Vilken årsmodell är det? Är den flångny så kan det ju vara lämpligt att lämna in den på verkstad.

Senast redigerat av Jesper328 (16 oktober 2016)

Up the RA
Garagen
16 oktober 2016 · 83 Inlägg

Jesper328 skrev:
Låter som urtrampningslager om det skramlar när du kopplar ur.

Kopplingen är inte synlig utifrån utan växellådan måste plockas ner, så det är inget man direkt gör i en GDS-hall.
Jag skulle höja volymen på stereon och fortsätta köra! big_smile

Edit : Vilken årsmodell är det? Är den flångny så kan det ju vara lämpligt att lämna in den på verkstad.

Inte bara när jag kopplar ur eller in utan generellt när jag trycker ned kopplingen.  Om du inte koncentrerar dig på ljudet så hör du inte den.

Är en 05a men vadå, kan jag fortsätta köra med den ändå utan några större risker? Vill ju inte att skiten rasar på E4 en hårt trafikerad morgon :-D

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
16 oktober 2016 · 14 054 Inlägg

Garagen skrev:

Jesper328 skrev:
Låter som urtrampningslager om det skramlar när du kopplar ur.

Kopplingen är inte synlig utifrån utan växellådan måste plockas ner, så det är inget man direkt gör i en GDS-hall.
Jag skulle höja volymen på stereon och fortsätta köra! big_smile

Edit : Vilken årsmodell är det? Är den flångny så kan det ju vara lämpligt att lämna in den på verkstad.

Inte bara när jag kopplar ur eller in utan generellt när jag trycker ned kopplingen.  Om du inte koncentrerar dig på ljudet så hör du inte den.

Är en 05a men vadå, kan jag fortsätta köra med den ändå utan några större risker? Vill ju inte att skiten rasar på E4 en hårt trafikerad morgon :-D

Trycker du ner kopplingen så "kopplar du ur".

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Jesper328
16 oktober 2016 · 2 371 Inlägg

Garagen skrev:

Jesper328 skrev:
Låter som urtrampningslager om det skramlar när du kopplar ur.

Kopplingen är inte synlig utifrån utan växellådan måste plockas ner, så det är inget man direkt gör i en GDS-hall.
Jag skulle höja volymen på stereon och fortsätta köra! big_smile

Edit : Vilken årsmodell är det? Är den flångny så kan det ju vara lämpligt att lämna in den på verkstad.

Inte bara när jag kopplar ur eller in utan generellt när jag trycker ned kopplingen.  Om du inte koncentrerar dig på ljudet så hör du inte den.

Är en 05a men vadå, kan jag fortsätta köra med den ändå utan några större risker? Vill ju inte att skiten rasar på E4 en hårt trafikerad morgon :-D

Jo alltså, det kanske håller ihop 500 meter till eller 5000 mil.
Svårt att säga här sittandes bakom en dator. smile
Man kan ju räkna med 6-10.000kr för ett kopplingsbyte på verkstad och det är ju lite väl saftigt för en 11 år gammal bil.

Valet är ju ditt.
Jag skulle fortsätta köra, sen om det rasar så har man en bra anledning till att vara hemma från jobbet den dagen! wink

Up the RA
Garagen
16 oktober 2016 · 83 Inlägg

Jesper328 skrev:

Garagen skrev:

Jesper328 skrev:
Låter som urtrampningslager om det skramlar när du kopplar ur.

Kopplingen är inte synlig utifrån utan växellådan måste plockas ner, så det är inget man direkt gör i en GDS-hall.
Jag skulle höja volymen på stereon och fortsätta köra! big_smile

Edit : Vilken årsmodell är det? Är den flångny så kan det ju vara lämpligt att lämna in den på verkstad.

Inte bara när jag kopplar ur eller in utan generellt när jag trycker ned kopplingen.  Om du inte koncentrerar dig på ljudet så hör du inte den.

Är en 05a men vadå, kan jag fortsätta köra med den ändå utan några större risker? Vill ju inte att skiten rasar på E4 en hårt trafikerad morgon :-D

Jo alltså, det kanske håller ihop 500 meter till eller 5000 mil.
Svårt att säga här sittandes bakom en dator. smile
Man kan ju räkna med 6-10.000kr för ett kopplingsbyte på verkstad och det är ju lite väl saftigt för en 11 år gammal bil.

Valet är ju ditt.
Jag skulle fortsätta köra, sen om det rasar så har man en bra anledning till att vara hemma från jobbet den dagen! wink

Shit, så jävla mycket? Köpte skiten för  20k. Men om det är något annat än att byta koppling då, liksom dra åt nån skruv eller så?

Vara hemma från jobbet är inga problem utan själva pinsamheten att blockera ena filen på E4 en morgon är inte coolt :-/ en jävla massa arga blickar som tutar och svär åt en :-D

Sen använder jag södralänken, tänk dig en trafikerad morgon där och bilen pajar ;-)

Rille0
16 oktober 2016 · 2 021 Inlägg

Garanterat skuret urtrampningslager, väldigt vanligt att det rasar på dom här bilarna, och det kommer bli värre så rekommenderar byte snarast, självklart byts koppling samtidigt, även styrhylsan som lagret glider på brukar behövas.

Jaguar Xjr "x308 supercharged" (1998)
Garagen
16 oktober 2016 · 83 Inlägg

Rille0 skrev:
Garanterat skuret urtrampningslager, väldigt vanligt att det rasar på dom här bilarna, och det kommer bli värre så rekommenderar byte snarast, självklart byts koppling samtidigt, även styrhylsan som lagret glider på brukar behövas.

Som Jesper sa tidigare kommer det landa på lite över 5 tusen?

Vad säger ni om att få in 2ans växel svårt då?

Garagen
16 oktober 2016 · 83 Inlägg

Rille0 skrev:
Garanterat skuret urtrampningslager, väldigt vanligt att det rasar på dom här bilarna, och det kommer bli värre så rekommenderar byte snarast, självklart byts koppling samtidigt, även styrhylsan som lagret glider på brukar behövas.

Men inte helt ännu väl? Det rasslar lite, är du en medåkare kommer du garanterat inte höra ett smack.

TurbOla Reservdansk
16 oktober 2016 · 6 271 Inlägg

Garagen skrev:
Som Jesper sa tidigare kommer det landa på lite över 5 tusen?

Vad säger ni om att få in 2ans växel svårt då?

5000 räcker kanske till själva arbetskostnaden....

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Garagen
17 oktober 2016 · 83 Inlägg

JohnMayLives skrev:
J
Ett tips är att du övar lite på att växla upp/ner helt utan att använda kopplingen, det är fullt möjligt utan att det låter illa. Växla upp, alltså från lägre till högre växel är lätt/-are, att växla ner kräver att man mellangasar lagom o har lite känsla i hur/när spaken skall dras. Med lite övning går det utmärkt att köra helt utan att använda kopplingen, kan vara bra att kunna om kopplingen helt plötsligt rasar på så vis att du inte kan få i växlarna (men den driver fortfarande!).

Så rådet är: Kör vidare. Öva lite på att köra utan att använda kopplingspedalen. Håll koll på hastig försämring/förändring av oljudet.

Ska tänka på det.

Men är det nån som har svar på andra problemet varför det är trögt att få in växel 2 för? Jag känner verkligen kuggarna ta i när jag lägger i den.

Garagen
17 oktober 2016 · 83 Inlägg

JohnMayLives skrev:
Förmodligen för att synkringen sätt sina bästa dagar. Ett sätt att minska problemet är dra spaken långsammare, och att inte dra på i ettan till 5000 varv, nöj dig med att sätta bilen i rullning endast (typ max 2000 varv).

Vad är synkring för något?  Exakt så gör jag, lägger in den försiktigt då märker man knappt av det.

TurbOla Reservdansk
17 oktober 2016 · 6 271 Inlägg

Garagen skrev:
Vad är synkring för något?  Exakt så gör jag, lägger in den försiktigt då märker man knappt av det.

Synkringar jämnar ut hastigheterna på axlarna i växellådan så att du lätt kan växla.
Utan synkringar hade du fått hålla växelspaken mot nästa växel och dubbeltrampa kopplingen för att ha en chans att få i en växel, annars så skorrar bara växellådan.

Att 2ans synkring är sliten märker du på att det är svårt att få i växeln.


http://www.freeasestudyguides.com/graphics/transmission-synchronizer.png

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang