Sportluftfilter eller orginal

Jholmen
17 oktober 2016 · 4 Inlägg

Tjena, Är lite sugen att sätta i ett sportluftfilter i min SAAB. Tänkte mest på att jag vill höra mer från turbo bland annat hur den sugerluft och dumpar. Eller finns det andra förslag om hur man kan få mer ljud ifrån turbon så skriv gärna.

Andra säger att sportluftfilter kan vara dåligt? någon som har några erfarenheter av detta?

Saab 250hk.

Cupra_
18 oktober 2016 ·

Alltså det här kommer bli en sån här tråd med en miljon åsikter, folk kommer hänvisa till youtube-klipp som visar hur dåligt det är, eller hur bra det är, och folk kommer argumentera...

Jag säger såhär:
Det är troligtvis det billigaste och enklaste sättet att få mer ljud ur turbon.

Jag har haft det i flera bilar.
I en S40 hade jag ett insatsfilter i originalboxen. Det gav marginellt högre ljud och ingen kännbar effektökning. Bortkastade pengar.

På en BMW 325 -07:
I originalboxen.
Gav mycket ljud, men mycket högre förbrukning. Ingen kännbar effektökning.

På min nuvarande seat, komplett kit med Insugsrör:
Herrejösses-ökning i ljud, mätbart mer effekt, speciellt i högre farter och varv. Oförändrad förbrukning.

Jag tror att om det är värt det eller ej beror på följande :
Vad är du ute efter?(Ljud) Vad får det kosta? Utformning på original filterbox/luftintag?

Vad gäller om det kan orsaka någon skada kommer det finnas en miljon olika åsikter om det med. Mina bilar har aldrig tagit någon märkbar skada av det. Jag har haft filter som skall oljas in, men gjort det försiktigt och med omsorg för att minimera risken att Lmm tar skada. Det har fungerat för min del.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang