Audi A4 1.9 tdi quattro -98 går ojämnt vid start

fyrtiosjuan
18 oktober 2016 · 2 Inlägg

Hej!

Jag är ny med diesel bilar, jag har som rubriken lyder införskaffat en 1.9 tdi quattro. Jag har inte haft bilen så himla länge, men det som jag har märkt är att när jag startar bilen så går den ojämnt i början, som den inte går på alla cylindrar nästan, den hoppar och hostar och vill nästan dö. Sen när den har stått en stund så börjar den gå bra. Det är inga problem på högre varv men om jag åker och fiskör på lägre varv och vill dra iväg så går den lite ryckigt på låga varven men inga problem alls då den kommer över 1900 varv.

Dieselfiltret är helt nybytt, jag tror den har någon form av chip i sig för slö är den inte. Fullstämplad service bok och olja/filter bytt för knappt 200mil sedan. Jag tänker kan det ha något med glödstiften att göra? Nu när tempen börjar sjunka ner mot nollan och vissa dagar till och med lite under nollan. Men som jag förstått så är dom endast till för själva starten? Så det förklarar inte fenomenet vid låga varvtal och att den går ojämnt i början? Så min fråga är vad ska jag börja med att kolla? smile

Ja just, den har gått 24900mil och remmen är bytt vid 22000mil.  bränsleförbrukningen ligger mellan 0.55 och 0.6.

Mvh
Philip

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
18 oktober 2016 · 17 478 Inlägg

fyrtiosjuan skrev:
Hej!

Jag är ny med diesel bilar, jag har som rubriken lyder införskaffat en 1.9 tdi quattro. Jag har inte haft bilen så himla länge, men det som jag har märkt är att när jag startar bilen så går den ojämnt i början, som den inte går på alla cylindrar nästan, den hoppar och hostar och vill nästan dö. Sen när den har stått en stund så börjar den gå bra. Det är inga problem på högre varv men om jag åker och fiskör på lägre varv och vill dra iväg så går den lite ryckigt på låga varven men inga problem alls då den kommer över 1900 varv.

Dieselfiltret är helt nybytt, jag tror den har någon form av chip i sig för slö är den inte. Fullstämplad service bok och olja/filter bytt för knappt 200mil sedan. Jag tänker kan det ha något med glödstiften att göra? Nu när tempen börjar sjunka ner mot nollan och vissa dagar till och med lite under nollan. Men som jag förstått så är dom endast till för själva starten? Så det förklarar inte fenomenet vid låga varvtal och att den går ojämnt i början? Så min fråga är vad ska jag börja med att kolla? smile

Ja just, den har gått 24900mil och remmen är bytt vid 22000mil.  bränsleförbrukningen ligger mellan 0.55 och 0.6.

Mvh
Philip

En TDi ska starta snällt i ner mot -10 grader utan glödstift. Den ska gå hårt och oroligt i maskin i cirka 10 sekunder men efter det som den ska. Ryckighet på lägre varv tyder på något annat problem. Man kan ju läsa ut felkoder på den och kanske få en indikation om vad som kan vara felet.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
fyrtiosjuan
18 oktober 2016 · 2 Inlägg

okey det kanske är bäst att göra så, lämna in den för att läsa av lite koder och se vad som kommer upp om det kommer upp något. smile
Tack för svaret!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang