Mystiskt ljudglapp, hittar inte själva glappet

supablue
18 oktober 2016 · 5 Inlägg

Hej!

Jag har ett väldigt konstigt glappande i ljudet.
Det är framhögtalarna som glappar, ibland ena och ibland båda.
Ibland klipps ljudet på en gång och och bland kan det knastra till innan det försvinner. Själva glappet kan komma av att köra över en vägskarv, ojämnheter i vägen, bromsar/gasar hårt, tyngdkraften av hög fart i svängar etc.
Jag har dragit ut stereon en gång och juckat på kablarna utan att kunna reproducera felet, men när enheten sitter i så kan det hjälpa att bara trycka till enheten lite från sidan för att få tillbaka ljudet innan det glappar bort igen. Vad fan kan det bero på? Hur är det möjligt att inte kunna reproducera felet genom att jucka på kablarna?
Jag hade bilen inlämnad och montören lyckades inte heller få fram glappet genom att dra i kablarna.

Känslan är nästan som om det hade varit så att själva ytan på enheten är den som leder genom ytan på instrumentpanelen den är monterad i, men inte får bra kontakt hela tiden. För ibland räcker det med att trycka till väldigt lätt med fingret på enheten så kommer ljudet tillbaka. Drt är inte enheten i sig som är felet, det var samma med enheten som satt i innan. Jag blir fan tokig snart! Är det någon som har något bra tips?

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
19 oktober 2016 · 4 917 Inlägg

Jag hade kollat + och jord så det är ok först.
Sen hade jag tagit kablar direkt från batteriet via säkring för att säkerställa att det inte är varken jordfel eller plus.

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
mb_pucken
19 oktober 2016 · 5 087 Inlägg

Skulle kunna vara en högtalarkabel som går mot plåt eller jordkabel. Kolla bakom högtalarna så dom ej liger i mot något.
Sen kan gu även Ohm mäta kablarna mot varandra för attse så dom inte är kortslutna :-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
supablue
19 oktober 2016 · 5 Inlägg

Det konstiga är att jag bara behöver röra enheten lite lätt med fingret för att få tillbaka ljudet. Men jag får ta och mäta på kablarna i helgen och se om jag kan hitta något konstigt där. (Dock så borde ju montören ha gjort det kan man tycka..)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang