Vad behöver jag göra för att få på min T3/T4 på en B230FK

dumfrog
18 oktober 2016 · 88 Inlägg

Hej!

Jag har en 945:a med B230FK årsmodell 1997 som jag har köpt en ny turbo till.

Jag har gjort rätt mycket på bilen för att förbereda den för nya turbon.

*Topp med kam är hämtat från en b230fb, så det är 530(531?) och vx3-kam.
*Jag har satt på spridare från en 850 t5
*Ökat LMM-Arean så att den är i fas med spridarna. Det blev typ 65mm.
*Satt i en guld box och chippat den samt bränsle.
*Gjort sedvanlig service, olja, luftfilter, oljefilter etc.
*Packingsrenoverat motorn.

Nu ska jag montera min nya turbo. Det är en no-name t3/t4.
Den här turbon får ju inte olja som den gamla får.

Tanken med den nya turbon är inte att åka med högre ladd, utan jag vill ha samma ladd, men mindre turbo så att luften inte blir så varm.

Hur ska jag göra för att få den att passa?
Den är ju bolt on på grenröret. Jag har slipat ner den där labyrinttätningen.

Oljereturen? Hur löser jag den? Kan jag kapa av röret som går där nu och trä på en slang på det?

LMM. Nu kommer den interna pysventlien försvinna, så då måste jag ju sätta dit en sån där jäkel som kvittrar och pyser. Då måste man väl flytta LMM till insugssidan? Vart ska pysventlilen sitta?

Senast redigerat av dumfrog (18 oktober 2016)

Mack Forum- och sitemoderator
18 oktober 2016 · 26 136 Inlägg

Skilj på Dumpventil och Pysventil då det är två skilda saker.

Antar du menar den första och den behöver inte alls "kvittra och pysa". Köp en återcirkulerande så slipper du det.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
dumfrog
18 oktober 2016 · 88 Inlägg

Mack skrev:
Skilj på Dumpventil och Pysventil då det är två skilda saker.

Antar du menar den första och den behöver inte alls "kvittra och pysa". Köp en återcirkulerande så slipper du det.

Okej vad bra. Hur kopplas den in?

dumfrog
18 oktober 2016 · 88 Inlägg

Mack skrev:
Skilj på Dumpventil och Pysventil då det är två skilda saker.

Antar du menar den första och den behöver inte alls "kvittra och pysa". Köp en återcirkulerande så slipper du det.

Jag tänker att den borde återcirkulera luften emellan turbon och lmm så att man inte gör av med uppmätt luft...?

Jag ska läsa lite här och försöka förstå, men jag uppskattar hjälp! :]

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=119798

Senast redigerat av dumfrog (18 oktober 2016)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang