Folk vill köpa min corolla

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
19 oktober 2016 · 4 917 Inlägg

Det började för ca 2 år sedan, då det började dimpa ner brev från olika SKUMMA bilfirmor som bad mig kontakta dom ifall jag skulle sälja eller skrota min bil.
Nu i dagarna så har MINST 3 olika presumtiva köpare t o m ringt hem till mig och ville lägga rabarber på min kärra.
Det är ju en gammal häck från -98 som dom vill ge 7-8000 för men den är ju bara värd 5k enl uppgift på nätet.
Riskokarn har ju för bövelen passerat 26k mil så vad fasen ska dom med en gammal bil till?
Är det för att dom kan se att jag är pensionär och TROR att jag skött den exemplariskt?
Eller kan dom läsa t-styrelsens utdrag från besiktningen att ingen anmärkning inkommit de senaste 10 åren?smile

Senast redigerat av tommen1 (19 oktober 2016)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
chrizz Administratör
19 oktober 2016 · 11 780 Inlägg

Hehe, vem vet. Du har inte haft den ute för försäljning ens alltså?

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
19 oktober 2016 · 4 917 Inlägg

Varenda en som ringt har fått beskedet att jag ALDRIG  kommer att sälja bilen.

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
chrizz Administratör
19 oktober 2016 · 11 780 Inlägg

Fråga nästa som ringer hur det kommer sig att de kontaktar dig

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."
Arly165 Bakhjulsdriven
19 oktober 2016 · 334 Inlägg

De exporterar till afrika bl.a. Vänner som haft Toyota har blivit nedringda av allehanda köpare som budat på bilarna. Tror de får rätt skapligt betalt när de skeppar iväg ett antal bilar.

Volvo 744-892 GLT 16 VALVE "Magnum opus" (1989)
Chevrolet Impala SS "Grocery Getter" (1996)
Volvo 704-862 "760 Turbo" (1984)
AB8 Mr
19 oktober 2016 · 35 Inlägg

Edit: Too slow
Liknande hände när jag hade en Toyota Carina som vinterbil. Frågade en av spekulanterna, han sa att dom exporterar bilar till Afrika. 90-Tals Toyota är väldigt attraktiva där.. Sålde den på vårkanten till killen som berättade om export. Köptes för 3k av mig, såldes för 8k smile

Senast redigerat av AB8 (19 oktober 2016)

Mvh
/B
Tesla Model 3 "Bettan" (2019)
mb_pucken
19 oktober 2016 · 5 083 Inlägg

När min far skulle sälja sin king cab så ringde det flera skumma snubbar som ville köpaden för just export till Afrika.
Slutade med att den köptes av en sådan firma då dom dels bjöd över annonserat pris och i efterhand så var det en bra affär. Kom en kille med biltransport och hämta. Ingen provkörning mer än upp på transporten och kontanterna framme direkt utan krångel och prut osv.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
spillolja
19 oktober 2016 · 4 014 Inlägg

Om den hämtas på transport ändå ska exporteras kan man behålla registreingsskyltarna

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Evildan
19 oktober 2016 ·

spillolja skrev:
Om den hämtas på transport ändå ska exporteras kan man behålla registreingsskyltarna

Du gör ägarbytet till firman och den sköter exporten.

Evildan
19 oktober 2016 ·

tommen1 skrev:
Det började för ca 2 år sedan, då det började dimpa ner brev från olika SKUMMA bilfirmor som bad mig kontakta dom ifall jag skulle sälja eller skrota min bil.
Nu i dagarna så har MINST 3 olika presumtiva köpare t o m ringt hem till mig och ville lägga rabarber på min kärra.
Det är ju en gammal häck från -98 som dom vill ge 7-8000 för men den är ju bara värd 5k enl uppgift på nätet.
Riskokarn har ju för bövelen passerat 26k mil så vad fasen ska dom med en gammal bil till?
Är det för att dom kan se att jag är pensionär och TROR att jag skött den exemplariskt?
Eller kan dom läsa t-styrelsens utdrag från besiktningen att ingen anmärkning inkommit de senaste 10 åren?smile

En Corolla -98 har ett högre försäljningsvärde än vad som kassa värderingssighterna anger.
Från 10000kr är en relativt nybesiktigad värd, lågmilad och rostfri så säljs dom inte sällan för det dubbla.
Exportörerna säljer dom rosthinkarna från 15000kr och uppåt då det är en akut bilbrist i många afrikanska länder. Hilux är hårdvaluta, jag menar som så att på var nyhetsreportage från krigshärjade länder förekommer Hilux alltjämt i bakgrunden med en kanon påskruvad på flaket.

Muttley
19 oktober 2016 ·

spillolja skrev:
Om den hämtas på transport ändå ska exporteras kan man behålla registreingsskyltarna

Inte kan, man måste och skall.   De ska skickas in om du inte gör ett ägarbyte. Om bilen exporteras utan att du bytt ägare till den nye så har du skaffat dig en registeravgift resten av ditt liv på 60 kr om året wink

spillolja
19 oktober 2016 · 4 014 Inlägg

tkd_rille skrev:
Inte kan, man måste och skall.   De ska skickas in om du inte gör ett ägarbyte. Om bilen exporteras utan att du bytt ägare till den nye så har du skaffat dig en registeravgift resten av ditt liv på 60 kr om året wink

jag hade en Avställd Ford Fiesta som jag fick inbetalningskortet för i 10 år i rad utan att betala, tillslut ringe jag till bliregistret och frågade om den inte åkte ur med automatik efter 3 år, svaret var nej men handläggaren avreggade med några knapptryckningar 

smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Muttley
19 oktober 2016 ·

spillolja skrev:

tkd_rille skrev:
Inte kan, man måste och skall.   De ska skickas in om du inte gör ett ägarbyte. Om bilen exporteras utan att du bytt ägare till den nye så har du skaffat dig en registeravgift resten av ditt liv på 60 kr om året wink

jag hade en Avställd Ford Fiesta som jag fick inbetalningskortet för i 10 år i rad utan att betala, tillslut ringe jag till bliregistret och frågade om den inte åkte ur med automatik efter 3 år, svaret var nej men handläggaren avreggade med några knapptryckningar 

smile

De brukar ju vilja ha handlingarna på det.
Men så här står de iallafall på Ts
För att fordonet ska kunna avregistreras på grund av export, ska säljaren sända in följande till Transportstyrelsen:

1.Anmälan om avregistrering på grund av export
2,en handling som klart visar att fordonet har förts ut ur Sverige
3,fordonets registreringsskyltar.

smile

moparfarmer österbybruk
20 oktober 2016 · 267 Inlägg

Min granne kan inte köra sin blekrosa camry 92 till Uppsala och handla utan att få en lapp eller telefonsamtal från suspekta spekulanter från icke skidåkare nation, som vill köpa och exportera till Afrika.
Min Toyota tercel 4x4 går i Senegal nu... Fick 2tusen för en upprostad obes rishög..

Att Trimma en Volvo Är som att Smiska en Gris!
Keep on cruising! -Or burn out!
Chevrolet camaro "zebran" (1998)
Chevrolet S10 "Stian" (1999)
Dodge Dart "Swinger" (1971)
Jokabsson
20 oktober 2016 · 1 172 Inlägg

Det kanske är en gammal drogbil från Colombia som kommit vilse?
Kolla hjulhusen efter kokain! wink

Senast redigerat av Cracksoup (20 oktober 2016)

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
Evildan
20 oktober 2016 ·

Cracksoup skrev:
Det kanske är en gammal drogbil från Colombia som kommit vilse?
Kolla hjulhusen efter kokain! wink

Corolla, inte E36 big_smile

Vixhall
20 oktober 2016 · 37 Inlägg

Har sålt 2st gamla Renault Trafic-bussar och 2st Toyota Carina E till Afrika. Dom körde över 80 mil enkel väg för att köpa dem. Bra att ha & göra med, betalar bra och inget tjafs.

Utmarks-Loke
20 oktober 2016 · 5 813 Inlägg

Jag har skänkt bort några skrotbilar till afrikaexport också. Nissan terrano, izusu trooper och ford transit är bilar dom gärna vill ha, trots att de varit okörbara rostvrak.

Muttley
20 oktober 2016 ·

Svarte_Orm skrev:
Jag har skänkt bort några skrotbilar till afrikaexport också. Nissan terrano, izusu trooper och ford transit är bilar dom gärna vill ha, trots att de varit okörbara rostvrak.

Skänk inte,  du kan få vettigt betalt.  De får hutlösa pengar för dem i Afrika :p    Känner en som brukar ringa till en exportfirma som kommer och hämtar de på lastbil när han har för många.

Utmarks-Loke
20 oktober 2016 · 5 813 Inlägg

tkd_rille skrev:

Svarte_Orm skrev:
Jag har skänkt bort några skrotbilar till afrikaexport också. Nissan terrano, izusu trooper och ford transit är bilar dom gärna vill ha, trots att de varit okörbara rostvrak.

Skänk inte,  du kan få vettigt betalt.  De får hutlösa pengar för dem i Afrika :p    Känner en som brukar ringa till en exportfirma som kommer och hämtar de på lastbil när han har för många.

Nja, ingen ville nog betala för de bilarna. Isuzun hade lagerknack från motorn, var upprostad och bucklig, hade inte rört sig på många år. Terranon var rostig, lätt krockad och hade gått som skogsbil innan den blivit stående flera år. Transiten var ett vrak, så rostig att en länkarm vikit sig bland annat. Samtliga var fulla av mögel och musbon efter att ha stått länge.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang