Hur får jag min bil att låta mer?

Ockelbo300
19 oktober 2016 · 3 Inlägg

Ute o gick i stan igår så kommer det en gammal Volvo, 240? tror jag,  och den vrålade som ett jävla as asså. Den lät ungefär som volvo-terror traktorn. Hur får jag min bil att låta så? Öppet filter? Nåt jox i röret? Ja, jag är amatör.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
19 oktober 2016 · 17 386 Inlägg

Ockelbo300 skrev:
Ute o gick i stan igår så kommer det en gammal Volvo, 240? tror jag,  och den vrålade som ett jävla as asså. Den lät ungefär som volvo-terror traktorn. Hur får jag min bil att låta så? Öppet filter? Nåt jox i röret? Ja, jag är amatör.

Avgassystemet består av 2 ljudämare (burkar). Tar man bort den sista och ersätter med ett vanligt rör som finns billigt på Biltema så låter det rejält. Vanligaste saken man gör för "mer ljud"

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
jonTe
24 oktober 2016 · 5 710 Inlägg

Det underlättar om vi får redan på vad du har för bil Ockelbo300.

MVH Jonas
..............
jaka54
31 oktober 2016 · 5 682 Inlägg

Hej!
Låta mer??? Hur gammal är man då?? Fem?

kajc
1 november 2016 · 311 Inlägg

Stor skruvmejsel genom ljuddämparen funkar alltid smile

zemet
1 november 2016 · 4 030 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Låta mer??? Hur gammal är man då?? Fem?

Eller så kanske man bara gillar motorljud, antar att du kör elbil om du vill ha det tyst.

beppizh
1 november 2016 · 328 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Låta mer??? Hur gammal är man då?? Fem?

Det är väl hans ensak, och om du tycker det är fel med motorljud och dyligt så är du nog och yrar i fel forum.

Evildan
1 november 2016 ·

kajc skrev:
Stor skruvmejsel genom ljuddämparen funkar alltid smile

Hakkas Berra stuket.
( särskrivning med vilje.)
En stor motorsåg i bagaget för att få det rätta stuket på Amazonen sedan slår man ett stort spett genom ljuddämparen för rätt ljud.

Evildan
1 november 2016 ·

beppizh skrev:

jaka54 skrev:
Hej!
Låta mer??? Hur gammal är man då?? Fem?

Det är väl hans ensak, och om du tycker det är fel med motorljud och dyligt så är du nog och yrar i fel forum.

Motorforumet är öppet även för bilentusiaster utan behov av bröölande tonårsvagnar.
Tycker Du annorlunda är nog just Du i fel forum och yrar.

M123
1 november 2016 · 962 Inlägg

zemet skrev:

jaka54 skrev:
Hej!
Låta mer??? Hur gammal är man då?? Fem?

Eller så kanske man bara gillar motorljud, antar att du kör elbil om du vill ha det tyst.

beppizh skrev:

jaka54 skrev:
Hej!
Låta mer??? Hur gammal är man då?? Fem?

Det är väl hans ensak, och om du tycker det är fel med motorljud och dyligt så är du nog och yrar i fel forum.

Motorljud?
Trodde det var frågan om avgasljud.
Nej blir inte den enes ensak då det låter åt alla. big_smile
Låter många gånger värre utanför bilen än i.
Härmed har jag inte tagit ställning i frågan.

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
beppizh
1 november 2016 · 328 Inlägg

Evildan skrev:

beppizh skrev:

jaka54 skrev:
Hej!
Låta mer??? Hur gammal är man då?? Fem?

Det är väl hans ensak, och om du tycker det är fel med motorljud och dyligt så är du nog och yrar i fel forum.

Motorforumet är öppet även för bilentusiaster utan behov av bröölande tonårsvagnar.
Tycker Du annorlunda är nog just Du i fel forum och yrar.

Tycker dock inte det är helt okej med kränkningar som killen la. Behöver man va 5 för att man är intresserad av gött ljud från bilen? Sen, behöver det va en tonåring som kör en bil om den låter lite mer än original? Tror du det så har du nog fått fel uppfattning. Vet många som gillar att gå upp lite i rör-storlek för att få det lilla extra ljudet från kärran, sen vet jag många som gillar att det inte ska låta alls nästan. Det jag vill ha sagt är, alla har sin åsikt. Man är tvunget värken tonåring eller 5 år bara för att ens bil låter mer, för om du tror det så skulle du testa att gå på en lastbils uställning/mässa, inte för att lastbilar har med ämnet att göra, men då lär du nog inte se många 5 åringar eller tonåringar bakom ratten och varvar med 5" raka rör eller något. smile

beppizh
1 november 2016 · 328 Inlägg

M123 skrev:

zemet skrev:

jaka54 skrev:
Hej!
Låta mer??? Hur gammal är man då?? Fem?

Eller så kanske man bara gillar motorljud, antar att du kör elbil om du vill ha det tyst.

beppizh skrev:

jaka54 skrev:
Hej!
Låta mer??? Hur gammal är man då?? Fem?

Det är väl hans ensak, och om du tycker det är fel med motorljud och dyligt så är du nog och yrar i fel forum.

Motorljud?
Trodde det var frågan om avgasljud.
Nej blir inte den enes ensak då det låter åt alla. big_smile
Låter många gånger värre utanför bilen än i.
Härmed har jag inte tagit ställning i frågan.

Sålänge besiktning inte säger något och eventuellt grannarna inte klagar så är det väl enes ensak? smile

Evildan
1 november 2016 ·

beppizh skrev:

Evildan skrev:

beppizh skrev:

Det är väl hans ensak, och om du tycker det är fel med motorljud och dyligt så är du nog och yrar i fel forum.

Motorforumet är öppet även för bilentusiaster utan behov av bröölande tonårsvagnar.
Tycker Du annorlunda är nog just Du i fel forum och yrar.

Tycker dock inte det är helt okej med kränkningar som killen la. Behöver man va 5 för att man är intresserad av gött ljud från bilen? Sen, behöver det va en tonåring som kör en bil om den låter lite mer än original? Tror du det så har du nog fått fel uppfattning. Vet många som gillar att gå upp lite i rör-storlek för att få det lilla extra ljudet från kärran, sen vet jag många som gillar att det inte ska låta alls nästan. Det jag vill ha sagt är, alla har sin åsikt. Man är tvunget värken tonåring eller 5 år bara för att ens bil låter mer, för om du tror det så skulle du testa att gå på en lastbils uställning/mässa, inte för att lastbilar har med ämnet att göra, men då lär du nog inte se många 5 åringar eller tonåringar bakom ratten och varvar med 5" raka rör eller något. smile

Instämmer, att hoppa på någon som jaka och även du gjorde är inte ett bra beteende.

Precis, alla har sin åsikt och olika inriktning inom fordonshobbyn.
Vad jag menade gick alltså fram närapå till fullo även om du inte förstod utrycket bröölande tonårsvagnar.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
1 november 2016 · 17 386 Inlägg

Blev bra fart i tråden men ämnet i sig verkade inte vara prio på.

På tal om påhopp: Har inte lådan rasat i din gasolraket ännu Evildan?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Evildan
1 november 2016 ·

Hybridsmurfen skrev:
Blev bra fart i tråden men ämnet i sig verkade inte vara prio på.

På tal om påhopp: Har inte lådan rasat i din gasolraket ännu Evildan?

Ämnet är uttömt i legio trådar.

Lådan är oväntat nog fortfarande fungerande så även motorn samt inga elfel har uppstått. Gasolbehållarna är bytta 2015 som är förväntat på den då 5år gamla folkvagnen.
Finns en lunta som bidragit till skogsskövlingen med diverse kvitton på bytta detaljer till ett värde som vida överstiger fordonets egentliga försäljningsvärde i dags datum.
Horribel läsning, kvalitetsbilar?
Relativt snål på gas och växlar som en taxiförare anno 1982 samt känns tight i chassit, vilket den borde enligt luntan.

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
1 november 2016 · 4 917 Inlägg

"Sålänge besiktning inte säger något och eventuellt grannarna inte klagar så är det väl enes ensak? "

Jag håller inte med för jag knyter näven i fickan och svär HÖGT inombords när jag hör dessa oljudsdårar om nätterna som även sliter asfalt och stör oss gamlingar som vill sova ljuvt om nätterna..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
1 november 2016 · 17 386 Inlägg

tommen1 skrev:
"Sålänge besiktning inte säger något och eventuellt grannarna inte klagar så är det väl enes ensak? "

Jag håller inte med för jag knyter näven i fickan och svär HÖGT inombords när jag hör dessa oljudsdårar om nätterna som även sliter asfalt och stör oss gamlingar som vill sova ljuvt om nätterna..

Poäng där.

Till helgen väntas den första snön nu. På kvällen så blir det först stilla så som det bara kan bli när ett snötäcke håller på att lägga sig. Sen tar det hus i helvete när gamla straffsänkta Volvos piskas runt på tvären med varvtal som bara en F1-förare är van vid. Sen kan vi räkna antal nerkörda lyktstolpar. Sist nu i januari var det vara 2 stycken trots 15-20 cm snö.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
zemet
1 november 2016 · 4 030 Inlägg

Lite curiosa, jag jobbar med produktutveckling av ljuddämpare på volvo lastvagnar.
Vi fick ganska nyligen en rapport om att 50000 per/år dör pga buller och oljud i Europa.

Oljudet var såklart inte det som dödade personerna utan detta var en siffra som räknats fram då man vägt in till stor del hjärt och kärlsjukdommar som orsakats av stress och sömnbesvär pga buller från vägar och fordon. 

Diskussionen kring detta på jobbet kom fram till slutsatsen att det nog är ganska mycket större problem i övriga europa där man inte har lika välissolerade hus med 3 glasfönster och slappare bygglovsregler angående buller och ljudnivåer.

Var en hyfsat seriös författare av rapporten typ WHO eller liknande, kan se om jag hittar den igen om någon är intresserad.

Hur metodiken för rapporten såg ut och exakt vad beräkningsunderlaget för den siffran på 50000 var kommer jag ej ihåg men finns säkert att hitta på internet om man bemödar sig att söka lite.

Något att ha i bakhuvet nu när diverse politiker slår sig för bröstet och vill lösa bostadsbristen genom att lätta på bullerkraven för byggplaner och bygglov.

Uppdaterade med korrekt siffra, saxade snabbt en sammanfattning av rapporten:

How can noise be fatal?

Exposure to traffic noise triggers the release of certain hormones, which can lead to changes
in blood pressure and to a greater risk of some heart diseases (e.g. ischemic heart diseases,
angina pectoris, myocardial infarction). Noise triggers the production of stress hormones
like cortisol, noradrenaline and adrenaline, which is especially dangerous over long periods
of exposure.

For people living in streets with average noise levels above 65-70 decibels, the risk of heart
disease is on average 20% higher compared with people in quieter streets. And while some
noise problems get better as people think they are getting used to them, noise-related cardiovascular
problems show no signs of improving with time.
Around 50,000 people in the EU die prematurely each year from heart attacks caused
by traffic noise. Almost 200,000 more suffer from cardio-vascular disease linked to traffic
noise.

https://www.transportenvironment.org/si … ear_us.pdf

Senast redigerat av zemet (1 november 2016)

jonTe
1 november 2016 · 5 710 Inlägg

Behöver ni ens tänka på dB volymen ur paketet nuförtiden zemet? Pre-cat, DPF, SCR-cat o slip-cat borde filtrera bort allt ljud så en ren ljuddämpare blir onödig?

Lagmässigt finns det en gräns iaf för lastbilar, säkerligen för nya bilar oxo.
För gamla bilparken är det besiktningen som är nålsögat. Beroende på vem man får och hur mycket det låter kan de bli problem.
Har själv lyckats med en 2:a på besiktningen på min 9000.
Kan vara värt att tänka på för trådskaparen om han/hon inte vill ha krångel.

MVH Jonas
..............
zemet
1 november 2016 · 4 030 Inlägg

jonTe skrev:
Behöver ni ens tänka på dB volymen ur paketet nuförtiden zemet? Pre-cat, DPF, SCR-cat o slip-cat borde filtrera bort allt ljud så en ren ljuddämpare blir onödig?

Lagmässigt finns det en gräns iaf för lastbilar, säkerligen för nya bilar oxo.
För gamla bilparken är det besiktningen som är nålsögat. Beroende på vem man får och hur mycket det låter kan de bli problem.
Har själv lyckats med en 2:a på besiktningen på min 9000.
Kan vara värt att tänka på för trådskaparen om han/hon inte vill ha krångel.

Helt korrekt, på EURO6 bilar har vi ingen konstruktion som är enbart till för att sänka ljudvolymen.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang