Hur får jag min bil att låta mer?

Mr_B
1 november 2016 · 330 Inlägg

zemet skrev:
Lite curiosa, jag jobbar med produktutveckling av ljuddämpare på volvo lastvagnar.
Vi fick ganska nyligen en rapport om att 50000 per/år dör pga buller och oljud i Europa.

Fast er målgrupp är ju inte precis förskonad från folk vars åsikt är att ju mer det låter, desto bättre är det. Just Volvo är dock inte värst, i det här landet är Scania det märket som drar till sig flest av de förare i den tunga gruppen, som tycker att avgasljud är fantastiskt. Det går inte med ord att beskriva den vidriga känslan jag får varje gång jag måste ta mig förbi en lastbil med raka rör... Hu.

Personligen tycker jag bilar är roligare om de låter väldigt lite, men levererar bra prestanda. Så till den grad att jag har tittat på eftermarknadsljuddämpare för att försöka få bort det vassa ljudet som min Ralliart har, men till dags dato utan att riktigt komma till skott, då de som utlovar lägre ljud, även stryper flödet så pass att man förlorar prestanda.
Men jag har full förståelse för att alla tycker olika, och skulle aldrig säga att någon annan har fel om en subjektiv åsikt som den här. Det är som kvinnor, (eller gubbar) glass, och godis. Alla gillar olika.
B!

zemet
2 november 2016 · 4 030 Inlägg

Haha ja jag får hålla med dig om att scaniaförarna helt klart är dom som oftast kör med raka rör och hela bilen ser ut som en julgran med motivlack.

Jag älskar det däremot, en tungt lastad bil med raka rör i en uppförsbacke låter så jävla härligt:)

Evildan
2 november 2016 ·

zemet skrev:
Haha ja jag får hålla med dig om att scaniaförarna helt klart är dom som oftast kör med raka rör och hela bilen ser ut som en julgran med motivlack.

Jag älskar det däremot, en tungt lastad bil med raka rör i en uppförsbacke låter så jävla härligt:)

Men det ska ju vara en rak 6:a på 16 liter. big_smile

zemet
2 november 2016 · 4 030 Inlägg

Evildan skrev:

zemet skrev:
Haha ja jag får hålla med dig om att scaniaförarna helt klart är dom som oftast kör med raka rör och hela bilen ser ut som en julgran med motivlack.

Jag älskar det däremot, en tungt lastad bil med raka rör i en uppförsbacke låter så jävla härligt:)

Men det ska ju vara en rak 6:a på 16 liter. big_smile

Ja den motorn är inte helt fel, finns riktigt jävla häftiga timmerbilar med 750 motorn som står utanför kontoret nu:)

Men Scanias V8 låter jävla gött den med, men den är lite för klen för min smak;D

beppizh
2 november 2016 · 328 Inlägg

Evildan skrev:

zemet skrev:
Haha ja jag får hålla med dig om att scaniaförarna helt klart är dom som oftast kör med raka rör och hela bilen ser ut som en julgran med motivlack.

Jag älskar det däremot, en tungt lastad bil med raka rör i en uppförsbacke låter så jävla härligt:)

Men det ska ju vara en rak 6:a på 16 liter. big_smile

Massa klabb med sexorna, tyvärr..

beppizh
2 november 2016 · 328 Inlägg

zemet skrev:

Evildan skrev:

zemet skrev:
Haha ja jag får hålla med dig om att scaniaförarna helt klart är dom som oftast kör med raka rör och hela bilen ser ut som en julgran med motivlack.

Jag älskar det däremot, en tungt lastad bil med raka rör i en uppförsbacke låter så jävla härligt:)

Men det ska ju vara en rak 6:a på 16 liter. big_smile

Ja den motorn är inte helt fel, finns riktigt jävla häftiga timmerbilar med 750 motorn som står utanför kontoret nu:)

Men Scanias V8 låter jävla gött den med, men den är lite för klen för min smak;D

Efter chip och KCR box så kan du ju inte klaga 😉

Evildan
2 november 2016 ·

zemet skrev:

Evildan skrev:

zemet skrev:
Haha ja jag får hålla med dig om att scaniaförarna helt klart är dom som oftast kör med raka rör och hela bilen ser ut som en julgran med motivlack.

Jag älskar det däremot, en tungt lastad bil med raka rör i en uppförsbacke låter så jävla härligt:)

Men det ska ju vara en rak 6:a på 16 liter. big_smile

Ja den motorn är inte helt fel, finns riktigt jävla häftiga timmerbilar med 750 motorn som står utanför kontoret nu:)

Men Scanias V8 låter jävla gött den med, men den är lite för klen för min smak;D

Den versionen är smårå i gången.
Jag har byggt om några som kom direkt från bänken i Göteborg att monteras i gula maskiner istället, byts insug, grenrör, turbo med mera och givetvis plockas svänghjulet bort till förmån för en flexplate.
Scaniasnurran är väl sådär. wink

Evildan
2 november 2016 ·

beppizh skrev:

Evildan skrev:

zemet skrev:
Haha ja jag får hålla med dig om att scaniaförarna helt klart är dom som oftast kör med raka rör och hela bilen ser ut som en julgran med motivlack.

Jag älskar det däremot, en tungt lastad bil med raka rör i en uppförsbacke låter så jävla härligt:)

Men det ska ju vara en rak 6:a på 16 liter. big_smile

Massa klabb med sexorna, tyvärr..

Är det problem med D16 är jag medskyldig, åtminstone om det är dom i gula maskinerna då jag arbetat med utvecklingen av dom.

granadadr
2 november 2016 · 7 268 Inlägg

jonTe skrev:
Behöver ni ens tänka på dB volymen ur paketet nuförtiden zemet? Pre-cat, DPF, SCR-cat o slip-cat borde filtrera bort allt ljud så en ren ljuddämpare blir onödig?

Lagmässigt finns det en gräns iaf för lastbilar, säkerligen för nya bilar oxo.
För gamla bilparken är det besiktningen som är nålsögat. Beroende på vem man får och hur mycket det låter kan de bli problem.
Har själv lyckats med en 2:a på besiktningen på min 9000.
Kan vara värt att tänka på för trådskaparen om han/hon inte vill ha krångel.

precis,, alla stationer har db mätare, som dem kan ta fram vid misstanke om för hög db,, sen till ts ett tips OM nu grannskapet klagar,, lyssna på dem wink annars kör på,, dock kan jag tala om för dig att man blir GODE less på buller ,, mina BUSbilar har 3" å låter fruktansvärt,, hörselkåpor är std i dessa bilar,, så njäe i mina ögon smile smile

Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Skogsnissen
11 december 2016 · 62 Inlägg

Har samma fråga som trådstartaren.
Har en Volvo 940 Lättryckare från -98, som jag helst vill ha ett mer mullrande ljud på...
Tänkte då, om man köper en japsdämpare 2'5 eller 3', vilket är bäst och ger bäst ljud?
Här är länkarna till de jag tänkte införskaffa.. Men först tänkte jag höra era åsikter?
http://www.mrtuning.se/p/universal/avga … re-25.html
http://www.mrtuning.se/p/universal/avga … -8056.html

Volvo 744 GL "ODD Annorlunda" (1990)
Volvo 940 Classic "Trafikledning" (1998)
Xebers76
11 december 2016 · 2 250 Inlägg

Till ts: Inte för å va sån men b230 med raka rör är ingen fröjd för örat. I mitt tycke endast irriterande. Ingen aning vad du har för bil själv men tänk lite på hur det kan komma att låta beroende på vad det är för bil. Har själv för stort avgas på min Civic vilket resulterat i ett fruktansvärt "drone" mellan 2k och 3k rpm, haft det så i ett halvår och börjar bli ganska trött på det, visst låter en 3liters 6a med rostfria dämpare fint men du kommer komma fram till samma sak som jag, det blir väldigt jobbigt i längden, ännu mer om du som jag kör bilen som brukis. Vill man bara bröla omkring och störa folk så kör man med fördel helt utan dämpare. Men det är din bil så du bestämmer själv smile

Senast redigerat av Xebers76 (11 december 2016)

Xebers76
11 december 2016 · 2 250 Inlägg

Skogsnissen skrev:
Har samma fråga som trådstartaren.
Har en Volvo 940 Lättryckare från -98, som jag helst vill ha ett mer mullrande ljud på...
Tänkte då, om man köper en japsdämpare 2'5 eller 3', vilket är bäst och ger bäst ljud?
Här är länkarna till de jag tänkte införskaffa.. Men först tänkte jag höra era åsikter?
http://www.mrtuning.se/p/universal/avga … re-25.html
http://www.mrtuning.se/p/universal/avga … -8056.html

Tyvärr är det svårt att få dem motorerna att låta fint (någon som lyckats för gärna skriva hur), ska tilläggas att dem är fantastiska motorer, lättmeckade och väldigt hållbara. Men just ljudet är något dem saknar hmm (obs, min åsik, vi har alla olika öron)

SportPilot Ubåtsingenjör
12 december 2016 · 7 217 Inlägg

till ts, fram med borrmaskinen and get wild

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Skogsnissen
12 december 2016 · 62 Inlägg

Xebers76 skrev:

Skogsnissen skrev:
Har samma fråga som trådstartaren.
Har en Volvo 940 Lättryckare från -98, som jag helst vill ha ett mer mullrande ljud på...
Tänkte då, om man köper en japsdämpare 2'5 eller 3', vilket är bäst och ger bäst ljud?
Här är länkarna till de jag tänkte införskaffa.. Men först tänkte jag höra era åsikter?
http://www.mrtuning.se/p/universal/avga … re-25.html
http://www.mrtuning.se/p/universal/avga … -8056.html

Tyvärr är det svårt att få dem motorerna att låta fint (någon som lyckats för gärna skriva hur), ska tilläggas att dem är fantastiska motorer, lättmeckade och väldigt hållbara. Men just ljudet är något dem saknar hmm (obs, min åsik, vi har alla olika öron)

Tråkigt att höra att jag inte kan göra något för ljudet, tycker själv att det är en viktig del. Men annars funkar den perfekt... det är bara ett perfekt avgasljud som inte är för jobbigt som raka rör men mittemellan raka rör och original röret som fattas!

Senast redigerat av Skogsnissen (12 december 2016)

Volvo 744 GL "ODD Annorlunda" (1990)
Volvo 940 Classic "Trafikledning" (1998)
granadadr
13 december 2016 · 7 268 Inlägg

nya RICER tråden smile

caromania Forummoderator
13 december 2016 · 9 296 Inlägg

Skogsnissen skrev:

Xebers76 skrev:

Skogsnissen skrev:
Har samma fråga som trådstartaren.
Har en Volvo 940 Lättryckare från -98, som jag helst vill ha ett mer mullrande ljud på...
Tänkte då, om man köper en japsdämpare 2'5 eller 3', vilket är bäst och ger bäst ljud?
Här är länkarna till de jag tänkte införskaffa.. Men först tänkte jag höra era åsikter?
http://www.mrtuning.se/p/universal/avga … re-25.html
http://www.mrtuning.se/p/universal/avga … -8056.html

Tyvärr är det svårt att få dem motorerna att låta fint (någon som lyckats för gärna skriva hur), ska tilläggas att dem är fantastiska motorer, lättmeckade och väldigt hållbara. Men just ljudet är något dem saknar hmm (obs, min åsik, vi har alla olika öron)

Tråkigt att höra att jag inte kan göra något för ljudet, tycker själv att det är en viktig del. Men annars funkar den perfekt... det är bara ett perfekt avgasljud som inte är för jobbigt som raka rör men mittemellan raka rör och original röret som fattas!

Turbon tar ju ganska mycket av det tråkiga oljudet. Du får skaffa en bit rör och ersätta främre dämparen med och testa. Sedan är ju ett fint insugsljud alltid roligare än avgasbröööööl.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Xebers76
13 december 2016 · 2 250 Inlägg

granadadr skrev:
nya RICER tråden smile

Fast detta handlar ju om motorljud/avgasljud??

rcy
13 december 2016 · 1 705 Inlägg

Xebers76 skrev:

granadadr skrev:
nya RICER tråden smile

Fast detta handlar ju om motorljud/avgasljud??

Från Urban Dictionary:

"Ricer
A person who makes unecessary modifications to their most often import car (hence the term "rice") to make it (mostly make it look) faster. The most common modifications are (but not limited to):

- Huge exhaust that serves no purpose but to make the car louder [...]"

Xebers76
14 december 2016 · 2 250 Inlägg

rcy skrev:

Xebers76 skrev:

granadadr skrev:
nya RICER tråden smile

Fast detta handlar ju om motorljud/avgasljud??

Från Urban Dictionary:

"Ricer
A person who makes unecessary modifications to their most often import car (hence the term "rice") to make it (mostly make it look) faster. The most common modifications are (but not limited to):

- Huge exhaust that serves no purpose but to make the car louder [...]"

Lite intressant att man aldrig riktigt kommer fram till vad dedär betyder, det jag lärt mig är Race Inspired Cosmetic Enhancement, så nu blev jag allt lite fundersam tongue

rcy
14 december 2016 · 1 705 Inlägg

Xebers76 skrev:

rcy skrev:

Xebers76 skrev:

Fast detta handlar ju om motorljud/avgasljud??

Från Urban Dictionary:

"Ricer
A person who makes unecessary modifications to their most often import car (hence the term "rice") to make it (mostly make it look) faster. The most common modifications are (but not limited to):

- Huge exhaust that serves no purpose but to make the car louder [...]"

Lite intressant att man aldrig riktigt kommer fram till vad dedär betyder, det jag lärt mig är Race Inspired Cosmetic Enhancement, så nu blev jag allt lite fundersam tongue

Jag vet att första gångerna jag hörde det, vilket är läääänge sen, så var det en benämning på japanska importbilar med "fast and furious" styling. Media kallade dom "racers" men då protesterade många inom bilkretsar att det bara är styling, bilarna går inte alls så fort som dom ser ut att göra, så eftersom bilarna i regel alltid var japanska så blev det "there is no race, just rice".
Ägarna av sådana bilar blev sedermera "ricers", en term som numera har kommit att innefatta alla som stylar enbart för utseende/ljud och inte för prestanda.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang