Köpråd: Förstabil! Vilken bil är bäst för mitt ändamål?

bergseije
19 oktober 2016 · 41 Inlägg

Hallå!

Dax att in handla min första bil! Har vart duktig på att jobbat så har en helt ok budget för en första bil så har sagt att jag kan lägga mellan 100-200k. Jag kör väldigt mycket skoter och cross så en pickup sitter ju som en fläskläpp men tyvärr så hamnar de större amerikanska pickisarna som har motor samt flak att tala om oftast över min budget om man ska ha en årsmodell som fortfarande känns relativt modern. De mindre japanesarna känns för motorsvaga och flaken är lite väl små om man ska kunna lasta 2 skotrar på. Det är väll Nissan Navara V6 som känns mest attraktiv bland de mindre pickisarna p.g.a att det finns relativt bra med kräm i motorn men som sagt är ju flaken lite små. Så då rullar ju mer tankarna mot någon suv eller kombi som man får haka på släp på istället. För delen med en suv som jag känner är att jag gillar sänkta bilar och tycker de ser dumt ut att rulla i T.ex Audi A4 i orginal höjd. Och de blir så opraktiskt med en sänkt kärra. Men med en suv ser de bra ut även om de är höga. Så jag har snöat in mig lite på Land Rover Range Rover sport med TDV8:an (twinturbodieselv8). Då har jag en rejäl kärra som jag kan dra ett redigt släp med samt en rolig bil med lite kräm i. Diesel känns som en självklarhet när jag drar så pass mycket släp så inte soppakostnaderna drar i väg så jäkla mycket. Nu är ju då frågan om detta är en bra bil att satsa på. Vet att de kan bli sjukt dyra att reparera men de känns som väldigt mycket bil för pengarna då dessa kostade närmare miljonen ny och man kan få en fin för ca 160k nu. Annars är ju en Audi med 3.0 dieseln också fin men gillar friheten med att ha lite högre markfri gång. Men ge gärna förslag och tips!

Senast redigerat av bergseije (19 oktober 2016)

MVH Arvid
Hyundai coupe v6 2,7 sport SE "morsans black lady" (2005)
Putteliten
19 oktober 2016 · 9 073 Inlägg

En A6 Allroad då? 3.0 V6 diesel med kräm och lite högre markfrigång.

bergseije
20 oktober 2016 · 41 Inlägg

Putteliten skrev:
En A6 Allroad då? 3.0 V6 diesel med kräm och lite högre markfrigång.

Jo har tänkt på de men tycker inte riktigt att A6  C6:orna är så snygga med allroad. Blir lixom alldeles för runda på något sätt. Och C7:orna går väll knappast att hitta inom min budget.

MVH Arvid
Hyundai coupe v6 2,7 sport SE "morsans black lady" (2005)
zemet
20 oktober 2016 · 4 035 Inlägg

Fundera lite extra på navarra:) Helt suverän på att ta sig fram, diff både fram och bak samt lågväxel.
Drar 1 liter oavsätt om man har släp eller ej:)
Ganska billiga, funkar helt okej på längre resor även om personbilar vanligtvis är bekvämare. Skall dock sägas att skall man jämföra med typ en volvo v60 så tycker jan navarran har lika bra komfort.

Dom vanliga standardsätena är ingen höjdare tycker jag, man börjar få träsmak i röven efter 3-4 timmar. Kanske finns andra stolar eller så köper man någon annan stol och byter ut.

Kör du 20" fälgar så är köregenskaperna även i högre hastigheter helt okej.
Har du BE kort får du dra 3 ton bakom bilen vilket är väldigt trevligt om man skall dra bilsläp eller liknande.

Vill du spendera lite mer pengar och få lite trevligare inredning kan du kolla på ford ranger eller Amarok.

bergseije
20 oktober 2016 · 41 Inlägg

zemet skrev:
Fundera lite extra på navarra:) Helt suverän på att ta sig fram, diff både fram och bak samt lågväxel.
Drar 1 liter oavsätt om man har släp eller ej:)
Ganska billiga, funkar helt okej på längre resor även om personbilar vanligtvis är bekvämare. Skall dock sägas att skall man jämföra med typ en volvo v60 så tycker jan navarran har lika bra komfort.

Dom vanliga standardsätena är ingen höjdare tycker jag, man börjar få träsmak i röven efter 3-4 timmar. Kanske finns andra stolar eller så köper man någon annan stol och byter ut.

Kör du 20" fälgar så är köregenskaperna även i högre hastigheter helt okej.
Har du BE kort får du dra 3 ton bakom bilen vilket är väldigt trevligt om man skall dra bilsläp eller liknande.

Vill du spendera lite mer pengar och få lite trevligare inredning kan du kolla på ford ranger eller Amarok.

Jo farsan har ju en Amarok och det är ju sjukt fina bilar! Men tyvärr är de ju lite svaga och tråkiga med sin 2 liters snurra. Dock den nya med V6:a känns riktigt fin men då drar de iväg rejält. Navaran kan ju bli riktigt fet med ett bigking kit men är det någon som vet om diesel  v6:an går att mappa/optimera lite så man kommer över 300hk? Och är det någon som har byggt ett sleddeck så man kan lasta 2 skotrar på de? smile

MVH Arvid
Hyundai coupe v6 2,7 sport SE "morsans black lady" (2005)
JossanB
20 oktober 2016 · 497 Inlägg

Tror det är lämpligt att satsa på en SUV, jag vet inte om ngn japansk pickup som rymmer två skotrar på flaket tyvärr sad

Har du kollat något på en BMW X5? https://www.blocket.se/gallivare/Bmw_x5 … =4&w=3

Dream as if you could live forever. Live as if you only have today.
Suprans projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=308981
granadadr
20 oktober 2016 · 7 284 Inlägg

har en polare som har en ford F150 lightning,, han gav 150 för den,, smile så nog får du in en jänkepickis i budgeten tycker jag

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
20 oktober 2016 · 14 039 Inlägg

Denna köpte en jobbarkompis i vintras, det är en Chevrolet Silverado 1500 Crew cab 2005. Tror inte han gav mer än 130000 för den.

http://www1.garaget.org/archive/92/9121 … 654831.jpg

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
bergseije
21 oktober 2016 · 41 Inlägg

JossanB skrev:
Tror det är lämpligt att satsa på en SUV, jag vet inte om ngn japansk pickup som rymmer två skotrar på flaket tyvärr sad

Har du kollat något på en BMW X5? https://www.blocket.se/gallivare/Bmw_x5 … =4&w=3

Faktiskt inte mycket alls! Kanske värt att kika lite mer på! Riktigt schyssta bilar endå! 👍 Vilken motor tror du man ska satsa på?

MVH Arvid
Hyundai coupe v6 2,7 sport SE "morsans black lady" (2005)
bergseije
21 oktober 2016 · 41 Inlägg

granadadr skrev:
har en polare som har en ford F150 lightning,, han gav 150 för den,, smile så nog får du in en jänkepickis i budgeten tycker jag

Vettemannen skrev:
Denna köpte en jobbarkompis i vintras, det är en Chevrolet Silverado 1500 Crew cab 2005. Tror inte han gav mer än 130000 för den.

http://www1.garaget.org/archive/92/9121 … 654831.jpg

/Benny

Absolut! Men då är det ju inte dieslar. De tar sjuka priser för cummins, duramax o powerstrokes och att åka bensin V8 känns lite väl törstigt när man kör så mycket som jag gör. Vissa Fordar kan dock dyka upp till rimliga priser men då är de oftast snikutrastade arbetsbilar. hmm

Senast redigerat av bergseije (21 oktober 2016)

MVH Arvid
Hyundai coupe v6 2,7 sport SE "morsans black lady" (2005)
JossanB
21 oktober 2016 · 497 Inlägg

bergseije skrev:

JossanB skrev:
Tror det är lämpligt att satsa på en SUV, jag vet inte om ngn japansk pickup som rymmer två skotrar på flaket tyvärr sad

Har du kollat något på en BMW X5? https://www.blocket.se/gallivare/Bmw_x5 … =4&w=3

Faktiskt inte mycket alls! Kanske värt att kika lite mer på! Riktigt schyssta bilar endå! 👍 Vilken motor tror du man ska satsa på?

3l dieselsexan eller ev en V8 om du gillar att tanka wink har testat dragit biltrailer med en 540 e34(lite äldre V8 än i X5an) och den var grymt trevlig smile Dieseln har jag inte kört själv men hört bra om den!

Rek också att du kollar om Autopower har en beg guide på just X5orna så kan du få lite tips på vad som är bra att titta lite extra på smile

Dream as if you could live forever. Live as if you only have today.
Suprans projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=308981
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang