Problem med tempmätaren audi a6 1.8t - LÖST

Akke88
20 oktober 2016 · 80 Inlägg

Hejsan jag har en Audi A6 C5 1.8T Avant -01

Okej så här ligger det till.  För några månader sen började tempmätaren bete sig konstigt. Bilen går som vanligt upp till 90grader å stannar där. Men emellanåt så ville den sticka ner till 80graders sträcket när jag bromsade in och stannade ibland. Och sen kunde den gå upp till 90 å hålla sig där hela tiden.  Det hände inte varje gång när jag bromsa som den gick ner.  Ganska konstigt tyckte jag men sket sedan i det efter tag.  Lång historia kort. Vattenlampan börja å lysa emellanåt å kylaren pissa glykol.  Så jag antog att kylaren var boven till problemet.

Förra veckan så fick jag hem en ny kylare från skruvat som jag har dragit på samt fyllt på ny röd longlife glykol som min audi ska ha.   När jag har luftat så har jag gjort så att jag har öppnat locket, startat bilen, full värme å fläkt å stått en bra stund på tomgång. 

problemet som nu uppstod var att mätaren bara gick upp till 80grader å stanna där.. Fattade ingenting.  jag hade även varv på 2tusen under tiden för att värma upp bilen fortare.  MEn den vägra gå uppåt. 
Har även en OBD2 läsare som jag använder igenom telefonen. När mätaren visade 80grader i bilen, så visade den ca 75grader i telefonen.

Efter ett tag så provade jag att stänga av klimatanläggningen helt å hållet.  Då gick mätaren upp direkt till 90grader (detta händer efter 30min tomgångskörning).   PÅ OBD2 läsaren visar den nu istället 80grader å går upp till max 82grader å sjunker till 80grader å stannar där.

Så jag sitter fortfarande å kliar i huvudet å försöker googla på vad som kan vara fel.  vill även tillägga att jag hade full värme i bilen. SÅ allt verkade funka utan problem.

Så jag testar att sätta igång klimatanläggningen igen med full värme å fläkt. Å då sjunker bilens temp till 80grader igen å stannar där, medans obd2 läsaren går ner till 75grader.

Sen provade jag att dra ner värmen på klimatanlänggingen steg för steg å se vad som händer.  När jag kommer till 24grader så går bilen upp till 90grader igen å obd2 80grader.  Men de underliga är att såfort jag drar upp till 25grader, så sticker tempmätaren ner i bilen till 80grader å obd2 läsaren stannar vid 80grader.

Sen upptäckte jag en till grej. När jag har klimatanläggningen avstängd.  Bilen på 90grader å sedan varvar jag till ca 3-4 tusen varv en kortis. så sjunker tempen till 80 igen å går sakta uppåt till 90 när jag släpper gasen (men obd2 visar hela tiden 80 som vanligt)


Ja, jag vet itne om detta är normalt eller om det är något fel?   Det jag undrar mest över är att min OBD2 läsare bara visar 80grader å vill inte gå uppåt.

Så.. är det någon som har en fundering på vad det kan vara för fel?  Jag började misstänka tempgivaren,

hoppas nån orkade läsa allt och tänkt på förhand.

EDIT.

Som jag skrev nedanför så kollade jag ifall min obd2 läsare stämde ang tempmätaren i en annan bil, och den visa 90grader den bilen då vid arbetstemperatur.

Så jag antog att det var min termostat som var kass, så jag åkte in till mekonomen och dom hade en termostat hemma till min bil som passa.  Bytte den och drog i en ny omgång med glykol  i bilen samt lufta efteråt.

Nu har jag bättre värme. samt att tempmätaren i bilen stannar nu vid 90grader när den har kommit upp i arbetstemperatur.  OBD2 läsaren visar nu 90grader ibland 95grader men inte högre än så vid arbetstemperatur, vilket jag har förstått ska vara normalt när man kollar i en läsare. Men som sagt så går inte tempmätaren i bilen högre än 90grader eller lägre vid arbetstemperatur även fast jag har klimatanläggningen på som vanligt.  Som sagt så kunde jag nog ha gjort detta från första början. Men nu vet nästa person som kanske får samma problem som jag.

Senast redigerat av Akke88 (21 oktober 2016)

If it's too loud...
You're too old
Jesper328
20 oktober 2016 · 2 365 Inlägg

Något lurt är det ju.
Om tempen sjunker när du drar på värmen kan det ju t.ex vara att mer luft passerar igenom värmeelementet i värmepaketet och kyler på så sätt ner kylvätskan.

Vilken variant av OBD-läsare använder du?
Billigt kinaskräp och Torque eller ordentligare grejer?

Up the RA
Akke88
21 oktober 2016 · 80 Inlägg

Menar du då att jag har nån luftficka i värmepaketet? För allt som jag har skrivit nu har jag hittils gjort med en stillastående bil, har tyvärr körförbud å besktitning nästa vecka.  Men jag har ju kört den ordentligt varm ståendes å detta händer iallafall.

ja jag använder en billig manick som jag köpte på teknikmagasinet (obd2 elm327)  hmm Jag köpte den förra året för att kolla koder som jag fick som nu har löst för längesen.  Antog också att den inte var det bästa att kolla andra saker i bilen med, men just kylartempen borde väl funka (trodde jag)

borde väl kanske söka upp en verkstad men vill helst slippa det, hehe..

En annan sak jag har funderat på är termostaten.. Kan den möjligtvis visa detta problem som jag har? Teorin jag har är att bilen kanske inte blir helt varm och att den står lite lite öppen så att den släpper igenom kylarvätska innan bilen blir helt varm.  Är det möjligt? Isåfall kanske jag bör byta ut den för att utesluta problemet.  Men jag har inte gjort det än med tanke på att bilen går ju att få upp till 90grader (enligt bilens tempmätare) bara jag inte har full värme på i bilen när jag gör det.

mvh

If it's too loud...
You're too old
Akke88
21 oktober 2016 · 80 Inlägg

Idag kom jag på en grej som jag lika gärna kunna gjort från början.

Jag ville testa å se ifall min OBD2 läsare verkligen visar rätt temp.  Så jag körde i den i våran andra bil som vi har som fungerar.  Och när bilen är varm och visar 90grader på den bilen i instrumentet. Så visar den även 90grader i telefonen.

OCh som sagt i min bil, så ville den aldrig gå över 80grader. Så jag kan nog nästan säga med säkra kort att min teori stämde med termostaten. Det verkar ju vara den som funkar halvtaskigt.  Så jag ska beställa en ny å montera dit å göra om proceduren igen.

Kan uppdatera sen om hur det gick.

If it's too loud...
You're too old
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang