Regbevis: "Fordonet omfattas inte av tillverkarens avgasrelaterade särskilda åtaganen..." Vad menas med detta?

NordlundW
20 oktober 2016 · 11 Inlägg

Hej.

I mitt registreringsbevis har jag ett tilläggsblad där det står att bilen är försedd med krockkudde för främre passagerarplats men under det står det även en till mening som det står följande på:

"T31F Fordonet omfattas inte av tillverkarens avgasrelaterade särskilda åtaganen och inte av tillverkarens ansvar för avgasrensningens hållbarhet enligt A60-regulation."

Vad menas med detta? Jag har ingen ljuddämpare på bilen med betyder detta att den är godkänd av BMW och det är lagligt för mig att köra utan dämpare eller till och med byta avgassystem eller vad gäller saken? Det ser ju lite mysko ut tycker jag själv som inte förstår mig på just detta.

Någon som vet vad detta kan betyda?

steifan DR!FTT3KN!K3R
20 oktober 2016 · 10 427 Inlägg

Skulle tro att det har att göra med att den är importerad till Sverige och därmed exporterad från det landet där BMW kanske hade ett annat ansvar som inte kan gälla längre.

xXSammy
20 oktober 2016 · 6 566 Inlägg

Ford har 8000 mil/5års garanti på sin avgasutsläpps utrustning pga krav från EU.
Som exempel, köper du en Ford från Tyskland så omfattas den inte av garantin

Har likadant papper till Alfan, den är importerad ifrån Italien.

De/Dem
NordlundW
21 oktober 2016 · 11 Inlägg

Aha, då är det bara för att den är importerad från Tyskland då.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang