Ferraribromsar på Volvo 242! Bromsbalansproblem?

Daniel-N Vinkelslipsgalen
23 oktober 2016 · 687 Inlägg

Hejsan!

Någon här som är kunnig på bromsbalans som vet vad som händer om man monterar ferraribromsar på en 242? Eftersom Ferrarin har mittmotor har den ju antagligen ganska jämn bromsbalans jäntemot en 242 som är förbannat framtung!

Min fråga är: Vad händer då med Ferraribromsar på en 242'a? Blir balansen helt fel? Isf vad kan man göra åt saken om jag köper ferraribromsar?

Följ framstegen på 242 t5 bygget här: 242 T5 Driftingbil på gata
Samarbetspartners:
L-M-R.se l Spacer.se l MKMotorsport.se l Klracing.se
Volvo V70N "Svärmorsdrömmen" (2002)
fish Allfixare
23 oktober 2016 · 1 475 Inlägg

Antar att det bara är oken du ska ta från ferrarin och använda 240 huvudbromscylinder?  Isf händer det inte så jättemycket, det sitter väl antagligen brembo 4-6kolvs ok på ferrarin. Jag hade "Porsche" 4 kolvs ok på 2 av mina S2 och S8 bromsskivor, resten original och det fungerade utan bekymmer alls.

viccoA
24 oktober 2016 · 3 109 Inlägg

Skaffa bromsvåg, justera tills balansen blir bra.

Daniel-N Vinkelslipsgalen
24 oktober 2016 · 687 Inlägg

fish skrev:
Antar att det bara är oken du ska ta från ferrarin och använda 240 huvudbromscylinder?  Isf händer det inte så jättemycket, det sitter väl antagligen brembo 4-6kolvs ok på ferrarin. Jag hade "Porsche" 4 kolvs ok på 2 av mina S2 och S8 bromsskivor, resten original och det fungerade utan bekymmer alls.

Exakt så jag tänkte! Sitter 4 kolvs ok på ferrarin smile Blir skivor och ok, eftersom ferrari 360 har 5x108 i bultmönster. Kanske får bli de då, tack så mycket smile

Följ framstegen på 242 t5 bygget här: 242 T5 Driftingbil på gata
Samarbetspartners:
L-M-R.se l Spacer.se l MKMotorsport.se l Klracing.se
Volvo V70N "Svärmorsdrömmen" (2002)
Daniel-N Vinkelslipsgalen
24 oktober 2016 · 687 Inlägg

viccoA skrev:
Skaffa bromsvåg, justera tills balansen blir bra.

Lär göra de ja. Tack för svar! smile

Följ framstegen på 242 t5 bygget här: 242 T5 Driftingbil på gata
Samarbetspartners:
L-M-R.se l Spacer.se l MKMotorsport.se l Klracing.se
Volvo V70N "Svärmorsdrömmen" (2002)
Stuffer
27 oktober 2016 · 3 Inlägg

Att en 242 är förbannat framtung är väl en rejäl överdrift. Motorn sitter ju nästan helt bakom framaxeln så det är närapå en mittmotorbil. Viktfördelningen är ju närapå 50/50 om jag minns rätt.  740/940 däremot, där snackar vi framtungt

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang