Hur funkar det med gamla diesel mercor på vinter? (motortämp)

pint
23 oktober 2016 · 86 Inlägg

Hejsan. Vill först och främst bara säga att jag aldrig ägt en diesel bil i mitt liv. Men nu är jag sugen på att köpa mig en vinterbil. Funderingarna går mot en w123 diesel merca. Men då är fråga kommer en diesel motor upp i temp fort om man jämför mot en bensin bil?
Vet att det alltid är olika från bil till bil, men tänker mer generellt. Vill gärna ha en bil som får upp värmen fort i kuppen åde. Måste köra 10min med min nuvarande bensin merca för att komma upp till den normala motortempen vilket är lite störande då det bara är 3+ grader ute...

simlar
24 oktober 2016 · 5 525 Inlägg

En dieselbil oavsett årsmodell tar en jävla tid att komma upp i värme när det är kallt om man inte har en tilläggsvärmare/parkeringsvärmare för att snabbare få upp motortempen, detta för att dieslar ger väldigt lite spillvärme.

Vill du ha snabb värme ska du inte köpa en dieselbil. När det är riktigt kallt (närmare -30°C) så får man knappt upp motortempen.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
mb_pucken
24 oktober 2016 · 5 087 Inlägg

Jag går i mot föregående å säger att det inte är problem med att få upp värmen i en gammal diesel. Nya snålmotorer har det problemet. Dom gamla ger bra med värme och snabbt. Har brukar flertalet dieselbilar och alla har haft snabb och bra värme.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
torsen
24 oktober 2016 · 7 236 Inlägg

Jag har ägt 3 moderna Commonraildieselbilar i rad från 2006.
Bytte i höstas till en ny (2016) bensinmotorbil.
Kommer aldrig aldrig aldrig mer att frysa i en dieselmotorbil igen.
De krävde flera mils körning innan värmen kom.
Och det som kom var minst sagt blygsamt.
Efter 1 km kommer den sköna värmen numera.
Bara ljudet att starta en dieselmotor vid 20 minusgrader låter som en bensinfatsorkester från tropikerna.
Nästan bromsspår i kalsingarna av ljudet.

Evildan
24 oktober 2016 ·

En gammal sur MB-diesel använder den större delen av det inmatade bränslet till att skapa värme och inte effekt, så dom fungerar utmärkt vintertid.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
24 oktober 2016 · 17 477 Inlägg

Nu jävlar (Knäcker med händerna)

Först och främst är en gammal merca av modell W123/W124 en gammal konstruktion. Deras dieselmotorer är av modell Virvelkammardiesel. Detta innebär att bränslet förtänds i en separat kammare och därför kallas de även förkammardiesel. Den sista dieseln av denna konstruktion såldes 1996. Video på en sådan ovanlig släde har du här:

https://www.youtube.com/watch?v=nrJbVbYN97o
Min gamla 300D 24V.

Dessa gamla motorer är tröga och har inte speciellt många hästar hemma (Ahh så dålig!). De är väldigt beroende av sina glödstift när temperaturen sjunker ner mot +15 grader. Är inte maskin okej eller om inte glödstiften fungerar som de ska så vill inte pisset starta. Punkt slut.

En nyare TDi eller Commonrail (CDi) är inte på långa vägar lika känsliga för kallstarter. De mullrar igång ner till -10 grader utan förvärmning. Om maskin är hyfsat frisk i allafall. I stort sett alla dieselbilar från 1998 och framåt har denna teknik.

Beträffande värme så ger en gammal merca på grund av sin ineffektiva motor ifrån sig en grym värme. Tro mig, haft hur många som helst. I synnerhet en bil av den gamla konstruktionen med Turbo kommer fort upp i temp. Den är i princip en evighetsmaskin.

Gällande TDI, CDI, commonrail och så vidare som lämnar de i princip inte ifrån sig någon värme då maskin är så sjukt effektiv så all effekt i den går åt till drivningen av bilen. Därför har dessa standardmonterat en "elpatron" i form av en doppvärmare som värmer kylsystemet så värme kommer. Alternativt så sitter det en dieselvärmare som vevar igång så fort bilen startas.

Att torsen inte haft värme i sina beror säkerligen på att han köpt gamla lik eller importerade bilar som inte har denna detalj standardmonterad.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang