Peugeot 406 dör i låg fart/regn/rondell

Peugeot_Power
25 oktober 2016 · 59 Inlägg

Hejsan! Som rubriken lyder så dör min Peugeot 406:a lite då och då. Kör lite grundläggande info om bilen så rör vi oss vidare till min egna felsökning senare.

Motor: 2.0 Bensinare, årsmodell -99
Har gått 18500 mil, felet började för ca 500 mil sen. Enda ägaren innan har varit min mormor och morfar och det har aldrig hänt dem under de 18000 mil de kört den.

Enda jag gjort om sen jag tog över bilen är att sätta i en ny stereo och nya högtalare. Batteriet är ett halvår gammalt 2000kr+ från mekonomen, så tvivlar på att den får för lite ström, (om inte generatorn är paj, kan väldigt lite om bilar)

Bilen har dött kanske 8-10 gånger, mer nu på senare tiden. Idag dog den 2 gånger i trafiken, vilket börjar bli lite olustigt. De slutsatser jag dragit är att det alltid händer i låg fart på 2an eller 3ans växel (kurvor, rondeller) aldrig i hög fart. Det har ofta hänt när det regnat, som idag när det var väldigt blött ute och den dog två gånger i rondeller. Notera att bilen startar ALLTID igen om man bara vrider av och på tändningen. Sen kör man bara iväg sålänge.

Har inte testat någonting änsålänge, men jag har en idé. Moppepojk var man, och om det är nåt jag minns så är det att moppen dog alltid med öppet luftfilter när det regnade.

Så: Skulle det kunna vara så att luftfiltret blir blött och bilen dör utav det?

Uppskattar all hjälp jag kan få, med tanke på att bilen snart ska säljas så känns det skönt om man kan ge över en fullt fungerande bil till nästa ägare istället för en som dör lite då och då.

Tack på förhand! /Mvh Axel

torsen
25 oktober 2016 · 7 198 Inlägg

Vet inte om man kan dra några paralleller.
Min fru köpte en ny Citroen AX 11 RE -88.
Den hade samma dumheter för sig.
Visade sig vara lambdasonden som gav felaktiga signaler vid olika och oförklarliga förhållanden.

Peugeot_Power
25 oktober 2016 · 59 Inlägg

torsen skrev:
Vet inte om man kan dra några paralleller.
Min fru köpte en ny Citroen AX 11 RE -88.
Den hade samma dumheter för sig.
Visade sig vara lambdasonden som gav felaktiga signaler vid olika och oförklarliga förhållanden.

Okej låter inte omöjligt, vet att den spökat på vår andra peugeot. Tack för svar!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang