Takluckan

Mad_Max
25 oktober 2016 · 197 Inlägg

Vet inte om det kanske är rätt kategori i forumet jag ställer frågan, men det jag undrar är att kan man ta bort soltakluckan på en bil?

Har hittat en begagnad XC70 som jag är väldigt intresserad av, men den har taklucka som irriterar mig. Gillar verkligen inte den värdelösa utrustningen.

Nån som vet om man kan ta bort skiten och ersätta den helt med plåttak? Om kanske Bilia eller liknande kan fixa det?

Mack Forum- och sitemoderator
25 oktober 2016 · 26 097 Inlägg

På en dussinbil som en X70 torde det väl vara enklare - och framförallt BILLIGARE - att hitta en som saknar taklucka?
Bara liksom spekulerar..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
KolGruvan
26 oktober 2016 · 1 450 Inlägg

Absolut kan man ta bort Den, du får byta taket på bilen å även innertaket.  Men det är ju absolut inte värt att ta bort tak luckan. Speciellt inte om du tänkt lämna bort arbetet .
Själv skulle ja gärna vilja ha taklucka i min v70

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You
Volvo 242 "Mint Condition" (1982)
Evildan
26 oktober 2016 ·

KolGruvan skrev:
Absolut kan man ta bort Den, du får byta taket på bilen å även innertaket.  Men det är ju absolut inte värt att ta bort tak luckan. Speciellt inte om du tänkt lämna bort arbetet .
Själv skulle ja gärna vilja ha taklucka i min v70

Ni kanske kan göra en
bytesaffär? Kolgruvan utför bytet och får som tack för hjälpen behålla taket med luckan?
Är inte många timmars arbete. wink

KolGruvan
26 oktober 2016 · 1 450 Inlägg

Evildan skrev:

KolGruvan skrev:
Absolut kan man ta bort Den, du får byta taket på bilen å även innertaket.  Men det är ju absolut inte värt att ta bort tak luckan. Speciellt inte om du tänkt lämna bort arbetet .
Själv skulle ja gärna vilja ha taklucka i min v70

Ni kanske kan göra en
bytesaffär? Kolgruvan utför bytet och får som tack för hjälpen behålla taket med luckan?
Är inte många timmars arbete. wink

Ja de skulle kunna funka. Har faktiskt bytt tak på v70 så det går att bra big_smile

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You
Volvo 242 "Mint Condition" (1982)
Samuel3
26 oktober 2016 · 360 Inlägg

Det är ovanligt med taklucka på V70 främst andra generationen.

Mad_Max
26 oktober 2016 · 197 Inlägg

Mack skrev:
På en dussinbil som en X70 torde det väl vara enklare - och framförallt BILLIGARE - att hitta en som saknar taklucka?
Bara liksom spekulerar..

Jo, men om man hittar en XC70 i gott skick, rätt färg, bra utrustat så är man intresserad av att köpa.
Men som sagt, jag stör mig på takluckan. Det jag undrade var om det var möjligt var att om det gick att ersätta luckan med plåttak. Och det kan man enligt dom som svarade mig.
Men det jag inte fick svar på är om Bilia eller liknande kan fixa bygget? För jag själv kan inte göra det

Mad_Max
26 oktober 2016 · 197 Inlägg

Tack för eran svar, men problemet är att jag kan inte bygga och renovera taket själv.
Det jag undrade var att om Bilia eller liknande företag kan ersätta luckan med heltak?

Evildan
26 oktober 2016 ·

Mad_Max skrev:
Tack för eran svar, men problemet är att jag kan inte bygga och renovera taket själv.
Det jag undrade var att om Bilia eller liknande företag kan ersätta luckan med heltak?

En plåtverkstad fixar det utan problem, det är inte raketforskning precis. wink
Den tråkiga biten för dig är att betala för plåtarbetet och efterföljande lackering.
Vad tycker du att det skulle vara värt att betala?

Mad_Max
27 oktober 2016 · 197 Inlägg

Evildan skrev:

Mad_Max skrev:
Tack för eran svar, men problemet är att jag kan inte bygga och renovera taket själv.
Det jag undrade var att om Bilia eller liknande företag kan ersätta luckan med heltak?

En plåtverkstad fixar det utan problem, det är inte raketforskning precis. wink
Den tråkiga biten för dig är att betala för plåtarbetet och efterföljande lackering.
Vad tycker du att det skulle vara värt att betala?

Hur mycket kan det kosta på ett ungefär? Är det bättre med plåtverkstad eller Bilia? Skillnad på priset?
Så länge takluckan försvinner så är det värt priset.
Slipper framtida vattenläckage och annat. Ser ingen nytta eller fördelar med taklucka.
Kan inte fatta hur folk lägger ner över 10 000 spänn för en taklucka... För dom stålarna kunde dom skaffat Premium sound eller annat.

Christian S
27 oktober 2016 · 4 815 Inlägg

Mad_Max skrev:
Är det bättre med plåtverkstad eller Bilia? Skillnad på priset?

plåtverkstaden på bilia fixar det för du kan ju inte åka till en random plåtslagare som i vanliga fall fixar fönsterbläck och be dom byta taket på din bil  wink

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Brådhis * Voff voff *
27 oktober 2016 · 10 206 Inlägg

Om du nu är rädd för läckage och är beredd att förstöra bilen, varför inte då bara sätta igen luckan med sikaflex eller liknande...?

Eller köpa en bil utan taklucka...? Du lär ju kunna köpa en nyare bil för dom pengar det kostar att bygga om den du hittat. Dessutom, du skulle även för ungefär samma pengar troligen kunna lacka om en bil som har fel färg till en färg du gillar...

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Mad_Max
28 oktober 2016 · 197 Inlägg

Christian S skrev:

Mad_Max skrev:
Är det bättre med plåtverkstad eller Bilia? Skillnad på priset?

plåtverkstaden på bilia fixar det för du kan ju inte åka till en random plåtslagare som i vanliga fall fixar fönsterbläck och be dom byta taket på din bil  wink

Tack då vet jag det smile

Mad_Max
28 oktober 2016 · 197 Inlägg

Brådhis skrev:
Om du nu är rädd för läckage och är beredd att förstöra bilen, varför inte då bara sätta igen luckan med sikaflex eller liknande...?

Eller köpa en bil utan taklucka...? Du lär ju kunna köpa en nyare bil för dom pengar det kostar att bygga om den du hittat. Dessutom, du skulle även för ungefär samma pengar troligen kunna lacka om en bil som har fel färg till en färg du gillar...

//Brådhis

Ja du, problemet är att många XC70 är tyvärr utrustade med taklucka. Färgen skiter jag fullständigt i, viktigaste är att det inte finns taklucka.

Och ja, vem vill ha vattenläckage? Kostnaden för att fixa läcka är onödigt dyrt, då kan man lika gärna ersätta det med plåttak.

Ursäkta om många tar åt sig, men folk som väljer taklucka till bilen har ju fasen inget vett i skallen.
För mig personligen gör den ingen nytta. Ser bara framtida problem och dyra kostnader. Har läst att de flesta som väljer taklucka till bilen gör det bara för att öka andrahandsvärdet.
Då tycker jag att man inte borde köpa en bil över huvudtaget.

Rent sagt korkat med andra ord...

M123
28 oktober 2016 · 962 Inlägg

Mad_Max skrev:

Brådhis skrev:
Om du nu är rädd för läckage och är beredd att förstöra bilen, varför inte då bara sätta igen luckan med sikaflex eller liknande...?

Eller köpa en bil utan taklucka...? Du lär ju kunna köpa en nyare bil för dom pengar det kostar att bygga om den du hittat. Dessutom, du skulle även för ungefär samma pengar troligen kunna lacka om en bil som har fel färg till en färg du gillar...

//Brådhis

Ja du, problemet är att många XC70 är tyvärr utrustade med taklucka. Färgen skiter jag fullständigt i, viktigaste är att det inte finns taklucka.

Och ja, vem vill ha vattenläckage? Kostnaden för att fixa läcka är onödigt dyrt, då kan man lika gärna ersätta det med plåttak.

Ursäkta om många tar åt sig, men folk som väljer taklucka till bilen har ju fasen inget vett i skallen.
För mig personligen gör den ingen nytta. Ser bara framtida problem och dyra kostnader. Har läst att de flesta som väljer taklucka till bilen gör det bara för att öka andrahandsvärdet.
Då tycker jag att man inte borde köpa en bil över huvudtaget.

Rent sagt korkat med andra ord...

Alla har åsikter och alla ser på saker olika.
Skulle alla tycka som dig fanns inte problemet, om det nu är ett övertal på dom med tacklucka talar det väl sitt tydliga språk att många är idioter!? big_smile Eller så är det du som tänker en aningen annorlunda mot alla som ville ha en lucka som tydligen är ett antal. wink

Svårt då jag inte håller på med bilplåt men uppskattar mellan tummen och pekfingret att jobbet kan gå lös på 30-40 000 kr möjligen mer med allt inkluderat. Men är en uppskattning från min sida. smile

Mitt råd.
Byt till en mer passande bil som stämmer bättre överens med vad du eftersträvar att ha. smile

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
Christian S
28 oktober 2016 · 4 815 Inlägg

jag förstår inte hur du kan vara så anti mot taklucka, det är ju as gött att ha, har haft flera bilar med det.
har du ens haft någon bil med taklucka?
och jag förstår verkligen inte din oro för läkage, var har du fått det ifrån? jag har inte hört om någon som haft problem med att takluckan läcker, den läckte inte ens på den gamla 740 jag hade.
det enda som ev skulle kunna vara ett problem är väll om dräneringsslangarna sätts igen men då får du väll göra rent dom en eller ett par gånger per år om du nu är nojig över det.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Samuel3
28 oktober 2016 · 360 Inlägg

Christian S skrev:
jag förstår inte hur du kan vara så anti mot taklucka, det är ju as gött att ha, har haft flera bilar med det.
har du ens haft någon bil med taklucka?
och jag förstår verkligen inte din oro för läkage, var har du fått det ifrån? jag har inte hört om någon som haft problem med att takluckan läcker, den läckte inte ens på den gamla 740 jag hade.
det enda som ev skulle kunna vara ett problem är väll om dräneringsslangarna sätts igen men då får du väll göra rent dom en eller ett par gånger per år om du nu är nojig över det.

Håller med. Sålänge dräneringskanalerna är öppna så kan listen vara smått otät så läcker det inget ändå.

Mad_Max
29 oktober 2016 · 197 Inlägg

Christian S skrev:
jag förstår inte hur du kan vara så anti mot taklucka, det är ju as gött att ha, har haft flera bilar med det.
har du ens haft någon bil med taklucka?
och jag förstår verkligen inte din oro för läkage, var har du fått det ifrån? jag har inte hört om någon som haft problem med att takluckan läcker, den läckte inte ens på den gamla 740 jag hade.
det enda som ev skulle kunna vara ett problem är väll om dräneringsslangarna sätts igen men då får du väll göra rent dom en eller ett par gånger per år om du nu är nojig över det.

Mina vänner som ägt bilar med taklucka har haft problem med läckage. Bilarna var ju inte direkt splitternya.

Dessutom så är det också en säkerhetsskäl för mig. Jag vill ha plåttak, ifall om man hamnar i en olycka där bilen voltar.

Mad_Max
29 oktober 2016 · 197 Inlägg

M123 skrev:

Mad_Max skrev:

Brådhis skrev:
Om du nu är rädd för läckage och är beredd att förstöra bilen, varför inte då bara sätta igen luckan med sikaflex eller liknande...?

Eller köpa en bil utan taklucka...? Du lär ju kunna köpa en nyare bil för dom pengar det kostar att bygga om den du hittat. Dessutom, du skulle även för ungefär samma pengar troligen kunna lacka om en bil som har fel färg till en färg du gillar...

//Brådhis

Ja du, problemet är att många XC70 är tyvärr utrustade med taklucka. Färgen skiter jag fullständigt i, viktigaste är att det inte finns taklucka.

Och ja, vem vill ha vattenläckage? Kostnaden för att fixa läcka är onödigt dyrt, då kan man lika gärna ersätta det med plåttak.

Ursäkta om många tar åt sig, men folk som väljer taklucka till bilen har ju fasen inget vett i skallen.
För mig personligen gör den ingen nytta. Ser bara framtida problem och dyra kostnader. Har läst att de flesta som väljer taklucka till bilen gör det bara för att öka andrahandsvärdet.
Då tycker jag att man inte borde köpa en bil över huvudtaget.

Rent sagt korkat med andra ord...

Alla har åsikter och alla ser på saker olika.
Skulle alla tycka som dig fanns inte problemet, om det nu är ett övertal på dom med tacklucka talar det väl sitt tydliga språk att många är idioter!? big_smile Eller så är det du som tänker en aningen annorlunda mot alla som ville ha en lucka som tydligen är ett antal. wink

Svårt då jag inte håller på med bilplåt men uppskattar mellan tummen och pekfingret att jobbet kan gå lös på 30-40 000 kr möjligen mer med allt inkluderat. Men är en uppskattning från min sida. smile

Mitt råd.
Byt till en mer passande bil som stämmer bättre överens med vad du eftersträvar att ha. smile

Då får jag leta i evigheter efter bilar utan taklucka tongue
Har hittat några beg. XC70 i gott skick med taklucka. I mitt fall så är 40-50 papp värt varenda öre smile

Senast redigerat av Mad_Max (29 oktober 2016)

Djo
29 oktober 2016 · 10 157 Inlägg

Du har ju något av det största i lands problem jag har hört talas om faktiskt herregud.

Taklucka på xc70 är inte vanligt snälla har jobbat på auktoriserad Volvo verkstad det är 1 utav 500 som har taklucka typ är jävligt ovanligt och har man turen hitta en fulsmetat med taklucka och allting annat man vill ha ska man vara glad. Det är ett tillbehör allt för få valt i detta land det är grymt skönt !!!

om du skulle krocka är takluckan ingen säkerhetsrisk (då skulle Volvo aldrig sålt bilar med det tillbehöret)

Så leta du på dig en bil utan taklucka för dom kryllar det utav. Så slipper du förstöra en av alla udda vagnar med detta allt för ovanliga tillbehör.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang