Volvo 142 -71 suger ur strömmen ur batteriet vid långfärd

Berglund_89
26 oktober 2016 · 1 474 Inlägg

Hej! Min "nya" pärla suger ur sig strömmen ur batteriet vid långfärd, på bara en vecka har jag fått använda två batterier, vad tror ni felet är? Generatorn (utbytt till en 740) laddar 13,7 volt enligt multimeter. Jag blir TOKIG på att inte finna felet!

Föregående ägare har gjort någon egen lösning av tändningslås till den, eftersom att den inte ger någon kontakt när man vrider till startläget ibland, kan den vara boven i dramat? Snälla, hjälp mig!

Med vänlig hälsning, Oscar.
Besök mig gärna på Facebook!
Volbeat, forever and always <3
BMW 328i Touring "F31 l M-Sport" (2013)
simlar
26 oktober 2016 · 5 508 Inlägg

Har du mätt strömmen med samma mängd förbrukare igång som du har vid körning?
dvs stereo på samma volym, alla lysen igång, eventuella extraljus påslagna och kupéfläkten.

Tar strömmen slut under körning eller när bilen står?
Om det är när bilen står så mät tjuvström genom att koppla multimeter i serie med jordkabel och batteripol och sätta multimetern på att mäta Ampere.
Ska inte dra mer än 200mA när allt är avstängt.

13,7V är nära lägsta gränsen är detta mätt med fulladdat batteri?

Kollat skicket på kolen? Minst 5mm kvar på dom vill du ha.

Lyser laddningslampan när du vrider på tändningen utan att starta motorn?

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
jaka54
26 oktober 2016 · 5 656 Inlägg

Hej!
Du nämner själv en tänkbar orsak...tändningslåset.
Byt det!
En gammal Volvo 140:a ska inte dra mycket ström när allt är avstängt, max 10-40mA. Moderna bilar drar mer eftersom de har larm och annat tjafs.
Min Audi TT 3,2lit roadster från 2004 drar ca 40mA.

När jag hade en Volvo 145:a -78 för många år sedan och råkade ut för samma sak som du att batteriet laddade ur och jag fick stopp på E4 precis vid Haga norra , en lördag med mycket trafik,på väg norrut  och fick skjuta bilen framför ett hundratal jäktade stockholmsbilister , så var det laddningsregulatorn som var slut.-Men du hade bytt generator?!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang