B230fk slukar kylarvätska

bussmowgli
26 oktober 2016 · 4 Inlägg

Tjena!

Jag har mig en b230fk från 96 som jag har problem med, den dricker hiskeligt mycket med kylarvätska. Jag fyllde den senast i söndags har kört 6 mil och den vart snustorr. Det är lite blött vid vattenpumpen men kan inte urskilja ifall det är där källan är. När motorn är avstängd så rinner det inte något, vad jag har sett. Har kört med full värme så jag får en liten varning innan systemet är helt torrt(kan de vara en orsak?).

Jag har inte så mycket vana med bilar så uppskattar all hjälp jag kan få med denna felsökning!

Tack på förhand gubbar och gummor! smile

simlar
27 oktober 2016 · 5 508 Inlägg

Lite blött vid vattenpumpen kan vara tecken på dålig vattenpump, det kommer då kylarvätska ur "skvallerhålet" på undersidan av vattenpumpen när motorn är igång.

Kan även vara värmepaketet så det läcker in i kupén, men då borde det vara blött på golvet och rutan brukar då även imma igen i samband med att kupén värms upp.

Med tanke på hur pass mycket kylarvätska som försvinner på så pass kort stund och du inte ser något tydligt läckage så finns det risk att blockpackningen gett upp och motorn bränner upp kylarvätskan.

Har du kört så kylarvätskan kokat nån gång?

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Evildan
27 oktober 2016 ·

Simlar menar förmodligen att det som han kallar för "blockpackning" är det som i reserdelshandeln osv benämns topplockspackning.

Har du tittat på hur oljan ser ut?
Hur luktar dina avgaser?
Går bilen som vanligt? Förutom inkontinensen.
Hur ser tändstiften ut?
Har du tittat på skvallerhålet i pumpen när motorn är igång?

bussmowgli
27 oktober 2016 · 4 Inlägg

Oljan ser helt normal ut, och bilen går som den ska. Jag har inte kollat på
skvallerhålet när motorn är igång. Tändstiften byttes nyligen och de gammla hade inte gått så långt och såg relativt fräscha ut. Kan kolla dom igen för säkerhetsskull, avgaserna har jag inte heller kollat.

Edit: Det är inte blött i kupén, inte mer än de som skorna dragit in.

Senast redigerat av bussmowgli (27 oktober 2016)

bussmowgli
27 oktober 2016 · 4 Inlägg

På väg till jobbet kolla jag oljan igen och luktade på avgaserna. Oljan är fortfarande prima, däremot tycker jag inte att avgaserna luktar så mycket.

zemet
27 oktober 2016 · 4 016 Inlägg

Min bror hade liknade problem på sin FK, exakt samma symtom typ. Då hade topplockspackningen gått mellan kyl och avgaskanal.
Man kunde ej se några symtom som vätska i avgaserna eller konstiga tändstift men bilen gick torr på kylarvätska på runt 5 mil.

bussmowgli
22 november 2016 · 4 Inlägg

Update: Kylaren läckte lite och är bytt, men problemet kvarstår. Då får jag satsa på att byta topplockspackningen, lika bra att byta kamrem samtidigt?

kajc
23 november 2016 · 311 Inlägg

Om du ändå lyfter toppen, så ja byt kamremmen o spännaren samtidigt

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang