Köpråd: Volvo 740GL -92.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
28 oktober 2016 · 17 478 Inlägg

Är fortfarande på väg att köpa en MB C240 -02. Men en 740 med B230F och en AW71L låda har fångat mitt intresse. Rostfri. Mercan ser inte söt ut men maskinellt är den i toppskick och dessutom motorn genomgången varje år. Lämnar cirka 180hk. Ser bara bensinräkningar pga diverse WOT... AC fungerar oklanderligt. Den är min för 7 papp. Troligen värd det dubbla men jag vill inte byta igen sen.

Volvon är en gammal trög fan som har haft 3 ägare och rullat 19400 mil. Lådan bekymrar mig inte, den är skottsäker. Motorn kan jag inget om men tydligen så har den ett insprut som heter "Regina".

Läste lite om det och skulle tydligen vara fransktillverkat men utvecklad på annan ort/land.

Saker man ska tänka på? Bilen är rostfri och nybes igår U.A. Tankmätare fungerar. Längesen jag hade en gammal 740 nu.... Mycket längesen...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
moparfarmer österbybruk
30 oktober 2016 · 267 Inlägg

Bendix -Regina insprutning fungerar oftast bra, jag och en kompis hade varsin 740 92a, på min gick "luftmassmätaren" Sönder och på Regina är det en pytteliten sensor i insugssröret nära luftfiltret som är svår att hitta på skroten. På kompisens gick bränslepumpen i tanken sönder, och på Regina kostar den 3gånger så mycket som på vanliga bosch. Ca 1500.. Så är du med på att komponenter i insprutningen kostar som till japsbilar och inte volvopriser så är det bara att handla. Regina systemet fanns bara 91-92 vad jag vet.

Att Trimma en Volvo Är som att Smiska en Gris!
Keep on cruising! -Or burn out!
Chevrolet camaro "zebran" (1998)
Chevrolet S10 "Stian" (1999)
Dodge Dart "Swinger" (1971)
farbrorbozze Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
30 oktober 2016 · 6 474 Inlägg

har själv ägt en 92a 745 i många år, det enda jag behövt byta utöver normal service var soppapumpen i tanken & svänghjulsgivaren till tändningen.

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet
Volvo 945 TURBO "Stressade-AjTåmaten" (1993)
Volvo 780 (1989)
Volvo Carina "Specialen Ockelbo kopia" (1967)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
30 oktober 2016 · 17 478 Inlägg

De verkar krångla lite mer överlag känns det som. Frågor kring vevaxelgivare förekommer så flitigt i forumet att jag kommer att köpa en ny och lägga hemma...

Vet fortfarande inte om det blir MB eller Volvo. På tisdag får jag bestämma mig.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Slash Saabifierad
30 oktober 2016 · 2 026 Inlägg

Är det automat i Volvon??
Om det är så tar den i praktiken bort den lilla körglädje som ens finns i 740.
Är kamrem och vattenpump bytt på volvon?
Hur är innertaket? sitter det fast eller har det börjat lossna?

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
30 oktober 2016 · 17 478 Inlägg

Slash skrev:
Är det automat i Volvon??
Om det är så tar den i praktiken bort den lilla körglädje som ens finns i 740.
Är kamrem och vattenpump bytt på volvon?
Hur är innertaket? sitter det fast eller har det börjat lossna?

Innertaket sitter fint på de bilder jag fått. Kamrem ja... En tanke... Givetvis är det automat AW71L. Något annat är inte att tänka på för min del, sålde en bil med manuell för jag blev trött på att växla igen, efter 3 månader. Körglädje och 740GL är väl inte det jag tänker på. Ska ha en bil att frakta arslet till ICA i. Mersan går som en skållat svin dock. Bilen kommer att rulla cirka 15 mil per månad.

Bägge burkarna ska provköras på tisdag. Volvon först. Om den är ok så varför inte? Då kan jag dessutom montera en självstart i den så man kan veva igång den från fönstret hemma.

Volvon är rostfri. MB är sönderrostad men värd en del trots allt.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
_Blue_Speed_ Ljuva 90-tal
30 oktober 2016 · 1 128 Inlägg

Köp en cykel, bättre för miljön.

Nöjeskör närproducerat
Muttley
30 oktober 2016 ·

Volvon duger till ica och tillbaka.
Så länge servicen är någorlunda skött.  Men var förberedd på att ha lite reservdelar lätt tillgängligt så går de nog smärtfritt.


  Det viktigaste av allt i sammanhanget är att du ger så lite de är möjligt. Och att när du är klar med bilen så måste den till närmaste bildemontering.

Evildan
30 oktober 2016 ·

tkd_rille skrev:
Volvon duger till ica och tillbaka.
Så länge servicen är någorlunda skött.  Men var förberedd på att ha lite reservdelar lätt tillgängligt så går de nog smärtfritt.


  Det viktigaste av allt i sammanhanget är att du ger så lite de är möjligt. Och att när du är klar med bilen så måste den till närmaste bildemontering.

När Hybridsmurfen är färdig med den är nog BS villig att betala en bra glesbygdsbidragsslant för den ty dessa vagnar är, om man får/bör tro BS, en gåva från gudarna.

Mew
30 oktober 2016 · 2 160 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:

Slash skrev:
Är det automat i Volvon??
Om det är så tar den i praktiken bort den lilla körglädje som ens finns i 740.
Är kamrem och vattenpump bytt på volvon?
Hur är innertaket? sitter det fast eller har det börjat lossna?

Innertaket sitter fint på de bilder jag fått. Kamrem ja... En tanke... Givetvis är det automat AW71L. Något annat är inte att tänka på för min del, sålde en bil med manuell för jag blev trött på att växla igen, efter 3 månader. Körglädje och 740GL är väl inte det jag tänker på. Ska ha en bil att frakta arslet till ICA i. Mersan går som en skållat svin dock. Bilen kommer att rulla cirka 15 mil per månad.

Bägge burkarna ska provköras på tisdag. Volvon först. Om den är ok så varför inte? Då kan jag dessutom montera en självstart i den så man kan veva igång den från fönstret hemma.

Volvon är rostfri. MB är sönderrostad men värd en del trots allt.

Kamremmen tar dock en halvtimme att byta inklusive kafferast, så det är inga större bekymmer. Inte den roligaste tomatlådan heller, men hållbar är den.
Mercan är säkert bekvämare och definitivt piggare, men med Volvon slipper du rosten. Bara att välja.

Evildan
30 oktober 2016 ·

Mew skrev:

Hybridsmurfen skrev:

Slash skrev:
Är det automat i Volvon??
Om det är så tar den i praktiken bort den lilla körglädje som ens finns i 740.
Är kamrem och vattenpump bytt på volvon?
Hur är innertaket? sitter det fast eller har det börjat lossna?

Innertaket sitter fint på de bilder jag fått. Kamrem ja... En tanke... Givetvis är det automat AW71L. Något annat är inte att tänka på för min del, sålde en bil med manuell för jag blev trött på att växla igen, efter 3 månader. Körglädje och 740GL är väl inte det jag tänker på. Ska ha en bil att frakta arslet till ICA i. Mersan går som en skållat svin dock. Bilen kommer att rulla cirka 15 mil per månad.

Bägge burkarna ska provköras på tisdag. Volvon först. Om den är ok så varför inte? Då kan jag dessutom montera en självstart i den så man kan veva igång den från fönstret hemma.

Volvon är rostfri. MB är sönderrostad men värd en del trots allt.

Kamremmen tar dock en halvtimme att byta inklusive kafferast, så det är inga större bekymmer. Inte den roligaste tomatlådan heller, men hållbar är den.
Mercan är säkert bekvämare och definitivt piggare, men med Volvon slipper du rosten. Bara att välja.

Vad kostar det att byta kamrem hos en verkstad?

alexbenhard Hemlig Agent
30 oktober 2016 · 1 115 Inlägg

Evildan skrev:

Mew skrev:

Hybridsmurfen skrev:
Innertaket sitter fint på de bilder jag fått. Kamrem ja... En tanke... Givetvis är det automat AW71L. Något annat är inte att tänka på för min del, sålde en bil med manuell för jag blev trött på att växla igen, efter 3 månader. Körglädje och 740GL är väl inte det jag tänker på. Ska ha en bil att frakta arslet till ICA i. Mersan går som en skållat svin dock. Bilen kommer att rulla cirka 15 mil per månad.

Bägge burkarna ska provköras på tisdag. Volvon först. Om den är ok så varför inte? Då kan jag dessutom montera en självstart i den så man kan veva igång den från fönstret hemma.

Volvon är rostfri. MB är sönderrostad men värd en del trots allt.

Kamremmen tar dock en halvtimme att byta inklusive kafferast, så det är inga större bekymmer. Inte den roligaste tomatlådan heller, men hållbar är den.
Mercan är säkert bekvämare och definitivt piggare, men med Volvon slipper du rosten. Bara att välja.

Vad kostar det att byta kamrem hos en verkstad?

Maximalt 600kr eftersom det tar "en halvtimme inkl. kafferast"

Senast redigerat av alexbenhard (30 oktober 2016)

Evildan
30 oktober 2016 ·

alexbenhard skrev:

Evildan skrev:

Mew skrev:

Kamremmen tar dock en halvtimme att byta inklusive kafferast, så det är inga större bekymmer. Inte den roligaste tomatlådan heller, men hållbar är den.
Mercan är säkert bekvämare och definitivt piggare, men med Volvon slipper du rosten. Bara att välja.

Vad kostar det att byta kamrem hos en verkstad?

Maximalt 600kr eftersom det tar en halvtimme inkl. kafferast.

Så materialet är gratis?

Arly165 Bakhjulsdriven
30 oktober 2016 · 335 Inlägg

Regina systemen fungerar bra men som jag läste någonstans tidigare i tråden så stämmer det att bränslepumpen i tanken har en tendens att gå sönder om man kör soppatorsk flera gånger. Regina-bilarna har endast pumpen i tanken som själv jobbar upp bränsletrycket på 3 bar istället för som på de äldre att det sitter en förpump i tanken och huvudpump under bilen. B230F med regina brukar även ha en lenare motorkaraktär enligt mej. En kamrat har kör 25000 mil med sin 740 -92 dock manuell den har gått ca. 39000 idag. Det enda vi har bytt förutom bromsar, koppling etc är just bränslepump i tanken 2 ggr samt luftsensorn i insugröret.

Volvo 744-892 GLT 16 VALVE "Magnum opus" (1989)
Chevrolet Impala SS "Grocery Getter" (1996)
Volvo 704-862 "760 Turbo" (1984)
alexbenhard Hemlig Agent
30 oktober 2016 · 1 115 Inlägg

Evildan skrev:

alexbenhard skrev:

Evildan skrev:

Vad kostar det att byta kamrem hos en verkstad?

Maximalt 600kr eftersom det tar en halvtimme inkl. kafferast.

Så materialet är gratis?

Ska man lita på alla Volvofantaster så är alla reservdelar nästintill gratis och tar 5-10 minuter att byta.
Fast enligt dem så går aldrig 2/7/9 serien sönder så man behöver inte oroa sig för att köpa några reservdelar eller lägga dem få minuter det skulle ha tagit att byta...

Evildan
30 oktober 2016 ·

alexbenhard skrev:

Evildan skrev:

alexbenhard skrev:
Maximalt 600kr eftersom det tar en halvtimme inkl. kafferast.

Så materialet är gratis?

Ska man lita på alla Volvofantaster så är alla reservdelar nästintill gratis och tar 5-10 minuter att byta.
Fast enligt dem så går aldrig 2/7/9 serien sönder så man behöver inte oroa sig för att köpa några reservdelar eller lägga dem få minuter det skulle ha tagit att byta...

Vad jag försöker komma fram till är att på en kälke som kostar 5-6 loppor likt denna rosa volvokombi är ett verkstadsbesök om 1000-1500kr en alldeles för stor kostnad i paritet till containerns värde.
Därav tycker jag att TS fråga är ytterst relevant då 20% eller mer av värdet är ohemult mycket pengar att låta passera förbi, det är ju inte någon 165000kr F10 med reparationskostnader om 35-40000 pga någon rasad låda.

Senast redigerat av Evildan (30 oktober 2016)

Evildan
30 oktober 2016 ·

Du ska inte ha en sådanhär outslitlig skönhet då?

https://m.blocket.se/alvsborg/Volvo_850 … 15&w=2

Evildan
30 oktober 2016 ·

Eller något som kommer fungera hela vintern?

https://m.blocket.se/alvsborg/Honda_Acc … 15&w=2

M123
30 oktober 2016 · 962 Inlägg

Evildan skrev:
Eller något som kommer fungera hela vintern?

https://m.blocket.se/alvsborg/Honda_Acc … 15&w=2

Hade gått hiskeligt långt. "Mätarställning: 300000 mil"

Måste vara någon form av rekord även för en Volvo. wink

Edit:
Äsch citerade fel inlägg. Man hänger inte med i alla poster. big_smile Givetvis denna jag syftade på.
https://m.blocket.se/alvsborg/Volvo_850 … 15&w=2

Senast redigerat av M123 (30 oktober 2016)

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
Evildan
30 oktober 2016 ·

M123 skrev:

Evildan skrev:
Eller något som kommer fungera hela vintern?

https://m.blocket.se/alvsborg/Honda_Acc … 15&w=2

Hade gått hiskeligt långt. "Mätarställning: 300000 mil"

Måste vara någon form av rekord även för en Volvo. wink

Edit:
Äsch citerade fel inlägg. Man hänger inte med i alla poster. big_smile Givetvis denna jag syftade på.
https://m.blocket.se/alvsborg/Volvo_850 … 15&w=2

Såg det. big_smile lol.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang