Montera extraljus på en Volvo 245 årsmodell 1979

Slovotski
31 oktober 2016 · 9 Inlägg

Hejsan!

Jag har en Volvo 245 som jag håller på och sätter ditt extraljus. Jag har kablar, säkring och relä. Jag har tittat på kopplingscheman men inte blivit riktigt säker på om jag får de rätt.
Som jag har förstått de ska jag ta och koppla på mig på orginalrelät på bilen för att styra när extraljusen ska tändas. Hur kopplar jag på mig där på bästa sätt? Är det någon som har ett kopplingschema just för en 245 ?

Nissan F15 "Juke" (2011)
zemet
31 oktober 2016 · 4 030 Inlägg

Ta och skarva en kabel som går till helljuset och använd som styrström. Detta är det enklaste och bästa sättet.

Senast redigerat av zemet (31 oktober 2016)

Slovotski
31 oktober 2016 · 9 Inlägg

zemet skrev:
Ta och skarva en kabel som går till helljuset och använd som styrström. Detta är det enklaste och bästa sättet.

Problemet är att jag inte vet vilken det är som går till helljuset. Det är ju bara en lampa för både heljus och halvljus på bilen och via relät och spaken inne i bilen så bestämmer man om mna har helljus eller halvljus, Jag har försökt att kolla med en multimeter vilken som går kabel som går till helljuset men inte lyckats hmm

Nissan F15 "Juke" (2011)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
31 oktober 2016 · 17 376 Inlägg

Slovotski skrev:

zemet skrev:
Ta och skarva en kabel som går till helljuset och använd som styrström. Detta är det enklaste och bästa sättet.

Problemet är att jag inte vet vilken det är som går till helljuset. Det är ju bara en lampa för både heljus och halvljus på bilen och via relät och spaken inne i bilen så bestämmer man om mna har helljus eller halvljus, Jag har försökt att kolla med en multimeter vilken som går kabel som går till helljuset men inte lyckats hmm

Ta loss lampan från valfri sida. kontakten på lampan har 3 trådar. En är till helljus.

Senast redigerat av Hybridsmurfen (31 oktober 2016)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Slovotski
31 oktober 2016 · 9 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:

Slovotski skrev:

zemet skrev:
Ta och skarva en kabel som går till helljuset och använd som styrström. Detta är det enklaste och bästa sättet.

Problemet är att jag inte vet vilken det är som går till helljuset. Det är ju bara en lampa för både heljus och halvljus på bilen och via relät och spaken inne i bilen så bestämmer man om mna har helljus eller halvljus, Jag har försökt att kolla med en multimeter vilken som går kabel som går till helljuset men inte lyckats hmm

Ta loss helljuslampan från valfri sida. kontakten på lampan har 3 trådar. En är till helljus.

Okej. Är de så att när jag har halvljuset igång är de två av kablarna som ger ström och den 3e ger bara ström när heljuset kopplas på?

Nissan F15 "Juke" (2011)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
31 oktober 2016 · 17 376 Inlägg

Slovotski skrev:

Hybridsmurfen skrev:

Slovotski skrev:

Problemet är att jag inte vet vilken det är som går till helljuset. Det är ju bara en lampa för både heljus och halvljus på bilen och via relät och spaken inne i bilen så bestämmer man om mna har helljus eller halvljus, Jag har försökt att kolla med en multimeter vilken som går kabel som går till helljuset men inte lyckats hmm

Ta loss helljuslampan från valfri sida. kontakten på lampan har 3 trådar. En är till helljus.

Okej. Är de så att när jag har halvljuset igång är de två av kablarna som ger ström och den 3e ger bara ström när heljuset kopplas på?

Troligen så ger två kablar ström vid halvljus och sedan växlar den ena till den andra (!) så helljus lyser istället.

Du ha en jord, minus
En plus till halv
En plus till hel

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Slovotski
31 oktober 2016 · 9 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:

Slovotski skrev:

Hybridsmurfen skrev:

Ta loss helljuslampan från valfri sida. kontakten på lampan har 3 trådar. En är till helljus.

Okej. Är de så att när jag har halvljuset igång är de två av kablarna som ger ström och den 3e ger bara ström när heljuset kopplas på?

Troligen så ger två kablar ström vid halvljus och sedan växlar den ena till den andra (!) så helljus lyser istället.

Du ha en jord, minus
En plus till halv
En plus till hel

Okej, då är de nog där som jag har tänkt fel i så fall. Då måste jag införkskaffa "saxkoppling" eller vad de kallas o koppla på mig på rätt ställe så ska de nog ta o börja lysa,

Nissan F15 "Juke" (2011)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
31 oktober 2016 · 17 376 Inlägg

Slovotski skrev:

Hybridsmurfen skrev:

Slovotski skrev:

Okej. Är de så att när jag har halvljuset igång är de två av kablarna som ger ström och den 3e ger bara ström när heljuset kopplas på?

Troligen så ger två kablar ström vid halvljus och sedan växlar den ena till den andra (!) så helljus lyser istället.

Du ha en jord, minus
En plus till halv
En plus till hel

Okej, då är de nog där som jag har tänkt fel i så fall. Då måste jag införkskaffa "saxkoppling" eller vad de kallas o koppla på mig på rätt ställe så ska de nog ta o börja lysa,

Sök på "Strömtjuv" så slipper du kapa befintliga kabel.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Djo
31 oktober 2016 · 10 157 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:

Slovotski skrev:

Hybridsmurfen skrev:

Troligen så ger två kablar ström vid halvljus och sedan växlar den ena till den andra (!) så helljus lyser istället.

Du ha en jord, minus
En plus till halv
En plus till hel

Okej, då är de nog där som jag har tänkt fel i så fall. Då måste jag införkskaffa "saxkoppling" eller vad de kallas o koppla på mig på rätt ställe så ska de nog ta o börja lysa,

Sök på "Strömtjuv" så slipper du kapa befintliga kabel.

Nej nej nej. dessa förstör befintlig kabel och är faktiskt förbjudet på verkstäder.

Skala av den kabeln det handlar om och löd fast kabeln som ska gå till reläet i där, Klipp inte av utan skala av. Sen drar du tajt med el tejp över (Detta är det korrekta sätet som används på bilverkstäder)

Använder själv aldrig ström tjuv det är usch fy och blä.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
31 oktober 2016 · 17 376 Inlägg

Djo skrev:

Hybridsmurfen skrev:

Slovotski skrev:

Okej, då är de nog där som jag har tänkt fel i så fall. Då måste jag införkskaffa "saxkoppling" eller vad de kallas o koppla på mig på rätt ställe så ska de nog ta o börja lysa,

Sök på "Strömtjuv" så slipper du kapa befintliga kabel.

Nej nej nej. dessa förstör befintlig kabel och är faktiskt förbjudet på verkstäder.

Skala av den kabeln det handlar om och löd fast kabeln som ska gå till reläet i där, Klipp inte av utan skala av. Sen drar du tajt med el tejp över (Detta är det korrekta sätet som används på bilverkstäder)

Använder själv aldrig ström tjuv det är usch fy och blä.

Visste inte den förstör befintligt kablage. Sorry.
Men ett lödkitt kostar gratis om du inte äger ett. Låter som en bättre idé.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Djo
31 oktober 2016 · 10 157 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:

Djo skrev:

Hybridsmurfen skrev:

Sök på "Strömtjuv" så slipper du kapa befintliga kabel.

Nej nej nej. dessa förstör befintlig kabel och är faktiskt förbjudet på verkstäder.

Skala av den kabeln det handlar om och löd fast kabeln som ska gå till reläet i där, Klipp inte av utan skala av. Sen drar du tajt med el tejp över (Detta är det korrekta sätet som används på bilverkstäder)

Använder själv aldrig ström tjuv det är usch fy och blä.

Visste inte den förstör befintligt kablage. Sorry.
Men ett lödkitt kostar gratis om du inte äger ett. Låter som en bättre idé.

Lugnt men jag har plockat bort sådana från tidigare ägare på 240in och kabeln har varigt av nypt så det var 1-2 trådar som ej var av. Dessutom får man in fukt i orginal kabeln och i längden är det en mycket temporär lösning att dessa ens säljs är otroligt.

Exakt och att kunna löda har man väldig nytta av om man håller på med bilar smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Slovotski
31 oktober 2016 · 9 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:

Djo skrev:

Hybridsmurfen skrev:

Sök på "Strömtjuv" så slipper du kapa befintliga kabel.

Nej nej nej. dessa förstör befintlig kabel och är faktiskt förbjudet på verkstäder.

Skala av den kabeln det handlar om och löd fast kabeln som ska gå till reläet i där, Klipp inte av utan skala av. Sen drar du tajt med el tejp över (Detta är det korrekta sätet som används på bilverkstäder)

Använder själv aldrig ström tjuv det är usch fy och blä.

Visste inte den förstör befintligt kablage. Sorry.
Men ett lödkitt kostar gratis om du inte äger ett. Låter som en bättre idé.

Okej, ett lödkitt kan jag låna av polaren så de löser jag. En fråga till här. Funkar det att flja detta kopplingschema jag har hittat som faktiskt är förståligt? smile Eller är de något i denna som jag har här som inte går o använda sig av?


https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214415/214415-7ee7ae4d6f3e8aeb8f9c776054dc24a7.jpg

Nissan F15 "Juke" (2011)
Slovotski
31 oktober 2016 · 9 Inlägg

Slovotski skrev:

Hybridsmurfen skrev:

Djo skrev:

Nej nej nej. dessa förstör befintlig kabel och är faktiskt förbjudet på verkstäder.

Skala av den kabeln det handlar om och löd fast kabeln som ska gå till reläet i där, Klipp inte av utan skala av. Sen drar du tajt med el tejp över (Detta är det korrekta sätet som används på bilverkstäder)

Använder själv aldrig ström tjuv det är usch fy och blä.

Visste inte den förstör befintligt kablage. Sorry.
Men ett lödkitt kostar gratis om du inte äger ett. Låter som en bättre idé.

Okej, ett lödkitt kan jag låna av polaren så de löser jag. En fråga till här. Funkar det att flja detta kopplingschema jag har hittat som faktiskt är förståligt? smile Eller är de något i denna som jag har här som inte går o använda sig av?


http://www1.garaget.org/gallery/images/215/214415/214415-7ee7ae4d6f3e8aeb8f9c776054dc24a7.jpg

Glömde tilllägga att jag har bara ett relä och en säkring men för tidigare ägare av heljus så funkade det

Nissan F15 "Juke" (2011)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
31 oktober 2016 · 17 376 Inlägg

Är bilens elsystem i gott skick för övrigt? 300W extraljus vill ha 25A. Det är en del. Vet du hur mycket Ampere batteriet respektive generatorn ger?

Har du mycket strömförbrukare i bilen i övrigt?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Djo
31 oktober 2016 · 10 157 Inlägg

http://www.bilfritid.se/rad-och-tips/extraljus

har en väldigt enkel bild om du rullar ner.

Ett relä kan fungera beror på hur grovt relä du har och hur många extraljus och extraljusens effekt i watt.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Slovotski
31 oktober 2016 · 9 Inlägg

Djo skrev:
http://www.bilfritid.se/rad-och-tips/extraljus

har en väldigt enkel bild om du rullar ner.

Ett relä kan fungera beror på hur grovt relä du har och hur många extraljus och extraljusens effekt i watt.

Det är ett 40 amp relä samt en säkring på 40amp för två stycken 55 W extralysen. Jag har antagit det fungerar då förra ägaren körde på detta.

Tackar för bilden! Den var grymt mycket enklare och förstå!

Nissan F15 "Juke" (2011)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
31 oktober 2016 · 17 376 Inlägg

Djo skrev:
http://www.bilfritid.se/rad-och-tips/extraljus

har en väldigt enkel bild om du rullar ner.

Ett relä kan fungera beror på hur grovt relä du har och hur många extraljus och extraljusens effekt i watt.

De flesta reläer som är av modell billig klarar 30-40A så det bör palla 25A. Om det inte gör det så märker man det för då "hänger sig" reläet och helljuset slocknar inte. Biltemas enkla kostar 50:- och pallar 40A. Har haft flera sådana till mina konstiga kopplingar i bilar.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Djo
31 oktober 2016 · 10 157 Inlägg

Slovotski skrev:

Djo skrev:
http://www.bilfritid.se/rad-och-tips/extraljus

har en väldigt enkel bild om du rullar ner.

Ett relä kan fungera beror på hur grovt relä du har och hur många extraljus och extraljusens effekt i watt.

Det är ett 40 amp relä samt en säkring på 40amp för två stycken 55 W extralysen. Jag har antagit det fungerar då förra ägaren körde på detta.

Tackar för bilden! Den var grymt mycket enklare och förstå!

Då räcker reläet men säkring är för grov !

en 15 amp säkring skulle jag rekommendera vid 12 volt kommer dom dra 10 ampera och man ska alltid liga lite över.

Lungt använder sjäv den bilden då jag inte har ett siffer huvud och aldrig minns numren.

Senast redigerat av Djo (31 oktober 2016)

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Djo
31 oktober 2016 · 10 157 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:

Djo skrev:
http://www.bilfritid.se/rad-och-tips/extraljus

har en väldigt enkel bild om du rullar ner.

Ett relä kan fungera beror på hur grovt relä du har och hur många extraljus och extraljusens effekt i watt.

De flesta reläer som är av modell billig klarar 30-40A så det bör palla 25A. Om det inte gör det så märker man det för då "hänger sig" reläet och helljuset slocknar inte. Biltemas enkla kostar 50:- och pallar 40A. Har haft flera sådana till mina konstiga kopplingar i bilar.

Jo men en kompis köpte extraljus och fick med reläan och dom låg på 15-20 A så alltid bra fråga vad dom har för grejer först.

Hade själv 6 stycken xenon konverterade extraljus på 240in där hade jag Biltemas dubbla 40 relä 3st 2,5 användes med andra ord. smile skönt ha ett extra över.

Senast redigerat av Djo (31 oktober 2016)

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
31 oktober 2016 · 17 376 Inlägg

Djo skrev:

Slovotski skrev:

Djo skrev:
http://www.bilfritid.se/rad-och-tips/extraljus

har en väldigt enkel bild om du rullar ner.

Ett relä kan fungera beror på hur grovt relä du har och hur många extraljus och extraljusens effekt i watt.

Det är ett 40 amp relä samt en säkring på 40amp för två stycken 55 W extralysen. Jag har antagit det fungerar då förra ägaren körde på detta.

Tackar för bilden! Den var grymt mycket enklare och förstå!

Då räcker reläet men säkring är för grov !

en 15 amp säkring skulle jag rekommendera vid 12 volt kommer dom dra 10 ampera och man ska alltid liga lite över.

Lungt använder sjäv den bilden då jag inte har ett siffer huvud och aldrig minns numren.

Korrekt! 110W och 14 volt ger cirka 7,9Amp. 15A säkring blir perfa.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang