Montera extraljus på en Volvo 245 årsmodell 1979

Djo
31 oktober 2016 · 10 157 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:

Djo skrev:

Slovotski skrev:

Det är ett 40 amp relä samt en säkring på 40amp för två stycken 55 W extralysen. Jag har antagit det fungerar då förra ägaren körde på detta.

Tackar för bilden! Den var grymt mycket enklare och förstå!

Då räcker reläet men säkring är för grov !

en 15 amp säkring skulle jag rekommendera vid 12 volt kommer dom dra 10 ampera och man ska alltid liga lite över.

Lungt använder sjäv den bilden då jag inte har ett siffer huvud och aldrig minns numren.

Korrekt! 110W och 14 volt ger cirka 7,9Amp. 15A säkring blir perfa.

Jo då fick vi fram samma smile

Brukar räkna på 12 volt då ökar det och ibland dippar strömmen och brukar vilja ligga där då smile Smak sak.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
granadadr
2 november 2016 · 7 288 Inlägg

Djo skrev:

Hybridsmurfen skrev:

Slovotski skrev:

Okej, då är de nog där som jag har tänkt fel i så fall. Då måste jag införkskaffa "saxkoppling" eller vad de kallas o koppla på mig på rätt ställe så ska de nog ta o börja lysa,

Sök på "Strömtjuv" så slipper du kapa befintliga kabel.

Nej nej nej. dessa förstör befintlig kabel och är faktiskt förbjudet på verkstäder.

Skala av den kabeln det handlar om och löd fast kabeln som ska gå till reläet i där, Klipp inte av utan skala av. Sen drar du tajt med el tejp över (Detta är det korrekta sätet som används på bilverkstäder)

Använder själv aldrig ström tjuv det är usch fy och blä.

hardå sett värkstäder anv strömtjuv,, satt då det på en bil som var beställd med nbb smile

Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Djo
2 november 2016 · 10 157 Inlägg

granadadr skrev:

Djo skrev:

Hybridsmurfen skrev:

Sök på "Strömtjuv" så slipper du kapa befintliga kabel.

Nej nej nej. dessa förstör befintlig kabel och är faktiskt förbjudet på verkstäder.

Skala av den kabeln det handlar om och löd fast kabeln som ska gå till reläet i där, Klipp inte av utan skala av. Sen drar du tajt med el tejp över (Detta är det korrekta sätet som används på bilverkstäder)

Använder själv aldrig ström tjuv det är usch fy och blä.

hardå sett värkstäder anv strömtjuv,, satt då det på en bil som var beställd med nbb smile

Seriösa gör det ej där jag jobbade var det strängeligen förbjudet och bör så vara, Man klämmer sönder kabeln man tjuvar från och riskerar dålig kontakt åt både vanliga helljuset och extraljusen.

Förr i tiden och på mindre verkstäder kan det säkerligen förekomma men nej det är en dålig lösning. Löda in sig är det ända rätta.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Evildan
4 november 2016 ·

Djo skrev:

Hybridsmurfen skrev:

Slovotski skrev:

Okej, då är de nog där som jag har tänkt fel i så fall. Då måste jag införkskaffa "saxkoppling" eller vad de kallas o koppla på mig på rätt ställe så ska de nog ta o börja lysa,

Sök på "Strömtjuv" så slipper du kapa befintliga kabel.

Nej nej nej. dessa förstör befintlig kabel och är faktiskt förbjudet på verkstäder.

Skala av den kabeln det handlar om och löd fast kabeln som ska gå till reläet i där, Klipp inte av utan skala av. Sen drar du tajt med el tejp över (Detta är det korrekta sätet som används på bilverkstäder)

Använder själv aldrig ström tjuv det är usch fy och blä.

Eltape att täta en skarv använder inte en kunnig/seriös bilelektriker, det är för lekmän precis som strömtjuvar.
Krympslang över lödningar samt dito kabelskor (med krympfunktion) vid övrig inkoppling använder en riktig verkstad.

Djo
4 november 2016 · 10 157 Inlägg

Evildan skrev:

Djo skrev:

Hybridsmurfen skrev:

Sök på "Strömtjuv" så slipper du kapa befintliga kabel.

Nej nej nej. dessa förstör befintlig kabel och är faktiskt förbjudet på verkstäder.

Skala av den kabeln det handlar om och löd fast kabeln som ska gå till reläet i där, Klipp inte av utan skala av. Sen drar du tajt med el tejp över (Detta är det korrekta sätet som används på bilverkstäder)

Använder själv aldrig ström tjuv det är usch fy och blä.

Eltape att täta en skarv använder inte en kunnig/seriös bilelektriker, det är för lekmän precis som strömtjuvar.
Krympslang över lödningar samt dito kabelskor (med krympfunktion) vid övrig inkoppling använder en riktig verkstad.

Problemet är dock hur ska du få på en krympslang på en dito installation ?

Använder alltid krympslang där det går men på denna typ av inskarvning så är det omöjligt då du inte får någon stans att trä över krympslangen.

Det blir ju som ett T och i min värld är det omöjligt att få en krympslang över en sådan skarv wink

Krympskor användes och även krympslang då det var möjligt.

Dock med den rekommenderade inkopplingen som finns så får du ej på krympslang.

Går självklart att klippa av orginal kabel helt och löda ihop dessa tre och dra krympslang men att klippa av orginal kabeln är inte tillåtet heller (på verkstad) vid en dylik installation. Därav el tejp.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Djo
4 november 2016 · 10 157 Inlägg

JohnMayLives skrev:
När jag behöver "tjuva" ström så löder jag alltid som det nämnts tidigare, o använder självklart krympslang. Det kan dock vara lite struligt att stifta ur kablarna ur kontakten så att säg, gör detta mig till "fackman"? Tveksamt.

Eftermonterade en färddator på en bil jag har för nåt år sedan, vägrade att "löda" i elsystemet på den bilen. Så jag skaffade nya kontakter, stiftade om o gjorde passande mellanstycken där jag lödde/krympslangade. Så ett helt intakt elsystem som lätt kan återställas till 100% original. Det "svåraste" var att koppla/dra alla sladdar rätt då infon var inte riktigt 100%. Men som tur var gick allt vägen, men lite nervöst var det allt att vrida på tändningen första gången...

Gött det smile På min 240in nördade jag ner mig totalt i extraljus inkopplingen (när man håller på och löder tre dagar i sträck wink

Bygger en hållare för säkringsdosan (som enbart var till för extraljusen) och hållare för relän och sådant smile

vart rätt grovt med kablar till 6st extraljus wink

Där var kabeln som man tog styrning från redan förstörd av ström tjuv så klippte helt sonika av den så fick jag på krympslang även där smile

Phu att pilla ut stiften ur en multikontakt (det går ju men inte roligt) Men roligt läsa om dom som nördar ner sig lite extra dock smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Evildan
4 november 2016 ·

Djo skrev:

Evildan skrev:

Djo skrev:

Nej nej nej. dessa förstör befintlig kabel och är faktiskt förbjudet på verkstäder.

Skala av den kabeln det handlar om och löd fast kabeln som ska gå till reläet i där, Klipp inte av utan skala av. Sen drar du tajt med el tejp över (Detta är det korrekta sätet som används på bilverkstäder)

Använder själv aldrig ström tjuv det är usch fy och blä.

Eltape att täta en skarv använder inte en kunnig/seriös bilelektriker, det är för lekmän precis som strömtjuvar.
Krympslang över lödningar samt dito kabelskor (med krympfunktion) vid övrig inkoppling använder en riktig verkstad.

Problemet är dock hur ska du få på en krympslang på en dito installation ?

Använder alltid krympslang där det går men på denna typ av inskarvning så är det omöjligt då du inte får någon stans att trä över krympslangen.

Det blir ju som ett T och i min värld är det omöjligt att få en krympslang över en sådan skarv wink

Krympskor användes och även krympslang då det var möjligt.

Dock med den rekommenderade inkopplingen som finns så får du ej på krympslang.

Går självklart att klippa av orginal kabel helt och löda ihop dessa tre och dra krympslang men att klippa av orginal kabeln är inte tillåtet heller (på verkstad) vid en dylik installation. Därav el tejp.

Jodå det är tillåtet att klippa av kabeln om man gör skarven tät, dvs inte med eltape.
Alternativet är att lossa kabeln med stiften från kopplingsplinten och trä över alternativt bygla där.
Eltape är i mina ögon som arbetat inom utvecklande fordonsindustri inkl rigorösa fälttester helt förbjudet, om det inte är en tillfällig snabb lösning av någon panikartad anledning i fält.

Djo
4 november 2016 · 10 157 Inlägg

JohnMayLives skrev:
Djo: Man får stifta ur kontakterna/kablarna ur kabelkontakthuset...Ja det kan vara lite/väldigt knöligt ibland

Ja det går men det är inget som görs på en bilverkstad men håller man på själv kan man ta sig tid till sådant smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Evildan
4 november 2016 ·

Djo skrev:

JohnMayLives skrev:
Djo: Man får stifta ur kontakterna/kablarna ur kabelkontakthuset...Ja det kan vara lite/väldigt knöligt ibland

Ja det går men det är inget som görs på en bilverkstad men håller man på själv kan man ta sig tid till sådant smile

Jodå det finns bilverkstäder som bemödar sig med att stifta ur.
Jag har gjort det vid tillfällen när jag arbetat som bilmekaniker, vid ett tillfälle behövde en ABSkontakt bytas vid styrenheten och en annan gång för att integrera en eftermonterad bränslevärmare med bilens elsystem.
Inga problem alls så länge man vet vad man gör. wink

Djo
4 november 2016 · 10 157 Inlägg

Evildan skrev:

Djo skrev:

Evildan skrev:

Eltape att täta en skarv använder inte en kunnig/seriös bilelektriker, det är för lekmän precis som strömtjuvar.
Krympslang över lödningar samt dito kabelskor (med krympfunktion) vid övrig inkoppling använder en riktig verkstad.

Problemet är dock hur ska du få på en krympslang på en dito installation ?

Använder alltid krympslang där det går men på denna typ av inskarvning så är det omöjligt då du inte får någon stans att trä över krympslangen.

Det blir ju som ett T och i min värld är det omöjligt att få en krympslang över en sådan skarv wink

Krympskor användes och även krympslang då det var möjligt.

Dock med den rekommenderade inkopplingen som finns så får du ej på krympslang.

Går självklart att klippa av orginal kabel helt och löda ihop dessa tre och dra krympslang men att klippa av orginal kabeln är inte tillåtet heller (på verkstad) vid en dylik installation. Därav el tejp.

Jodå det är tillåtet att klippa av kabeln om man gör skarven tät, dvs inte med eltape.
Alternativet är att lossa kabeln med stiften från kopplingsplinten och trä över alternativt bygla där.
Eltape är i mina ögon som arbetat inom utvecklande fordonsindustri inkl rigorösa fälttester helt förbjudet, om det inte är en tillfällig snabb lösning av någon panikartad anledning i fält.

Nej man får ej göra åverkan på orginal kablarna genom att klippa av dom (är bilmekaniker och fick lära mig detta via jobbet (av en som gått utbildningar för sådant här och sätet jag säger är det godkända )

Iallafall var det så på Volvo Renault Dacia. Fick ej klipa av några kablar eller så.

Har aldrig satt att eltejp är det bästa men (såvida man inte pillar isär kontakt stycket (vilket ibland är omöjligt pga ihopgjuten baksida för att det ska vara tätt) så finns inget vall iallafall inte inom verkstads sidan men håller man på själv så vist smile

Sen att det går att göra som du säger oja men på en verkstad finns tyvärr inte tid till sådant.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Djo
4 november 2016 · 10 157 Inlägg

Evildan skrev:

Djo skrev:

JohnMayLives skrev:
Djo: Man får stifta ur kontakterna/kablarna ur kabelkontakthuset...Ja det kan vara lite/väldigt knöligt ibland

Ja det går men det är inget som görs på en bilverkstad men håller man på själv kan man ta sig tid till sådant smile

Jodå det finns bilverkstäder som bemödar sig med att stifta ur.
Jag har gjort det vid tillfällen när jag arbetat som bilmekaniker, vid ett tillfälle behövde en ABSkontakt bytas vid styrenheten och en annan gång för att integrera en eftermonterad bränslevärmare med bilens elsystem.
Inga problem alls så länge man vet vad man gör. wink

Det är en helt annan elektronik nu tallar vi om extraljus inkoppling (lite enklare än ABS kontakter och dylik styr elektronik wink

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Djo
4 november 2016 · 10 157 Inlägg

Djo skrev:

Evildan skrev:

Djo skrev:

Ja det går men det är inget som görs på en bilverkstad men håller man på själv kan man ta sig tid till sådant smile

Jodå det finns bilverkstäder som bemödar sig med att stifta ur.
Jag har gjort det vid tillfällen när jag arbetat som bilmekaniker, vid ett tillfälle behövde en ABSkontakt bytas vid styrenheten och en annan gång för att integrera en eftermonterad bränslevärmare med bilens elsystem.
Inga problem alls så länge man vet vad man gör. wink

Det är en helt annan elektronik nu tallar vi om extraljus inkoppling (lite enklare än ABS kontakter och dylik styr elektronik wink

Och dessutom att bytta en orginal kontakt då har man inga vall heller så wink

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Evildan
4 november 2016 ·

Djo skrev:

Evildan skrev:

Djo skrev:

Problemet är dock hur ska du få på en krympslang på en dito installation ?

Använder alltid krympslang där det går men på denna typ av inskarvning så är det omöjligt då du inte får någon stans att trä över krympslangen.

Det blir ju som ett T och i min värld är det omöjligt att få en krympslang över en sådan skarv wink

Krympskor användes och även krympslang då det var möjligt.

Dock med den rekommenderade inkopplingen som finns så får du ej på krympslang.

Går självklart att klippa av orginal kabel helt och löda ihop dessa tre och dra krympslang men att klippa av orginal kabeln är inte tillåtet heller (på verkstad) vid en dylik installation. Därav el tejp.

Jodå det är tillåtet att klippa av kabeln om man gör skarven tät, dvs inte med eltape.
Alternativet är att lossa kabeln med stiften från kopplingsplinten och trä över alternativt bygla där.
Eltape är i mina ögon som arbetat inom utvecklande fordonsindustri inkl rigorösa fälttester helt förbjudet, om det inte är en tillfällig snabb lösning av någon panikartad anledning i fält.

Nej man får ej göra åverkan på orginal kablarna genom att klippa av dom (är bilmekaniker och fick lära mig detta via jobbet (av en som gått utbildningar för sådant här och sätet jag säger är det godkända )

Iallafall var det så på Volvo Renault Dacia. Fick ej klipa av några kablar eller så.

Har aldrig satt att eltejp är det bästa men (såvida man inte pillar isär kontakt stycket (vilket ibland är omöjligt pga ihopgjuten baksida för att det ska vara tätt) så finns inget vall iallafall inte inom verkstads sidan men håller man på själv så vist smile

Sen att det går att göra som du säger oja men på en verkstad finns tyvärr inte tid till sådant.

Det är förmodligen olika regelverk beroende på tillverkare/verkstadskedja och kunskaper hos mekaniker efter utbildningar.
Hos vissa generalagenturer ska kablaget klippas vid vissa eftermonteringar och skarvas med originalkontakter medföljande den specifika utrustningen.
Men nåväl vi släpper det.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
4 november 2016 · 17 477 Inlägg

Evildan skrev:

Djo skrev:

Evildan skrev:

Eltape att täta en skarv använder inte en kunnig/seriös bilelektriker, det är för lekmän precis som strömtjuvar.
Krympslang över lödningar samt dito kabelskor (med krympfunktion) vid övrig inkoppling använder en riktig verkstad.

Problemet är dock hur ska du få på en krympslang på en dito installation ?

Använder alltid krympslang där det går men på denna typ av inskarvning så är det omöjligt då du inte får någon stans att trä över krympslangen.

Det blir ju som ett T och i min värld är det omöjligt att få en krympslang över en sådan skarv wink

Krympskor användes och även krympslang då det var möjligt.

Dock med den rekommenderade inkopplingen som finns så får du ej på krympslang.

Går självklart att klippa av orginal kabel helt och löda ihop dessa tre och dra krympslang men att klippa av orginal kabeln är inte tillåtet heller (på verkstad) vid en dylik installation. Därav el tejp.

Jodå det är tillåtet att klippa av kabeln om man gör skarven tät, dvs inte med eltape.
Alternativet är att lossa kabeln med stiften från kopplingsplinten och trä över alternativt bygla där.
Eltape är i mina ögon som arbetat inom utvecklande fordonsindustri inkl rigorösa fälttester helt förbjudet, om det inte är en tillfällig snabb lösning av någon panikartad anledning i fält.

En tanke: Man tar loss hela plinten och gör en lösning från denna och in till lampfan. Då blir det ingen åverkan alls på huvudkablaget.

En tanke bara.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Evildan
4 november 2016 ·

Hybridsmurfen skrev:

Evildan skrev:

Djo skrev:

Problemet är dock hur ska du få på en krympslang på en dito installation ?

Använder alltid krympslang där det går men på denna typ av inskarvning så är det omöjligt då du inte får någon stans att trä över krympslangen.

Det blir ju som ett T och i min värld är det omöjligt att få en krympslang över en sådan skarv wink

Krympskor användes och även krympslang då det var möjligt.

Dock med den rekommenderade inkopplingen som finns så får du ej på krympslang.

Går självklart att klippa av orginal kabel helt och löda ihop dessa tre och dra krympslang men att klippa av orginal kabeln är inte tillåtet heller (på verkstad) vid en dylik installation. Därav el tejp.

Jodå det är tillåtet att klippa av kabeln om man gör skarven tät, dvs inte med eltape.
Alternativet är att lossa kabeln med stiften från kopplingsplinten och trä över alternativt bygla där.
Eltape är i mina ögon som arbetat inom utvecklande fordonsindustri inkl rigorösa fälttester helt förbjudet, om det inte är en tillfällig snabb lösning av någon panikartad anledning i fält.

En tanke: Man tar loss hela plinten och gör en lösning från denna och in till lampfan. Då blir det ingen åverkan alls på huvudkablaget.

En tanke bara.

Klok tanke.
På en Volvo 240/260 är det rymliga plintar så det blir inte någon avancerad operation.

Slovotski
8 november 2016 · 9 Inlägg

Hej alla. Jag har lyckats få igång extralysernna o de funkar perfekt. Tackar för hjälpen smile
Har en fråga till. Tänkte montera dit backljus på bilen med.  Är de bara koppla på sig på backlyset och sen en jord. Tänkte att de bör funka på samma sätt med backljus som med extralysen dock utan relä, säkring mm?

Nissan F15 "Juke" (2011)
Samuel3
8 november 2016 · 360 Inlägg

Nu lägger jag lite mer ved på elden, är det verkligen så illa med strömtjuvar? Jag brukar använda dom inne i bilen, jag vill dock inte använda strömtjuv  i motorutrymmet o.d. men det fungerar säkert ett tag.

Djo
8 november 2016 · 10 157 Inlägg

Slovotski skrev:
Hej alla. Jag har lyckats få igång extralysernna o de funkar perfekt. Tackar för hjälpen smile
Har en fråga till. Tänkte montera dit backljus på bilen med.  Är de bara koppla på sig på backlyset och sen en jord. Tänkte att de bör funka på samma sätt med backljus som med extralysen dock utan relä, säkring mm?

Varsågod trevligt det funkar big_smile

Beror väl på är det 18 watt led så kan du nog klara dig utan relä men skulle vilja rekommendera relä men samtidigt är det en 240 så den är ju inte lika känslig som dagens bilar.

Går nog utan men skulle rekommendera att använda relä. 

Samuel3 skrev:
Nu lägger jag lite mer ved på elden, är det verkligen så illa med strömtjuvar? Jag brukar använda dom inne i bilen, jag vill dock inte använda strömtjuv  i motorutrymmet o.d. men det fungerar säkert ett tag.

Ja strömtjuvar är verkligen inte att rekommendera någonstans klassificerar dom i samma klass som sockerbitar helt värdelösa skit grejer som ej borde finnas PUNKT wink

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Slovotski
8 november 2016 · 9 Inlägg

Djo skrev:

Slovotski skrev:
Hej alla. Jag har lyckats få igång extralysernna o de funkar perfekt. Tackar för hjälpen smile
Har en fråga till. Tänkte montera dit backljus på bilen med.  Är de bara koppla på sig på backlyset och sen en jord. Tänkte att de bör funka på samma sätt med backljus som med extralysen dock utan relä, säkring mm?

Varsågod trevligt det funkar big_smile

Beror väl på är det 18 watt led så kan du nog klara dig utan relä men skulle vilja rekommendera relä men samtidigt är det en 240 så den är ju inte lika känslig som dagens bilar.

Går nog utan men skulle rekommendera att använda relä. 

Samuel3 skrev:
Nu lägger jag lite mer ved på elden, är det verkligen så illa med strömtjuvar? Jag brukar använda dom inne i bilen, jag vill dock inte använda strömtjuv  i motorutrymmet o.d. men det fungerar säkert ett tag.

Ja strömtjuvar är verkligen inte att rekommendera någonstans klassificerar dom i samma klass som sockerbitar helt värdelösa skit grejer som ej borde finnas PUNKT wink

Då kör jag med ett relä smile Vet ju hur man gör nu. Dock blir det jobbigt o dra en kabel från batteriet hela vägen bak eller finns de ett enklare alternativ just på den detaljen smile

Nissan F15 "Juke" (2011)
Djo
8 november 2016 · 10 157 Inlägg

Slovotski skrev:

Djo skrev:

Slovotski skrev:
Hej alla. Jag har lyckats få igång extralysernna o de funkar perfekt. Tackar för hjälpen smile
Har en fråga till. Tänkte montera dit backljus på bilen med.  Är de bara koppla på sig på backlyset och sen en jord. Tänkte att de bör funka på samma sätt med backljus som med extralysen dock utan relä, säkring mm?

Varsågod trevligt det funkar big_smile

Beror väl på är det 18 watt led så kan du nog klara dig utan relä men skulle vilja rekommendera relä men samtidigt är det en 240 så den är ju inte lika känslig som dagens bilar.

Går nog utan men skulle rekommendera att använda relä. 

Samuel3 skrev:
Nu lägger jag lite mer ved på elden, är det verkligen så illa med strömtjuvar? Jag brukar använda dom inne i bilen, jag vill dock inte använda strömtjuv  i motorutrymmet o.d. men det fungerar säkert ett tag.

Ja strömtjuvar är verkligen inte att rekommendera någonstans klassificerar dom i samma klass som sockerbitar helt värdelösa skit grejer som ej borde finnas PUNKT wink

Då kör jag med ett relä smile Vet ju hur man gör nu. Dock blir det jobbigt o dra en kabel från batteriet hela vägen bak eller finns de ett enklare alternativ just på den detaljen smile

Enligt mig borde du kunna ta ström från lämpligt ställe som har 12 volt smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang