Större generator till v70 v1?

betongbil
31 oktober 2016 · 50 Inlägg

Är inte så jätte bra på bilar så frågar här då, vart kan man få tag på en större generator typ 160-200A eller om det finns någon generator från ett annat bilmärke som passar till v70n ? tack

simlar
31 oktober 2016 · 5 525 Inlägg

Får man fråga varför du behöver hela 200A generator?
Räcker det inte med original? Den bör ju ligga på 100-120A om jag inte minns fel.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
betongbil
31 oktober 2016 · 50 Inlägg

simlar skrev:
Får man fråga varför du behöver hela 200A generator?
Räcker det inte med original? Den bör ju ligga på 100-120A om jag inte minns fel.

jo de är för basarna drar lite grann wink jag har just nu 120A och jag kommer ner på 13volt och ibland 12.6 när de fläskar på, har dubbla batterier och en kondensator på 2.5farad men det blir disco ändå

Fjong
31 oktober 2016 · 1 494 Inlägg

En större generator kommer inte hjälpa dig med spänningsfallen. Börja med big three om du inte gjort det och koppla bort kondensatorn. Är batterierna du använder i bra skick och likadana? Vet du hur mycket effekt du plockar?

betongbil
1 november 2016 · 50 Inlägg

Fjong skrev:
En större generator kommer inte hjälpa dig med spänningsfallen. Börja med big three om du inte gjort det och koppla bort kondensatorn. Är batterierna du använder i bra skick och likadana? Vet du hur mycket effekt du plockar?

Erh? En större generator kommer ju visst hjälpa, eller varför skulle de inte hjälpa? har redan big three, kondensatorn hjälper med 0.2v batterierna är likadana hyffsat nya aka i bra skick, basarna är 1500wrms totalt

Fjong
1 november 2016 · 1 494 Inlägg

Visst, du kan ju se om du hittar en generator från en ambulans eller nått annars får du nog importera ifrån usa. En större generator är ju inte dåligt, speciellt inte om du vill stå och dema länge. Men är batterierna för slöa så hjälper det inte, gel batterier tex är inte lämpliga för bilstereobruk.

Frågade om effekten du använder, inte vad basarna är specade till. Vad kör du för steg och kopplat hur?

betongbil
1 november 2016 · 50 Inlägg

Fjong skrev:
Visst, du kan ju se om du hittar en generator från en ambulans eller nått annars får du nog importera ifrån usa. En större generator är ju inte dåligt, speciellt inte om du vill stå och dema länge. Men är batterierna för slöa så hjälper det inte, gel batterier tex är inte lämpliga för bilstereobruk.

Frågade om effekten du använder, inte vad basarna är specade till. Vad kör du för steg och kopplat hur?

okej vart skulle man kunna hitta en sådan då? basarna är specade till 800wrms styck (har 2) kopplat dom i 1ohm och steget är på 1500wrms i 1ohm
skulle nog kunna importera annars men vilken skulle passa isåfall?

Senast redigerat av betongbil (1 november 2016)

Fjong
1 november 2016 · 1 494 Inlägg

Jag har iaf för mig att det sitter en större generator i ambulanserna. Vart man får tag på en kan jag tyvärr inte svara på, skrotar, reservdelsställen eller fråga runt på volvo forum kanske.

Tycker inte att det borde dippa så mycket med den setupen om du har två batterier i bra skick och en generator som laddar bra.

betongbil
1 november 2016 · 50 Inlägg

Fjong skrev:
Jag har iaf för mig att det sitter en större generator i ambulanserna. Vart man får tag på en kan jag tyvärr inte svara på, skrotar, reservdelsställen eller fråga runt på volvo forum kanske.

Tycker inte att det borde dippa så mycket med den setupen om du har två batterier i bra skick och en generator som laddar bra.

innan när ja körde 500wrms i 2 ohm blinkade de ännu mera men kan spela mycket högre nu innan det blir spänningsfall, hittade denna http://www.frejbildelar.se/generatorer/ … or-volvo-4
skulle den passa min?

Fjong
1 november 2016 · 1 494 Inlägg

Hade du två batterier då med? Låter väldigt underligt..... Hade varit intressant att se vad du får ut i effekt väg bara för att se.

Tycker att du ska mäta och undersöka innan du köper nån generator.

betongbil
1 november 2016 · 50 Inlägg

Fjong skrev:
Hade du två batterier då med? Låter väldigt underligt..... Hade varit intressant att se vad du får ut i effekt väg bara för att se.

Tycker att du ska mäta och undersöka innan du köper nån generator.

ja hade 2 batterier då med, vad ska jag mäta? ampär? volt? watt?

Fjong
1 november 2016 · 1 494 Inlägg

Hur mycket effekt du får ut när det dippar så, vilo spänning på batterierna, mer exakt vad din generator laddar.

Har du ett steg med 500wrms i 2 ohm och 2 batterier och det dippar så måste nått vara knasigt.

betongbil
2 november 2016 · 50 Inlägg

Fjong skrev:
Hur mycket effekt du får ut när det dippar så, vilo spänning på batterierna, mer exakt vad din generator laddar.

Har du ett steg med 500wrms i 2 ohm och 2 batterier och det dippar så måste nått vara knasigt.

Okej hur ska jag mäta det? Vilospänningen på batterierna är 12.7v - 12.6v, generatorn laddar 13.7v - 13.8
Jag har ju inte det längre utan 1500wrms i 1ohm jag kan enligt mina beräkningar spela ungefär 1200wrms utan att de blir spänningsfall, räkna ut det genom har ställt basarna att max är 25 volym på stereon så 1500/25=60wrms per 1volym och det är inte spänningsfall vid 20 volym

Fjong
2 november 2016 · 1 494 Inlägg

Generatorn borde ladda 14,4, gör den det när du kör? Lite låg vilospänning, vad för batterier är det?

Du kan inte beräkna effekten så, du måste mäta upp effekten med en multimeter och en amperetång (på matningen till steget om du vill ha total förbrukning och på högtalarsladdar om du vill mäta vad basarna får). Finns massa saker som påverkar, imphöjning tex.

betongbil
2 november 2016 · 50 Inlägg

Fjong skrev:
Generatorn borde ladda 14,4, gör den det när du kör? Lite låg vilospänning, vad för batterier är det?

Du kan inte beräkna effekten så, du måste mäta upp effekten med en multimeter och en amperetång (på matningen till steget om du vill ha total förbrukning och på högtalarsladdar om du vill mäta vad basarna får). Finns massa saker som påverkar, imphöjning tex.

med tomgång är den på 13.6 - 13.7 och när ja kör 13.8 men så går det ner efter typ 10-20 min till 13.3 - 13.5 har dock ingen amperetång men har multimeter

Fjong
2 november 2016 · 1 494 Inlägg

Samma som min i golfen då, men då ligger du ju 1 volt efter redan så testa byt kolen i den så att du får bättre ladd.

betongbil
2 november 2016 · 50 Inlägg

Fjong skrev:
Samma som min i golfen då, men då ligger du ju 1 volt efter redan så testa byt kolen i den så att du får bättre ladd.

hur gör man det? i generatorn då?

Fjong
2 november 2016 · 1 494 Inlägg

Inte bytt dom innan så vet inte exakt, dom sitter i generatorn. Ska ta isär det och kika i vinter.

betongbil
2 november 2016 · 50 Inlägg

Fjong skrev:
Inte bytt dom innan så vet inte exakt, dom sitter i generatorn. Ska ta isär det och kika i vinter.

men händer det så då om kolen är dåliga ?

Fjong
3 november 2016 · 1 494 Inlägg

Det är vad dom som grejat länge har sagt till mig att byta så. Dålig kontakt och klena kablar sänker ju med laddet men det hade du ju uppgraderat sa du.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang