C200 kompressor inget laddtryck

pimpom
5 november 2016 · 21 Inlägg

Tja! Har en Mercedes W202 C200 kompressor.
Problemet är så att jag inte får något laddtryck, "bypassventilen" är öppen hela tiden. Ventilen i sig är elektriskt styrd, och funkar. Testade med att täppa för den så att motorn får fullt ladd hela tiden, men då går den som en påse nötter och vill knappt varva över 2000rpm.
Så känns som att bilen har gått in i något slags "Limp mode". Har kollat kamaxelsensorn, luftmassemätaren, trottelpositionssensor, egr-ventil och samtliga backventiler. Allt funkar som det ska.
Har helt slut på idéer, och är trött i skallen efter allt googlande.
Hjälp snälla, snön är påväg och bilen är tokslö sad

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
6 november 2016 · 4 917 Inlägg

Det blir till att bekosta en utläsning av felkoder tyvärr.
Sen får man ta det därefter, om det nu finns några såklart...

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Acobra
6 november 2016 · 62 Inlägg

Är det Eaton M4x kompressorn i den?
Då är väl drivhjulet på kompressorn elektroniskt styrd, vilket resulterar i att kompressorn frihjular hela tiden om den inte slår till.

När du pluggade bypassen så strypte du lufttillflödet så all luft går via kompressorn som i detta fall "står still".

Kan vara värt att kika på om du inte gjort det redan.

Har tactrix kabel med tillgång till evoscan, ecuflash, s-sport till ralliart -10.
pimpom
6 november 2016 · 21 Inlägg

Ska kolla felkoder på måndag, hoppas att det finns något, motorlampan lyser ej.
Det är en eaton m45 om jag inte har helt fel, men utan frikoppling. Så kompressorn snurrar relativt med motorn hela tiden, bara bypassventilen som styr laddtrycket.
Har kört med förhöjt laddtryck i ca 3 månader, (mindre remhjul på kompressorn) och det har funkat prima hittils.

Acobra
6 november 2016 · 62 Inlägg

Okej, då är det samma som satt på min Lexus vilket gör det lite knepigare. Hade för mej merca hade elektrisk frikoppling org. vet en som det strulade för och var liknande symptom. Hoppas du får fram någon vettig felkod så det ordnar sej.

Har tactrix kabel med tillgång till evoscan, ecuflash, s-sport till ralliart -10.
bigg_martin
6 november 2016 · 13 Inlägg

Händer på min då och då. Jag släcker felkoderna via en OBD läsare tills det händer igen.

Martin

pimpom
6 november 2016 · 21 Inlägg

Sjukt nog så har jag ingen obd2 port på bilen, har bara den runda 38 piggars "SDS" kontakten under huven. Därav lite mer problematiskt och dyrt att felsöka sad
Är en 00a btw

pimpom
11 november 2016 · 21 Inlägg

Felet hittat. Bränsletrycksregulatorn var paj. Är nu bytt och bilen går som tåget!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang