Passat 3b största skämt bilen någonsin?

Makemehappy
6 november 2016 · 256 Inlägg

Hur tänkte de när de byggde den här bilen undrar jag? Den har 4 spindelled på varje sida, alltså 8 stycken spindelled!!

Visst bilen är gammal, men ni som fortfarande äger en sådan, som pendelbil eller vinterbil eller vad det kan vara, hur lyckas ni behålla eran passat?

Visst, man ska alltid köpa original delar, men spendera 2500kr på en (!) spindelled är galet. Skulle jag byta alla spindelled till original så hade det kostat mer än själva bilen 3 gånger om.

Problemet är, när man köper lite sämre kvalitet på spindelled, att man får byta ut de varje år. Eftersom bilen har 8 spindelled så är det alltid MINST en som måste bytas vid besiktningen.

Det är Ok, MEN vid varje spindelleds byte blir hjulinställningen helt galen och sliter på däcken. Så efter varje gång man byter spindelled måste jag även göra en helt ny hjulinställning.

Så med andra ord, VARJE år måste jag byta MINST en spindelled och göra en hjulinställning.

Ni som har denna bil, hur bär ni er åt? Köper ni en spindelled för 2500 kr för att ingen ska säga "amen skyll dig sj, vad tror du när du köper sämre kvalitet" ??

Senast redigerat av Makemehappy (6 november 2016)

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
6 november 2016 · 4 917 Inlägg

Det kan inte vara många som köpt denna exklusiva vara,och om så vore så gör dom förhoppningsvis inte om det..smile

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Evildan
6 november 2016 ·

Finns förstärkta framvagnsdetaljer att köpa då håller det 4-5000 mil åtminstone.
Fin framvagn konstruktionsmässigt men allmänt ökända för sitt klapprande.
Passat i sig är ju så jävla tråkig att lite uppmuntrande klappande från framvagnen är väl det enda glädjeämnet när man kör.
Du kunde ju köpt en sämre variant...det gjorde jag. big_smile

Evildan
6 november 2016 ·

För att svara på rubriken: Nej 3c är betydligt sämre med mängder av typfel såsom motorer, växellådor, elsystem, rost, rostiga gastankar, turboaggregat, kompressorer, cylinderhuvuden, parkeringsbromsen vägrar släppa för att nämna några typiska fel. hmm
Hjulupphängningarna är däremot av bättre kvalitet då dom är av samma sort som på Skoda Octavia vilket i princip hela chassit är om än förlängt.
Bilen är så rolig att köra att jag hellre stannade vid vägkanten för att skriva detta än att köra vidare, får se om jag vågar lägga i drive med risk för kopplingsbrand eller om jag står kvar 30minuter och låter den svalna.

nagasaki.020
6 november 2016 · 311 Inlägg

Angående länksystemet, så ja, skitkul att byta. Utöver det så har min fått stryk i form av aggressiv körning och hållt bra. Ska man va säker på att allt håller kan man lika gärna köpa uretanbussningar eller dyrare grejer. Men som du själv säger, det är en gammal bil.

torsen
6 november 2016 · 7 236 Inlägg

Passat är väl inte till för löntagare som KÖPER bil.
Endast avsedd som företagsbil.
Då spelar kvalitet ingen roll.
Priset allenast avgörande för "inköparna".
Reservdelspriser och driftsäkerhet ingår inte som faktorer vid upphandling av företagsbilar.
Om så vore skulle det endast finnas Toyota, Mazda och Honda på företagsparkeringarna.

Evildan
6 november 2016 ·

torsen skrev:
Passat är väl inte till för löntagare som KÖPER bil.
Endast avsedd som företagsbil.
Då spelar kvalitet ingen roll.
Priset allenast avgörande för "inköparna".
Reservdelspriser och driftsäkerhet ingår inte som faktorer vid upphandling av företagsbilar.
Om så vore skulle det endast finnas Toyota, Mazda och Honda på företagsparkeringarna.

WORD!!
Bra förklarat varför det är som det är. smile

it_mutt Avstängd
6 november 2016 · 10 388 Inlägg

Framvagnsinställning vid spindelled/länkarmsbyte är ofta lite att ta i överkant (kan jag då konstatera med allt för många bilar i min nuvarande och tidigare ägo av samma "modell och typ" )

En förstärkt framvagn är inga problem att köpa för 4-5000:-, och jag vill påstå att den håller längre än de, av Evildan minimumpåpekade milen (det finns givetvis skitkvalité på "förstärkta" satser också).

En "vanlig" (som i "inte förstärkt") komplett sats (länkarmar, styrstag, krängningshämmarstag, bultar och så vidare) kostar, från ebukten, 1000-1500 (och uppåt givetvis). O nej, det innebär i sin tur inte att man behöver byta ut sakerna igen efter ett år (under förutsättning att man inte drar en 3-4000mil/år möjligen).

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Muttley
6 november 2016 ·

Bytte övre på min.  De kosta ett par hundra för båda övre båda sidor.  Man behöver inte göra hjulinställning för det.  Min slet inte fel eller gick konstigt.
Men de är en för jävlig konstruktion med en skruv precis ovan hjulet klart.

vw överlag är ett skämt. har kört för många mil i en 2012 och de var sunkigt.

it_mutt Avstängd
6 november 2016 · 10 388 Inlägg

tkd_rille skrev:
Bytte övre på min.  De kosta ett par hundra för båda övre båda sidor.  Man behöver inte göra hjulinställning för det.  Min slet inte fel eller gick konstigt.
Men de är en för jävlig konstruktion med en skruv precis ovan hjulet klart.

vw överlag är ett skämt. har kört för många mil i en 2012 och de var sunkigt.

Det där är ofta rent jävligt att få loss utan att ta sönder något. Mer än ett tiotal personer som fått borra ut skräpet.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Muttley
6 november 2016 ·

it_mutt skrev:

tkd_rille skrev:
Bytte övre på min.  De kosta ett par hundra för båda övre båda sidor.  Man behöver inte göra hjulinställning för det.  Min slet inte fel eller gick konstigt.
Men de är en för jävlig konstruktion med en skruv precis ovan hjulet klart.

vw överlag är ett skämt. har kört för många mil i en 2012 och de var sunkigt.

Det där är ofta rent jävligt att få loss utan att ta sönder något. Mer än ett tiotal personer som fått borra ut skräpet.

Jag ger själv upp och lämnar in smile   Blir bara värre om jag blir förbannad på skitet.

Svana Svarvare/Fräsare/CNC-operatör
6 november 2016 · 205 Inlägg

Evildan skrev:

torsen skrev:
Passat är väl inte till för löntagare som KÖPER bil.
Endast avsedd som företagsbil.
Då spelar kvalitet ingen roll.
Priset allenast avgörande för "inköparna".
Reservdelspriser och driftsäkerhet ingår inte som faktorer vid upphandling av företagsbilar.
Om så vore skulle det endast finnas Toyota, Mazda och Honda på företagsparkeringarna.

WORD!!
Bra förklarat varför det är som det är. smile

Som alla VW idag.. tyvärr säger jag.. bara rent skit!!! Finns ingenting dem lyckats med längre, jo.. ta betalt!
Skandalen om bränsleförbrukningen är bara en piss i Missisippi.. jämfört med deras oljeförbrukningar, kamkedjor, topp packningar, vattenpumpar och annat som alla andra bilmärken både har livslång kvalite och lägre pris på.
Fy fan vilket jävla ruttet märke VW / Audi blivit...
Polarna på bilverkstäderna jublar, dem får bra med jobb så att säga ;-)

It's nice to be important. But it's more important to be nice.
Volvo 440 "Flygande Holländaren" (1990)
Evildan
6 november 2016 ·

Svana skrev:

Evildan skrev:

torsen skrev:
Passat är väl inte till för löntagare som KÖPER bil.
Endast avsedd som företagsbil.
Då spelar kvalitet ingen roll.
Priset allenast avgörande för "inköparna".
Reservdelspriser och driftsäkerhet ingår inte som faktorer vid upphandling av företagsbilar.
Om så vore skulle det endast finnas Toyota, Mazda och Honda på företagsparkeringarna.

WORD!!
Bra förklarat varför det är som det är. smile

Som alla VW idag.. tyvärr säger jag.. bara rent skit!!! Finns ingenting dem lyckats med längre, jo.. ta betalt!
Skandalen om bränsleförbrukningen är bara en piss i Missisippi.. jämfört med deras oljeförbrukningar, kamkedjor, topp packningar, vattenpumpar och annat som alla andra bilmärken både har livslång kvalite och lägre pris på.
Fy fan vilket jävla ruttet märke VW / Audi blivit...
Polarna på bilverkstäderna jublar, dem får bra med jobb så att säga ;-)

Jag är alltså lite dumdristig som nyligen blev med gaswagen?
Ser ägandet som ett experiment. big_smile

it_mutt Avstängd
6 november 2016 · 10 388 Inlägg

Svana skrev:

Evildan skrev:

torsen skrev:
Passat är väl inte till för löntagare som KÖPER bil.
Endast avsedd som företagsbil.
Då spelar kvalitet ingen roll.
Priset allenast avgörande för "inköparna".
Reservdelspriser och driftsäkerhet ingår inte som faktorer vid upphandling av företagsbilar.
Om så vore skulle det endast finnas Toyota, Mazda och Honda på företagsparkeringarna.

WORD!!
Bra förklarat varför det är som det är. smile

Som alla VW idag.. tyvärr säger jag.. bara rent skit!!! Finns ingenting dem lyckats med längre, jo.. ta betalt!
Skandalen om bränsleförbrukningen är bara en piss i Missisippi.. jämfört med deras oljeförbrukningar, kamkedjor, topp packningar, vattenpumpar och annat som alla andra bilmärken både har livslång kvalite och lägre pris på.
Fy fan vilket jävla ruttet märke VW / Audi blivit...
Polarna på bilverkstäderna jublar, dem får bra med jobb så att säga ;-)

Vilket märke ger livslång kvalité på sina vattenpumpar och därigenom således inte behöver ha den ens som reservdel menar du (kvalitén är ju livslång, varför skulle man då ha den som reservdel menar jag)?

Dieselgate är ju knappast något unikt för VW...även om det var där det uppmärksammades (vill sen folk tro att det bara var/är VAG som fuskat får det givetvis stå för den samme)

- - Edit - -

För sakens skull; nej, jag ser knappast VAG-koncernen som någon mirakelkoncern. Det finns absolut problem där också. I många fall ser jag dock mycket av "problemen" som folk tar upp ingalunda är unikt för VAG.

Senast redigerat av it_mutt (6 november 2016)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Svana Svarvare/Fräsare/CNC-operatör
6 november 2016 · 205 Inlägg

Jag kan dra hur många exempel som helst.. Audis katastrofala hjulupphängningar som inte höll måttet innan garantimilen passerat ens, vw bussar/ skåp som drar 2,4 liter olja på hundra mil och efter en undersökning och tre märkesverkstäder har kollat den och ger svaret "dem ska väl vara sådär",  igenkoksade oljesilar.. motorn visar korrekt oljetryck men har inte smort ett skit, kamkedjor som är hjälften för klena, slits ner och det blir ventilras i BÄSTA fall, vattenpumpen pajjar och drar med sig kamdrivningen.. 

Toureg maskiner, som är billigare att byta motor i än att reparera vid ett topp packnings ras .. motorer som gått ner sig, bytt två likadana maskiner i samma bil på 30 tusen mil..

Och så kallas vw och audi för lyx!! och kostar just efter det.

vilket jävla skit!!! Som jag skrev.. avgasrenings skandalen, den är löjlig jämfört med dessa.

It's nice to be important. But it's more important to be nice.
Volvo 440 "Flygande Holländaren" (1990)
it_mutt Avstängd
6 november 2016 · 10 388 Inlägg

Svana skrev:
Jag kan dra hur många exempel som helst.. Audis katastrofala hjulupphängningar som inte höll måttet innan garantimilen passerat ens, vw bussar/ skåp som drar 2,4 liter olja på hundra mil och efter en undersökning och tre märkesverkstäder har kollat den och ger svaret "dem ska väl vara sådär",  igenkoksade oljesilar.. motorn visar korrekt oljetryck men har inte smort ett skit, kamkedjor som är hjälften för klena, slits ner och det blir ventilras i BÄSTA fall, vattenpumpen pajjar och drar med sig kamdrivningen.. 

Toureg maskiner, som är billigare att byta motor i än att reparera vid ett topp packnings ras .. motorer som gått ner sig, bytt två likadana maskiner i samma bil på 30 tusen mil..

Och så kallas vw och audi för lyx!! och kostar just efter det.

vilket jävla skit!!! Som jag skrev.. avgasrenings skandalen, den är löjlig jämfört med dessa.

Ja...oljekoks är verkligen något unikt för VAG-koncernen...

Vilken Audikärra är det som har en unik hjulupphängning för hela VAG-koncernen menar du?

Nu drivs ju inte vattenpumpen av kamremmen (vilket jag antar det var vad du menade) på alla VAG-motorer och det är inte heller alla motorer med kamkedja (istället för kamrem) som har problem. Precis som att alla VAG-motorer inte slukar mer olja än bensin (även om det absolut finns problemmotorer).

Har nu inte oljan smörjt ett skit, så är jag väl tveksam till om man ens tar sig till verkstaden...ja, om man nu inte bor granne med den iofs.


Fast...vilket märke var det nu som det gällde för livstidskvalité på vattenpumpar? Hittade inte det i ditt svar...

Senast redigerat av it_mutt (6 november 2016)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Svana Svarvare/Fräsare/CNC-operatör
6 november 2016 · 205 Inlägg

Jag åker volvo.. samma vattenpump på 240in i 37000 mil och på min 945a till 45000 mil. Den har ändå bytts vid en uppfräshning av toppen, men va inte glapp i den ens.
Polarn snackade om att han inte sett en pump som passerat 15 000 mil på många bilar, där snackar vi skillnad.
Klart det skiljer hur man kör också. Men försvara gärna VW-kvaliten idag så har du nåt att jobba på hos verkstäder och på internetforum :-D

It's nice to be important. But it's more important to be nice.
Volvo 440 "Flygande Holländaren" (1990)
it_mutt Avstängd
6 november 2016 · 10 388 Inlägg

Svana skrev:
Jag åker volvo.. samma vattenpump på 240in i 37000 mil och på min 945a till 45000 mil. Den har ändå bytts vid en uppfräshning av toppen, men va inte glapp i den ens.
Polarn snackade om att han inte sett en pump som passerat 15 000 mil på många bilar, där snackar vi skillnad.
Klart det skiljer hur man kör också. Men försvara gärna VW-kvaliten idag så har du nåt att jobba på hos verkstäder och på internetforum :-D

Fast du missar lite poängen. Du får för all del klanka ner på VAG-kvalitén bäst du vill. Men var konkret.

Att säga "VAG har minsann problem med koks...jävla skitbilar" är bara tramsigt. Varför? Ja för att det är inte något som är unikt för någon bil i VAG-koncernen utan gäller fler märken än de som ingår i VAG.

"Om vattenpumpen pajjar så ryker kamremmen"....mnja, OM den drivs av kamremmen, men igen, det är ju unikt för den "setupen" (Således inte bara för vag)...vilket då man inte har på alla VAG-bilar heller.

Kamkedjorna...japp, det är problem på VISSA motorer, inte på alla, igen; var konkret.

Har inte din polare sett en VAG-vattenpump som passerat 15K mil? Ja jag kan skicka honom en, bytte kamrem på en Audi i helgen, 18.000mil, original vattenpump, inget glapp, däremot fattas en bit sen jag tappade den i golvet (av plasthjulet), men den kan jag skicka med också (den fattas alltså på hjulet, delen finns). Märkligt att han inte sett detta då många vagkärror har just 18.000 mil som bytesintervall på kamremmen...oh well, han kanske jobbar som revisor...

Vilken vattenpump är det som ändå är samma trots att den har "Den har ändå bytts vid en uppfräschning av toppen"?

Då vet vi; Volvo bör således inte ha vattenpumpar som reservdel, för det är livstidskvalité och borde aldrig behöva bytas ut...trots att du gjort det fast du inte gjort det fast du gjort det.

Som sagt, klanka på VAG bäst du vill, det i sig stör mig inte. Mummel i nattmössan stör mig däremot, oavsett vilket bilmärke, vilken koncern eller vilken enskild sak det må gälla.


Nog med offtopic från min sida (oavsett hur mycket mer mummel i nattmössan det må bli).

Senast redigerat av it_mutt (6 november 2016)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Evildan
13 november 2016 ·
fish Allfixare
13 november 2016 · 1 475 Inlägg

it_mutt skrev:

Svana skrev:
Jag åker volvo.. samma vattenpump på 240in i 37000 mil och på min 945a till 45000 mil. Den har ändå bytts vid en uppfräshning av toppen, men va inte glapp i den ens.
Polarn snackade om att han inte sett en pump som passerat 15 000 mil på många bilar, där snackar vi skillnad.
Klart det skiljer hur man kör också. Men försvara gärna VW-kvaliten idag så har du nåt att jobba på hos verkstäder och på internetforum :-D

Fast du missar lite poängen. Du får för all del klanka ner på VAG-kvalitén bäst du vill. Men var konkret.

Att säga "VAG har minsann problem med koks...jävla skitbilar" är bara tramsigt. Varför? Ja för att det är inte något som är unikt för någon bil i VAG-koncernen utan gäller fler märken än de som ingår i VAG.

"Om vattenpumpen pajjar så ryker kamremmen"....mnja, OM den drivs av kamremmen, men igen, det är ju unikt för den "setupen" (Således inte bara för vag)...vilket då man inte har på alla VAG-bilar heller.

Kamkedjorna...japp, det är problem på VISSA motorer, inte på alla, igen; var konkret.

Har inte din polare sett en VAG-vattenpump som passerat 15K mil? Ja jag kan skicka honom en, bytte kamrem på en Audi i helgen, 18.000mil, original vattenpump, inget glapp, däremot fattas en bit sen jag tappade den i golvet (av plasthjulet), men den kan jag skicka med också (den fattas alltså på hjulet, delen finns). Märkligt att han inte sett detta då många vagkärror har just 18.000 mil som bytesintervall på kamremmen...oh well, han kanske jobbar som revisor...

Vilken vattenpump är det som ändå är samma trots att den har "Den har ändå bytts vid en uppfräschning av toppen"?

Då vet vi; Volvo bör således inte ha vattenpumpar som reservdel, för det är livstidskvalité och borde aldrig behöva bytas ut...trots att du gjort det fast du inte gjort det fast du gjort det.

Som sagt, klanka på VAG bäst du vill, det i sig stör mig inte. Mummel i nattmössan stör mig däremot, oavsett vilket bilmärke, vilken koncern eller vilken enskild sak det må gälla.


Nog med offtopic från min sida (oavsett hur mycket mer mummel i nattmössan det må bli).

Jag brukar oftast (inte jämt) tycka att dina inlägg är dryga och tänker att du är en besserwisser. Men i det här inlägget slår du huvudet på spiken! Jag som Vag förespråkare då främst Audi får höra detta skit dagligen, jag sticker inte under stol med att hela VAG koncernen har kvalitétsproblem, speciellt på bilar från säg 06 och framåt. Men kan någon tala om för mig vilket märke som är problemfritt, När E46 BMW kom, ja det va utrostade dörrar, luckor, bakvagnar som fysiskt lossnade från bilarna (många, näst intill alla) glappa framvagnar, läckande vattenpumpar å fan vet allt.Fords bilar var rostiga redan när dom kom till handlarna, Mercedes, rostar dom mitt på dörrarna helt utanvidare nu med? Växelväljare till automaterna som pajar i bästa fall, annars lådan i sig..Toyotas gaspedaler och bromsar? Volvos haldex som rasar stup i ett, å elfelen. Saabs vevhusventilation, givare, vebaxellager, turboaggregat? Listan kan göras lång på dom flesta märkena. Men händer nåt sånt på någon annan bil än en VAG, då är det normalt. Men vi som åker VAG har världens kanske sämsta bilar enl många.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang