Nyckel till denna bult? (fälg)

Niko_E
7 november 2016 · 4 Inlägg

På fälgarna (svf racing) till vår Peugeot sitter på vissa ställen några speciella bultar, se bild. Nu har nyckeln försvunnit. Någon som vet var vi kan få tag på ny, eller någon däckbytarfirma som klarar att byta dessa? Uppsala med omnejd.

https://s5.postimg.org/xxho69poz/IMG_20161107_163524.jpg

it_mutt Avstängd
7 november 2016 · 10 388 Inlägg

Sitter de inte ALLT för jävligt brukar det gå att få på en "vanlig hylsa" och på så vis få loss den. Men, det förutsätter givetvis att det är någon "passande storlek" på hylsan.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Evildan
7 november 2016 ·

LåsSKRUVAR eller muttrar är ett jävla aber.
Däckfirmorna eller någon bilverkstad ska tveklöst kunna demontera SKRUVARNA om du inte lyckas själv.
Om du promt vill ha låsbart så drages dessa enbart med handkraft och givetvis utan klet och smet på gängorna, ev någon droppe olja på rengjord gäng men inget annat enligt kunniga inom momentdragning. Jag har gått en internutbildning gällande just momentdragning då mitt korrekta utövande av det var av högsta vikt när jag arbetade på en utvecklingsavdelning för drivlinor av den tunga typen.

Källa såklart: http://handbok.sfnskruv.se/template.asp?lank=266

Senast redigerat av Evildan (7 november 2016)

Niko_E
7 november 2016 · 4 Inlägg

Bra där, Evildan, jag kommer hädanefter att kalla det skruv. smile Har varit i kontakt med två firmor som inte kan, väntar svar från tredje. Biltema och Mekonomen kunde inte hjälpa till (edit: med nyckel). Fick tipset att låta verkstad borra upp skruvarna, men det vore skönt att slippa. Och tack för tipset it_mutt, ska se om jag kan få till det. Misstänker dock att de sitter ganska rejält...

Senast redigerat av Niko_E (7 november 2016)

mb_pucken
7 november 2016 · 5 087 Inlägg

Låsskruvar utav den modellen brukar sällan vara svåra att få lös.
En 12kants hylsa brukar nästan alltid gå att knacka på för att sedan skruva lös skruven :-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Niko_E
7 november 2016 · 4 Inlägg

Tack mb_pucken, ska prova det!

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
7 november 2016 · 14 039 Inlägg

Niko_E skrev:
På fälgarna (svf racing) till vår Peugeot sitter på vissa ställen några speciella bultar, se bild. Nu har nyckeln försvunnit. Någon som vet var vi kan få tag på ny, eller någon däckbytarfirma som klarar att byta dessa? Uppsala med omnejd.

https://s5.postimg.org/xxho69poz/IMG_20161107_163524.jpg

De där skruvarna verkar inte ha varit rörda på 10 år!!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Brådhis * Voff voff *
7 november 2016 · 10 276 Inlägg

Ser exakt ut som Biltemas... Köp en ny sats där och prova om det inte går att iaf vålda på nyckel-hylsan på den där.

Och ja, jag har provat att köpa flera satser och iaf på dom så passade samma hylsa på flera satser...

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Niko_E
8 november 2016 · 4 Inlägg

Tack Brådhis, ska kolla upp det.

Mr_B
8 november 2016 · 330 Inlägg

Brådhis skrev:
Och ja, jag har provat att köpa flera satser och iaf på dom så passade samma hylsa på flera satser...

Märkligt det där. Biltema själva hävdar att det finns ett par hundra olika kombinationer, så att det går att få tag på dubbletter är inte omöjligt, men de borde inte komma i samma låda. Jag försökte eftersom jag ville få tag på set med samma "nyckel" till alla släparna, men det visade sig vara omöjligt den vägen.

B!

Brådhis * Voff voff *
8 november 2016 · 10 276 Inlägg

Mr_B skrev:

Brådhis skrev:
Och ja, jag har provat att köpa flera satser och iaf på dom så passade samma hylsa på flera satser...

Märkligt det där. Biltema själva hävdar att det finns ett par hundra olika kombinationer, så att det går att få tag på dubbletter är inte omöjligt, men de borde inte komma i samma låda. Jag försökte eftersom jag ville få tag på set med samma "nyckel" till alla släparna, men det visade sig vara omöjligt den vägen.

B!

Då hade jag väl kanske tur(?) när jag köpte mina satser? Möjligt också att det skett någon förändring, det var väl iaf 5-10 år sedan jag köpte mina.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Christian S
8 november 2016 · 4 816 Inlägg

Brådhis skrev:

Mr_B skrev:

Brådhis skrev:
Och ja, jag har provat att köpa flera satser och iaf på dom så passade samma hylsa på flera satser...

Märkligt det där. Biltema själva hävdar att det finns ett par hundra olika kombinationer, så att det går att få tag på dubbletter är inte omöjligt, men de borde inte komma i samma låda. Jag försökte eftersom jag ville få tag på set med samma "nyckel" till alla släparna, men det visade sig vara omöjligt den vägen.

B!

Då hade jag väl kanske tur(?) när jag köpte mina satser? Möjligt också att det skett någon förändring, det var väl iaf 5-10 år sedan jag köpte mina.

//Brådhis

samma här, hade en 740 för ett gäng år sedan som jag hade som vinterbil som jag inte fick någon med någon hylsa till när jag köpte den och jag köpte bara en ny sats och det var exakt samma.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Mr_B
9 november 2016 · 330 Inlägg

Brådhis skrev:
Då hade jag väl kanske tur(?) när jag köpte mina satser? Möjligt också att det skett någon förändring, det var väl iaf 5-10 år sedan jag köpte mina.

Fan vet, det är bara någon månad sedan jag försökte få tag i en hög med samma nyckel. Jag öppnade och provade med ett par, och fick ingen match, men det betyder ju inget, egentligen.
B!

torsen
14 november 2016 · 7 233 Inlägg

Förstår inte varför folk köper låsmuttrar/-skruvar.
Utom möjligen till bilar med utanpåliggande reservhjul.
Vill en tjuv ha just dina hjul så stjäl han dom oavsett hur sofistikerade hjulskruvar/-muttrar  bilen har.
Möjligen med undantag för dyrare Land Rover Defender med LM-fälgar.
Deras låsmuttrar är försedda med en rostfri kåpa.
Krävs ett medföljande specialverktyg för att demontera kåpan.
Under kåpan finns en ovanlig typ av låsmutter.
Till råga på allt är nyckelvidden 27 mm.
Jag har inte blivit av med ens något utanpåliggande reservhjul.

Ursäkta o t.

it_mutt Avstängd
14 november 2016 · 10 388 Inlägg

torsen skrev:
Förstår inte varför folk köper låsmuttrar/-skruvar.
Utom möjligen till bilar med utanpåliggande reservhjul.
Vill en tjuv ha just dina hjul så stjäl han dom oavsett hur sofistikerade hjulskruvar/-muttrar  bilen har.
Möjligen med undantag för dyrare Land Rover Defender med LM-fälgar.
Deras låsmuttrar är försedda med en rostfri kåpa.
Krävs ett medföljande specialverktyg för att demontera kåpan.
Under kåpan finns en ovanlig typ av låsmutter.
Till råga på allt är nyckelvidden 27 mm.
Jag har inte blivit av med ens något utanpåliggande reservhjul.

Ursäkta o t.

Mnja, jag tror du åtminstone slipper de värsta "klåparna". Men absolut, vill någon, som har en susning om vad de pysslar med, ha dina hjul, så försvinner dom iaf.

Men "pundarLasse" kanske inte fixar det och ger sig på "nästa" istället?
Och det handlar ju allt egendomsförsvarande i grund och botten om; flytta problemet till någon annan

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang