Bmw e30 330D

SFRO-besikta E30 330D
  • 15 Följare
  • 5 337 Visningar
  • Uppdaterades senast 28 januari 2017
Beirut
10 november 2016 · 9 Inlägg

Tjena!
Kom över en e30-kaross och en M57d30 och tyckte att de kunde vara ett roligt projekt. Tanken är att få det att gå och sfro-besikta bilen. Det är mitt första bygge så vi får de hur de går, men satsar på att ha den klar till sommaren 18.

Tänkt set up i nuläget är :
E30 framvagn
E30 IX bakvagn
Coils av något lite bättre slag
E36-styrväxel
E46-bromsar
GS6-37dz-låda
M57d30-motor från e39

Hoppas några är intresserade och kan komma med råd och tips :-)

//Filip

Beirut
17 november 2016 · 9 Inlägg

Har testat lite motorfästen i helgen, och kommit fram till att e30s motorfäste passar på vänster sida men inte på höger sida. Jag försökte med e46 motorfäste, men det passade inte + att det byggde för lite utåt för att passa i framvagnen. Så i helgen ska jag bygga mig ett provosoriskt motorfäste till högersidan och bara passa in motorn med lut o.s.v.

Motorfäste från e30, monterat på vänster sida i bakre skruvhålen så motorn inte bör ta i torpeden. men återstå att de när jag har motorfäste till höger sida.
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221012/221012-26ec9f1c0843d619f4dcf55d0c412122.jpg

Har även tagit ur all el jag inte ska använda från karossen och börjar dra in elen från e39. Börjar inse att det kan bli tajt att få på instrumenten på den kabelstammen.

Kommer upp lite bilder snart smile

Senast redigerat av Beirut (17 november 2016)

napster33
17 november 2016 · 166 Inlägg

Ballt! ser framemot fler uppdateringar med mycket bilder!
följer!

Audi a4 "2.0T SP Quattro" (2007)
BMW 318i "little bby" (1988)
Beirut
18 november 2016 · 9 Inlägg

napster33 skrev:
Ballt! ser framemot fler uppdateringar med mycket bilder!
följer!

Tackar, de uppskattas. smile tror de kan bli en rolig bil!

Beirut
18 november 2016 · 9 Inlägg

Drog in kabelhärvan från e39an igår och började lista ut lite vad saker är till. Ska jag försöka komma fram till vart jag ska göra av all kabel och hur jag ska skarva ihop det med e30-instrumenteringen

https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221012/221012-ed6f772ffaba66bad0e3f4e1402024d3.jpg

super-mario tidsoptimist-javisst!
18 november 2016 · 274 Inlägg

lysande projekt! följes så klart smile

Peugeot 605 SLDT "assmover" (1995)
Peugeot 505 TD "506 an" (1980)
Peugeot 508 sw "miljöbiln" (2012)
Beirut
30 november 2016 · 9 Inlägg

Gått lite segt framåt nu, både i med projektet och i tråden.
Men provmonterade gren och turbo med e30-fästet och insåg att WG inte får plats.
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221012/221012-08270064cd9b0a7b7a249b838fd7435b.jpg

Ska se om det finns något annat grenrör som är smidigt att bygga om eller om jag ska bygga ett eget motorfäste.

Ikväll ska jag börja bygga på höger motorfäste  smile

Senast redigerat av Beirut (30 november 2016)

Beirut
30 november 2016 · 9 Inlägg

super-mario skrev:
lysande projekt! följes så klart smile

Tackar det uppskattas smile

Beirut
13 januari 2017 · 9 Inlägg

Nu har jag varit riktigt dålig på att uppdatera! men har tyvärr inte tagit mig så långt.. Drog på mig en fuktskada hemma, sen har jag haft mycket utgifter på bruksbilden.

Blev lite le på motorfästet med, strulat lite och sen har jag insett att jag måste ha en låda på för att se så de blir rakt. Men ska försöka få råd med en låda till nästa lön och fortsätta med de. Det jag ska gå vidare med nu är att försöka få ihop elen med instrument och check-panel, har dock inte kollat hur jag gör för att få igång hastighetsmätare o varvräknare i och med att det är elektroniskt gasspjäll på m57.
Kom gärna med tips och om det är något annat jag bör täka på smile

Beirut
26 januari 2017 · 9 Inlägg

Tog mig ner till garaget igår, men glömt köpa gas så började kolla lite mer på elen. kommit fram till att jag kan ha säkringsboxen i handsfacket (bild kommer) och BCM kan jag gömma bakom sidopanelen på passagerarsida (bil kommer).

Det jag klurar lite på nu är hur jag ska lyckat koppla in instrumenten och check-panelen, eller ska man strunta i check-panelen och istället stifta om instrumentpanelen? Har även en tanke på om man kan lyckats få till det med e46-mätarhus, vet att de går att få dit hela instrumenten men blir tyvärr inte helt 100.
Kom gärna med tips o idéer på hur jag löser saker lättast smile

Beirut
28 januari 2017 · 9 Inlägg

Börjar komma fram till vad allt går till nu så nu ska jag se vart jag kan göra av all kabel och fall det går att få in mätarhus från e46 i e30-instrumenten.
Här kommer bilden på säkringsboxen och hur det ser ut på passagerarsidan nu.
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221012/221012-384efeff21cd1255de16b80b06186e7d.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221012/221012-01ef458849ae4f8da8312f583543a559.jpg

Moggen
16 februari 2017 · 20 Inlägg

Intressant projekt! kul med någon som för en gång skull inte trycker ner en m50 motor.. Prenumerering på denna! smile

BMW 325i "Padden" (1988)
Ford F250 "7.3 Powerstroke Crew Cab" (1996)
super-mario tidsoptimist-javisst!
20 februari 2017 · 274 Inlägg

håller med moggen...för att inta tala om alla 740 med t5... nyare diesel i gammal kaross regerar smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang