Xenonlampan exploderade

OttoM
10 november 2016 · 322 Inlägg

På grabbens VW Touran blev xenonlampan så varm att den smälte glaset och exploderade. Vad jag tror har hänt.
Problemet är nu att den där lampan, en H7, som ska tändas när man vrider på ratten också slutat fungera, den är hel, säkringarna är hela, det är kollat. Vad finns det mer som kan fallera? Relä? Eller är det kopplat till nån styrbox?
Hur fungerar det där systemet? Jag är helt ställd, och något om det i manualen finns inte. Någon Haynes-bok till den bilen har jag inte lyckats få tag i.

Glömde skriva att det är D1S xenon

Senast redigerat av OttoM (10 november 2016)

ehedman
10 november 2016 · 1 966 Inlägg

Tippar på ballast eller tändare. Känsliga grejer, det rör sig om spänningar uppåt 25000 V. Var det under drift eller uppstart?

ehedman
10 november 2016 · 1 966 Inlägg

JohnMayLives skrev:
Men H7 är väl halogen? Eller är det monterat eftermarknads xenon istället för original H7?

Hedman: Vad är skillnaden mellan ballast o tändare? När xenon "tänds" så är spänningen runt 25000 V men sjunker snabbt till runt 300-400 V vid "normal drift", allt detta sköts av ballasten, finns det en "tändare" så är den väl inbyggd i ballasten isf?

Jag tänkte att det måste vara ombyggt från halogen. Det finns olika eftermarknadskit med intern och extern tändare till ballasten, därför ville jag helgardera mig och valde att separera komponenterna. Här och här står det lite om det.

Precis som du säger så är det bara vid tändning som spänningen "sticker iväg".

Senast redigerat av ehedman (10 november 2016)

OttoM
10 november 2016 · 322 Inlägg

Snabba svar, toppen.
Bilen köptes beg så jag vet inte om den är ändrad. Vet inte heller om det hände när han körde, men tror det var så.
Ja kurvljus kan det nog kallas, är det ihopkopplat med den där ballasten så, det är den som är problemet? Eller rättare sagt avsaknaden av xenonlampa?

Senast redigerat av OttoM (11 november 2016)

OttoM
11 november 2016 · 322 Inlägg

ehedman skrev:

JohnMayLives skrev:
Men H7 är väl halogen? Eller är det monterat eftermarknads xenon istället för original H7?

Hedman: Vad är skillnaden mellan ballast o tändare? När xenon "tänds" så är spänningen runt 25000 V men sjunker snabbt till runt 300-400 V vid "normal drift", allt detta sköts av ballasten, finns det en "tändare" så är den väl inbyggd i ballasten isf?

Jag tänkte att det måste vara ombyggt från halogen. Det finns olika eftermarknadskit med intern och extern tändare till ballasten, därför ville jag helgardera mig och valde att separera komponenterna. Här och här står det lite om det.

Precis som du säger så är det bara vid tändning som spänningen "sticker iväg".

Läste dina länkar. Var kan man hitta den där ballasten? Är det viktigt att man ersätter med en exakt lika dan?
Eller vågar man sätta i en ny xenon och se om ballasten är hel?

ehedman
11 november 2016 · 1 966 Inlägg

OttoM skrev:
Läste dina länkar. Var kan man hitta den där ballasten? Är det viktigt att man ersätter med en exakt lika dan?
Eller vågar man sätta i en ny xenon och se om ballasten är hel?

Följ kablaget från lampan så borde du hitta ballasten.
Om det är original så hade jag absolut ersatt den med en likadan, om det är eftermarknad så hade jag sett mig om efter en med högre kvalitet och bytt på båda sidor.
Menar du att du vill prova sätta i en ny lampa så kan du absolut prova det, dock kostar en lampa några hundra kronor.

Notera att jag inte vet om det är ballast/tändare som felar, det är bara mina spekulationer. Jag vill också poängtera att det är känsliga grejer som involverar höga spänningar - iakttag försiktighet och använd sunt förnuft.

OttoM
11 november 2016 · 322 Inlägg

ehedman skrev:

OttoM skrev:
Läste dina länkar. Var kan man hitta den där ballasten? Är det viktigt att man ersätter med en exakt lika dan?
Eller vågar man sätta i en ny xenon och se om ballasten är hel?

Följ kablaget från lampan så borde du hitta ballasten.
Om det är original så hade jag absolut ersatt den med en likadan, om det är eftermarknad så hade jag sett mig om efter en med högre kvalitet och bytt på båda sidor.
Menar du att du vill prova sätta i en ny lampa så kan du absolut prova det, dock kostar en lampa några hundra kronor.

Notera att jag inte vet om det är ballast/tändare som felar, det är bara mina spekulationer. Jag vill också poängtera att det är känsliga grejer som involverar höga spänningar - iakttag försiktighet och använd sunt förnuft.

Ok, ska följa kabeln och se vad som finns i änden.
Jo, så mycket stod det i instruktionsboken, att det kunde vara farligt att pilla på. Jag får ta gummihandskar på.

Tack, så länge.

simlar
11 november 2016 · 5 524 Inlägg

Det är ej någon xenonkonverterad historia då du skriver att du har både en D1S och en H7.

Du har då en D1S lampa i halvljuset (original-xenon) och sen har du en lampa precis bredvid som är riktad åt sidan som är en H7 55W halogen, denna är till kurvljuset.

Kan ha varit någon spänningsspik som haft ihjäl båda lamporna eller så har det bara blivit jävligt varm.
Har bytt på en Golf för några veckor sedan både halvljusets xenon där lampan exploderat och kurvljusets H7 hade då även brunnit samtidigt.
Bytte bara lamporna och bilen har då inte kommit tillbaka ännu iaf.

För att byta xenonlampan i halvljuset måste stötfångarinklädnaden lossas på och dras ut några centimeter eftersom strålkastaren måste demonteras.
Kurvljuset brukar gå att byta utan att demontera strålkastaren.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
OttoM
11 november 2016 · 322 Inlägg

simlar skrev:
Det är ej någon xenonkonverterad historia då du skriver att du har både en D1S och en H7.

Du har då en D1S lampa i halvljuset (original-xenon) och sen har du en lampa precis bredvid som är riktad åt sidan som är en H7 55W halogen, denna är till kurvljuset.

Kan ha varit någon spänningsspik som haft ihjäl båda lamporna eller så har det bara blivit jävligt varm.
Har bytt på en Golf för några veckor sedan både halvljusets xenon där lampan exploderat och kurvljusets H7 hade då även brunnit samtidigt.
Bytte bara lamporna och bilen har då inte kommit tillbaka ännu iaf.

För att byta xenonlampan i halvljuset måste stötfångarinklädnaden lossas på och dras ut några centimeter eftersom strålkastaren måste demonteras.
Kurvljuset brukar gå att byta utan att demontera strålkastaren.

Ja det var bra att veta. Det ger lite förhoppning, såna där ballaster är ju dyra ser jag.
Då tolkar jag det som så att H7 lampan har med xenonlampan att göra. Lite märkligt att den också slocknar om xenon går sönder.
Så man måste plocka bort strålkastaren, låter jobbigt. Jag kunde plocka lampan med hjälp av spegel och en vridning av arm och led som jag inte visste var möjlig, så helt klart hade det varit bättre att plocka strålkastaren.
Är xenonlampan väldigt ömtålig? Tänkte om jag skulle försöka sätta i den på samma sätt som jag tog bort den gamla. Finns en risk att man lite lätt rör vid något då. Knepigt när det blir spegelvänt. Eller har jag ett endoskop att koppla till mobilen, men det har jag aldrig använt som arbetskamrat, så hur det funkar vet jag ej.

simlar
11 november 2016 · 5 524 Inlägg

OttoM skrev:
Ja det var bra att veta. Det ger lite förhoppning, såna där ballaster är ju dyra ser jag.
Då tolkar jag det som så att H7 lampan har med xenonlampan att göra. Lite märkligt att den också slocknar om xenon går sönder.
Så man måste plocka bort strålkastaren, låter jobbigt. Jag kunde plocka lampan med hjälp av spegel och en vridning av arm och led som jag inte visste var möjlig, så helt klart hade det varit bättre att plocka strålkastaren.
Är xenonlampan väldigt ömtålig? Tänkte om jag skulle försöka sätta i den på samma sätt som jag tog bort den gamla. Finns en risk att man lite lätt rör vid något då. Knepigt när det blir spegelvänt. Eller har jag ett endoskop att koppla till mobilen, men det har jag aldrig använt som arbetskamrat, så hur det funkar vet jag ej.

H7-lampan har inget med xenonet att göra egentligen, men av någon anledning har dom gått sönder samtidigt. Om det är slump eller har nåt samband kan jag ej svara på.

H7-lampan går att byta utan att ta loss strålkastaren, dock väldigt trångt på vissa bilar.
Sällan på moderna bilar det är att "bara" byta lampa.

Xenonlampor är ömtåliga ja, man får absolut inte ta på glaset och ej heller repa det för då kan lampan gå sönder och i vissa fall sprängs glaset pga sprickorna när den utsätts för värmeskillnader, t.ex när lampan tänds och släcks.
Xenonlampan brukar inte heller gå att få ut utan att skruva loss ballasten på baksidan av strålkastaren och ballasten går sällan att demontera utan att först ta ut strålkastaren.
Sen ska även lampan monteras i rätt läge, fixat på några bilar där ägaren bytt xenonlampor själv men sedan fått diffus ljusbild och det var då pga att lampan ej var korrekt monterad.

Demontera stötfångarinklädnaden är relativt enkelt, men känner du dig osäker och bilen är ganska så ny så rekommenderar jag att lämna in på verkstad för lampbytet.
Lämnar du in bilen på verkstad rekommenderar jag även att byta på båda sidorna för att ej behöva betala arbetskostnaden för demontering av stötfångaren två gånger (lampor går ofta sönder relativt samtidigt när dom används lika mycket).

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
OttoM
11 november 2016 · 322 Inlägg

Ok, tack.
Vad jag kan se kan xenon bara sitta på ett sätt, men vägen dit kan vara knepigare. Det var inte svårt att plocka ut lampan, lossade kabeln och fjädrarna, sen bara drog lätt rakt ut.
Det skumma med H7 lampan är att den är hel men lyser inte förutom när jag kopplar 12v direkt på den. Bilen en Touran -07, 1,4TSi, känns som jag vågar ge mig på den själv, hade jag bara visst var skruvarna sitter hade det underlättat.

simlar
11 november 2016 · 5 524 Inlägg

Tror faktiskt aldrig jag lossat  stötfångaren på en touran men bör vara som på de flesta VW av liknande årsmodell.
Dvs flera skruvar under stötfångaren, lossa innerskärmarna längst fram i ytterkant och någon skruv rakt upp bakom innerskärmen som håller stötfångaren.
Och några skruvar på stötfångarens ovansida, sen bara dra loss den i hörnen och efter det bara dra den rakt ut.
Alla dessa brukar vara torx t20-t25

Sen sitter strålkastarna normalt med 3-4st skruvar, oftast med både torx t30 och 10mm sexkant på samma skalle.

Notera strålkastarens position och återmontera på samma ställe så bör grundinställning av halvljuset ej behövas. (xenonljus måste sättas i grundinställningsläge med diagnosverktyg innan man kan justera ljuset).


Googlade lite snabbt och hittade detta, verkar som att det kan sitta skruvar bakom VW-emblemet.
http://www.vwaudiforum.co.uk/forum/show … post584527

Anledningen varför jag rekommenderar att lämna in bil på verkstad är ifall lacken eller något blir skadat vid demontering av stötfångaren eller byte av xenonlampan, då är det verkstaden som får stå för reparationerna.
Skruvar du däremot själv så får du då även ta kostnaderna själv ifall du råkar ha sönder/repa något.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
OttoM
11 november 2016 · 322 Inlägg

Ok, jag försöker. Några fler repor på den saknar betydelse.
Tack.

OttoM
13 november 2016 · 322 Inlägg

Delar med mig av en sida jag hittade. Tror den kommer att hjälpa även om det inte är samma årsmodell.
http://vwts.ru/articles/body/vw_touran_ … t_far.html

OttoM
13 november 2016 · 322 Inlägg

OttoM skrev:
Delar med mig av en sida jag hittade. Tror den kommer att hjälpa även om det inte är samma årsmodell.
http://vwts.ru/articles/body/vw_touran_ … t_far.html

Videon var sevärd. Det är ju lätt som en plätt.

OttoM
3 december 2016 · 322 Inlägg

Uppdatering!
Har nu bytt lampa, tänkte jag provar först utan att plocka ner nåt, i värsta fall tar jag hjälp av endoscopet, Går nog inte, trodde jag. Det var för tusan lättare än att byta H7 lampan på valfri bil.
Varför snackas det så mycket om hur svårt det är? Måste demontera fronten för att komma åt? Det behövdes absolut inte. Känns skönt att ha sparat åtskilliga tusenlappar, både på jobbet och lampan, nu kostade det 73kr in alles.
Touran 07 är enkel att byta xenonlampa på, och från Kina kostar lamporna 147kr för två, om man har tid att vänta en månad,  Jag köpte 4 p.g.av snacket att det är dålig kvalitet.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang