OBD drar tjuvström?

vw_viktor
13 november 2016 · 8 Inlägg

Har de senaste veckorna haft problem med tjuvström. Fick igår tummen loss och gjorde en ordentlig felsökning vilket visade att något drog 150 mA. Som jag anade var det nya stereon som inte helt stängde av sig. Drog säkringen till den, så var det temporärt löst.

Men sen upptäckte jag också att OBD-interfacet stod och drog. Vad jag minns så har jag kört runt med OBD-adaptern inkopplad sen nått år, så det borde inte vara något fel. Eller är det så att bilen stänger av den efter en längre tid? Min VW Golf mk6 från 2012 går ju först i helt sleep mode efter flera minuter. Hur länge ska man behöva vänta för vara säker på att allt borde vara nedstängt?

rawsezx
13 november 2016 · 116 Inlägg

OBD uttaget är mig veterligen direkt kopplat direkt mot batteriet med en säkring i mellan. Har för mig att jag läst det nånstans i standarden över kontakten ifråga. Rent logiskt så vore det dumt att koppla den över en styrenhet eller motsvarande då fordonstillverkaren allt som oftast programmerar sina styrenheter över OBD uttaget.

vw_viktor
13 november 2016 · 8 Inlägg

Så verkar vara fallet. Var precis ute och mätte lite. På säkringen fick jag fram 0.3 mV (voltage drop) och omräknat enligt VW blir det 40 mA. Vad jag läst är det vad hela bilen ska dra då den är i sleep mode. Detta med OBD-adaptern inkopplad vill säga. Får bara komma ihåg att koppla ur den när jag använt den.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang