Har Jag Blivit Lurad? Snälla Hjälp Mig!

tokertjogoko
14 november 2016 · 3 Inlägg

Hej Garagets vänner,
Jag är i … ml;ger 1,1


Bilen har gått sammanlagt gått drygt 7000 mil. Fredagen den 11 november bytte jag däck. Processen gick fort men på vägen hem märkte jag att det kom ett skrapande ljud från framhjulen. Jag ignorerade ljudet som något som berodde på vinterdäcken. Efter att ha åkt till jobbet morgonen där på så fortsatte skrapandet och jag frågade en bildkunnig kollega. Han sa att det kunde bero på bromsskivorna och att jag borde få det kollat. När jag åkte tillbaka till firman idag den 14 november så sa de att bromsskivornas beläggning var sliten och att det kunde ha uppstått när som helst trots att jag är helt säker på att ljudet uppkom först efter att jag fått tillbaka bilen. Finns det någon möjlighet att dom har gjort ett misstag som förorsakat ljudet eller är det bara ett sammanträffande att det skedde direkt efter att jag åkt där ifrån?

Tusen tack för er hjälp!

Vänligen
Malin H.

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
14 november 2016 · 4 917 Inlägg

Utan att vara insatt i ärendet så har jag själv råkat ut för skrapande ljud när jag bytt bromsar själv.
Det brukar försvinna efter ett tag då man bromsat och dragit i handbromsen några gånger.
När man byter hjul så gör man ju inte det med silkesvantarna direkt och det kan väl göra att det blir någon mindre förändring på, t ex bromsbeläggen som ju bara ligger några tiondels mm från bromsskivan.
Är det smutsigt så kan några taskiga gruskorn lägga sig emellan och ställa till så det skrapar, men det bromsar man bort efterhand.
Skulle det däremot fortsätta skrapa hela tiden , då bör man kolla upp varför.

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
tokertjogoko
14 november 2016 · 3 Inlägg

Tack för svaret!
Jag vill även tillägga att det är en ford KA från 2010 som gick igenom besiktningen, helt utan anmärkningar, 2016-07-12. Det skrapande ljudet uppstår enbart när kopplingen är i, har det någon betydelse? Ljudet uppstår enbart när jag kör under 50  km/h. Kan det vara något annat än bromsskivan, exempelvis kopplingen?
Hur många mil uppskattar du att jag behöver köra innan jag åker till en verkstad igen?

Tusen tack//
Malin

team_larsson
14 november 2016 · 239 Inlägg

har du bara bytt däcken eller har du bytt fälgar också?

Seat leon cupra r -11
When the clutch drops.. the bullshit stops.
tokertjogoko
14 november 2016 · 3 Inlägg

Hej:)
Bara däck!

team_larsson
14 november 2016 · 239 Inlägg

okey, man skulle nästan vilja ha en ljudfil på det där skrapandet smile

om det är så att det är skit emellan tec en sten. som händer några ggr per år att jag får. så brukar jag försöka bromsa bort det. och hjälper inte det när man kör framåt, brukar jag backa och bromsa. och då brukar det försvinna.

är det så att dina skivor är slut så är det dax att byta ^^,

Seat leon cupra r -11
When the clutch drops.. the bullshit stops.
Mortensen
15 november 2016 · 285 Inlägg

Är det nått med hjulet så borde ljudet komma oavsett om kopplingen är nertryckt eller inte.. Min gissning är urtrampningslagret. Mvh

Ha d saarvii
team_larsson
15 november 2016 · 239 Inlägg

låter det konstant när du kopplar eller låter det bara den lilla stund som kopplingspedalen rör på sig?

Seat leon cupra r -11
When the clutch drops.. the bullshit stops.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang