Köpråd bil 45k

Sjostenen
21 november 2016 · 98 Inlägg

Tjena! Är i tankarna att sälja min Saab och påbörja ett nytt kapitel i billivet. Har en budget på max 45k men gärna mindre.

Har varit väldigt sugen på en Honda civic ep3 type r och hittat ett par stycken som ligger under 50 000 vilket jag förstått är en väldigt rolig bil. Hur är kvalitén på dom och annat, är detta bästa bilen i denna prisklass eller rekommenderas någon annan?

Även funderat på Audi TT ca -00 i årsmodell...

Bilen ska vara av sportigare modell och någonting som utmärker sig lite med en budget på max 45k som jag skrev tidigare.

Hur står sig märken som seat osv? Som ni ser så virrar jag väldigt mycket kring vad för bil jag vill ha, men hoppas att ni kan komma med några förslag på det. Bilen ska oxå vara driftsäker eftersom jag änsålänge inte är någon kung på att meka själv direkt haha.

Hoppas på lite hjälp att hitta någonting som passar mig, tack på förhand!smile

Senast redigerat av Sjostenen (21 november 2016)

Vill du ha foton på din bil?
Insta: Andreassjosten1
Evildan
21 november 2016 ·

Corolla t-sport?

Astra OPC?

Mazda 3 mps?

Jokabsson
21 november 2016 · 1 176 Inlägg

Pratar vi framhjulsdrivet så hade jag valt Type R. Tittar man däremot på en TT med quattro och 225hk blir det mer komplicerat! Har kört en Audi S3 '00 och den drivlinan och plattformen är väl i princip samma som i Audi TT. Riktigt härlig kraft och stabil inredning även i gamla Audis. Förhållandevis lättmekade så de är bra nybörjar-bilar!
Frågan är om man hittar en fin quattro TT för 50 000...

Sedan vill jag inte låta partisk, men i den prisklassen hade jag definitivt tittat på BMW 1 serie också. Den är inte byggd för att vara en sportbil men är fasen så mycket sportigare än S3an jag körde. Känns mycket modernare, har bakhjulsdrift smilesmile, styvt och tight chassi även på icke-M sport modellen och rakställd motor som till största delen sitter bakom framaxeln. Balanserad och skitrolig bil. Funkar bra på långfärd med god isolering och hyfsat utrymme i bagage och baksäte.
120d med en optimering så är man en bit över 200hk wink

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
Sjostenen
21 november 2016 · 98 Inlägg

Tjena! Måste absolut inte vara framhjulsdrivet, gärna quattro om det är audi tt. Har kollat både på 180hk versionen och 225hk versionen av audi tt. exakt det jag också funderar över, 50 000kr är inte nån jättesumma när det gäller sportigare bilar. Men när jag kollar på honda civic type r så verkar de flesta i den prisklassen ha väldigt många ägare, medan det på audi tt verkar se lite bättre ut på den fronten. Men vad tror ni vilken bil kommer man ha roligast i och vilken av dem är billigast att äga? Hur många mil ska man akta sig för bland dessa bilar, hondan jag kollat på har gått 16k lagom eller för mycket? Audi tt skiljer lite mer på allt ifrån 14k till runt 20k.

Vill påpeka att jag gillar designen interiört också på båda dessa bilar, och de bilarna som exildan länkade kändes rätt svårt att hitta någon fräsch i min prisklass.

BMW är absolut ett alternativ men 120d verkar ligga ännu lite högre i budgeten om man ska få nåt vettigt än vad de andra bilarna gör... Om någon har någon åsikt om någon av dessa bilar eller förslag på någon annan rolig så får ni gärna dela med er!

Vill du ha foton på din bil?
Insta: Andreassjosten1
Jokabsson
21 november 2016 · 1 176 Inlägg

Miltal är mer eller mindre skitsamma så länge de servats bra och allt känns färskt dvs inga gnissliga bussningar eller glappande leder. Kan vara trevligt att slippa ett kamremsbyte och det är väl var 12 000e mil på dessa äldre Audis(?). Vet ej hur det är med Civic men vid 16 000 mil ska den kännas rätt bra om den inte är sönderkörd vill säga. Det tråkiga med Audi TT är att man inte kan använda dem till något. Litet bagage och i stort sett inget baksäte.

Vore jag i dina kläder så hade jag absolut inte dragit mig för att titta på bilar mellan 50-55 000kr. Prutmån finns oftast.
BMW 120d finns till synes rätt fina för strax över 50 000! Värt en titt om du frågar mig wink

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
Sjostenen
21 november 2016 · 98 Inlägg

Absolut ska kolla på det! Har kollat på bilar i de prisklasserna oxå. Okej men då får jag snarare gå på skick och hur bilen verkar i allmänhet snarare än miltal då. Trots att jag är lite emot märket så har jag fastat för denna https://m.blocket.se/kalmar/Seat_leon_2 … =8&w=3  Vad tror ni om den? Är seat bara skit eller kan de vara en bra bil?

Vill du ha foton på din bil?
Insta: Andreassjosten1
Evildan
21 november 2016 ·

Sjostenen skrev:
Absolut ska kolla på det! Har kollat på bilar i de prisklasserna oxå. Okej men då får jag snarare gå på skick och hur bilen verkar i allmänhet snarare än miltal då. Trots att jag är lite emot märket så har jag fastat för denna https://m.blocket.se/kalmar/Seat_leon_2 … =8&w=3  Vad tror ni om den? Är seat bara skit eller kan de vara en bra bil?

Seat Leon är väl inte sämre än någon annan VAG-produkt ur samma syskonskara?

Tobzter
21 november 2016 · 3 145 Inlägg

Har haft en -09 cupra och va riktigt nöjd har inget att klaga på som sagt är ju "samma" bil som golf och audi a3 fast till ett billigare inköpspris och även service på visa ställen även fast det är samma delar. Tycker faktiskt Seat leon ser bra mycket snyggare ut än både golf och audin både utvändigt å invändigt

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
Sjostenen
21 november 2016 · 98 Inlägg

ah låter bra det! Men i jämförelse med tt eller civicen då? Står sig seat leon som jag länkade till bra eller bättre där också? smile

Vill du ha foton på din bil?
Insta: Andreassjosten1
SportPilot Ubåtsingenjör
21 november 2016 · 7 229 Inlägg

Det är samma platta som TT också smile Frågar man experterna på garaget så går en civic aldrig sönder då den är asiatisk.

Jag vill påstå att en civic är en riktigt rolig bil med helt okej driftsekonomi, med bra driftsäkerhet. Dock så är det en bil som många kepskillar i 18 åldern kör, och har ofta blivit behandlade därefter.

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Sjostenen
21 november 2016 · 98 Inlägg

Det kanske är värt att kolla upp seat ordentligt då! Ska kolla runt lite och se om jag hittar någon civic som verkar fräsch och som inte har alltför många ägare i nacken. Vill gärna komma ner runt 40-45k inte uppemot 50 om det går att komma ner till de priserna. Vill ju att bilen ska vara så mycket sportbil som möjligt, så får se om jag hittar nåt extra kul eller om någon här kommer med ett riktigt bra förslag. Fortsätt gärna komma med idéer!

Vill du ha foton på din bil?
Insta: Andreassjosten1
SportPilot Ubåtsingenjör
22 november 2016 · 7 229 Inlägg

Sjostenen skrev:
Det kanske är värt att kolla upp seat ordentligt då! Ska kolla runt lite och se om jag hittar någon civic som verkar fräsch och som inte har alltför många ägare i nacken. Vill gärna komma ner runt 40-45k inte uppemot 50 om det går att komma ner till de priserna. Vill ju att bilen ska vara så mycket sportbil som möjligt, så får se om jag hittar nåt extra kul eller om någon här kommer med ett riktigt bra förslag. Fortsätt gärna komma med idéer!

Har du kollat på Miata ? smile Om du inte har krav på utrymme och en massa effekt så är det fantastiskt roliga bilar att köra !

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Sjostenen
22 november 2016 · 98 Inlägg

har kollat på miata men vill gärna ha ett baksäte i bilen också om jag nån gång har mer än 2 personer i bilen, annars verkar den väldigt trevlig:) Är mest inne på audi tt quattro just nu... Vad kostar det ungefär att sänka en bil?

Vill du ha foton på din bil?
Insta: Andreassjosten1
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
22 november 2016 · 4 917 Inlägg

Som gammal gubbe har jag inte fattat vad som är roligt att köra med en bil..
Kan någon " insatt" förklara för en lite äldre herre ?

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Sjostenen
22 november 2016 · 98 Inlägg

tommen1 skrev:
Som gammal gubbe har jag inte fattat vad som är roligt att köra med en bil..
Kan någon " insatt" förklara för en lite äldre herre ?

Vad menar du? antar att du är ironisk eller så?? wink

Vill du ha foton på din bil?
Insta: Andreassjosten1
SportPilot Ubåtsingenjör
22 november 2016 · 7 229 Inlägg

Sjostenen skrev:
har kollat på miata men vill gärna ha ett baksäte i bilen också om jag nån gång har mer än 2 personer i bilen, annars verkar den väldigt trevlig:) Är mest inne på audi tt quattro just nu... Vad kostar det ungefär att sänka en bil?

Vill du ha baksäte så är det knappt lönt att kolla på tt wink det baksätet borde inte få kallas baksäte hehe

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
22 november 2016 · 4 917 Inlägg

Nej, har kört bil sen tidigt 70-tal med olika bilar men inte förstått vilken som är rolig att köra..
Tycker alla har varit mer eller mindre usla..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
SportPilot Ubåtsingenjör
22 november 2016 · 7 229 Inlägg

tommen1 skrev:
Nej, har kört bil sen tidigt 70-tal med olika bilar men inte förstått vilken som är rolig att köra..
Tycker alla har varit mer eller mindre usla..

stackare hmm antingen så är det som så att du rent generellt tycker att det är tråkigt att köra eller så har du aldrig provat en rolig bil som tex en miata längs en kurvig väg..

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Sjostenen
22 november 2016 · 98 Inlägg

haha när vet att baksätet inte är mycket att ha men finns ändå möjlighet, och dessutom får man lite större bagage när man kan fälla baksätet i tt:n smile

Vill du ha foton på din bil?
Insta: Andreassjosten1
Evildan
22 november 2016 ·

Något sådant här då?
Sportbil enligt försäljningsbroschyren.
Nödbaksäte.
V8 på ca 300hk.
Bakhjulsdrift.

https://m.blocket.se/uppsala/Camaro_702 … 12&w=3

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang