Volvo 760 -87 b230ft oljelampa blinkar

Lund98
21 november 2016 · 4 Inlägg

Hej.
Imorse blinkade oljelampan till i en rondell efter ca. 60km körning, nu på eftermiddagen var jag till butiken och lampan har börjat lysa mera. Lyser varken då bilen står på tomgång eller längre en någon sekund. Lyser oftast vid gaspådrag. Oljenivån är bra (mitt på stickan).
Nu undrar jag var problemet är? Om oljetrycket är lågt borde väll lampan lysa vid tomgång? Oljan var inte kolsvart men börjar väll bli en stund sedan den är bytt...
Tack på förhand.

simlar
21 november 2016 · 5 524 Inlägg

Kolla oljenivån i motorn till att böra med, för låg oljenivå gör att motoroljan kan rinna iväg så oljepumpen inte kan suga olja i kurvor och backar och du tappar då tillfälligt oljetrycket.

Senast redigerat av simlar (21 november 2016)

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Lund98
21 november 2016 · 4 Inlägg

Det finns tillräckligt med olja i motorn, har nyligen kollat.

Gatanslag
28 november 2016 · 47 Inlägg

Kan va dåligt med oljetryck,eller så häller du bara i lite mer olja i motorn. Den lös för mig förut när jag gjorde gas pådrag och sen fyllde jag på med olja och den lyser inte längre.

100 sugis hästar är roligare än 100 turbo hästar!
Saab 90 (1986)
torsen
28 november 2016 · 7 233 Inlägg

Vet inte hur det är med din bils givare till varningslampan för lågt oljetryck, men........
Många äldre bilar har en givare som är justerbar.
Därmed finns även möjligheten att den oönskat "självjusterar" sig.
I de äldre bilarnas oljetrycksvakter finns en justerskruv som du når från "baksidan" med en s k radiomejsel.
En möjlighet som äldre bil-/hästhandlare förr i tiden missbrukade.

Du får ju inte bättre oljetryck genom att justera givaren.
Men det kan ju vara den det är fel på = feljusterad.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang