Fjäder fram av en liten bit i slutet. Kan man kapa den andra och få godkänt i besikting?

mekkarn
21 november 2016 · 226 Inlägg

Fick underkänt på besiktningen då min fjäder hade gått av, Det var en liten bit längst ned och jag har inte märkt av det när jag kör bilen,
Hade tänkt byta den men nu måste bilen besiktas så jag inte får körförbud. Går det att kapa den andra fjädern och godkänner dom det på besiktningen isåfall?
Och hur fan går jag till väga? Tigersåg eller rondell? båda ligger i bilen smile
Och gissar att man bör spänna upp fjädern lite så den inte belastar medans man kapar?

caromania Forummoderator
21 november 2016 · 9 296 Inlägg

Egentligen har du redan körförbud i praktiken så jag antar att du kört med trasig fjäder i snart en månad. Du borde byta fjädrar. Knappt mer jobb och kostar inte många kronor.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
mekkarn
21 november 2016 · 226 Inlägg

Jag vet att dom borde bytas. Men men ....smile
Jag fick inte körförbud utan bara ombesiktning!

caromania Forummoderator
21 november 2016 · 9 296 Inlägg

Jo men ombesiktning betyder att du inte får köra med bilen förrän du lagat felet. (Förutom till verkstad och ombes.) Så rent strikt har du kört med körförbud i en månad...

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
caromania Forummoderator
21 november 2016 · 9 296 Inlägg

(Såvida det inte var en "bra att veta")

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
mekkarn
21 november 2016 · 226 Inlägg

Okej wink Så här stressar jag för att laga bilen i tid men har tydligen redan kört runt med körförbud i nästan en månad smile
Men det står på besiktningsprotokollet att jag får körförbud om den inte besiktas inom en månad?

simlar
21 november 2016 · 5 525 Inlägg

Kapa båda fjädrarna med rondellen så du får ett rakt och fint snitt så lär det gå igenom besiktningen.
Spänn upp fjädrarna så gott det går och se till att inte kapa i fjäderskålen eller på fler ställen av fjädern än den biten du ska kapa av.

Däremot så beror det som vanligt på besiktningsmannen eftersom det egentligen inte är godkänt med kapade fjädrar.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
mekkarn
21 november 2016 · 226 Inlägg

Har kollat nu. Du har helt rätt. Måste fixa det där snarast!

caromania Forummoderator
21 november 2016 · 9 296 Inlägg

Du måste läsa det finstilta. Det står inte uttryckligen "körförbud" utan att du inte får använda fordonet för andra resor än de mellan verkstaden och besiktningsstationen. Det här poppar upp titt och tätt, men det är många som inte vet om det och färre som egentligen efterlever det. Äsch, det har ju gått bra, men det kan ju vara bra att veta hur det egentligen är.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
mekkarn
21 november 2016 · 226 Inlägg

Tack Caromania! KÄnner mig korkad men tror att jag inte är den första som missat det där. smile
Nu är enda problemet att det är hål  i ljuddämparen och att jag inte hinner få den jag beställt tills dagen då jag får körförbud  Jag vet,,,,,,borde tagot tag i detta tidigare tongue
Nu får det väl bli ölburk och pasta!!!!!

mekkarn
21 november 2016 · 226 Inlägg

Hur spänner man upp fjädrarna på ett enkelt sätt simlar? Tack för ditt svar

mekkarn
21 november 2016 · 226 Inlägg

Hej Johnny!
Jag har sett ditt svar. Jag har tänkt att köpa nya senare. Men i nuläget så kör jag på denna lösning och hoppas på det bästa.

zemet
22 november 2016 · 4 041 Inlägg

Ärsh vafan jag har besiktat många gånger med kapade fjädrar utan problem, samma med mina kompisar och släkt osv. Aldrig fått nåt nedslag på det.
Jag har nog själv besiktat närmare 20 ggr med kapade fjädrar på 4-5 olika bes stationer.

Du måste dock se till så fjädern ligger kvar i sitt säte när den är max utstäckt. Jag brukar lösa detta genom att bara färsta en rörklämma i botten på tallriken och runt nedre varvet på fjädern.

Angående om du skall spänna upp fjädern eller inte beror på hur mycket du tänkt kapa. Är det bara 1/2 varv behöver du troligen klämma ihop fjädern för annars kommer du inte orka flytta och placera den rätt i talriken.
Kapar du typ 3 varv så brukar iaf jag skita i fjäderkompresser eftersom det är så lite kraft kvar i fjädern då.

Känns som att du inte vill lägga en krona på detta i onödan?
Fjäderkompresser är ganska billiga men skulle kunna tänka mig att du kan göra jobbet med ett spännband om du vill komma undan billigare. Har dock aldrig testat med spännband själv så kan inte lova att det kommer fungera.

Jag brukar kapa fjädrarna med vinkelslipen men ser ingen anledning till varför det inte skulle fungera lika bra eller bättre med tigersåg. 

Som nämnts tidigare, det är mycket kraft i en komprimerad fjäder, akta fingrar osv för går det fel kan det bli stora konsekvenser och det går jävligt fort fel.

Senast redigerat av zemet (22 november 2016)

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Jesper328
22 november 2016 · 2 371 Inlägg

Fick nedslag på brusten fjäder på en gammal Merca.
Hade väl gått av 3/4 - 1 varv någonstans.
Kapade av en liten bit för att få ett rakt snitt sedan kratsade jag bort all skit och lackade den svart.
Gick igenom utan problem. smile

Up the RA
Yvind
22 november 2016 · 103 Inlägg

Du kan få underkänt på fjäder på följande
antingen får man det på "kort, risk ur läge" eller fjädringsväg förkort eller brusten...
vilken av dessa som blir bättre för att man kortar andra sidan vet nog andra bättre...
jag tror dock inte det hjälper...!! Tyvärr!

Datsun 280zxt "Fairlady s130" (1981)
torsen
23 november 2016 · 7 238 Inlägg

simlar skrev:
Kapa båda fjädrarna med rondellen så du får ett rakt och fint snitt så lär det gå igenom besiktningen.
Spänn upp fjädrarna så gott det går och se till att inte kapa i fjäderskålen eller på fler ställen av fjädern än den biten du ska kapa av.

Däremot så beror det som vanligt på besiktningsmannen eftersom det egentligen inte är godkänt med kapade fjädrar.

Om du kapar fjädrarna kommer de inte att ligga i rätt i  övre och nedre fjädertallrikarna.
Betyder att fjädrarna lätt hoppar/sprätter i väg.

Vilken bil är det fråga om?
Gissar att det är en bil där stötdämparen står inuti fjädern.

Inte ovanligt att fjädrarna brast på bl a Mercedes 123-serien.
Ledde regelmässigt till körförbud.
Bilarna rullades försiktigt ut ur besiktningshallarna.
Därefter fick de hämtas av bärgningsbil.

Kraften när en fjäder "kommer lös" kan resultera att de studsar iväg flera hundra meter.
Finns flera dokumenterade fall på detta.

simlar
23 november 2016 · 5 525 Inlägg

torsen skrev:

simlar skrev:
Kapa båda fjädrarna med rondellen så du får ett rakt och fint snitt så lär det gå igenom besiktningen.
Spänn upp fjädrarna så gott det går och se till att inte kapa i fjäderskålen eller på fler ställen av fjädern än den biten du ska kapa av.

Däremot så beror det som vanligt på besiktningsmannen eftersom det egentligen inte är godkänt med kapade fjädrar.

Om du kapar fjädrarna kommer de inte att ligga i rätt i  övre och nedre fjädertallrikarna.
Betyder att fjädrarna lätt hoppar/sprätter i väg.

Vilken bil är det fråga om?
Gissar att det är en bil där stötdämparen står inuti fjädern.

Inte ovanligt att fjädrarna brast på bl a Mercedes 123-serien.
Ledde regelmässigt till körförbud.
Bilarna rullades försiktigt ut ur besiktningshallarna.
Därefter fick de hämtas av bärgningsbil.

Kraften när en fjäder "kommer lös" kan resultera att de studsar iväg flera hundra meter.
Finns flera dokumenterade fall på detta.

Om fjädern hamnar rätt eller inte beror helt på hur fjädrarna och fjäderskålarna ser ut.
Bilar där fjädern är samma diameter hela längden fungerar utmärkt att kapa, däremot om fjädern konas ner de sista varvet/varven så finns risken att fjädrarna sprättar iväg och det går åt helvete.

Men eftersom TS ej givit någon som helst information om vad det är för bil eller hur fjädrarna är utformade så är det svårt att säga om det fungerar eller ej.
Men jag antar att det är en bil där fjädrarna har samma utformning hela vägen och skrev då hur jag skulle ha gjort.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
jaka54
24 november 2016 · 5 733 Inlägg

Hej!
Finns inte en chans i världen att man kan kapa en fjäder som gått av och få den att sitta stadigt fast mot nedre tallriken! Den kommer för det första bara att ligga mot nedre tallriken på en väldigt liten yta och för det andra kommer fjädern att vilja vrida sig i nedre tallriken med följd att den kan lossa och sprätta iväg. Som de andra sagt så har en fjäder fruktansvärt stor kraft och kan skära sönder däck och skärm om den lossar och far i väg.
Så för höge F...sätt dit nya fjädrar!!!!

Senast redigerat av jaka54 (24 november 2016)

alexbenhard Hemlig Agent
24 november 2016 · 1 115 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Finns inte en chans i världen att man kan kapa en fjäder som gått av och få den att sitta stadigt fast mot nedre tallriken! Den kommer för det första bara att ligga mot nedre tallriken på en väldigt liten yta och för det andra kommer fjädern att vilja vrida sig i nedre tallriken med följd att den kan lossa och sprätta iväg. Som de andra sagt så har en fjäder fruktansvärt stor kraft och kan skära sönder däck och skärm om den lossar och far i väg.
Så för höge F...sätt dit nya fjädrar!!!!

En fjäder som skär sönder vilken skärm?
Framskärmen i plåt eller innerskärmen i plast?

jaka54
25 november 2016 · 5 733 Inlägg

...Båda!
Man byter fjäder när det gått av! Helst bägge på en gång. Kostar ju så lite om man gör det själv!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang