Volvo V70 2001 Skakar och låter märkligt

Danne_485
22 november 2016 · 687 Inlägg

Hej!
Skulle åka hem som vanligt ifrån jobbet idag och helt plötsligt så beter sig bilen otroligt märkligt redan ifrån uppstart (fungerade klockrent imorse när jag åkte till jobbet).
Den skakar på ett märkligt sätt och det blir värre när man gasar, både när man står still och när man rullar. Sedan tycker jag att den låter märkligt både vid motorn och vid utblåset, nästan som att den tuffar.
Motorlampan blinkar också (orange) ibland när man kör. I vanliga fall brukar den vara fast lysande men nu blinkade den och sedan stod det att jag skulle snaraste in på service med bilen på info displayen.

Mitt problem är att jag bor i Norge och Volvo-verkstaden jag brukar använda mig av ligger 22 mil bort
och jag kan inte vara där fören tidigast torsdag/fredag. Vad kan detta vara och vågar jag fortsätta köra med bilen till jobbet och sedan hem till Sverige? Det enda som jag själv kan notera såhär i mörkret och kylan är att oljenivån är på gränsen till låg men annars vet jag inte riktigt vad jag skall kolla efter.

Har försökt googla lite och då pratas det om drivaxlar m.m men då borde man väl inte får felkoder och motorlampa som lyser? Eller är bilen såpass "smart" att den kan känna av även sådant? Sedan finns ju  problemet även när man står still. Så spontant så känner jag att det borde vara något annat typ något med tändning, spridare eller avgassystem.

Någon som har haft ett liknande problem eller som möjligen är mekaniker på volvo som kan svara på vad detta kan vara?

Är otroligt tacksam för snabba svar.

Mvh
Daniel

Danne_485
22 november 2016 · 687 Inlägg

Vill tillägga att det rör sig om en 140 hästars bensinare. Manuell.

Jonas-N
22 november 2016 · 6 Inlägg

Exakt samma sak hände mig nu för en timme sedan. V70 -01. 140 hästars, bensin, automat.
Skakar vid tomgång, skakar mer vid acceleration, motorlampan blinkar.
Går någorlunda bra vid låga hastigheter, fick krypköra hem och accelerera försiktigt.
Tyckte också det luktade bränt från motorn men det kan vara inbillning.

Senast redigerat av Jonas-N (22 november 2016)

Tvilling.
Dodge Charger "Black-Sabbath" (1968)
siiimooon Påstängd
22 november 2016 · 1 194 Inlägg

Jag skulle gissa på en tändspole. Inte helt ovanligt och brukar bli som du skriver då.

Audi A8 4,2 Quattro "Kokainsläden" (1995)
Volvo 965 "Sex är bättre än fyra.." (1995)
Volvo V70R Awd "Guwernören" (1998)
HannesFredriksson
22 november 2016 · 75 Inlägg

siiimooon skrev:
Jag skulle gissa på en tändspole. Inte helt ovanligt och brukar bli som du skriver då.

Skulle också säga tändspole. Då kommer det oförbränd bensin in i katalysatorn, vilket gör att det luktar bränt. Det är inte alls bra att köra med den så, och det är en rätt enkel fix och kostar inte särskilt mycket.

Det kan också ha kommit in fukt mellan tändspole och tändstift.. Kolla! :-)

Shotgun-Vix
22 november 2016 · 313 Inlägg

Är det inte någon tändspole så har jag för mig att spjällhuset brukar fela ofta på -01orna.

Danne_485
22 november 2016 · 687 Inlägg

Shotgun-Vix skrev:
Är det inte någon tändspole så har jag för mig att spjällhuset brukar fela ofta på -01orna.

Spjällhuset är bytt ganska så nyss så det hoppas jag inte att det är. I så fall får Volvo stå för ett nytt byte. Däremot kanske tändspole kan vara något?

Danne_485
22 november 2016 · 687 Inlägg

Jonas-N skrev:
Exakt samma sak hände mig nu för en timme sedan. V70 -01. 140 hästars, bensin, automat.
Skakar vid tomgång, skakar mer vid acceleration, motorlampan blinkar.
Går någorlunda bra vid låga hastigheter, fick krypköra hem och accelerera försiktigt.
Tyckte också det luktade bränt från motorn men det kan vara inbillning.

Sjukt, var precis exakt så för mig med. Så måste vara samma fel. Tyckte också det luktade lite bränt och den betedde sig på samma sätt som du beskriver.

Danne_485
22 november 2016 · 687 Inlägg

HannesFredriksson skrev:

siiimooon skrev:
Jag skulle gissa på en tändspole. Inte helt ovanligt och brukar bli som du skriver då.

Skulle också säga tändspole. Då kommer det oförbränd bensin in i katalysatorn, vilket gör att det luktar bränt. Det är inte alls bra att köra med den så, och det är en rätt enkel fix och kostar inte särskilt mycket.

Det kan också ha kommit in fukt mellan tändspole och tändstift.. Kolla! :-)

Hur långt kan man köra utan att det blir värre problem? Kan jag köra till och från jobbet som är cirka 1 mil bort? Är det dumt att vänta med att åtgärda det och köra till Sverige 22 mil på torsdag för att lämna den på volvo?

Danne_485
22 november 2016 · 687 Inlägg

siiimooon skrev:
Jag skulle gissa på en tändspole. Inte helt ovanligt och brukar bli som du skriver då.

Hur långt kan man köra utan att saker går åt H-vete med sådant fel?

Mvh
Daniel

Danne_485
22 november 2016 · 687 Inlägg

Hur kan man kolla vilken tändspole som är kass? Kan det bli fukt mellan spole och stift pga kondens ifrån tanken? Bilen stod nämligen i en dryg vecka med väldigt lite bensin i tanken precis när kylan slog till men har ju kört säkert 50 mil sedan dess så tycker det är konstigt att det skulle bli knas precis nu??

Danne_485
22 november 2016 · 687 Inlägg

Verkar som att katten kan ta stryk och ge upp om man kör för mycket på detta vis. Frågan är som sagt bara hur långt jag vågar åka. Vore ju inte så kul att behöva köpa ny katalysator.

Jonas-N
22 november 2016 · 6 Inlägg

Mitt spjällhus är också bytt nyligen.
Tändspole gissar jag också på, ska dra och köpa en ny imorgon och sen byta en och en för att hitta den felande. (Sätter i nya stift också.)
Spolens bult ska tydligen dras 10nm och tändstiftet 25nm?

Vet ej hur långt man kan köra men 22 mil känns långt. Har du tändstiftshylsa (16), spolbultshylsa (10) och torx för plastkåpan så fixar du det snabbt.

Tvilling.
Dodge Charger "Black-Sabbath" (1968)
Danne_485
22 november 2016 · 687 Inlägg

Jonas-N skrev:
Mitt spjällhus är också bytt nyligen.
Tändspole gissar jag också på, ska dra och köpa en ny imorgon och sen byta en och en för att hitta den felande. (Sätter i nya stift också.)
Spolens bult ska tydligen dras 10nm och tändstiftet 25nm?

Vet ej hur långt man kan köra men 22 mil känns långt. Har du tändstiftshylsa (16), spolbultshylsa (10) och torx för plastkåpan så fixar du det snabbt.

Har typ inga verktyg alls här borta så sitter lite i skiten kan man säga. sad Återkom gärna med resultat.

Senast redigerat av Danne_485 (22 november 2016)

Brådhis * Voff voff *
22 november 2016 · 10 276 Inlägg

En torxmejsel till kåpan och en tians hylsa/ringnyckel till spolen är allt du behöver. Tändstiftet kan du låta vara där det är. smile

Jag brukar förespråka att man läser ut felkoder innan man byter delar, men i det här fallet är det i närmaste inga tveksamheter - en tändspole. Det är ju dessutom inte helt ovanligt att dom ger upp så...

Hade det varit spjällhuset hade bilen gått jämnt men haft pendlande tomgång, så inget av det du skriver tyder på att spjällhuset skulle vara boven.

Så skaffa en ny/beggad spole och prova dig fram vilken det är som felar. Om du nu inte kan få tag på någon som läser ut felkoderna...

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Jonas-N
23 november 2016 · 6 Inlägg

Min är fixad och det var den mittersta tändspolen.
Det syntes lång väg när man fick upp den, öppningen som är riktad mot tändstiftet var lite deformerad och hade någon brun avlagring.
Jag bytte inte stiften.
Bilen spinner som en katt.

Skaffa en ny tändspole, torx och en 10 hylsa så fixar du det på ca 20min.

Lycka till!

Tvilling.
Dodge Charger "Black-Sabbath" (1968)
gtijojje
24 november 2016 · 24 Inlägg

Största sannolikheten är att det är en tändspole. Har du inga verktyg så blir det ju svårt att byta men någon verkstad borde du ha i närheten som har möjlighet att läsa felkoder för dig. Får du läst felkoder så är det enklare att se vilken det är som felar, framför allt om den gett upp helt.

Varför ska så många skaffa bilar de inte kan hantera??
ajonasson
24 november 2016 · 583 Inlägg

Hej Danne

Det när jag läser din beskrivning av problemet skulle jag misstänka motorrelaterat problem, då jag tror du även har samma problem om du nu står på tomgång. Med stor sannolikhet misständning, dvs en eller flera cylindrar som inte tänder. Om problemet handlar om tändstift eller tändspole är oklart.

Spjällhus som tidigare är skrivet skulle jag inte misstänka alls då du upplever att den "skakar", vilket inte är klassiskt för felande spjällhus i min vetdom.

Som Brådhis skriver, med torx och nyckel får du reda på vad det är beroende på din erfarenhet av att meka med bilar.

Mvh

Even with cruise control.. you still have to steer.
Danne_485
25 november 2016 · 687 Inlägg

Var fel på en tändspole som de flesta trodde. Det konstiga var att Mekonomen i Norge som utförde diagnosen åt mig inte fick upp någon felkod fören efter att tändspolen var bytt, trots blinkande motorlampa. Väldigt märkligt tyckte både jag och dem. Så det slutade ju med att jag åkte på en extra felsökning tyvärr. Sen när väl tändspolen var bytt så fick de istället upp att även luftmassemätaren var kass och måste bytas. Så får väl försöka få tag på en luftmassemätare någonstans till bra pris och få den bytt också så snart som möjligt. Så kalaset gick på 2500 kr istället för enbart en tändspole för 7-800 kr om jag hade ordnat det själv. Lite surt men sånt är livet ibland. Hade inte tid eller möjlighet att meka så då får man bara bita i det sura äpplet. Tusen tack för alla svar här! Uppskattas!

gtijojje
27 november 2016 · 24 Inlägg

Bytte du stiften samtidigt som spolarna? Kan ju vara en bra ide annars, även om även det kanske är några sura hundringar till. Har dom fått fel ström/ojämn så försämrar du effekten på stiften och även förbränningen

Varför ska så många skaffa bilar de inte kan hantera??
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang