Köpråd - bil för runt 10 000

Mxrtin
22 november 2016 · 176 Inlägg

Hej, är på jakt efter en ny bil, min budget ligger på runt 10 000 men max 15 000.

Den ska vara billig att äga och ska gå att köra om med smile

Har kollat på Saab 9-5, Volvo 850 och passat.

Jag kollar efter en med manuell växellåda och bensinare, är det något mer jag ska kolla efter?

Är BMW, Audi och Mercedes mycket dyrare att äga än typ en 850?

Senast redigerat av volvo745R (22 november 2016)

SportPilot Ubåtsingenjör
22 november 2016 · 7 232 Inlägg

Mxrtin skrev:
Hej, är på jakt efter en ny bil, min budget ligger på runt 10 000 men max 15 000.

Den ska vara billig att äga och ska gå att köra om med smile

Har kollat på Saab 9-5, Volvo 850 och passat.

Jag kollar efter en med manuell växellåda och bensinare, är det något mer jag ska kolla efter?

Är BMW, Audi och Mercedes mycket dyrare att äga än typ en 850?

i den prisklassen så köper du min bmw 318 wink

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
amazinjoey
23 november 2016 · 1 139 Inlägg

Köpte min 9-5a 2008 för 15000kr så inget är omöjligt men du får leta ordenligt efter ett bra exemplar smile

rcy
23 november 2016 · 1 705 Inlägg

Jag köpte en 99'ans 9-5 kombi för 2500:- som stått avställd i 4-5 år mest för att komma åt fälgarna som satt på. Efter att ha plockat fälgarna så tänkte jag att varför inte ge den en chans och åkte och besiktade, och den gick till min stora förvåning rakt igenom. Har nu haft den som slit och släng bil i 3 år och den envisas med att gå igenom besiktningen varje år utan problem.
Så för 10.000 borde du absolut kunna hitta en 9-5'a som duger. smile

Audi A6 Allroad "biitörbo fyrrhjula" (2002)
BMW 325i "isbilen" (1992)
BMW 320i "tysken" (2007)
Mxrtin
23 november 2016 · 176 Inlägg

rcy skrev:
Jag köpte en 99'ans 9-5 kombi för 2500:- som stått avställd i 4-5 år mest för att komma åt fälgarna som satt på. Efter att ha plockat fälgarna så tänkte jag att varför inte ge den en chans och åkte och besiktade, och den gick till min stora förvåning rakt igenom. Har nu haft den som slit och släng bil i 3 år och den envisas med att gå igenom besiktningen varje år utan problem.
Så för 10.000 borde du absolut kunna hitta en 9-5'a som duger. smile

Kan du komma med tips vad man ska kolla efter när jag meter efter en bra 9-5a?

rcy
24 november 2016 · 1 705 Inlägg

Mxrtin skrev:
Kan du komma med tips vad man ska kolla efter när jag meter efter en bra 9-5a?

Se till att bilen är servad. Dåligt servade 9-5 lider av kamkedjeras, men så länge service är skött så funkar dom. Lyssna efter rassel och missljud på vänster sida av motorn om du står framför bilen och tittar ner under huven.

Kolla turbon. Lättrycksmodellerna har Garret GT17 agg vilket i Saab-kretsar kallas för "pappersturbon" då den har en benägenhet att haverera. Aero-modellerna har istället Mitsu TD04 agg vilket i princip är skottsäkert upp till 300 häst. Det är ingen stor operation att byta till TD04 även på lättrycksmodellerna så det är ofta gjort på trimmade bilar.

Kolla så att backen går i utan våld eller skrapljud. Tidiga 9-5 kan lida av dåliga synkringar i lådan.

Klonkande i framvagn är mer eller mindre standard. Tycker man det är ett problem är det bara att börja byta bussningar tills man hittar rätt, men oftast är det ofarligt och mest bara ett störande moment.

9-5 kombi har ofta dåliga dämpare/fjädrar bak. Inget stort problem att byta då konstruktionen är bland dom enklaste jag sett på en bil, ett byte är gjort på en halvtimme på parkeringen, men kan vara bra att ha som argument för att pruta.

9-5 är faktiskt en riktigt trevlig bil för lite pengar. Komfort och utrymmen är svårslagna i den prisklassen, prestanda finns om man vill ha det och tycker man inte det räcker så finns det ingen bil som är så billig att trimma som Saab. Håller man bara koll på oljan så går dom hur länge som helst. Dom har en del typfel precis som alla andra bilar, men dom är välkända och dom flesta är relativt lätta och billiga att åtgärda.

Jesper328
24 november 2016 · 2 371 Inlägg

Har en 9-5 -01 åt dig med (har för mig) Maptun steg 1! wink

Annars så är 9-5an som tidigare nämnt väldigt mycket bil för stålarna.
Sen om bilen bara är till för att åkas i så funkar det väl med en 850 eller Passat, men de känns bara så...tråkiga.

Så nej av dessa alternativ så är Saab det klara valet.

Up the RA
zemet
24 november 2016 · 4 041 Inlägg

Tror precis som tidigare nämnts att 9-5 är svårslaget. Jag hade iaf inte lagt pengarna på en 850 som känns väldigt gammal jämfört med 9-5.

Men vill du ha volvo så kan du nog hitta en bra S80 för dom pengarna:)

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
24 november 2016 · 4 917 Inlägg

OCH för dom pengarna ska man inte vänta sig förmycket, förutom en massa skruvande..
Eller att ha den turen att en gammal pensionär säljer billigt..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Mxrtin
25 november 2016 · 176 Inlägg

rcy skrev:

Mxrtin skrev:
Kan du komma med tips vad man ska kolla efter när jag meter efter en bra 9-5a?

Se till att bilen är servad. Dåligt servade 9-5 lider av kamkedjeras, men så länge service är skött så funkar dom. Lyssna efter rassel och missljud på vänster sida av motorn om du står framför bilen och tittar ner under huven.

Kolla turbon. Lättrycksmodellerna har Garret GT17 agg vilket i Saab-kretsar kallas för "pappersturbon" då den har en benägenhet att haverera. Aero-modellerna har istället Mitsu TD04 agg vilket i princip är skottsäkert upp till 300 häst. Det är ingen stor operation att byta till TD04 även på lättrycksmodellerna så det är ofta gjort på trimmade bilar.

Kolla så att backen går i utan våld eller skrapljud. Tidiga 9-5 kan lida av dåliga synkringar i lådan.

Klonkande i framvagn är mer eller mindre standard. Tycker man det är ett problem är det bara att börja byta bussningar tills man hittar rätt, men oftast är det ofarligt och mest bara ett störande moment.

9-5 kombi har ofta dåliga dämpare/fjädrar bak. Inget stort problem att byta då konstruktionen är bland dom enklaste jag sett på en bil, ett byte är gjort på en halvtimme på parkeringen, men kan vara bra att ha som argument för att pruta.

9-5 är faktiskt en riktigt trevlig bil för lite pengar. Komfort och utrymmen är svårslagna i den prisklassen, prestanda finns om man vill ha det och tycker man inte det räcker så finns det ingen bil som är så billig att trimma som Saab. Håller man bara koll på oljan så går dom hur länge som helst. Dom har en del typfel precis som alla andra bilar, men dom är välkända och dom flesta är relativt lätta och billiga att åtgärda.

Tack för alla bra tips! Det lutar åt en 9-5a smile

Slash Saabifierad
25 november 2016 · 2 026 Inlägg

tommen1 skrev:
OCH för dom pengarna ska man inte vänta sig förmycket, förutom en massa skruvande..
Eller att ha den turen att en gammal pensionär säljer billigt..

Varför svarar du aldrig på trådarnas frågeställningar och istället fyller forumet med uppenbart trams?

Senast redigerat av Slash (25 november 2016)

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!
SportPilot Ubåtsingenjör
25 november 2016 · 7 232 Inlägg

Slash skrev:

tommen1 skrev:
OCH för dom pengarna ska man inte vänta sig förmycket, förutom en massa skruvande..
Eller att ha den turen att en gammal pensionär säljer billigt..

Varför svarar du aldrig på trådarnas frågeställningar och istället fyller forumet med uppenbart trams?

fast det han säger där är faktiskt sant

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang