Vad är det för skillnad på alla glödstift?

DZA89
23 november 2016 · 467 Inlägg

Jag har en caddy 00 diesel och ska byta glödstift men vet inte vilka jag ska ta o vad allt betyder dom som sitter på nu är dessa http://m.reservdelar24.se/beru-991143.html och dom ligger 14amp och 11v och klarar efter glödning.  Många andra jag kollat på ligger på mindre amper tex ngks ligger på 12v o 5.5amp. Vilka ska man välja av alla?

Tina_lyssnar
24 november 2016 · 1 Inlägg

Du byter hela tändstiftet, eller om du har möjlighet böjer in glödstiftet mot tändanordningen med en tång. Då får då kolla så att stiftet inte är för kort, eller att tändstiftet är bränt. Iså fall byter du tändstift, till en av samma verkningsgrad som tidigare, när det funkat.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
24 november 2016 · 14 048 Inlägg

Tina_lyssnar skrev:
Du byter hela tändstiftet, eller om du har möjlighet böjer in glödstiftet mot tändanordningen med en tång. Då får då kolla så att stiftet inte är för kort, eller att tändstiftet är bränt. Iså fall byter du tändstift, till en av samma verkningsgrad som tidigare, när det funkat.

Nu pratade TS om "Glödstift" och inte "Tändstift"!!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
24 november 2016 · 17 477 Inlägg

TS: Har du en sugdiesel (1.9D) eller en HDi?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
zemet
24 november 2016 · 4 038 Inlägg

Vad du än gör så skall du inte köpa glödstift ifrån biltema, en bekant hade stora problem med sina caddybilar med dessa glödstift.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
DZA89
24 november 2016 · 467 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:
TS: Har du en sugdiesel (1.9D) eller en HDi?

Det är en SD så det är en sugis

DZA89
24 november 2016 · 467 Inlägg

zemet skrev:
Vad du än gör så skall du inte köpa glödstift ifrån biltema, en bekant hade stora problem med sina caddybilar med dessa glödstift.

Nä det hade jag inte tänkt läst att dom håller bara ca 1-2000mil o original håller 10-15000mil

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
24 november 2016 · 17 477 Inlägg

DZA89 skrev:

Hybridsmurfen skrev:
TS: Har du en sugdiesel (1.9D) eller en HDi?

Det är en SD så det är en sugis

Japp. Då är det en sugis. Men en direktinsprutad sådan. Dåliga glödstift bör inte vara ett problem i samband med start. De ska skramla igång relativt snabbt ner mot -10 grader utan glödning. Varför byte?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
simlar
24 november 2016 · 5 525 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:

DZA89 skrev:

Hybridsmurfen skrev:
TS: Har du en sugdiesel (1.9D) eller en HDi?

Det är en SD så det är en sugis

Japp. Då är det en sugis. Men en direktinsprutad sådan. Dåliga glödstift bör inte vara ett problem i samband med start. De ska skramla igång relativt snabbt ner mot -10 grader utan glödning. Varför byte?

Är det en 1,9SD är det förkammardiesel.

Är det en 1,9SDI är det en direktinsprutad.

Kör på Beru-glödstiften.
Att dom drar mer ström bör betyda att dom är snabbglödande.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
DZA89
24 november 2016 · 467 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:

DZA89 skrev:

Hybridsmurfen skrev:
TS: Har du en sugdiesel (1.9D) eller en HDi?

Det är en SD så det är en sugis

Japp. Då är det en sugis. Men en direktinsprutad sådan. Dåliga glödstift bör inte vara ett problem i samband med start. De ska skramla igång relativt snabbt ner mot -10 grader utan glödning. Varför byte?

Bland annat för ett glödstift är paj. Sen var den för att den inte startade när jag hade kört en mil ca o sen skulle starta den efter typ 15 min igen

DZA89
24 november 2016 · 467 Inlägg

simlar skrev:

Hybridsmurfen skrev:

DZA89 skrev:

Det är en SD så det är en sugis

Japp. Då är det en sugis. Men en direktinsprutad sådan. Dåliga glödstift bör inte vara ett problem i samband med start. De ska skramla igång relativt snabbt ner mot -10 grader utan glödning. Varför byte?

Är det en 1,9SD är det förkammardiesel.

Är det en 1,9SDI är det en direktinsprutad.

Kör på Beru-glödstiften.
Att dom drar mer ström bör betyda att dom är snabbglödande.

Okej vilka tycker du jag ska ha då?  Dom jag har http://m.reservdelar24.se/beru-991143.html eller dom här http://m.reservdelar24.se/beru-7447657.html

simlar
24 november 2016 · 5 525 Inlägg

DZA89 skrev:

simlar skrev:

Hybridsmurfen skrev:

Japp. Då är det en sugis. Men en direktinsprutad sådan. Dåliga glödstift bör inte vara ett problem i samband med start. De ska skramla igång relativt snabbt ner mot -10 grader utan glödning. Varför byte?

Är det en 1,9SD är det förkammardiesel.

Är det en 1,9SDI är det en direktinsprutad.

Kör på Beru-glödstiften.
Att dom drar mer ström bör betyda att dom är snabbglödande.

Okej vilka tycker du jag ska ha då?  Dom jag har http://m.reservdelar24.se/beru-991143.html eller dom här http://m.reservdelar24.se/beru-7447657.html

Ta dom som rekommenderas till din motorkod, dom två du länkar verkar vara likadana stift.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
24 november 2016 · 17 477 Inlägg

DZA89 skrev:

Hybridsmurfen skrev:

DZA89 skrev:

Det är en SD så det är en sugis

Japp. Då är det en sugis. Men en direktinsprutad sådan. Dåliga glödstift bör inte vara ett problem i samband med start. De ska skramla igång relativt snabbt ner mot -10 grader utan glödning. Varför byte?

Bland annat för ett glödstift är paj. Sen var den för att den inte startade när jag hade kört en mil ca o sen skulle starta den efter typ 15 min igen

En 1.9SD är en direktinsprutad diesel men utan turbo. Ovanlig maskin för övrigt. TDi/HDi är turbomaskiner av samma maskin.

Att bilen inte startade efter 15 minuter beror till 100% inte på glödstiften. De hjälper bara till vid kallstart. Man kan starta en SD/SDi/TDi Utan att glöda ner till många minusgrader. Den låter dock som den håller på att rasa... Min Audi (Förlåt, jag har haft några) A6 1.9TDi mullrade igång utan glödning. Alltid.

Om den nu är totalt slutkörd och den behöver glöda så borde den vevat igång på 3 cylindrar och sedan gå uruselt i 10 sekunder innan 4:e cyllen kom med i matchen...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
simlar
24 november 2016 · 5 525 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:
En 1.9SD är en direktinsprutad diesel men utan turbo. Ovanlig maskin för övrigt. TDi/HDi är turbomaskiner av samma maskin.

Att bilen inte startade efter 15 minuter beror till 100% inte på glödstiften. De hjälper bara till vid kallstart. Man kan starta en SD/SDi/TDi Utan att glöda ner till många minusgrader. Den låter dock som den håller på att rasa... Min Audi (Förlåt, jag har haft några) A6 1.9TDi mullrade igång utan glödning. Alltid.

Om den nu är totalt slutkörd och den behöver glöda så borde den vevat igång på 3 cylindrar och sedan gå uruselt i 10 sekunder innan 4:e cyllen kom med i matchen...

https://en.wikipedia.org/wiki/Volkswage … .932004.29

1995-2003 1,9D (1,9SD) med motorkod 1Y är en förkammardiesel.
https://www.bildelsbasen.se/img/a/240/a … diesel.jpg

1995-2003 1,9SDI med motorkod AEY och AYQ är direktinsprutad.

DI = direct injection.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
DZA89
24 november 2016 · 467 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:

DZA89 skrev:

Hybridsmurfen skrev:

Japp. Då är det en sugis. Men en direktinsprutad sådan. Dåliga glödstift bör inte vara ett problem i samband med start. De ska skramla igång relativt snabbt ner mot -10 grader utan glödning. Varför byte?

Bland annat för ett glödstift är paj. Sen var den för att den inte startade när jag hade kört en mil ca o sen skulle starta den efter typ 15 min igen

En 1.9SD är en direktinsprutad diesel men utan turbo. Ovanlig maskin för övrigt. TDi/HDi är turbomaskiner av samma maskin.

Att bilen inte startade efter 15 minuter beror till 100% inte på glödstiften. De hjälper bara till vid kallstart. Man kan starta en SD/SDi/TDi Utan att glöda ner till många minusgrader. Den låter dock som den håller på att rasa... Min Audi (Förlåt, jag har haft några) A6 1.9TDi mullrade igång utan glödning. Alltid.

Om den nu är totalt slutkörd och den behöver glöda så borde den vevat igång på 3 cylindrar och sedan gå uruselt i 10 sekunder innan 4:e cyllen kom med i matchen...

Den bör inte vara slut körd då den bara gott 16000

DZA89
24 november 2016 · 467 Inlägg

simlar skrev:

Hybridsmurfen skrev:
En 1.9SD är en direktinsprutad diesel men utan turbo. Ovanlig maskin för övrigt. TDi/HDi är turbomaskiner av samma maskin.

Att bilen inte startade efter 15 minuter beror till 100% inte på glödstiften. De hjälper bara till vid kallstart. Man kan starta en SD/SDi/TDi Utan att glöda ner till många minusgrader. Den låter dock som den håller på att rasa... Min Audi (Förlåt, jag har haft några) A6 1.9TDi mullrade igång utan glödning. Alltid.

Om den nu är totalt slutkörd och den behöver glöda så borde den vevat igång på 3 cylindrar och sedan gå uruselt i 10 sekunder innan 4:e cyllen kom med i matchen...

https://en.wikipedia.org/wiki/Volkswage … .932004.29

1995-2003 1,9D (1,9SD) med motorkod 1Y är en förkammardiesel.
https://www.bildelsbasen.se/img/a/240/a … diesel.jpg

1995-2003 1,9SDI med motorkod AEY och AYQ är direktinsprutad.

DI = direct injection.

Om man söker på min så står det motorkod AEF

simlar
24 november 2016 · 5 525 Inlägg

DZA89 skrev:

simlar skrev:

Hybridsmurfen skrev:
En 1.9SD är en direktinsprutad diesel men utan turbo. Ovanlig maskin för övrigt. TDi/HDi är turbomaskiner av samma maskin.

Att bilen inte startade efter 15 minuter beror till 100% inte på glödstiften. De hjälper bara till vid kallstart. Man kan starta en SD/SDi/TDi Utan att glöda ner till många minusgrader. Den låter dock som den håller på att rasa... Min Audi (Förlåt, jag har haft några) A6 1.9TDi mullrade igång utan glödning. Alltid.

Om den nu är totalt slutkörd och den behöver glöda så borde den vevat igång på 3 cylindrar och sedan gå uruselt i 10 sekunder innan 4:e cyllen kom med i matchen...

https://en.wikipedia.org/wiki/Volkswage … .932004.29

1995-2003 1,9D (1,9SD) med motorkod 1Y är en förkammardiesel.
https://www.bildelsbasen.se/img/a/240/a … diesel.jpg

1995-2003 1,9SDI med motorkod AEY och AYQ är direktinsprutad.

DI = direct injection.

Om man söker på min så står det motorkod AEF

Ok, det är också en förkammardiesel. Samma som sitter i Skoda Felicia och Skoda Pick-up.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang