Kia Magentis -05 2.0AC skriker halvt oregelbundet

skaduddel
25 november 2016 · 35 Inlägg

Min kära bil är nyköpt sen i Juli~ och har gått strax över 16000mil. Den började skrika vid start och far sa direkt och självsäkert att de var fläktremmen. Den gick ju i två veckor till utan problem, var bara lite pinsamt att den skrek från parkeringen genom halva skolan. För femhundra bytte en verkstad den och jag trodde problemet var löst. Som längst har skriket hållt igång i 15sekunder.

Nu skriker den inte vid start utan så fort jag drar igång AC. Om jag kör motorn varm först och sen drar igång AC (både värme och kyla) så skriker den ändå. Jag skulle ju bara deklarera klimatsystemet som sönder och inte tänka mer på det, men vill gärna veta vad som står på.

Kia Magentis -05 2.0AC
16200mil~ bytte fläktrem i måndags(21/11)

Tack på förhand

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
25 november 2016 · 17 478 Inlägg

skaduddel skrev:
Min kära bil är nyköpt sen i Juli~ och har gått strax över 16000mil. Den började skrika vid start och far sa direkt och självsäkert att de var fläktremmen. Den gick ju i två veckor till utan problem, var bara lite pinsamt att den skrek från parkeringen genom halva skolan. För femhundra bytte en verkstad den och jag trodde problemet var löst. Som längst har skriket hållt igång i 15sekunder.

Nu skriker den inte vid start utan så fort jag drar igång AC. Om jag kör motorn varm först och sen drar igång AC (både värme och kyla) så skriker den ändå. Jag skulle ju bara deklarera klimatsystemet som sönder och inte tänka mer på det, men vill gärna veta vad som står på.

Kia Magentis -05 2.0AC
16200mil~ bytte fläktrem i måndags(21/11)

Tack på förhand

Remmen kan ha töjt ut sig lite. Spänn.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
CC72
25 november 2016 · 1 661 Inlägg

Är det en multirem (den driver flera saker) så kanske spännaren hakat upp sig eller gått sönder. Vet inte hur det ser ut på just din bilmodell men det brukar vara automatspänning på dom.

Ring till verkstaden och hör med dom vad dom säger? Alternativt lägg upp en bild här (om man kan se något) så kan vi säkert hjälpa dig.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
25 november 2016 · 17 478 Inlägg

CC72 skrev:
Är det en multirem (den driver flera saker) så kanske spännaren hakat upp sig eller gått sönder. Vet inte hur det ser ut på just din bilmodell men det brukar vara automatspänning på dom.

Ring till verkstaden och hör med dom vad dom säger? Alternativt lägg upp en bild här (om man kan se något) så kan vi säkert hjälpa dig.

Suck.
Klart den har multirem. Jag börjar bli gammal och gaggig.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
25 november 2016 · 4 917 Inlägg

Vi vet..smile
Du är förlåten..

Senast redigerat av tommen1 (25 november 2016)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Jesper328
25 november 2016 · 2 371 Inlägg

Om det endast skriker medans A/C'n är igång så skulle man väl kunna säga lager i ac kompressorn? smile
Är ju magnetkoppling på den remskivan.

Up the RA
skaduddel
26 november 2016 · 35 Inlägg

Jesper328 skrev:
Om det endast skriker medans A/C'n är igång så skulle man väl kunna säga lager i ac kompressorn? smile
Är ju magnetkoppling på den remskivan.

Jag vet inte vad magnetkoppling är eller vad som menas med lager i kompressorn.

Glömde nämna att vi använde rem grip på fläktremmen innan den byttes, men den blev bara tyst i en dag sen skrek den igen.

Ska försöka ta några bilder, men vet redan nu att uppifrån blir det inte mycket att se på >.> är det svårt att spänna själv?

Senast redigerat av skaduddel (26 november 2016)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
26 november 2016 · 17 478 Inlägg

skaduddel skrev:

Jesper328 skrev:
Om det endast skriker medans A/C'n är igång så skulle man väl kunna säga lager i ac kompressorn? smile
Är ju magnetkoppling på den remskivan.

Jag vet inte vad magnetkoppling är eller vad som menas med lager i kompressorn.

Glömde nämna att vi använde rem grip på fläktremmen innan den byttes, men den blev bara tyst i en dag sen skrek den igen.

Vi säger så här: Hur bred är remmen? Är den 10-12mm bred och platt eller är den smal och tjock?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
skaduddel
26 november 2016 · 35 Inlägg

Jag fick den till att vara 15mm bred och 5mm tjock

Senast redigerat av skaduddel (26 november 2016)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
26 november 2016 · 17 478 Inlägg

skaduddel skrev:
Jag fick den till att vara 15mm bred och 5mm tjock

Då har du den "multirem" som CC72 nämnde. Den spänns med en fjäderbelastad rulle som kan se ut:
https://www.bildelsbasen.se/?link=item& … d=28484045

Är den kass så skriker remmen oavsett ålder. Verkstaden borde kommenterat detta, dåligt, byt verkstad.

Sen kan det vara så som Jesper328 är inne på. AC-kompressor. Detta kan kolla genom att du slår av AC manuellt "Econläge" så kanske den slutar skrika.

Men faktum kvarstår att kass rulle eller kass ac-kompressor ger liknande symptom. Stänger man av AC så går remmen lättare och skriket upphör även om rullen är kass.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
skaduddel
26 november 2016 · 35 Inlägg

Alltså, om jag bortser från själva remmen, så kan både AC-kompressorn och min rulle vara dåliga. Jag valde den billigaste verkstaden i stan för att jag trodde ett rembyte var så simpelt sad

när du säger econläge, menar du att jag stänger av fläktarna eller hur annars? vad menar kan jag diagnosticera?

Tror du att bilen tar skada av det här skriket eller skulle jag kunna stå ut med det de mest klimatovänliga dagarna och annars aldrig använda A/C?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
26 november 2016 · 17 478 Inlägg

skaduddel skrev:
Alltså, om jag bortser från själva remmen,

1. så kan både AC-kompressorn och min rulle vara dåliga. Jag valde den billigaste verkstaden i stan för att jag trodde ett rembyte var så simpelt sad

2. när du säger econläge, menar du att jag stänger av fläktarna eller hur annars? vad menar kan jag diagnosticera?

3. Tror du att bilen tar skada av det här skriket eller skulle jag kunna stå ut med det de mest klimatovänliga dagarna och annars aldrig använda A/C?

1. Knappast troligt. Troligen en av dessa.
2. Du bör ha 2 rattar med en LCD-display mellan dessa som visar temp i form av digitala siffror? Värmereglering i kupén... Stämmer det? I så fall så finns det på ratten till höger en knapp som säger A/C. Tryck på den så den slutar lysa. Tystnar det då?

3. Att något skriker betyder att något inte gillar läget. Inte hållbart. Eftersom den blev tyst en dag efter rembyte så gissar jag -i nuläget- på spännrullen. Gissar alltså.

Kan du lägga upp en film på Youtube där du startar och filmar under huv och även instrument i bilen så vore det guld för oss. Nu ska vi fixa detta!

Köpte du bilen på firma eller privat?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
skaduddel
26 november 2016 · 35 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:
2. Du bör ha 2 rattar med en LCD-display mellan dessa som visar temp i form av digitala siffror? Värmereglering i kupén... Stämmer det? I så fall så finns det på ratten till höger en knapp som säger A/C. Tryck på den så den slutar lysa. Tystnar det då?

Kan du lägga upp en film på Youtube där du startar och filmar under huv och även instrument i bilen så vore det guld för oss. Nu ska vi fixa detta!

Köpte du bilen på firma eller privat?

2. Det stämde nästan in på min panel. men här kommer en video.

https://www.youtube.com/watch?v=2HHankPg1Us&

Köpte bilen av firman "Fin Bil" I Norrahammar. Deras företag var verkligen inte stort, men de hade kunskaper o beskrev bilen bra.


kom på i efterhand att jag filmade på fel håll, men det går se ändå ;p

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
26 november 2016 · 17 478 Inlägg

skaduddel skrev:

Hybridsmurfen skrev:
2. Du bör ha 2 rattar med en LCD-display mellan dessa som visar temp i form av digitala siffror? Värmereglering i kupén... Stämmer det? I så fall så finns det på ratten till höger en knapp som säger A/C. Tryck på den så den slutar lysa. Tystnar det då?

Kan du lägga upp en film på Youtube där du startar och filmar under huv och även instrument i bilen så vore det guld för oss. Nu ska vi fixa detta!

Köpte du bilen på firma eller privat?

2. Det stämde nästan in på min panel. men här kommer en video.

https://www.youtube.com/watch?v=2HHankPg1Us&

Köpte bilen av firman "Fin Bil" I Norrahammar. Deras företag var verkligen inte stort, men de hade kunskaper o beskrev bilen bra.


kom på i efterhand att jag filmade på fel håll, men det går se ändå ;p

Ett mycket bra klipp. Det hjälpte. Tror nog de flesta kommer att hålla med mig om det som din far sa: Remmen slirar. Fungerade AC i somras? Kylde den? Jag tog mig friheten att redigera bort alla inlägg med ert registreringsnummer. Orsak finns. Du har manuell AC vilket inte är så vanligt. Men helt klart så slirar den när AC jobbar för att fungera. Ska undersöka mer. Snart. Måste handla lite mat en stund.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
skaduddel
26 november 2016 · 35 Inlägg

A/C funkade svinbra i somras, älskade verkligen den. Den funkar fortfarande precis lika bra som i somras bara att skriket började för en knapp månad sedan. Om du har tid vill jag gärna veta din orsak i pm, men tack smile  Jag har gott om tid, och kommer inte använda A/C alls förrän problemet är löst.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
26 november 2016 · 17 478 Inlägg

skaduddel skrev:
A/C funkade svinbra i somras, älskade verkligen den. Den funkar fortfarande precis lika bra som i somras bara att skriket började för en knapp månad sedan. Om du har tid vill jag gärna veta din orsak i pm, men tack smile  Jag har gott om tid, och kommer inte använda A/C alls förrän problemet är löst.

Så. Katten har fått ny mat. Trevligt att "bo granne med ICA"

AC mår inte bra av att inte användas. Slangarna till systemet torkar ut och gasen läcker ut. Inte bra. Den ska motioneras regelbundet även på vintern. De flesta begriper inte att gasen som kyler en bil via ac läcker ut. Oavsett om grejerna är friska eller inte. 5-10 år tar det. Sen är det påfyllning. Att inte köra den alls i 6 månader kan betyda att den inte fungerar igen. Glöm alla idioter som säger "Den behöver fyllas på bara". Det stämmer i 8 veckor. Sen är det renovering...

Då vet vi att AC fungerar och då återstår väl i princip bara spännrullen... Antagligen kan du styra skriket från remmen med att värmereglaget vrids fram och tillbaka. De flesta bilar brukar starta AC när läget för kupén ställs i läge "defroster", Dvs all luft till vindrutan. Då lär den börja skrika precis som i klippet.

VI får se vad mer Gorgare säger. Du ska aldrig lita på ett utlåtande på internet...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
engolf
26 november 2016 · 3 235 Inlägg

Att remmen börjar slira när ACn slås på beror på att belastningen ökar. Det kan vara spännaren (om det finns en), dålig generator, dålig AC-pump eller andra komponenter som går på samma rem.
Nästa gång du slår på ACn slå av halvljuset, ändras oljudet kan orsaken till problemet vara dålig generator/dåligt batteri.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
26 november 2016 · 17 478 Inlägg

engolf skrev:
Att remmen börjar slira när 1. ACn slås på beror på att belastningen ökar. Det kan vara spännaren (om det finns en), 2. dålig generator, 3. dålig AC-pump eller andra komponenter som går på samma rem.
Nästa gång du slår på ACn slå av halvljuset, ändras oljudet kan orsaken till problemet vara dålig generator/dåligt batteri.

1. Korrekt. Det finns en spännare. Multirem finns.
2. Generatorn borde inte reagera så fort AC slås på. Den drar i princip ingen ström.
3. Tja. poäng där men om bilen fungerar i övrigt så nej. Givetvis kan generator bromsa upp multiremmen så den börjar slira. Har TS monsterstereo i bilen kan detta vara boven. Men den ska inte slira lik förbannat.

TS kan ju enkelt med en multimeter kolla om den laddar riktigt. Ingen dum idé. Fast videon talar ett annat språk.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
skaduddel
30 november 2016 · 35 Inlägg

Jag har inte kollat med multimeter, vet inte riktigt var jag ska kolla generatorn, däremot kollade jag batteriet när jag installerade baslådan smile och det mådde bra(visserligen för två månader sedan).

Att starta bilen utan halvljus och ingen musik, med fullt fräs på värme gick utan problem. Den började dock skrika precis som vanligt när jag rullade iväg. Jag prövade att stanna direkt efter och sänka fläktarna till nivå 3(ist för 4) och sänkte värmen så att den inte var på maxvärme. Då skrek han vid rullning igen, fast det kändes som att det var lägre ljudnivå på skriket. Efter två försök så skrek han inte mer trots att jag dunkade på, hade helljus igång och maxade allt.

Min egna slutsats hade sagt att strömmen inte är problemet smile rätta mig gärna.

skaduddel
9 december 2016 · 35 Inlägg

Jag åkte o frågade mekanikern  och fick ett väldigt enkelt svar.  "du har två remmar"

Det sitter en mindre rem under den som syntes på videon, och det var den som han bytte åt mig. Den ovanför är lite större och eftersom att jag själv gav honom en ny rem så satte han ju bara på den där den passade. Tror det var generatorremmen som byttes.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang