Volvo 240 rekommendation på ny stereo + högtalare? låg budget

Emil98
25 november 2016 · 3 Inlägg

Är helt ny här, kan absolut ingenting om billjud osv, men eftersom att min volvo 240 GL från -87 endast spelar kassetband från medeltiden så skulle det vara trevligt att få en rekommendation gällande hur jag ska gå till väga med att köpa nytt smile För övrigt så är allt originalt skick på bilen.

Är inte speciellt kräsen, då att gå från inget ljud till ljud, är i sig en stor uppgradering, men vad kan en budget på mer eller mindre 1500-2000kr ge mig? Tänker mig någonting all-round bra för all musik, inte speciellt just bara bas t.ex.

Hade tänkt mig någon form av bilstereopaket, typ som denna: http://www.brl.se/sv/artiklar/caliber-r … l#Prodtext (värt att nämna är att ena GAS högtalaren var slutsåld så dem kommer ersättas med en annan. fortfarande värt?)

eller: http://www.brl.se/sv/artiklar/caliber-r … alare.html
eller: http://www.brl.se/sv/artiklar/alpine-ut … alare.html
eller: http://www.brl.se/sv/artiklar/kenwood-k … alare.html
etc.

vet inte riktigt vad jag letar efter eller vad jag ska kolla på.

är det något mer jag behöver i form av baslåda eller slutsteg (vad det nu är) eller är det bara förbättringar som kan tilläggas senare?

Är som sagt absolut helt okunnig inom detta område så är öppen för alla råd wink

mvh Emil

M123
25 november 2016 · 962 Inlägg

När jag hade typ moppemustasch och ett jävla hårsvall köpte jag en stereo en Sony, dyr som fan då, enligt mig iaf.
Den har utan överdrift suttit i 10 bilar totalt sen jag köpte den. Aldrig krånglat och funktioner som är helt okej som riktig aux osv.

Köpa billigt är inte billigt, köpa bra och dyrt är billigt i längden. smile

Så snåla inte är mitt råd, köp det du verkligen vill ha och var nöjd sen istället för att plöja genom 10 skräp-stereos. smile

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
caromania Forummoderator
25 november 2016 · 9 296 Inlägg

M123 skrev:
När jag hade typ moppemustasch och ett jävla hårsvall köpte jag en stereo en Sony, dyr som fan då, enligt mig iaf.
Den har utan överdrift suttit i 10 bilar totalt sen jag köpte den. Aldrig krånglat och funktioner som är helt okej som riktig aux osv.

Köpa billigt är inte billigt, köpa bra och dyrt är billigt i längden. smile

Så snåla inte är mitt råd, köp det du verkligen vill ha och var nöjd sen istället för att plöja genom 10 skräp-stereos. smile

Jag köpte någon avancerad apparat från Panasonic jag också, tror det var 1990. Den kostade 4500kr vilket var en halv månadslön ungefär. Den var med handen på hjärtat jäkligt bra. 4x20watt, lågnivå, cd-växlarmöjlighet etc. Däremot tror jag inte man behöver lägga en halv månadslön idag för att få en betydligt bättre maskin. Emellertid är rådet sunt: köp inte för billigt. (Biltemas/Billebro etc för 800kr.)

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
simlar
25 november 2016 · 5 525 Inlägg

Som redan påpekat, spara hellre ihop pengar och köp en "dyr" stereo.

Spelar ingen roll vad man har för högtalare, en dålig stereo kommer låta dåligt även om man har högtalare för flera tusen kronor. Tro mig jag vet.

Första stereon jag köpte var en MarQuant på Jula för 299kr då jag var fattig gymnasie-student, den fungerade men ljudet blev aldrig bra och basen spelade inte riktigt så rent som den borde ha gjort.
Efter jag haft den skitstereon i runt 4år i 4st bilar så lyckades jag ha sönder lågnivån, det blev droppen och köpte då en Kenwood med bluetooth, cd, aux och usb för runt 1500kr.
Ljudet blev sjukt mycket bättre och basen spelade både högre och renare än vad den gjort tidigare, vart helt imponerad över vilken skillnad stereon gjorde.

Har just nu i min A6a denna stereo:
http://www.brl.se/sv/artiklar/kenwood-kdc-x5000bt.html
Jag är extremt nöjd med den, däremot är cd-läsaren lite onödig i dagens smartphone-samhälle så ångrar att jag inte köpte en utan cd då dom är några hundringar billigare.

Högtalare är bättre att satsa på kvalitetsmärken, GAS funkar men finns högtalare som spelar bättre.
Dock spelar ju det mesta bättre än pappers-högtalarna som sitter original i många äldre bilar.

Ljudisolering och en bra stereo är det som är absolut viktigast/mest värt att spendera pengar på av egen erfarenhet.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Emil98
25 november 2016 · 3 Inlägg

caromania skrev:

M123 skrev:
När jag hade typ moppemustasch och ett jävla hårsvall köpte jag en stereo en Sony, dyr som fan då, enligt mig iaf.
Den har utan överdrift suttit i 10 bilar totalt sen jag köpte den. Aldrig krånglat och funktioner som är helt okej som riktig aux osv.

Köpa billigt är inte billigt, köpa bra och dyrt är billigt i längden. smile

Så snåla inte är mitt råd, köp det du verkligen vill ha och var nöjd sen istället för att plöja genom 10 skräp-stereos. smile

Jag köpte någon avancerad apparat från Panasonic jag också, tror det var 1990. Den kostade 4500kr vilket var en halv månadslön ungefär. Den var med handen på hjärtat jäkligt bra. 4x20watt, lågnivå, cd-växlarmöjlighet etc. Däremot tror jag inte man behöver lägga en halv månadslön idag för att få en betydligt bättre maskin. Emellertid är rådet sunt: köp inte för billigt. (Biltemas/Billebro etc för 800kr.)

Så ju bättre stereo = desto bättre ljud även med samma högtalare? Eller är en bättre stereo bäst för hållbarhet och för att kunna använda bättre högtalare i framtiden?

Är det isf bättre att jag lägger 1500-2000 på en stereo istället för paket med högtalare osv?

simlar
25 november 2016 · 5 525 Inlägg

Emil98 skrev:
Så ju bättre stereo = desto bättre ljud även med samma högtalare? Eller är en bättre stereo bäst för hållbarhet och för att kunna använda bättre högtalare i framtiden?

Är det isf bättre att jag lägger 1500-2000 på en stereo istället för paket med högtalare osv?

Bättre stereo betyder oftast bättre ljud med samma högtalare.

Hur många högtalare behöver du?
Volvo 240 = 4" framdörrarna om jag inte minns fel. Är det en sedan så brukar klassikern vara att köra med 6x9" i hatthyllan.

Bra grejjer till relativt låg budget skulle jag rekommendera dessa:
http://www.brl.se/sv/artiklar/kenwood-kmm-bt302.html
http://www.brl.se/sv/artiklar/rockford- … r14x2.html
http://www.brl.se/sv/artiklar/rockford- … 694-4.html
Totalt 1670kr+frakt nu idag den 25/11-16

Är dock ingen ljud-expert men detta är vad jag skulle köpa i dagsläget ifall ekonomin vore i klass med en fattig student smile
(beställde nyss en kmm-bt302 till min Omega då det verkar som en extremt prisvärd stereo nu under black friday-rean)

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Utmarks-Loke
25 november 2016 · 5 840 Inlägg

De högtalarna som sitter i dörrarna på 240, åtminstone min från -89, är faktiskt inte så illa. Duger gott till mig, men jag är ju inte direkt någon hifi-nörd. Klart man inte får någon djup bas men de låter ändå hyggligt.

Jag har alltid kört med pioneer stereo, jag gillar de bäst. Även de billiga är helt okej, min nuvarande kostade väl runt 500kr och klarar radio, USB samt bluetooth tror jag

Emil98
25 november 2016 · 3 Inlägg

simlar skrev:

Emil98 skrev:
Så ju bättre stereo = desto bättre ljud även med samma högtalare? Eller är en bättre stereo bäst för hållbarhet och för att kunna använda bättre högtalare i framtiden?

Är det isf bättre att jag lägger 1500-2000 på en stereo istället för paket med högtalare osv?

Bättre stereo betyder oftast bättre ljud med samma högtalare.

Hur många högtalare behöver du?
Volvo 240 = 4" framdörrarna om jag inte minns fel. Är det en sedan så brukar klassikern vara att köra med 6x9" i hatthyllan.

Bra grejjer till relativt låg budget skulle jag rekommendera dessa:
http://www.brl.se/sv/artiklar/kenwood-kmm-bt302.html
http://www.brl.se/sv/artiklar/rockford- … r14x2.html
http://www.brl.se/sv/artiklar/rockford- … 694-4.html
Totalt 1670kr+frakt nu idag den 25/11-16

Är dock ingen ljud-expert men detta är vad jag skulle köpa i dagsläget ifall ekonomin vore i klass med en fattig student smile
(beställde nyss en kmm-bt302 till min Omega då det verkar som en extremt prisvärd stereo nu under black friday-rean)

Svarte_Orm skrev:
De högtalarna som sitter i dörrarna på 240, åtminstone min från -89, är faktiskt inte så illa. Duger gott till mig, men jag är ju inte direkt någon hifi-nörd. Klart man inte får någon djup bas men de låter ändå hyggligt.

Jag har alltid kört med pioneer stereo, jag gillar de bäst. Även de billiga är helt okej, min nuvarande kostade väl runt 500kr och klarar radio, USB samt bluetooth tror jag

Tack för alla svar! smile Haha, gillar att du nämner "fattig student", det är precis jag! Jag gör nog så att jag köper en stereo först, sen när det blir vår/sommar kollar jag om jag skaffar allt det där runt kring big_smile  Skulle nog ändå inte va så trevligt att stå och montera högtalare i kylan och slasket.

M123
25 november 2016 · 962 Inlägg

caromania skrev:

M123 skrev:
När jag hade typ moppemustasch och ett jävla hårsvall köpte jag en stereo en Sony, dyr som fan då, enligt mig iaf.
Den har utan överdrift suttit i 10 bilar totalt sen jag köpte den. Aldrig krånglat och funktioner som är helt okej som riktig aux osv.

Köpa billigt är inte billigt, köpa bra och dyrt är billigt i längden. smile

Så snåla inte är mitt råd, köp det du verkligen vill ha och var nöjd sen istället för att plöja genom 10 skräp-stereos. smile

Jag köpte någon avancerad apparat från Panasonic jag också, tror det var 1990. Den kostade 4500kr vilket var en halv månadslön ungefär. Den var med handen på hjärtat jäkligt bra. 4x20watt, lågnivå, cd-växlarmöjlighet etc. Däremot tror jag inte man behöver lägga en halv månadslön idag för att få en betydligt bättre maskin. Emellertid är rådet sunt: köp inte för billigt. (Biltemas/Billebro etc för 800kr.)

Är väl sant det att grejerna inte kostar nu som då och att man får mer finesser. Dock ställer jag mig faktiskt lite tvivlade om att det är samma kvalité, köpte samtidigt ett framsystem, Lanzar komplett med delningsfilter mellanregister och lösa diskanter.
Var väl budget då men dom är hela än i dag och spelar otroligt rent, sitter i camaron bak så dom andvänds. Väldans kvalitet. smile
Högtalare brukar väl vara det som ruttnar först av allt. big_smile

Senast redigerat av M123 (25 november 2016)

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
9kofsweden
26 november 2016 · 13 Inlägg

Hade jag varit du hade jag satsat på en kenwood med blåtand  för 1500 eller en pioneer för runt tusenlappen och hitta högtalare för resten

Hellre köpa en dyrare stereo än en på biltema för några hundra för ljudet ät 100 ggr bättre på pioneer/kenwood

Leta i billjud grupperna  på Facebook så hittar du värre grejer för mindre pengar om du kan leva med begagnad stereo

I många fall behöver du inte ens byta högtalare utan räcker gott o väl

BMW 530 turbo "Das kebab" (2001)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang