Dieselbilens nypris skenar.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
28 november 2016 · 17 345 Inlägg

Ja, kanske inte riktigt ännu... Men läst lite artiklar om detta. Kanske mina barnbarn rullar omkring i en elbil och ser på en manuellt växlad bil som en avart från den mörka tiden då de tog en halv dag på sig för 0-100 km/h...

VW lägger om kursen för att cirka år 2025 vara "världsledande". I kortslutningar då? tongue
http://www.mestmotor.se/recharge/artikl … enast-2025

Toyota stämmer upp i kören

http://www.mestmotor.se/recharge/artikl … ybridbilar

Renault har tydligen börjat styra om skutan i lönndom redan

http://www.mestmotor.se/automotorsport/ … lmotorerna

Tesla leker vidare med sin autopilot som hävdas vara helt självkörande 2017. Ligger lite före...

http://www.mestmotor.se/recharge/artikl … tre-veckor

Från 1 juli 2019 ska elbilar låta i farter under 20 km/h
http://www.elinstallatoren.se/innehall/ … nytt-ljud/

Vi är ju en växande skara redan här på Gorg som vet hur ofta man får bromsa för folk på parkeringar o. dyl. så visst, Jag fattar. Men allvarligt talat: om elbilen blir vanlig så lär sig väl folk? De som är trögfattade sorteras ut på ett naturligt sätt.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
28 november 2016 · 4 917 Inlägg

"Vi är ju en växande skara redan här på Gorg som vet hur ofta man får bromsa för folk på parkeringar o. dyl. så visst, Jag fattar. Men allvarligt talat: om elbilen blir vanlig så lär sig väl folk? De som är trögfattade sorteras ut på ett naturligt sätt."


Jag, som äldre gubbe, får tydligen köpa förstärkare till mina hörlurar, så man hör smygarna, så man inte blir utsorterad. .smile

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
caromania Forummoderator
28 november 2016 · 9 296 Inlägg

Elbilen kommer, eller är snarare här för att stanna. Visst kommer det finnas bensin/diesel att köpa och jag tror heller inte priserna kommer skena (tack vare USA framförallt.)

Förbränningsmotorn kan nog börja räkna sina dagar. Intressant är det att inse hur extremt lite det egentligen skiljer på mina Austin Seven-motorer från 1936 och en sprillans ny Lamborghini/Ferrari/Porsche etc. Utvecklingen har verkligen inte varit snabb inom området.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
zemet
28 november 2016 · 4 016 Inlägg

Ja vi står nog helt klart inför en stor revolution inom drivmedel och bilkörning helt klart.
Jag har kört och åkt med min kollegas Modell S och kan inte säga annat än när och om det kommer en modell 3 som är prissatt runt 3-400k så ser jag få argument till varför gemene man skulle köpa något annat.

*Bilen är tyst
*Värmen kommer direkt
*Bland dom krocksäkraste på marknaden
*Kör ifrån i princip alla andra bilar upp till 200 km/h.
*Kostar någon krona eller 2 per mil i drivmedel
*Smarta system och lösningar
*Lastar riktigt mycket, nästan 900L
*På 10K mil har batteriets kapacitet gått ner från 55,5 mil till 55,1 mil.
*Första service planerad efter 20K mil, då byts bla bromsbelägg.
*Autopilot och en bil som kan köra autonomt på tex motorvägar och motorleder
*Parkerar själv
*Miljövänlig
osv osv.

Jag tror helt klart att elbilen kommer dominera marknaden snart och att dieselbilar kommer bli dyrare och dyrare.
Idag finns exempelvis ganska slappa krav på partikelstorleken som DPFen får släppa igenom osv. Snart kommer man behöva köra adblue/urea även i personbilar. Detta innebär en extra tank, nozzle, pump, kablage, sensorer, routing, testning osv. Det är dyrt och kommer givetvis driva upp priset på dieslar.

Jag personligen tror inte det kommer dröja så länge som 2025 innan diesel är dyrare att utveckla än el. Och jag tror att diesel kommer bli mer och mer svårsålt. Andrahandsvärdet kommer ju störtdyka när länder och kommuner börjar införa utsläppskrav i stadskärnor osv.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
28 november 2016 · 17 345 Inlägg

En liten tanke är hur det går för elnätet? Om "alla" börjar tanka bilen hemma när de kommer hem. Det kan omöjligen vara dimensionerat för detta. Timpriser som är betydligt högre dagtid blir nog vardagsmat. Blackouter lär vi säkert uppleva i något område framöver. I synnerhet i välbärgade områden där det kanske inte spelar så stor roll om vad elens spotpris är. Elpriserna bör väl gå upp, vilket de redan gör.

Sen kvarstår faktum att de flesta bor i lägenheter / bostadsrätter. Kan ta mig själv som exempel. Vi har ingen stolpe på parkeringen som pallar med 2 bilar. De flesta har ingen alls. Bostäder med möjlighet till laddning blir nog populära.  Många har dessutom en timer på cirka 3 timmar som kan ställas in. Dessa är förvisso enkla att koppla förbi och då "laddar man gratis" till hyresvärdens nackdel.

http://www.nyteknik.se/fordon/sa-manga- … et-6539756

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
hardrox
28 november 2016 · 731 Inlägg

zemet skrev:
*Miljövänlig

Utan att vara insatt i exakt hur miljövänlig teslan är så börjar jag fundera på om den verkligen är miljövänlig, visst den kanske inte släpper ut så mycket men tillverkningsprocessen lär göra det.

Audi RS3 (2018)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
28 november 2016 · 17 345 Inlägg

hardrox skrev:

zemet skrev:
*Miljövänlig

Utan att vara insatt i exakt hur miljövänlig teslan är så börjar jag fundera på om den verkligen är miljövänlig, visst den kanske inte släpper ut så mycket men tillverkningsprocessen lär göra det.

Det beror på var man bor. I vårt land är den bra. I Kina en miljökatastrof på hjul. Dessutom har jag hört att det finns lite fler kineser än svenskar yikes

http://emobility.se/startsida/elfordon/ … ch-klimat/

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
caromania Forummoderator
28 november 2016 · 9 296 Inlägg

hardrox skrev:

zemet skrev:
*Miljövänlig

Utan att vara insatt i exakt hur miljövänlig teslan är så börjar jag fundera på om den verkligen är miljövänlig, visst den kanske inte släpper ut så mycket men tillverkningsprocessen lär göra det.

Ja det ligger mycket i det. El är el, och el ska tillverkas. Om vi bygger ut våg-, vind-, sol-, vatten-, och kärnkraft så är den helt klart renare än fossila bränslen (utom möjligtvis den separata diskussionen kring kärnkraft) men om vi ska importera rysk kolkraft så känns det som att det går på ett ut.

Tillverkningen/skrotningen av elbilen som tillför diverse miljöovänligt material bör inte tas med i beräkningen, utan det är trots allt koldioxidutsläppet som måste vara prioriterat. Även om det känns märkligt att miljödebatten svängt så mycket under de senaste 30 åren så är det nog nya fakta vi får se till. Utsläpp av tungmetaller etc är mindre viktigt nu än koldioxidutsläpp.

Elpriserna kommer säkerligen justeras. Elnätet kommer känna av, via smarta lösningar för att kontrollera konsumenten, vilken typ av el som förbrukas och sedan kommer det bli olika tariffer. Jag är fullständigt övertygad om att det i slutändan när elbilens genomslag är totalt, kommer landa på samma milpeng som det är med en vanlig bensin/dieselbil idag. Eller så justeras det med skatter. Vi konsumenter har aldrig och kommer aldrig tjäna i det långa loppet på tekniska lösningar.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
28 november 2016 · 17 345 Inlägg

caromania skrev:

hardrox skrev:

zemet skrev:
*Miljövänlig

Utan att vara insatt i exakt hur miljövänlig teslan är så börjar jag fundera på om den verkligen är miljövänlig, visst den kanske inte släpper ut så mycket men tillverkningsprocessen lär göra det.

Elpriserna kommer säkerligen justeras. Elnätet kommer känna av, via smarta lösningar för att kontrollera konsumenten, vilken typ av el som förbrukas och sedan kommer det bli olika tariffer. Jag är fullständigt övertygad om att det i slutändan när elbilens genomslag är totalt, kommer landa på samma milpeng som det är med en vanlig bensin/dieselbil idag. Eller så justeras det med skatter. Vi konsumenter har aldrig och kommer aldrig tjäna i det långa loppet på tekniska lösningar.

Dessutom är det inte ekonomiskt försvarbart att brygga diesel hemma. Men att på olika sätt koppla förbi eller manipulera med elmätaren är i skrivande stund mycket lätt. Antal sådana pojkstreck lär öka.

I nuläget har jag som många andra en 16A matning. Det räcker inte långt om nu bilen vill vara med och dela på strömmen. Att bara pumpa ut elbilar är lätt. Men det blir följdproblem. Nu har vi i Sverige ett relativt bra elnät med mycket hög standard säkerhetsmässigt. Exempelvis i Storbritannien/USA så kör de med 120V i eluttagen. Där kan det bli lite pyssel.

Rejäla solstormar kan bevisligen släcka ner stora områden och även om dessa -hittills- inte påverkat bilar så blir följden i förlängningen att även dessa gör halt efter ett dygn. Med dagens "just-in-time" leveranser av livsmedel tar käket slut på 1-3 dagar.

http://www.svt.se/nyheter/vetenskap/sol … ade-jorden

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Jokabsson
28 november 2016 · 1 171 Inlägg

zemet skrev:
Ja vi står nog helt klart inför en stor revolution inom drivmedel och bilkörning helt klart.
Jag har kört och åkt med min kollegas Modell S och kan inte säga annat än när och om det kommer en modell 3 som är prissatt runt 3-400k så ser jag få argument till varför gemene man skulle köpa något annat.

*Bilen är tyst
*Värmen kommer direkt
*Bland dom krocksäkraste på marknaden
*Kör ifrån i princip alla andra bilar upp till 200 km/h.
*Kostar någon krona eller 2 per mil i drivmedel
*Smarta system och lösningar
*Lastar riktigt mycket, nästan 900L
*På 10K mil har batteriets kapacitet gått ner från 55,5 mil till 55,1 mil.
*Första service planerad efter 20K mil, då byts bla bromsbelägg.
*Autopilot och en bil som kan köra autonomt på tex motorvägar och motorleder
*Parkerar själv
*Miljövänlig
osv osv.

Jag tror helt klart att elbilen kommer dominera marknaden snart och att dieselbilar kommer bli dyrare och dyrare.
Idag finns exempelvis ganska slappa krav på partikelstorleken som DPFen får släppa igenom osv. Snart kommer man behöva köra adblue/urea även i personbilar. Detta innebär en extra tank, nozzle, pump, kablage, sensorer, routing, testning osv. Det är dyrt och kommer givetvis driva upp priset på dieslar.

Jag personligen tror inte det kommer dröja så länge som 2025 innan diesel är dyrare att utveckla än el. Och jag tror att diesel kommer bli mer och mer svårsålt. Andrahandsvärdet kommer ju störtdyka när länder och kommuner börjar införa utsläppskrav i stadskärnor osv.

Ja jag får erkänna att hakan åkte ner vid "Första service planerad efter 20K mil". Det är ju skandal att man i moderna 2016 fortfarande ska behöva betala så mycket som gör för att kunna ta sig från A till B.

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
zemet
28 november 2016 · 4 016 Inlägg

Cracksoup skrev:

zemet skrev:
Ja vi står nog helt klart inför en stor revolution inom drivmedel och bilkörning helt klart.
Jag har kört och åkt med min kollegas Modell S och kan inte säga annat än när och om det kommer en modell 3 som är prissatt runt 3-400k så ser jag få argument till varför gemene man skulle köpa något annat.

*Bilen är tyst
*Värmen kommer direkt
*Bland dom krocksäkraste på marknaden
*Kör ifrån i princip alla andra bilar upp till 200 km/h.
*Kostar någon krona eller 2 per mil i drivmedel
*Smarta system och lösningar
*Lastar riktigt mycket, nästan 900L
*På 10K mil har batteriets kapacitet gått ner från 55,5 mil till 55,1 mil.
*Första service planerad efter 20K mil, då byts bla bromsbelägg.
*Autopilot och en bil som kan köra autonomt på tex motorvägar och motorleder
*Parkerar själv
*Miljövänlig
osv osv.

Jag tror helt klart att elbilen kommer dominera marknaden snart och att dieselbilar kommer bli dyrare och dyrare.
Idag finns exempelvis ganska slappa krav på partikelstorleken som DPFen får släppa igenom osv. Snart kommer man behöva köra adblue/urea även i personbilar. Detta innebär en extra tank, nozzle, pump, kablage, sensorer, routing, testning osv. Det är dyrt och kommer givetvis driva upp priset på dieslar.

Jag personligen tror inte det kommer dröja så länge som 2025 innan diesel är dyrare att utveckla än el. Och jag tror att diesel kommer bli mer och mer svårsålt. Andrahandsvärdet kommer ju störtdyka när länder och kommuner börjar införa utsläppskrav i stadskärnor osv.

Ja jag får erkänna att hakan åkte ner vid "Första service planerad efter 20K mil". Det är ju skandal att man i moderna 2016 fortfarande ska behöva betala så mycket som gör för att kunna ta sig från A till B.

Jo dendär servicen efter 20K mil är inte dålig:) Och det märks ganska mycket att man inte använder bromsarna så mycket, finns knappt något bromsdamm alls i fälgarna på bilen:)

Bilen har idag rullat lite mer än 10K mil på strax över ett år.
Min kollega kör 8K mil/år så det börjar ganska snabbt löna sig för honom att köra tesla även om den var dyr i inköp.

simlar
28 november 2016 · 5 508 Inlägg

zemet skrev:
J...
Idag finns exempelvis ganska slappa krav på partikelstorleken som DPFen får släppa igenom osv. Snart kommer man behöva köra adblue/urea även i personbilar. Detta innebär en extra tank, nozzle, pump, kablage, sensorer, routing, testning osv. Det är dyrt och kommer givetvis driva upp priset på dieslar.
...

De flesta nya dieselbilar har redan AdBlue, det är ett måste i de flesta motorer för att klara EU6-avgaskraven.

Även jag tror att elbilarna kommer slå igenom mer och mer, börjar rulla många elhybrider på vägarna nu senaste åren.
Däremot åtminstone här uppe i norra Sverige kommer rena elbilar inte slå igenom förrän batterierna blir bättre, räckvidden på el är inte lång vid -30°C.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Low
28 november 2016 · 3 295 Inlägg

Jag skulle kunna tänka mig att ha en a till b bil som helt i el. Kör endast 500 mil året delat på 2 bilar.

Dock hoppas jag inte att det blir någon förbud mot bensin då jag kommer alltid vilja ha en v8a. :-)

Senast redigerat av Low (28 november 2016)

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
28 november 2016 · 13 983 Inlägg

Low skrev:
Jag skulle kunna tänka mig att ha en a till b bil som helt i el. Kör endast 500 mil året delat på 2 bilar.

Dock hoppas jag inte att det blir någon förbud mot bensin då jag kommer alltid vilja ha en v8a. :-)

Du är inte ensam!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Low
28 november 2016 · 3 295 Inlägg

Vettemannen skrev:

Low skrev:
Jag skulle kunna tänka mig att ha en a till b bil som helt i el. Kör endast 500 mil året delat på 2 bilar.

Dock hoppas jag inte att det blir någon förbud mot bensin då jag kommer alltid vilja ha en v8a. :-)

Du är inte ensam!

/Benny

Kul då är vi två !

marcus80 Sir
28 november 2016 · 935 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:

caromania skrev:

hardrox skrev:

Utan att vara insatt i exakt hur miljövänlig teslan är så börjar jag fundera på om den verkligen är miljövänlig, visst den kanske inte släpper ut så mycket men tillverkningsprocessen lär göra det.

Elpriserna kommer säkerligen justeras. Elnätet kommer känna av, via smarta lösningar för att kontrollera konsumenten, vilken typ av el som förbrukas och sedan kommer det bli olika tariffer. Jag är fullständigt övertygad om att det i slutändan när elbilens genomslag är totalt, kommer landa på samma milpeng som det är med en vanlig bensin/dieselbil idag. Eller så justeras det med skatter. Vi konsumenter har aldrig och kommer aldrig tjäna i det långa loppet på tekniska lösningar.

Dessutom är det inte ekonomiskt försvarbart att brygga diesel hemma. Men att på olika sätt koppla förbi eller manipulera med elmätaren är i skrivande stund mycket lätt. Antal sådana pojkstreck lär öka.

I nuläget har jag som många andra en 16A matning. Det räcker inte långt om nu bilen vill vara med och dela på strömmen. Att bara pumpa ut elbilar är lätt. Men det blir följdproblem. Nu har vi i Sverige ett relativt bra elnät med mycket hög standard säkerhetsmässigt. Exempelvis i Storbritannien/USA så kör de med 120V i eluttagen. Där kan det bli lite pyssel.

Rejäla solstormar kan bevisligen släcka ner stora områden och även om dessa -hittills- inte påverkat bilar så blir följden i förlängningen att även dessa gör halt efter ett dygn. Med dagens "just-in-time" leveranser av livsmedel tar käket slut på 1-3 dagar.

http://www.svt.se/nyheter/vetenskap/sol … ade-jorden

Svenska elnätet är uppbyggt så att även om du har 16A på 3 fas in är kabeln dimensionerad för 25A 3 fas vilket är max gamla gänga 2 smältsäkringar är. Så skaffar man sig en elbil som måste laddas får man säkra upp så kraften räcker till. Räknar man lite lätt på 16A 3 fas så har du p=u×i×1.73 vilket då blir 11kw in i huset. (Räknat på 400 volt mellan faserna. Har du däremot 25a så blir det 17,3kw. Det betyder att du har 6,3 kw mer att använda. Det är rätt mycket då det flesta belysning och tv mm börjar bli led och snålare i energiförbrukning. Så att elnätet inte skulle räcka till om alla skulle ladda bilen det är mycket tveksamt. Laddaren kommer bara fläska på mycket effekt om batteriet är nästan slut. Ta bara och titta på en vanlig batteriladdare till ett 12 volts batteri. Den ger mycket i början för att sedan dala ut och ge mindre och mindre. Nu kommer batteriladdare att bli effektivare med effektvakter som känner av din belastning i huset mm och utnyttja kapaciteten optimalt. Många värmepumpar i nya hus använder redan detta system, känner alltså av vad resten av huset drar för att då optimera energiförbrukningen till max. Dock så måste man när laddare installeras programera in vad det sitter för säkring in i huset, 1 fas eller 3 fas. Dock rätt ovanligt idag med 1fas i villor men undantag finns.

Så vårat svenska elnät kommer överleva en växling utan större bekymmer.

USA var uppe på tal, de kör som sagt 110 volt system 1 fas vanligast men de har oftast närmare 200a in i huset så även där är det inte omöjligt. Hur deras elnät är förövrigt låter jag vara osagt.

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
28 november 2016 · 17 345 Inlägg

marcus80 skrev:

Hybridsmurfen skrev:

caromania skrev:

Elpriserna kommer säkerligen justeras. Elnätet kommer känna av, via smarta lösningar för att kontrollera konsumenten, vilken typ av el som förbrukas och sedan kommer det bli olika tariffer. Jag är fullständigt övertygad om att det i slutändan när elbilens genomslag är totalt, kommer landa på samma milpeng som det är med en vanlig bensin/dieselbil idag. Eller så justeras det med skatter. Vi konsumenter har aldrig och kommer aldrig tjäna i det långa loppet på tekniska lösningar.

Dessutom är det inte ekonomiskt försvarbart att brygga diesel hemma. Men att på olika sätt koppla förbi eller manipulera med elmätaren är i skrivande stund mycket lätt. Antal sådana pojkstreck lär öka.

I nuläget har jag som många andra en 16A matning. Det räcker inte långt om nu bilen vill vara med och dela på strömmen. Att bara pumpa ut elbilar är lätt. Men det blir följdproblem. Nu har vi i Sverige ett relativt bra elnät med mycket hög standard säkerhetsmässigt. Exempelvis i Storbritannien/USA så kör de med 120V i eluttagen. Där kan det bli lite pyssel.

Rejäla solstormar kan bevisligen släcka ner stora områden och även om dessa -hittills- inte påverkat bilar så blir följden i förlängningen att även dessa gör halt efter ett dygn. Med dagens "just-in-time" leveranser av livsmedel tar käket slut på 1-3 dagar.

http://www.svt.se/nyheter/vetenskap/sol … ade-jorden

Svenska elnätet är uppbyggt så att även om du har 16A på 3 fas in är kabeln dimensionerad för 25A 3 fas vilket är max gamla gänga 2 smältsäkringar är. Så skaffar man sig en elbil som måste laddas får man säkra upp så kraften räcker till. Räknar man lite lätt på 16A 3 fas så har du p=u×i×1.73 vilket då blir 11kw in i huset. (Räknat på 400 volt mellan faserna. Har du däremot 25a så blir det 17,3kw. Det betyder att du har 6,3 kw mer att använda. Det är rätt mycket då det flesta belysning och tv mm börjar bli led och snålare i energiförbrukning. Så att elnätet inte skulle räcka till om alla skulle ladda bilen det är mycket tveksamt. Laddaren kommer bara fläska på mycket effekt om batteriet är nästan slut. Ta bara och titta på en vanlig batteriladdare till ett 12 volts batteri. Den ger mycket i början för att sedan dala ut och ge mindre och mindre. Nu kommer batteriladdare att bli effektivare med effektvakter som känner av din belastning i huset mm och utnyttja kapaciteten optimalt. Många värmepumpar i nya hus använder redan detta system, känner alltså av vad resten av huset drar för att då optimera energiförbrukningen till max. Dock så måste man när laddare installeras programera in vad det sitter för säkring in i huset, 1 fas eller 3 fas. Dock rätt ovanligt idag med 1fas i villor men undantag finns.

Så vårat svenska elnät kommer överleva en växling utan större bekymmer.

USA var uppe på tal, de kör som sagt 110 volt system 1 fas vanligast men de har oftast närmare 200a in i huset så även där är det inte omöjligt. Hur deras elnät är förövrigt låter jag vara osagt.

Jänkarnas nät är som allt annat de har: smäckigt.

Jag tror inte heller på total systemkollaps men vissa problem kan nog dyka upp. Men visst, alla LED i både tv och lampor har ju dragit ner förbrukningen rejält. Vår panna reglerar sig och brukar gurgla i sig som mest 3kW. De gamla elpannorna var väl inte så kul kan jag tro...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
engolf
28 november 2016 · 3 235 Inlägg

Elbilar har väl minst lika många nackdelar...
Går ej att ha som bil nummer 1 pga långkörning.
Batteriet förlorar nästan häften av kapaciteten vintertid.
Andrahandsvärdet på en 6-7 år gammal elbil är lik noll, då ett nytt batteripaket kostar nästan lika mycket som ny bil.
Tar lång tid att ladda batteriet (även med eftermonterat laddstation), och oändligt sakta i en vanlig elkontakt.
Det mest irriterande är att behöva hantera den sjukt irriterande ledningen varje gång batteriet ska laddas...






zemet skrev:
Ja vi står nog helt klart inför en stor revolution inom drivmedel och bilkörning helt klart.
Jag har kört och åkt med min kollegas Modell S och kan inte säga annat än när och om det kommer en modell 3 som är prissatt runt 3-400k så ser jag få argument till varför gemene man skulle köpa något annat.

*Bilen är tyst
*Värmen kommer direkt
*Bland dom krocksäkraste på marknaden
*Kör ifrån i princip alla andra bilar upp till 200 km/h.
*Kostar någon krona eller 2 per mil i drivmedel
*Smarta system och lösningar
*Lastar riktigt mycket, nästan 900L
*På 10K mil har batteriets kapacitet gått ner från 55,5 mil till 55,1 mil.
*Första service planerad efter 20K mil, då byts bla bromsbelägg.
*Autopilot och en bil som kan köra autonomt på tex motorvägar och motorleder
*Parkerar själv
*Miljövänlig
osv osv.

Jag tror helt klart att elbilen kommer dominera marknaden snart och att dieselbilar kommer bli dyrare och dyrare.
Idag finns exempelvis ganska slappa krav på partikelstorleken som DPFen får släppa igenom osv. Snart kommer man behöva köra adblue/urea även i personbilar. Detta innebär en extra tank, nozzle, pump, kablage, sensorer, routing, testning osv. Det är dyrt och kommer givetvis driva upp priset på dieslar.

Jag personligen tror inte det kommer dröja så länge som 2025 innan diesel är dyrare att utveckla än el. Och jag tror att diesel kommer bli mer och mer svårsålt. Andrahandsvärdet kommer ju störtdyka när länder och kommuner börjar införa utsläppskrav i stadskärnor osv.

zemet
29 november 2016 · 4 016 Inlägg

engolf skrev:
Elbilar har väl minst lika många nackdelar...
Går ej att ha som bil nummer 1 pga långkörning.
Batteriet förlorar nästan häften av kapaciteten vintertid.
Andrahandsvärdet på en 6-7 år gammal elbil är lik noll, då ett nytt batteripaket kostar nästan lika mycket som ny bil.
Tar lång tid att ladda batteriet (även med eftermonterat laddstation), och oändligt sakta i en vanlig elkontakt.
Det mest irriterande är att behöva hantera den sjukt irriterande ledningen varje gång batteriet ska laddas...

Jag skulle säga att det går utmärkt att ha som bil nr 1 för dom allra flesta.

Du kommer 50 mil på en laddning, det räcker gott att du stannar 30-40 min efter 4 timmar och laddar i en tesla laddstation. Då kan man ändå behöva en pause och nåt att äta, speciellt om man har barn med sig på resan osv.
Min kollega tog teslan och hela familjen på bilsemester ner till Kroatien nu i sommras. Fungerar hur bra som helst. Fri surf så man kan lyssna på spotify hela tiden osv.

Att batteriet förlorar halva kapaciteten vid kallt väder gäller ex nissan leaf som har luftkylda batterier.
Teslans batterier är vätskekylda och sitter ganska välisolerade. Så Teslan tappar ca 10% vintertid bara.

Men säg att den tappar 50%, du kommer fortfarande 25 mil på en laddning. Hur ofta måste du köra längre än så?

Andrahandsvärdet beror väll helt på hur batterierna klarar sig, kollegans bil har som sagt tappat 4 km på 10K mil.
Och hur mycket är en bil med förbränningsmotor värd efter 6-7 år med 15K mil på mätaren?
Tänk då alla pengar som lagts på drivmedel och service dessutom.

Jag håller dock med dig om att koppla in den sladden är ett störningsmoment, men vafan så himla stort problem är det verkligen inte.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
29 november 2016 · 17 345 Inlägg

Sett till våra behov hade en Leaf räckt mer än väl. Tjejen har 2 mil till jobbet varav 95% av sträckan är 80-väg. Då hade Priusen kunnat vara andrabilen istället. Dess batteripack håller ju bevisligen 40000 mil. Så den lär rulla ett tag till...

Fast sen var det ju detta med laddstolpen då. Fast redan nu höjs det röster i kvarteret för tillgång till el 24/7 så den dagen kommer.

I husbilen har vi en bränslecell som spottar ut sig laddström på 6-8A med ett svagt surrande (som en laptop på tomgång) och en pöl vatten under bilen efter en natt. Förvisso ett mycket dyrt tillbehör men så bra. Kanske istället för motorvärmare i framtiden big_smile

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang