Dieselbilens nypris skenar.

engolf
29 november 2016 · 3 235 Inlägg

Undrar varför folk alltid nämner den teoretiska räckvidden?
Inte ens Tesla kommer 50 mil på en laddning...
Jag har hört om folk som kom runt 50 mil, men det var under optimala förhållanden, sommartid, utan passagerare, uppumpade däck, max 70 km/t, utan AC...
Missförstå mig rätt, jag har ingenting emot elbilar, sköna att köra och billiga i drift, men teknologien är långt ifrån välutvecklad för folk flest (som t ex familjer, folk som pendlar och kanske inte har möjligheten att ladda hemma).
Men det går fort framöver, och kanske om några år kan elbilar konkurrera mot förbränningsmotorer:)

zemet skrev:

engolf skrev:
Elbilar har väl minst lika många nackdelar...
Går ej att ha som bil nummer 1 pga långkörning.
Batteriet förlorar nästan häften av kapaciteten vintertid.
Andrahandsvärdet på en 6-7 år gammal elbil är lik noll, då ett nytt batteripaket kostar nästan lika mycket som ny bil.
Tar lång tid att ladda batteriet (även med eftermonterat laddstation), och oändligt sakta i en vanlig elkontakt.
Det mest irriterande är att behöva hantera den sjukt irriterande ledningen varje gång batteriet ska laddas...

Jag skulle säga att det går utmärkt att ha som bil nr 1 för dom allra flesta.

Du kommer 50 mil på en laddning, det räcker gott att du stannar 30-40 min efter 4 timmar och laddar i en tesla laddstation. Då kan man ändå behöva en pause och nåt att äta, speciellt om man har barn med sig på resan osv.
Min kollega tog teslan och hela familjen på bilsemester ner till Kroatien nu i sommras. Fungerar hur bra som helst. Fri surf så man kan lyssna på spotify hela tiden osv.

Att batteriet förlorar halva kapaciteten vid kallt väder gäller ex nissan leaf som har luftkylda batterier.
Teslans batterier är vätskekylda och sitter ganska välisolerade. Så Teslan tappar ca 10% vintertid bara.

Men säg att den tappar 50%, du kommer fortfarande 25 mil på en laddning. Hur ofta måste du köra längre än så?

Andrahandsvärdet beror väll helt på hur batterierna klarar sig, kollegans bil har som sagt tappat 4 km på 10K mil.
Och hur mycket är en bil med förbränningsmotor värd efter 6-7 år med 15K mil på mätaren?
Tänk då alla pengar som lagts på drivmedel och service dessutom.

Jag håller dock med dig om att koppla in den sladden är ett störningsmoment, men vafan så himla stort problem är det verkligen inte.

caromania Forummoderator
29 november 2016 · 9 296 Inlägg

engolf skrev:
Undrar varför folk alltid nämner den teoretiska räckvidden?
Inte ens Tesla kommer 50 mil på en laddning...
Jag har hört om folk som kom runt 50 mil, men det var under optimala förhållanden, sommartid, utan passagerare, uppumpade däck, max 70 km/t, utan AC...
Missförstå mig rätt, jag har ingenting emot elbilar, sköna att köra och billiga i drift, men teknologien är långt ifrån välutvecklad för folk flest (som t ex familjer, folk som pendlar och kanske inte har möjligheten att ladda hemma).
Men det går fort framöver, och kanske om några år kan elbilar konkurrera mot förbränningsmotorer:)

zemet skrev:

engolf skrev:
Elbilar har väl minst lika många nackdelar...
Går ej att ha som bil nummer 1 pga långkörning.
Batteriet förlorar nästan häften av kapaciteten vintertid.
Andrahandsvärdet på en 6-7 år gammal elbil är lik noll, då ett nytt batteripaket kostar nästan lika mycket som ny bil.
Tar lång tid att ladda batteriet (även med eftermonterat laddstation), och oändligt sakta i en vanlig elkontakt.
Det mest irriterande är att behöva hantera den sjukt irriterande ledningen varje gång batteriet ska laddas...

Jag skulle säga att det går utmärkt att ha som bil nr 1 för dom allra flesta.

Du kommer 50 mil på en laddning, det räcker gott att du stannar 30-40 min efter 4 timmar och laddar i en tesla laddstation. Då kan man ändå behöva en pause och nåt att äta, speciellt om man har barn med sig på resan osv.
Min kollega tog teslan och hela familjen på bilsemester ner till Kroatien nu i sommras. Fungerar hur bra som helst. Fri surf så man kan lyssna på spotify hela tiden osv.

Att batteriet förlorar halva kapaciteten vid kallt väder gäller ex nissan leaf som har luftkylda batterier.
Teslans batterier är vätskekylda och sitter ganska välisolerade. Så Teslan tappar ca 10% vintertid bara.

Men säg att den tappar 50%, du kommer fortfarande 25 mil på en laddning. Hur ofta måste du köra längre än så?

Andrahandsvärdet beror väll helt på hur batterierna klarar sig, kollegans bil har som sagt tappat 4 km på 10K mil.
Och hur mycket är en bil med förbränningsmotor värd efter 6-7 år med 15K mil på mätaren?
Tänk då alla pengar som lagts på drivmedel och service dessutom.

Jag håller dock med dig om att koppla in den sladden är ett störningsmoment, men vafan så himla stort problem är det verkligen inte.

Delvis håller jag med, men jag ser framförallt två stora nackdelar.
1: Priset. När de kommer ner till dräglig nivå ska jag börja fundera (även om totalsumman enligt kalkyl putsar helheten.)
2: Flipperspelsvarningen. Alla förbannade extrafinesser kan de kapa bort ur den bil jag vill ha. Visst, intervalltorkare är bra. I övrigt räcker det. Jag har inget intresse i all denna hysteriska TV-skärms/info/menyer i databaser blablabla som dras med moderna bilar.

Räckvidden duger hur bra som helst för mig. Plus 30 mil enkel resa händer mig kanske 1-2ggr per år.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Muttley
29 november 2016 ·

engolf skrev:
Undrar varför folk alltid nämner den teoretiska räckvidden?
Inte ens Tesla kommer 50 mil på en laddning...
Jag har hört om folk som kom runt 50 mil, men det var under optimala förhållanden, sommartid, utan passagerare, uppumpade däck, max 70 km/t, utan AC...
Missförstå mig rätt, jag har ingenting emot elbilar, sköna att köra och billiga i drift, men teknologien är långt ifrån välutvecklad för folk flest (som t ex familjer, folk som pendlar och kanske inte har möjligheten att ladda hemma).
Men det går fort framöver, och kanske om några år kan elbilar konkurrera mot förbränningsmotorer:)

Men säg den verkliga räckvidden är 35-40 mil så har du fortfarande så du klarar dig mer än väl.   Och med utbyggnaden av elstolpar i vårt avlånga land så klarar du dig galant wink
Jag hade klarar mig utmärkt på en elbil som klarar 15 mil på en laddning bara jag kan ladda under natten eller på jobbet.   Och då hade jag haft den som bruksbil smile

Synd att de blev så hämmat för 40-50 år sen. Elbilen hade varit hästlängder ifrån fossilbilar idag annars.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
29 november 2016 · 17 388 Inlägg

tkd_rille skrev:

engolf skrev:
Undrar varför folk alltid nämner den teoretiska räckvidden?
Inte ens Tesla kommer 50 mil på en laddning...
Jag har hört om folk som kom runt 50 mil, men det var under optimala förhållanden, sommartid, utan passagerare, uppumpade däck, max 70 km/t, utan AC...
Missförstå mig rätt, jag har ingenting emot elbilar, sköna att köra och billiga i drift, men teknologien är långt ifrån välutvecklad för folk flest (som t ex familjer, folk som pendlar och kanske inte har möjligheten att ladda hemma).
Men det går fort framöver, och kanske om några år kan elbilar konkurrera mot förbränningsmotorer:)

Men säg den verkliga räckvidden är 35-40 mil så har du fortfarande så du klarar dig mer än väl.   Och med utbyggnaden av elstolpar i vårt avlånga land så klarar du dig galant wink
Jag hade klarar mig utmärkt på en elbil som klarar 15 mil på en laddning bara jag kan ladda under natten eller på jobbet.   Och då hade jag haft den som bruksbil smile

Synd att de blev så hämmat för 40-50 år sen. Elbilen hade varit hästlängder ifrån fossilbilar idag annars.

Problemet är att de fanns redan på 90-talet. Fullt fungerande och älskade av de som körde dessa. Denna dokumentär ska ses:

https://www.youtube.com/watch?v=LXx8khPVBbY

Sen har jag 2-4 gånger per månad behov av att köra 10 mil på morgonen och 10 mil på eftermiddagen. Fick låna en Leaf gen1 i en knapp vecka förra året. Den pallade inte det. Tyvärr. Annars hade jag behållit bilen som lånades av en lokal bilfirma.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
xXSammy
29 november 2016 · 6 566 Inlägg

engolf skrev:
Elbilar har väl minst lika många nackdelar...
Går ej att ha som bil nummer 1 pga långkörning.
Batteriet förlorar nästan häften av kapaciteten vintertid.
Andrahandsvärdet på en 6-7 år gammal elbil är lik noll, då ett nytt batteripaket kostar nästan lika mycket som ny bil.

Batteriet till en Mondeo Hybrid (Jaja, ingen ren elbil) ligger på ca 10.000 kr just nu.

De/Dem
Muttley
29 november 2016 ·

Hybridsmurfen skrev:

tkd_rille skrev:

engolf skrev:
Undrar varför folk alltid nämner den teoretiska räckvidden?
Inte ens Tesla kommer 50 mil på en laddning...
Jag har hört om folk som kom runt 50 mil, men det var under optimala förhållanden, sommartid, utan passagerare, uppumpade däck, max 70 km/t, utan AC...
Missförstå mig rätt, jag har ingenting emot elbilar, sköna att köra och billiga i drift, men teknologien är långt ifrån välutvecklad för folk flest (som t ex familjer, folk som pendlar och kanske inte har möjligheten att ladda hemma).
Men det går fort framöver, och kanske om några år kan elbilar konkurrera mot förbränningsmotorer:)

Men säg den verkliga räckvidden är 35-40 mil så har du fortfarande så du klarar dig mer än väl.   Och med utbyggnaden av elstolpar i vårt avlånga land så klarar du dig galant wink
Jag hade klarar mig utmärkt på en elbil som klarar 15 mil på en laddning bara jag kan ladda under natten eller på jobbet.   Och då hade jag haft den som bruksbil smile

Synd att de blev så hämmat för 40-50 år sen. Elbilen hade varit hästlängder ifrån fossilbilar idag annars.

Problemet är att de fanns redan på 90-talet. Fullt fungerande och älskade av de som körde dessa. Denna dokumentär ska ses:

https://www.youtube.com/watch?v=LXx8khPVBbY

Sen har jag 2-4 gånger per månad behov av att köra 10 mil på morgonen och 10 mil på eftermiddagen. Fick låna en Leaf gen1 i en knapp vecka förra året. Den pallade inte det. Tyvärr. Annars hade jag behållit bilen som lånades av en lokal bilfirma.

För lång film wink

De är perfekt för en familj som behöver 2 bilar.  Jag hade behövt en bil till vid släpdragning och kajakäventyr.
Men hade jag haft som dig hade man ju kunna hyra bil de dagar man måste köra så långt.  Du ha fortfarande tjänat igen det.

Muttley
29 november 2016 ·

Malheus skrev:

engolf skrev:
Elbilar har väl minst lika många nackdelar...
Går ej att ha som bil nummer 1 pga långkörning.
Batteriet förlorar nästan häften av kapaciteten vintertid.
Andrahandsvärdet på en 6-7 år gammal elbil är lik noll, då ett nytt batteripaket kostar nästan lika mycket som ny bil.

Batteriet till en Mondeo Hybrid (Jaja, ingen ren elbil) ligger på ca 10.000 kr just nu.

Att byta på en elbil du kan köpa idag i Sverige kostar ju noll.    Vet inte hur Tesla gör men tar du tex Renault så ingår de i hyran.

Om jag läste rätt smile

Senast redigerat av tkd_rille (29 november 2016)

xXSammy
29 november 2016 · 6 566 Inlägg

tkd_rille skrev:

Malheus skrev:

engolf skrev:
Elbilar har väl minst lika många nackdelar...
Går ej att ha som bil nummer 1 pga långkörning.
Batteriet förlorar nästan häften av kapaciteten vintertid.
Andrahandsvärdet på en 6-7 år gammal elbil är lik noll, då ett nytt batteripaket kostar nästan lika mycket som ny bil.

Batteriet till en Mondeo Hybrid (Jaja, ingen ren elbil) ligger på ca 10.000 kr just nu.

Att byta på en elbil du kan köpa idag i Sverige kostar ju noll.    Vet inte hur Tesla gör men tar du tex Renault så ingår de i hyran.

Om jag läste rätt smile

Jodå, du hyr batteriet i de flesta elbilar och hybrider idag, vet dock inte hur Toyota har det där.. Men på Ford så köper du batteriet själv, inget som du "hyr"

De/Dem
OpelP1
29 november 2016 · 1 412 Inlägg

Jag känner mig lite kluven till elbil.
På ett sätt vore det lite kul eftersom jag håller på en del med solceller hemma och kunde tanka bilen med egen el.

Men jag vill verkligen inte åka elbil, kan inte tänka mig något tråkigare än att vara utan en bensinmotor.
Och en prisvärd elbil som skulle ersätta en 70-tals pickup med 8 fots flak och förstärkt fjädring är inte lätt att hitta.

Dessutom gillar jag inte moderna bilar längre.

granadadr
29 november 2016 · 7 270 Inlägg

tommen1 skrev:
"Vi är ju en växande skara redan här på Gorg som vet hur ofta man får bromsa för folk på parkeringar o. dyl. så visst, Jag fattar. Men allvarligt talat: om elbilen blir vanlig så lär sig väl folk? De som är trögfattade sorteras ut på ett naturligt sätt."


Jag, som äldre gubbe, får tydligen köpa förstärkare till mina hörlurar, så man hör smygarna, så man inte blir utsorterad. .smile

problemet är att idioterna har hörlurar på sig å näsan i sin iphone wink meo världen existerar ej wink

Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Evildan
29 november 2016 ·

Malheus skrev:

tkd_rille skrev:

Malheus skrev:

Batteriet till en Mondeo Hybrid (Jaja, ingen ren elbil) ligger på ca 10.000 kr just nu.

Att byta på en elbil du kan köpa idag i Sverige kostar ju noll.    Vet inte hur Tesla gör men tar du tex Renault så ingår de i hyran.

Om jag läste rätt smile

Jodå, du hyr batteriet i de flesta elbilar och hybrider idag, vet dock inte hur Toyota har det där.. Men på Ford så köper du batteriet själv, inget som du "hyr"

"Batteries not included" gäller inte Toyota, dom säljer sina bilar kompletta.
Hybridbatteriet i Toyota/Lexus är inget som normalt sett behöver bytas ut, visst ett fåtal har havererat några pga fabrikationsfel och några pga Hassehemmek som inte borde få byta påse på en dammsugare.
Det finns för intresserade batteripack med utökad effekt till Prius vilket kan ge bilen en räckvidd på 90km på ren el för att därefter fungera som en vanlig Prius, Caraboo i Katrineholm är återförsäljare.

zemet
30 november 2016 · 4 030 Inlägg

OpelP1 skrev:
Jag känner mig lite kluven till elbil.
På ett sätt vore det lite kul eftersom jag håller på en del med solceller hemma och kunde tanka bilen med egen el.

Men jag vill verkligen inte åka elbil, kan inte tänka mig något tråkigare än att vara utan en bensinmotor.
Och en prisvärd elbil som skulle ersätta en 70-tals pickup med 8 fots flak och förstärkt fjädring är inte lätt att hitta.

Dessutom gillar jag inte moderna bilar längre.

Detta är ett väldigt bra argument för bilfantaster.
Kollegans tesla är snabbare än i princip allt annat man stöter på i vardagstrafik och körning.
MEN när man trycker gasen i botten med den så slungas man bara iväg.
Helt odramatiskt. Man bara trycks bak i stolarna lite.

Tryck gasen i botten med någon annan 5-600 hk bil ifrån 20-30 km/h och man får ju en ordentlig adrenalinrush. Speciellt om man inte har massa antisladd och antispinn skräp på bilen:)

Men det goa ljudet från en V8 eller egentligen vilken förbränningsmotor som helst är hel frånvarande. Man kan ju inte heller växla själv.
Och man kan inte dra släp eller köra snöskoter på flaket eller vad det nu är man vill göra med sin bil.

Så som nöjesfordon tycker jag inte teslan är speciellt bra och den är ju långt långt mycket roligare än alla andra elbilar.

Men om man tittar på genomsnittlige nybilsköparen i Sverige så prioriterar man inte motorljud på samma sätt.

*Bilen skall vara tyst och bekväm
*Krocksäker
*Dra lite bränsle
*Gärna kombi så man får in barnvagn osv
*Och så skall den gärna vara snygg också.

Allt detta kommer finnas och vara svårslaget i modell 3. Det talas ju tom om att dom skall bygga en pickup modell av 3an.

Sedan är det all ny teknik som finns i teslan också med självkörning osv som bidrar ännu mer till säljfaktorn.

Så med tanke på hur bra Modell 3 och tesla uppfyller ovanstående kriterier och önskemål så tror jag det kommer bli svårt att sälja bilar med förbränningsmotorer inom några år.

Det känns som att vi i dagens läge ligger i samma fas i teknikutvecklingen som mobiltelefoner på slutet av 2000 talet och början på 2010 talet.
Vad skall man med en smartphone till? Kass batteritid och dyra är dom dessutom. Vi vet ju alla hur det slutade.

Modell 3 skall börja leveras i Sverige på slutet av 2018 och kommer vara prissatt ungefär som en bmw 3 serie.
Jag har svårt att se hur dom andra stora tillverkarna skall kunna konkurera med den produkten till det priset.

Jokabsson
30 november 2016 · 1 172 Inlägg

zemet skrev:

OpelP1 skrev:
Jag känner mig lite kluven till elbil.
På ett sätt vore det lite kul eftersom jag håller på en del med solceller hemma och kunde tanka bilen med egen el.

Men jag vill verkligen inte åka elbil, kan inte tänka mig något tråkigare än att vara utan en bensinmotor.
Och en prisvärd elbil som skulle ersätta en 70-tals pickup med 8 fots flak och förstärkt fjädring är inte lätt att hitta.

Dessutom gillar jag inte moderna bilar längre.

Detta är ett väldigt bra argument för bilfantaster.
Kollegans tesla är snabbare än i princip allt annat man stöter på i vardagstrafik och körning.
MEN när man trycker gasen i botten med den så slungas man bara iväg.
Helt odramatiskt. Man bara trycks bak i stolarna lite.

Tryck gasen i botten med någon annan 5-600 hk bil ifrån 20-30 km/h och man får ju en ordentlig adrenalinrush. Speciellt om man inte har massa antisladd och antispinn skräp på bilen:)

Men det goa ljudet från en V8 eller egentligen vilken förbränningsmotor som helst är hel frånvarande. Man kan ju inte heller växla själv.
Och man kan inte dra släp eller köra snöskoter på flaket eller vad det nu är man vill göra med sin bil.

Så som nöjesfordon tycker jag inte teslan är speciellt bra och den är ju långt långt mycket roligare än alla andra elbilar.

Men om man tittar på genomsnittlige nybilsköparen i Sverige så prioriterar man inte motorljud på samma sätt.

*Bilen skall vara tyst och bekväm
*Krocksäker
*Dra lite bränsle
*Gärna kombi så man får in barnvagn osv
*Och så skall den gärna vara snygg också.

Allt detta kommer finnas och vara svårslaget i modell 3. Det talas ju tom om att dom skall bygga en pickup modell av 3an.

Sedan är det all ny teknik som finns i teslan också med självkörning osv som bidrar ännu mer till säljfaktorn.

Så med tanke på hur bra Modell 3 och tesla uppfyller ovanstående kriterier och önskemål så tror jag det kommer bli svårt att sälja bilar med förbränningsmotorer inom några år.

Det känns som att vi i dagens läge ligger i samma fas i teknikutvecklingen som mobiltelefoner på slutet av 2000 talet och början på 2010 talet.
Vad skall man med en smartphone till? Kass batteritid och dyra är dom dessutom. Vi vet ju alla hur det slutade.

Modell 3 skall börja leveras i Sverige på slutet av 2018 och kommer vara prissatt ungefär som en bmw 3 serie.
Jag har svårt att se hur dom andra stora tillverkarna skall kunna konkurera med den produkten till det priset.

Exakt, ingen annan än entusiasten är intresserad av motorljud och lukten av avgaser. Dessutom går bilarna i rask takt mot att bli mer som personlig kollektivtrafik. Dvs luta sig bakåt och låta bilen köra dig till destinationen och till och med låta den parkera sig själv när man anländer. Extremt oengagerande och tråkigt tycker jag, men väldigt skönt när man bara vill slappna av en stund om man åker Malmö-Sthlm exempelvis.

Vi får se hur långt autopiloten kommer. Jag får en känsla av att folk bara kommer bli ännu sämre på att köra bil. Precis som när parkeringssensorerna och backkameran kom. Idag är det standard och om någon som är van vid det, sätter sig i en bil utan kamera så vet han/hon knappt hur man gör. Tänk då hur det blir när folk slipper köra sin bil under längre tid och sedan måste själv ta över ratten...

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
chrizz Administratör
30 november 2016 · 11 780 Inlägg

Om 50 år kommer en fin bensinmotor bli som ett exklusivt mekaniskt urverk ... så ställ undan nått fint så kanske det är värt något extra för era arvingar. Man får se det positiva i det hela smile

Personligen ser jag fram emot utvecklingen, men jag är inte imponerad över batterierna. Utvecklingen har gått för långsamt de senaste decennierna. Det utvecklas inte i proportion till övrig teknik tycker jag. Vad det beror på kan säkert de med permanent foliehatt ge en förklaring till wink

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
1 december 2016 · 17 388 Inlägg

I senaste Vi Bilägare, nr 17, så framgår det att även Ford hoppar upp på det alltmer skenande eltåget. Från 2018 ska det presenteras E-modellerna. Såväl rena elbilar som hybrider finns med på menyn.

På samma uppslag framgår även att Alfa Romeo ska presentera en SUV. Med en Bensinsexa och dubbelturbo... Inte helt med i matchen kanske. Jag önskar lycka till...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
panda666
4 december 2016 · 4 228 Inlägg

Intressant, ska dom börja bygga el stationer/ladd stationer hemma hos alla individer? eller hur kommer det att funka? vad kommer den billigaste  el sedanen/kombin att kosta i framtiden? 300-400k? säg att alla är tvungna i framtiden att köra en elbil, då lägger man vad 20% och resten på lån för att köra en elbil? ok skiter vi i den punkten,  vem bryr sig om en självkörande bil? kommer alla att ha sportiga/snabba el bilar då? eller kommer det bara finnas tråkiga bilar som prius? (förlåt dan)  Vad säger ''powers that be'' om detta? kommer dom som sköter all olja o reservdelar gå med på detta?^^ tror jag faktiskt inte på för ett öre.  Jag är förmodligen  död när allt detta händer om circus 50 år ungefär. Tror att dom har skapat dessa el bilar bara för dom rika, dom har nog tråkigt med alla deras pengar o vill pröva nått nytt^^

Muttley
4 december 2016 ·

panda666 skrev:
Intressant, ska dom börja bygga el stationer/ladd stationer hemma hos alla individer? eller hur kommer det att funka? vad kommer den billigaste  el sedanen/kombin att kosta i framtiden? 300-400k? säg att alla är tvungna i framtiden att köra en elbil, då lägger man vad 20% och resten på lån för att köra en elbil? ok skiter vi i den punkten,  vem bryr sig om en självkörande bil? kommer alla att ha sportiga/snabba el bilar då? eller kommer det bara finnas tråkiga bilar som prius? (förlåt dan)  Vad säger ''powers that be'' om detta? kommer dom som sköter all olja o reservdelar gå med på detta?^^ tror jag faktiskt inte på för ett öre.  Jag är förmodligen  död när allt detta händer om circus 50 år ungefär. Tror att dom har skapat dessa el bilar bara för dom rika, dom har nog tråkigt med alla deras pengar o vill pröva nått nytt^^

Vad tråkigt att människor inte är mer pålästa.
Renault kostar 220 tusen idag, några år gammal får du för 140-160 tusen.
Du laddar den i ett eluttag hemma, men du kan köpa till en box för att få den att ladda snabbare.
Jag vet inte om tesla bjuder på boxen. Sen kostar ju installation av behörig elektriker nån tusing.

Oljefolket skall bara hålla snattran för de har ju redan hindrat de en gång.   Du kan räkna med att redan idag se mycket mer elbilar.  Tex vår kommun köpte 6 st nya zoe till vad jag tror hemtjänstbilar.   

Dessutom om du går in på teslas  hemsida så ser du hur välutbyggt nät de redan har och de är på utveckling.   Som du ser så kan du utan några som helst problem köra från skåne upp till skellefteå på el wink
Kolla bara floppen biogasbilar. De finns tusentals av dem, de flesta är strulbilar och de har fortfarande inte ett stort nät av tankstationer.
Jag själv kommer köpa elbil efter jag flytt till hus och kan ladda på nätterna.

Senast redigerat av tkd_rille (4 december 2016)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
4 december 2016 · 17 388 Inlägg

Leaf och Tesla finns i kvarteret några av varje. Priusar finns det gott om. Skulle vi ute på "landet" vara före i utvecklingen? Pratade med en kille som köpt sig en Tesla. Han gjorde det för att spara pengar. Dessutom citat: "slipper man dieselknattret i Volvon..."

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
panda666
4 december 2016 · 4 228 Inlägg

tkd_rille skrev:

panda666 skrev:
Intressant, ska dom börja bygga el stationer/ladd stationer hemma hos alla individer? eller hur kommer det att funka? vad kommer den billigaste  el sedanen/kombin att kosta i framtiden? 300-400k? säg att alla är tvungna i framtiden att köra en elbil, då lägger man vad 20% och resten på lån för att köra en elbil? ok skiter vi i den punkten,  vem bryr sig om en självkörande bil? kommer alla att ha sportiga/snabba el bilar då? eller kommer det bara finnas tråkiga bilar som prius? (förlåt dan)  Vad säger ''powers that be'' om detta? kommer dom som sköter all olja o reservdelar gå med på detta?^^ tror jag faktiskt inte på för ett öre.  Jag är förmodligen  död när allt detta händer om circus 50 år ungefär. Tror att dom har skapat dessa el bilar bara för dom rika, dom har nog tråkigt med alla deras pengar o vill pröva nått nytt^^

Vad tråkigt att människor inte är mer pålästa.
Renault kostar 220 tusen idag, några år gammal får du för 140-160 tusen.
Du laddar den i ett eluttag hemma, men du kan köpa till en box för att få den att ladda snabbare.
Jag vet inte om tesla bjuder på boxen. Sen kostar ju installation av behörig elektriker nån tusing.

Oljefolket skall bara hålla snattran för de har ju redan hindrat de en gång.   Du kan räkna med att redan idag se mycket mer elbilar.  Tex vår kommun köpte 6 st nya zoe till vad jag tror hemtjänstbilar.   

Dessutom om du går in på teslas  hemsida så ser du hur välutbyggt nät de redan har och de är på utveckling.   Som du ser så kan du utan några som helst problem köra från skåne upp till skellefteå på el wink
Kolla bara floppen biogasbilar. De finns tusentals av dem, de flesta är strulbilar och de har fortfarande inte ett stort nät av tankstationer.
Jag själv kommer köpa elbil efter jag flytt till hus och kan ladda på nätterna.

det är inte som att jag är emot det^^ tror bara inte att nån kommer orka komma hit till blåa linjen och orka dra el så att jag kan ha en elbil i parkeringen^^folk har inte ens råd här att ha uttag för motorvärmare. o du..underskatta inte kraften som oljefolken har,  tesla må kunna hoppa runt o fixa elnät här o där men dom som verkligen förlorar pengar på reservdelarna o oljorna kommer inte känna sig så glada_^^ vad kommer bmw och dom andra märkerna ha för elbilar? kommer dom kosta runt 200k? knappast;) man vill ju helst inte ha en gammal el renault som du sa som batteriet är halvdåligt. tänk om jag vill resa en längre sträcka sig 2000km? inte helt ovanligt då min familj besöker släktingar som bor så långt borta, måste då planera att stanna o ladda bilen flera ggr_^^^^

Muttley
4 december 2016 ·

panda666 skrev:

tkd_rille skrev:

panda666 skrev:
Intressant, ska dom börja bygga el stationer/ladd stationer hemma hos alla individer? eller hur kommer det att funka? vad kommer den billigaste  el sedanen/kombin att kosta i framtiden? 300-400k? säg att alla är tvungna i framtiden att köra en elbil, då lägger man vad 20% och resten på lån för att köra en elbil? ok skiter vi i den punkten,  vem bryr sig om en självkörande bil? kommer alla att ha sportiga/snabba el bilar då? eller kommer det bara finnas tråkiga bilar som prius? (förlåt dan)  Vad säger ''powers that be'' om detta? kommer dom som sköter all olja o reservdelar gå med på detta?^^ tror jag faktiskt inte på för ett öre.  Jag är förmodligen  död när allt detta händer om circus 50 år ungefär. Tror att dom har skapat dessa el bilar bara för dom rika, dom har nog tråkigt med alla deras pengar o vill pröva nått nytt^^

Vad tråkigt att människor inte är mer pålästa.
Renault kostar 220 tusen idag, några år gammal får du för 140-160 tusen.
Du laddar den i ett eluttag hemma, men du kan köpa till en box för att få den att ladda snabbare.
Jag vet inte om tesla bjuder på boxen. Sen kostar ju installation av behörig elektriker nån tusing.

Oljefolket skall bara hålla snattran för de har ju redan hindrat de en gång.   Du kan räkna med att redan idag se mycket mer elbilar.  Tex vår kommun köpte 6 st nya zoe till vad jag tror hemtjänstbilar.   

Dessutom om du går in på teslas  hemsida så ser du hur välutbyggt nät de redan har och de är på utveckling.   Som du ser så kan du utan några som helst problem köra från skåne upp till skellefteå på el wink
Kolla bara floppen biogasbilar. De finns tusentals av dem, de flesta är strulbilar och de har fortfarande inte ett stort nät av tankstationer.
Jag själv kommer köpa elbil efter jag flytt till hus och kan ladda på nätterna.

det är inte som att jag är emot det^^ tror bara inte att nån kommer orka komma hit till blåa linjen och orka dra el så att jag kan ha en elbil i parkeringen^^folk har inte ens råd här att ha uttag för motorvärmare. o du..underskatta inte kraften som oljefolken har,  tesla må kunna hoppa runt o fixa elnät här o där men dom som verkligen förlorar pengar på reservdelarna o oljorna kommer inte känna sig så glada_^^ vad kommer bmw och dom andra märkerna ha för elbilar? kommer dom kosta runt 200k? knappast;) man vill ju helst inte ha en gammal el renault som du sa som batteriet är halvdåligt. tänk om jag vill resa en längre sträcka sig 2000km? inte helt ovanligt då min familj besöker släktingar som bor så långt borta, måste då planera att stanna o ladda bilen flera ggr_^^^^

Aha du bor i smeten.  Du vet vi utanför behöver inte bry oss om det wink  Kostar de så mycket att få ett simpelt uttag till motorvärmare?
Underskattar inte oljefolken men de kan inte hindra utvecklingen nu.

Bmw har ju 2 elbilar redan. Ligger väl i deras prisklass som vanligt (dyr)  i3 börjar väl på 380 något. i8 är skitsnygg i mina ögon den enda med snygg inredning med smile 
Vad de andra märkena kommer ha för elbilar återstår ju att se när de väl sätter igång.
Renault har ju deras garanti att de byter ut batteriet kostnadsfritt när de nått en viss punkt.

Med en tesla är ju inte den resan på 200 mil ett problem förutsatt att de sitter stolpar eller finns folk som hyr ut sina eluttag till dig vilket redan finns smile 
De finns en familj som bloggade om sin europaresa med en tesla. Men den får du allt ta och leta upp själv.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang