Ford Kuga 2008 ESP lampan slocknar ej

peterwalle
28 november 2016 · 29 Inlägg

Nån som vet hur man kan nollställa denna ?

Har prövat med en OBDII adapter kopplad via mobilen och appen Torgue (light) men hittar inga felkoder.
ABS säkringen är hel.
Felet kom efter vi böt till vinterdäcken och ett av däcken var det dåligt med luft i.
Kan detta påverkat stabiliseringen ?

Vänligen

xXSammy
28 november 2016 · 6 570 Inlägg

ABS/ESP systemet är självdiagnoserande och ska släcka felkoder själv.

Eftersom lampan har tänds så är det ett fel i systemet och du behöver lite bättre utrustning än mobilappen för att läsa ur felkoder.

De/Dem
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
28 november 2016 · 4 917 Inlägg

Lite jobbigt kanske, men jag hade bytt tillbaka bara för att kolla att allt är ok..
Nu blir det en gissning om det är det ena eller det andra..

Senast redigerat av tommen1 (28 november 2016)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
peterwalle
28 november 2016 · 29 Inlägg

Uppgraderade i kväll till Torque Pro och då hitta den 5 koder bla C1288 som jag läst om överallt.
Jag kan släcka koderna och ESP lampan släcks till tillsammans ABS lampan , men ESP tänds efter 2-3 sekunder igen.
Det mesta pekar på ABS enheten och där verkar priserna variera från 6000-15000 för ett byte.
Men det står också en del på olika forum om att man haft den felkoden då hjulager blivit dåliga.
Jag har ett svagt brummade bakifrån som skulle kunna tyda på hjulager. Men samtidigt borde inte lampan börja lysa igen då jag står stilla med bilen om det vore ett lager som felar. Eller ?
Vänligen

xXSammy
28 november 2016 · 6 570 Inlägg

C1288 är den världsberömda tryckgivaren som speciellt Focus/C-max hade problem med.. Dock bygger Kuga på samma bottenplatta så den kan också dela samma bromssystem.

Sånt fall är det nytt hydraulaggregat som gäller, inte styrdon. smile

Skulle det vara en ABS givare eller hjullager så skulle även ABS lampan lysa.

De/Dem
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang