Mätarhus & el Volvo 740

Rasmusherman Heja bräännnvinnn
29 november 2016 · 11 Inlägg

Hejsan!

Då jag bara får oseriösa svar hoppas jag på bättre lycka här!

Gäller då mitt mätarhus, belysningen fungerar och batterilampan tänds när jag varvar till bilen (740 1985 d24) allt annat är dött!
Då till elen, provade mäta på dem 3stiften där 3 är +matning som jag förstått och 2 är huvudjord! jag får inga utslag av el utan de piper endast på motstånd?, finns video iallafall! provade även jorda i dörren och samma där! är de plussen som strular? bilder och videos finns på mitt problem och vad jag gått efter!
Vänligen hjälp! sad


Bra åh veta!
-Sitter 760 mätarhus MED 760 EL OCH DET HAR FUNGERAT!!!!! då vissa envisas om att de inte ska fungera så har denna setup fungerat för ägare innan mig utan trubbel!

-Batterilampan lyser trots att generatorn laddar! har mätt allt! Även kablar från generator till kontaktstycket där det är delat är kollat och iordninggjort!

Mvh Rasmus

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
29 november 2016 · 4 917 Inlägg

Nu sätter du oss stackare på " pottekanten " och vi får då gissa.
Kolla batteriets/chassiets anslutningar m a p jordning och fastsättning.
Tändlåset ger ström till förbrukare när nyckeln vrids om och bör kollas.
Relä bör du väl ha som startar mätarhuset, så den blir det till att kolla upp.
Undrar vad du har för spänning över batteriets poler med motorn igång?
Det bör vara runt 14 volt, annars släcks inte generatorlampan. Den släcks för lägre spänning såklart.
Nu ska det bli spännande att se vilka mer tips jag glömt..

Senast redigerat av tommen1 (29 november 2016)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Arly165 Bakhjulsdriven
29 november 2016 · 335 Inlägg

Generatorlampan har konstant plusmatning och jordar inuti generatorn om laddspänningen blir för dålig. Kolla så att inte jordkabeln (till lampan, den som går till generatorn) ligger och skaver mot någonting.

Volvo 744-892 GLT 16 VALVE "Magnum opus" (1989)
Volvo 704-862 "760 Turbo" (1984)
Chevrolet Impala SS "Grocery Getter" (1996)
Rasmusherman Heja bräännnvinnn
29 november 2016 · 11 Inlägg

tommen1 skrev:
Nu sätter du oss stackare på " pottekanten " och vi får då gissa.
Kolla batteriets/chassiets anslutningar m a p jordning och fastsättning.
Tändlåset ger ström till förbrukare när nyckeln vrids om och bör kollas.
Relä bör du väl ha som startar mätarhuset, så den blir det till att kolla upp.
Undrar vad du har för spänning över batteriets poler med motorn igång?
Det bör vara runt 14 volt, annars släcks inte generatorlampan. Den släcks för lägre spänning såklart.
Nu ska det bli spännande att se vilka mer tips jag glömt..

Arly165 skrev:
Generatorlampan har konstant plusmatning och jordar inuti generatorn om laddspänningen blir för dålig. Kolla så att inte jordkabeln (till lampan, den som går till generatorn) ligger och skaver mot någonting.

Generatorn laddar över 14 på tomgång och när man varvar motorn! har gjort rent alla jordkontakter i motorutrymmet även dom i kupen. gjorde även rent och iordning alla kablar från generatorn så dom är nya och fina! skrapade rent och fint på alla "kontakt ytor" antar att de lyser pga mätarhuset som flippar smile

Nått relä för mätarhuset vet jag inte om jag har hört om..
Iallafall från 15 på tändningslåset går strömmen ut till diverse saker i bilen säger en kompis till mig! dock fungerar alla dessa funktioner utom mätarhuset, mätte med multimeter på mätarhusets huvudpluss (3 stiften, stift nmr 3) och jag har ingen ström alls dit! alltså är de någonstans efter vägen från tändningslåset till mätarhuset det är fel. inte hunnit följa kabeln ännu utan vet bara att plussen kommer från tändningslåset men försvinner efter vägen som en kabel är avskavd, brunnen eller försvunnen hmm

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
30 november 2016 · 4 917 Inlägg

Mätarhuset måste få försörjning via säkring eller relä.
SÅ TOKIG kan inte konstruktören vara att tändlåset går direkt.
Det bör bäl vara så att tändlåset sätter sprätt på alla relevanta reläer och säkringar när man vrider om..
Ett elschema borde väl gå att fixa, eller som jag gjorde på min gamla taunus, klippte upp kabelstammen som hade brunnit och isolerade sen tåtarna med eltejp när jag var färdig. .
Men vad fasen gör man när man inte har nån ritning..
Men det var för över 30 år sedan , så det är väl preskriberat nu..
ps, man kan om man inte vill klippa i kabelstammen göra följande..
Köpa en tongenerator och mottagare för några 100lappar på kjell&co eller liknande elektronikbutik.
Sen sätter man tonsändaren på tråden där plussen ska komma och sen letar man med mottagaren var tonen tar vägen, simpelt..smile

Senast redigerat av tommen1 (30 november 2016)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Rasmusherman Heja bräännnvinnn
30 november 2016 · 11 Inlägg

tommen1 skrev:
Mätarhuset måste få försörjning via säkring eller relä.
SÅ TOKIG kan inte konstruktören vara att tändlåset går direkt.
Det bör bäl vara så att tändlåset sätter sprätt på alla relevanta reläer och säkringar när man vrider om..
Ett elschema borde väl gå att fixa, eller som jag gjorde på min gamla taunus, klippte upp kabelstammen som hade brunnit och isolerade sen tåtarna med eltejp när jag var färdig. .
Men vad fasen gör man när man inte har nån ritning..
Men det var för över 30 år sedan , så det är väl preskriberat nu..
ps, man kan om man inte vill klippa i kabelstammen göra följande..
Köpa en tongenerator och mottagare för några 100lappar på kjell&co eller liknande elektronikbutik.
Sen sätter man tonsändaren på tråden där plussen ska komma och sen letar man med mottagaren var tonen tar vägen, simpelt..smile

Såg förut att de sitter en säkring, frågan är bara vart den grenas upp eller om det är tändningslåset som är glappt som f***n, men det är väll bara att sprätta upp och börja felkolla tongue
Tack för hjälpen iallafall!
Mvh

Thalen666
18 mars · 1 Inlägg

Hej har samma fel på min bil å ska regga och bessa snart vad var felet för dig? Om du fick till det?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang