Hur går en privat bilaffär till?

Mxrtin
30 november 2016 · 176 Inlägg

Hej, imorgon ska jag kolla och eventuellt köpa min första bil.

Jag har med mig en bilkunnig person men tänkte fråga här hur det vanligtvis går till.

Jag tänker mig att vi först kollar över bilen och sen provkör och om allt känns bra förhandlar vi om priset? Är du så det oftast går till?

Och vad måste jag göra för att jag ska få köpa hem bilen? Ska jag ta med några papper eller försäkra bilen innan vi åker hem?

Det är en Audi A4 Avant 1.8t jag ska kolla på. Ska vi kolla efter något speciellt? Några vanliga fel på dessa bilar?

xXSammy
30 november 2016 · 6 571 Inlägg

Om du kollat på bilen ett tag antar jag du också jämnfört lite försäkringar? Ring sånt fall bolaget du vill ha efter ni skrivit på ägarbytet.

Sen är det bara köra hem, dåvarnade ägaren ska posta pappret då bilen var deras ansvar.

De/Dem
Mxrtin
30 november 2016 · 176 Inlägg

Malheus skrev:
Om du kollat på bilen ett tag antar jag du också jämnfört lite försäkringar? Ring sånt fall bolaget du vill ha efter ni skrivit på ägarbytet.

Sen är det bara köra hem, dåvarnade ägaren ska posta pappret då bilen var deras ansvar.

Okej, det är inte svårare än så?

simlar
30 november 2016 · 5 525 Inlägg

Normalt sett går bilaffärer till så här:
0. Innan man ens bokar in visning av bil så kolla upp bilen så gott det går, kolla upp bilen på transportstyrelsens fordonskoll, beställ fullständiga ägaruppgifter via transportstyrelsens sida, sök information om bilmodellen och motorn. Ja läs på så mycket du kan om bilen/bilmodellen innan affären.
Fordonskoll:
https://fu-regnr.transportstyrelsen.se/extweb/

1. Kolla på bilen, ställ frågor till säljaren angående service, vad som medföljer i affären, skick på däck, rost, kolla motoroljan, kolla servicebok m.m. Dubbelkolla att det som säljaren skrivit i annonsen stämmer överens i verkligheten.

2. Provköra, lyssna efter oljud och glapp, känna så bilen går som den ska, känna så du trivs i bilen.

3. Förhandla om priset och/eller tillbehör som medföljer. Saker som tas i beaktning vid förhandling är då skick på däck, om det medföljer vinter- och sommardäck, om bilen är nyservad eller inte och en stor förhandlingspunkt är om kamrem är bytt nyligt eller inte.

4. Betala, skriva på ägarbytespapper och skriva köpekontrakt, original-kontraktet till dig som köpare och en kopia till säljaren.

5. Försäkra bilen snarast möjligt, om bilen är avställd kan du inte ställa på den förrän bilen står i ditt namn du måste isf göra en deal med säljaren. Tänk då även på att den som står som ägare vid påställning är den som får fakturan på vägskatten.


Vad är det för årsmodell på bilen?

Vanliga fel på B5orna (94-01) är iaf:
Glapp i framvagn, hörs genom att det klapprar/skramlar från framvagnen vid körning i gupp.
Airbaglampa som lyser, oftast räcker det att radera felkoden då den sätter felkod vid underspänning.
Oljesludge med risk för motorras ifall bilen ej servats ordentligt/gått med longlife serviceschema.
Vakuumläckage, motorn går då dåligt. 1,8T har många vakuumslangar så kan vara svårt att hitta läckaget.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Mxrtin
30 november 2016 · 176 Inlägg

simlar skrev:
Normalt sett går bilaffärer till så här:
0. Innan man ens bokar in visning av bil så kolla upp bilen så gott det går, kolla upp bilen på transportstyrelsens fordonskoll, beställ fullständiga ägaruppgifter via transportstyrelsens sida, sök information om bilmodellen och motorn. Ja läs på så mycket du kan om bilen/bilmodellen innan affären.
Fordonskoll:
https://fu-regnr.transportstyrelsen.se/extweb/

1. Kolla på bilen, ställ frågor till säljaren angående service, vad som medföljer i affären, skick på däck, rost, kolla motoroljan, kolla servicebok m.m. Dubbelkolla att det som säljaren skrivit i annonsen stämmer överens i verkligheten.

2. Provköra, lyssna efter oljud och glapp, känna så bilen går som den ska, känna så du trivs i bilen.

3. Förhandla om priset och/eller tillbehör som medföljer. Saker som tas i beaktning vid förhandling är då skick på däck, om det medföljer vinter- och sommardäck, om bilen är nyservad eller inte och en stor förhandlingspunkt är om kamrem är bytt nyligt eller inte.

4. Betala, skriva på ägarbytespapper och skriva köpekontrakt, original-kontraktet till dig som köpare och en kopia till säljaren.

5. Försäkra bilen snarast möjligt, om bilen är avställd kan du inte ställa på den förrän bilen står i ditt namn du måste isf göra en deal med säljaren. Tänk då även på att den som står som ägare vid påställning är den som får fakturan på vägskatten.


Vad är det för årsmodell på bilen?

Vanliga fel på B5orna (94-01) är iaf:
Glapp i framvagn, hörs genom att det klapprar/skramlar från framvagnen vid körning i gupp.
Airbaglampa som lyser, oftast räcker det att radera felkoden då den sätter felkod vid underspänning.
Oljesludge med risk för motorras ifall bilen ej servats ordentligt/gått med longlife serviceschema.
Vakuumläckage, motorn går då dåligt. 1,8T har många vakuumslangar så kan vara svårt att hitta läckaget.

Tack för ett utförligt svar smile
Det är en 97a.

Christian S
30 november 2016 · 4 816 Inlägg

simlar skrev:
Tänk då även på att den som står som ägare vid påställning är den som får fakturan på vägskatten.

precis, om den är avställd och man ställer på den i samband med ägarbytet så får nya ägaren fakturan, ställer nuvarande ägaren på den innan ägarbytet så det han/hon som får fakturan och det spelar ingen roll om det är samma dag då det är den som står som registrerad ägare när den ställs på som får fakturan.

precis det hände när jag köpte min impreza, han ställde på den innan jag köpte den och fick därmed fakturan på skatten, han hörde av sig och ville att jag skulle betala den men jag sa bara som det var nämligen att det var han stod som ägare när den ställdes på och att det då är han som ska betala den.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
torsen
30 november 2016 · 7 238 Inlägg

Med andra ord. Kolla upp betalningsmånad. Kommer affären att ske i ett månadsskifte, så tänk på att det går fortare att registrera ägarbytet på nätet jämfört med gula bladet med "snigelposten".

Eventuellt kan du gardera dig genom att skriva in i köpehandlingen vem som ska betala skatten.

Förutom Transportstyrelsen kan du kolla upp bilen på biluppgifter.se.
Då ser du det nog så viktigt som vem som äger bilen och om det finns restskuld på den.

Muttley
30 november 2016 ·

torsen skrev:
Med andra ord. Kolla upp betalningsmånad. Kommer affären att ske i ett månadsskifte, så tänk på att det går fortare att registrera ägarbytet på nätet jämfört med gula bladet med "snigelposten".

Eventuellt kan du gardera dig genom att skriva in i köpehandlingen vem som ska betala skatten.

Förutom Transportstyrelsen kan du kolla upp bilen på biluppgifter.se.
Då ser du det nog så viktigt som vem som äger bilen och om det finns restskuld på den.

OBS OBS OBS  Biluppgifter.se kan man ta bort.
Kollar man min egna bil så står det såhär.
En silver herrgårdsvagn av årsmodell 2010 som är avställd.
De står även
Senaste ägarbyte2016-06-08
Senast besiktigad2015-10-28

Kollar man på TS står de såhär
Fordonsstatus 
Påställt (2016-10-06)



Biluppgifter uppdaterar inte längre så där går man endast på en tvärnit och kan tro något annat.   Som du ser så köpter jag bilen i oktober och de är fortfarande inte ändrat.  Min bil som exempel är besiktat 2016-10-06 och skatten är betald.


De första man börjar med när man kollar bilar är att ringa Transportstyrelsen och inte ens titta på andra sidor som biluppgifter exempelvis. TS nr   0771-14 15 16
Du frågar där efter skulder och status.

För att tillägga en sak till om vilket buffel och båg biluppgifter faktiskt är tar jag min förra bil som exempel. Som jag givetvis kollade via Transportstyrelsen innan köp på skulder vilket låg på 0:- Och var så när jag bytte med.

Så säger den skitsidan såhär om den bilen
Fordonet kan ha obetald fordonsskatt, trängselskatt eller felparkeringsavgift. Om det finns en skuld kan Kronofogden ta fordonet i anspråk för att betala av tidigare ägarens skulder.
Sen kan man ta reda på vilken skuld de gäller genom att smsa ett nr de har vilket är deras egna bolag, de sms kostar 30 kr och om man är godtrogen så blir man endast blåst.
Min mor brukar idag den bilen och äger den men inte ens de ägarbytet är gjort enligt sidan.

Senast redigerat av tkd_rille (30 november 2016)

Klafver
30 november 2016 · 10 Inlägg

Det du med fördel kan göra är att skriva nästkommande dag som datum för ägarbyte. Då kan du ringa och fixa försäkringen dagen efter och du slipper någon straffavgift. Då bilaffärer ofta sker på kvällen och det inte är alltid som man kan köpa försäkring via nätet. Jag har i vart fall gjort så på samtliga av mina bilaffärer.

Lycka till!

TurbOla Reservdansk
30 november 2016 · 6 271 Inlägg

Du kan även utföra ägarbytet via appen "Mina fordon".
Då behöver man inte skicka några papper, och ägarbytet går omedelbart.

Jag swishade över betalningen, kom fram direkt, och vi gjorde ägarbytet på telefonen med appen.

Allt klart på under 15 minuter, jag gick in på försäkringsbolagets hemsida och köpte en försäkring på nätet som började gälla omedelbart.

Bara att vinka och tuta hem 60 mil. tongue

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Hamilton
1 december 2016 · 8 864 Inlägg

Det absolut första man gör är att kolla så att säljaren verkligen är ägaren till bilen och att det inte finns några skulder på bilen.

Fotograf på tierpidag.se
Sarge
1 december 2016 · 2 337 Inlägg

TurbOla skrev:
Du kan även utföra ägarbytet via appen "Mina fordon".
Då behöver man inte skicka några papper, och ägarbytet går omedelbart.

Jag swishade över betalningen, kom fram direkt, och vi gjorde ägarbytet på telefonen med appen.

Allt klart på under 15 minuter, jag gick in på försäkringsbolagets hemsida och köpte en försäkring på nätet som började gälla omedelbart.

Bara att vinka och tuta hem 60 mil. tongue

Jag vill slå ett slag för detta. Säkrare än att skriva på papper och lägga på lådan (även om de flesta brev faktiskt kommer fram och de flesta människor faktiskt är hederliga).

TurbOla Reservdansk
1 december 2016 · 6 271 Inlägg

Sarge skrev:

TurbOla skrev:
Du kan även utföra ägarbytet via appen "Mina fordon".
Då behöver man inte skicka några papper, och ägarbytet går omedelbart.

Jag swishade över betalningen, kom fram direkt, och vi gjorde ägarbytet på telefonen med appen.

Allt klart på under 15 minuter, jag gick in på försäkringsbolagets hemsida och köpte en försäkring på nätet som började gälla omedelbart.

Bara att vinka och tuta hem 60 mil. tongue

Jag vill slå ett slag för detta. Säkrare än att skriva på papper och lägga på lådan (även om de flesta brev faktiskt kommer fram och de flesta människor faktiskt är hederliga).

Ja, jag har varit med om folk som slarvat, och skyllt på att posten slarvat bort ägarpapperna, o.s.v.

Detta var så oerhört snabbt och smidigt och ingen kan lura någon.

Givetvis förutsatt att man har kollat upp bilen innan, så man är säker på att ägaren är ägaren, och bilen är skuldfri, och det ena med det tredje.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
it_mutt Avstängd
1 december 2016 · 10 388 Inlägg

TurbOla skrev:
Du kan även utföra ägarbytet via appen "Mina fordon".
Då behöver man inte skicka några papper, och ägarbytet går omedelbart.

Jag swishade över betalningen, kom fram direkt, och vi gjorde ägarbytet på telefonen med appen.

Allt klart på under 15 minuter, jag gick in på försäkringsbolagets hemsida och köpte en försäkring på nätet som började gälla omedelbart.

Bara att vinka och tuta hem 60 mil. tongue

Värt att flika in är att det inte är idiotsäkert. På så vis att det helt enkelt inte alltid går att göra ägarbytet i mobilen. Sålde en bil under sommaren och en nu under senhösten, och det var helt omöjligt att göra ägarbyte via appen (inga driftstörningar i övrigt).

Men, med det sagt; det är givetvis bara att testa. Går det så är det galet smidigt.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
REG-SKYLTEN Föredrar MoPar,GM och Ford
2 december 2016 · 1 004 Inlägg

Värt att veta kanske:

Lördagen den 3 december kl. 15:00 stänger Transportstyrelsen ned Vägtrafikregistret för systemunderhåll. Man beräknar att systemet kan öppnas igen på måndag morgon (5 december).

Hur påverkar detta dig?
Under driftstoppet kommer man inte att kunna göra några elektroniska ägarbyten och inte heller några av- eller påställningar. Har du till exempel ett fordon som är avställt och har för avsikt att använda det under helgen måste du ställa fordonet i trafik senast lördag 3 december kl. 15:00. I annat fall kommer du inte att kunna köra med ditt fordon – även om du har en gällande trafikförsäkring

"My drinkingteam has a racingproblem"
Mxrtin
2 december 2016 · 176 Inlägg

REG-SKYLTEN skrev:
Värt att veta kanske:

Lördagen den 3 december kl. 15:00 stänger Transportstyrelsen ned Vägtrafikregistret för systemunderhåll. Man beräknar att systemet kan öppnas igen på måndag morgon (5 december).

Hur påverkar detta dig?
Under driftstoppet kommer man inte att kunna göra några elektroniska ägarbyten och inte heller några av- eller påställningar. Har du till exempel ett fordon som är avställt och har för avsikt att använda det under helgen måste du ställa fordonet i trafik senast lördag 3 december kl. 15:00. I annat fall kommer du inte att kunna köra med ditt fordon – även om du har en gällande trafikförsäkring

Tack för info!

Evildan
9 december 2016 ·

Mxrtin skrev:

REG-SKYLTEN skrev:
Värt att veta kanske:

Lördagen den 3 december kl. 15:00 stänger Transportstyrelsen ned Vägtrafikregistret för systemunderhåll. Man beräknar att systemet kan öppnas igen på måndag morgon (5 december).

Hur påverkar detta dig?
Under driftstoppet kommer man inte att kunna göra några elektroniska ägarbyten och inte heller några av- eller påställningar. Har du till exempel ett fordon som är avställt och har för avsikt att använda det under helgen måste du ställa fordonet i trafik senast lördag 3 december kl. 15:00. I annat fall kommer du inte att kunna köra med ditt fordon – även om du har en gällande trafikförsäkring

Tack för info!

Köpte du Audin?

Mxrtin
9 december 2016 · 176 Inlägg

Evildan skrev:

Mxrtin skrev:

REG-SKYLTEN skrev:
Värt att veta kanske:

Lördagen den 3 december kl. 15:00 stänger Transportstyrelsen ned Vägtrafikregistret för systemunderhåll. Man beräknar att systemet kan öppnas igen på måndag morgon (5 december).

Hur påverkar detta dig?
Under driftstoppet kommer man inte att kunna göra några elektroniska ägarbyten och inte heller några av- eller påställningar. Har du till exempel ett fordon som är avställt och har för avsikt att använda det under helgen måste du ställa fordonet i trafik senast lördag 3 december kl. 15:00. I annat fall kommer du inte att kunna köra med ditt fordon – även om du har en gällande trafikförsäkring

Tack för info!

Köpte du Audin?

Nej, det lät dåligt i motorn och han hade ingen servicebok. Och dem ändå två pappren som fanns var från två besiktningar, en från 2012 och en från 2015. Plus att han hade kapat orinalfjädrarna bak.

Men imorgon eller på söndag blir det att åka och förhoppningsvis komma hem med en Saab 9-3 vector 2.0t smile

Evildan
9 december 2016 ·

Mxrtin skrev:

Evildan skrev:

Mxrtin skrev:

Tack för info!

Köpte du Audin?

Nej, det lät dåligt i motorn och han hade ingen servicebok. Och dem ändå två pappren som fanns var från två besiktningar, en från 2012 och en från 2015. Plus att han hade kapat orinalfjädrarna bak.

Men imorgon eller på söndag blir det att åka och förhoppningsvis komma hem med en Saab 9-3 vector 2.0t smile

Då får vi hoppas att det är en vettig bil.
Lycka till. smile

Mxrtin
9 december 2016 · 176 Inlägg

Evildan skrev:

Mxrtin skrev:

Evildan skrev:

Köpte du Audin?

Nej, det lät dåligt i motorn och han hade ingen servicebok. Och dem ändå två pappren som fanns var från två besiktningar, en från 2012 och en från 2015. Plus att han hade kapat orinalfjädrarna bak.

Men imorgon eller på söndag blir det att åka och förhoppningsvis komma hem med en Saab 9-3 vector 2.0t smile

Då får vi hoppas att det är en vettig bil.
Lycka till. smile

Hoppas jag med, tack smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang