Köpråd: Bil som är rolig att köra för ca 15-20k. BMW eller Volvo?

jahapp
30 november 2016 · 3 Inlägg

Hej bilkunniga!

Funderar på att köpa ny bil, vill pröva på något annat än min SAAB 9-5 och är ute efter en bil som är rolig att köra för ungefär 15-20k. Självklart en fördel om bilen inte drar för mycket, min 9-5a drar runt 0,9 blandad körning, så runt det vore kanon.

Har försökt göra lite research på egen hand och är inne på antingen BMW (325 eller någon E30-E46a) eller Volvo (valfri turbo modell) men är självklart öppen för förslag.

Vad får man mest körglädje för pengarna? (Kan ju vara ganska individuellt i och för sig...)

BMW verkar något dyrare att köpa och möjligtvis underhålla så ur den ekonomiska aspekten känns Volvo som ett bra val. Samtidigt så tycker jag BMW ser väldigt bra ut och har hört mycket gott om BMW i övrigt. Är inte jättekunnig inom bilar så all hjälp är välkommen smile

Tack!

Jokabsson
30 november 2016 · 1 175 Inlägg

Håller med^

Titta på E39 och E46 så har du störst chans att få en BMW som håller. Båda drar mindre soppa än Volvo 240-940 och har goda köregenskaper. Gamla Volvos är ordentliga slitvargar men lådformen skriker 70- tal och körglädjen finns inte.

Senast redigerat av Cracksoup (30 november 2016)

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
jahapp
1 december 2016 · 3 Inlägg

Oj, tack så jättemycket för svaren! Får ta och kolla runt lite mer på Blocket.

Tack för ett grymt forum och snabbt svar!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang